Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkojen kesälomaväännöissä eniten ärsyttävät (varhais)teinien vanhemmat

Vierailija
13.03.2023 |

Olen työskennellyt useammassakin työpaikassa ja jokaisessa on ollut tämä ilmiö:

Tietyt äidit ovat lastensa pikkulapsiaikana/päiväkotivuosina/ekoina kouluvuosina vedonneet siihen, että heidän täytyy olla lomalla koulujen loma-aikoina. Monissa työpaikoissa ovat saaneet tämän toiveensa läpi, koska kaikilla ei ole pieniä lapsia ollut. On ymmärretty, että pienten lasten kanssa hoitokuviot eivät ole aina yksinkertaisia ja lapset pärjäävät vasta isompina itsekseen. Työpaikoissa on ajateltu, että kukin vuorollaan ja nuokin lapset kasvavat isoiksi.

Kun näiden perheiden lapset ovat kasvaneet ja ovat 11-17-vuotiaita, niin vanhemmat eivät ole valmiita luopumaan noista loma-ajoista. Yhä vedotaan siihen, että lomat pitää aina saada koulujen loma-aikaan. Kesälomaksikaan ei kelpaa se, että loma alkaisi toukokuun lopulla ja jatkuisi juhannukseen. Lomalla halutaan olla juhannuksesta eteenpäin/heinäkuusta koulujen alkuun asti. Pahimmillaan nämä 11-17-vuotiaiden vanhemmat vievät joka vuosi ne syyslomaviikot, joululomat, hiihtolomat ja parhaat kesälomaviikot lapsiinsa vedoten. Sinkuille tai pienten lasten vanhemmille sitten sanotaan, että joku toinen kerta järjestyy sinulle loma tuohon kohtaan. Ihan oikeasti: normaali varhaisteini/teini pärjää kyllä koulujen loma-aikoina arkipäivän itsekseen. Ja jos isompien lasten kanssa haluaa lähteä johonkin reissuun, niin onnistuu se kesäkuun ensimmäisellä viikollakin, eikä vain juhannuksen jälkeen.

Ja ihan yhtä lailla muillakin työntekijöillä on oikeus noihin lomaviikkoihin, oli lapsia tai ei.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinien vanhemmilla on omat iäkkäät äitinsä, joita haluavat mennä katsomaan.

Sinulla ei taida olla selvillä, minkä ikäisiä teinit ovat!!!!

Öö..mun teini on 15 ja äiti pian 80. Mikä sinusta ei täsmää jos haluaisin vaikka koulun hiihtolomalla lähteä äidin luo teinin kanssa? Olisin töistä lomalla.

Vierailija
42/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on juuri tuollainen haluan lomani silloin kun lapset ovat lomalla-tyyppi. Lapset ovat 15- ja 17-vuotiaita teinipoikia ja perhe ei koskaan ole matkustellut mihinkään loma-aikoina eikä juurikaan harrasta mitään yhteisiä aktiviteetteja muutenkaan. Eli tänäkin vuonna väen vängällä oli saatava talviloma viikolle 8 ja sitten äiti lähetteli viestejä aamupäivät, että täällä hän hiippailee kotona hiljaa kun pojat vielä nukkuvat ja valitti loman kuluvan hukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole 10 vuoteen tarvinnut lomista tapella. Pidän lomaa silloin kun haluan. Viime kesänä kesäloma kesä-elokuu ja hiihtoloma helmikuu. Tänä vuonna 2 kk hiihtoloma ja kesäloma 3 kk. Hoitoalalla olen ja itse päätän milloin teen töitä ja mihin hintaan.

Vierailija
44/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko saada 4 viikkoa heinäkuussa? Kuten yksi henkilö, kun heinäkuu oli kiireisin , muulloin saattoi olla ristinollaa. No arvioinneissa näkyi.

Vierailija
45/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorottelu olisi reiluinta. Parjatulla hoitoalalla meillä ainakin on toiminut keskinäinen sopiminen. Ja pomo sitten tiukoissa tilanteissa laittoi meitä vuoronperään "p a s kavuoroihin".

Minä mietin, että te jotka haluaisitte lomailla suosittuina loma-aikoina, niin ettekö tykkää matkustamisesta? Se kun on huippusesonkina kallista ja ruuhkaista. Itse tuskailen sen kanssa, kun lapsen koulun lomien aikaan pitää matkustaa. Aina tungoksessa. Kaipaan sinkkuajoilta niitä touko- ja marraskuun halpoja ja hiljaisia reissuja.

Vierailija
46/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kyllä ymmärrän, miksi lapseton haluaa lomansa heinäkuulle.

Mutta sitä en ymmärrä, miksi lapseton haluaa lomansa koulujen syysloman tai hiihtoloman ajalle. Eli viikolle, jolloin lapsiperheet valtaavat kaikki lomakohteet niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, ja ainakin kotimaan kohteissa ne ovat kaikkein kalleimmat lomaviikot.

Mutta jos nyt lapseton haluaa välttämättä lomailla koulujen hiihtolomaviikolla, voihan sen loman ottaa sellaiselle viikolle, jolloin hiihtoloma on jossain muuallapäin Suomea kuin omalla kotipaikkakunnalla. Hiihtolomaviikkoja on Suomessa tietääkseni neljä. Ensimmäinen alkaa joskus helmikuun puolen välin tietämillä, ja viimeinen loppuu maaliskuun puolessa välissä.

3 hiihtolomaviikkoa on, viikot 8, 9 ja 10.

Vierailija
47/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole 10 vuoteen tarvinnut lomista tapella. Pidän lomaa silloin kun haluan. Viime kesänä kesäloma kesä-elokuu ja hiihtoloma helmikuu. Tänä vuonna 2 kk hiihtoloma ja kesäloma 3 kk. Hoitoalalla olen ja itse päätän milloin teen töitä ja mihin hintaan.

Työvoimapula-aloilla on omat, harvat etunsa. Mulla on 5 kk kesäloma. Nyt pidin viikon talvella niiden lisäksi, ensi talvena kaksi.

Vierailija
48/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinien vanhemmilla on omat iäkkäät äitinsä, joita haluavat mennä katsomaan.

Sinulla ei taida olla selvillä, minkä ikäisiä teinit ovat!!!!

Öö..mun teini on 15 ja äiti pian 80. Mikä sinusta ei täsmää jos haluaisin vaikka koulun hiihtolomalla lähteä äidin luo teinin kanssa? Olisin töistä lomalla.

Just olin itsekin tulossa kommentoimaan tätä. Meidän teini on 16, oma äiti 77 ja anoppi 82.

Vierailija
49/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitä en ymmärrä, miksi lapseton haluaa lomansa koulujen syysloman tai hiihtoloman ajalle. Eli viikolle, jolloin lapsiperheet valtaavat kaikki lomakohteet niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, ja ainakin kotimaan kohteissa ne ovat kaikkein kalleimmat lomaviikot.

Mutta jos nyt lapseton haluaa välttämättä lomailla koulujen hiihtolomaviikolla, voihan sen loman ottaa sellaiselle viikolle, jolloin hiihtoloma on jossain muuallapäin Suomea kuin omalla kotipaikkakunnalla. Hiihtolomaviikkoja on Suomessa tietääkseni neljä. Ensimmäinen alkaa joskus helmikuun puolen välin tietämillä, ja viimeinen loppuu maaliskuun puolessa välissä.

Siksi että muuten häntä sorretaan, jos hän ei saa haluta olla lomalla juuri silloin kuin se lapsiperheellinenkin...

Vierailija
50/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin jotkut Veeti 15 v ja Vilma 17 v haluaisi viettää kesälomaa porukoidensa kanssa. Ovat vaan iloisia, jos porukat eivät pyöri kotona koko ajan. 

En tiedä, mitä Veeti 15 ja Vilma 17 ajattelevat, mutta oma 14-vuotiaani haluaa viettää lomaa perheen kanssa. Matkustetaan ulkomaille ja mennään kesäasunnolle.

Itse ymmärrän hyvin, että teinien vanhemmatkin haluavat loman hyvään aikaan. Mutta ei sillä, tottakai tajuan, että myös lapsettomat haluavat ne samat viikot. Todella harva haluaa mitään toukokuulomia, jolloin saattaa huonolla tuurilla sataa vielä räntääkin. Ja kesällä on inhottavaa olla töissä. Eihän tuo muusta kerro kuin siitä, että työ vie liikaa aikaa ihmisten kesästä, ja ihmiset haluaisivat oikeasti nauttia lomastaan. Onneksi itselläni on sellainen työ, että näitä lomaongelmia tule, koska minulle kesäloma on miltei pyhä asia, ja haluan että se on mahdollisimman pitkä ja sijoittuu juuri itselleni sopivaan aikaan.

Vierailija
51/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulujen talviloma on oikeastaan aika huonoon aikaan, ja paremmat säät olisi monessa ulkomaankohteessakin maaliskuun puolella.

Vierailija
52/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia meillä siirryttiin kiertävään systeemiin, muutaman perheellisen takia.

Nyt lomat kiertävät toukokuusta syyskuuhun.

Vierailija
53/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomat pitää jakaa reilusti lisääntymisistä huolimatta. Itsellä ei ole koskaan ollut neljää viikkoa lomaa putkeen, heinäkuussa max. kaksi. Mutta ihan yhtä lailla kuin pienten lasten kanssa niin nyt 11-vuotiaan kanssa toivon lomia koulujen lomien ajoille (valinnan varaa on, koululaiset lomailee 13-14 viikkoa vuodessa ja minä en), koska vaikka ne lapset _pärjää_ ja osaa mikrottaa lihapullansa itse, heidän kanssaan minä haluan lomani viettää nyt kun se vielä on mahdollista. Tuntuisi tosi tyhmältä olla itse viikkoja lomalla lasten ollessa koulussa, vaikka kieltämättä muutama päivä joskus kelpaisi. Ja jää heille vielä se 8-9 viikkoa lomaa vuodessa ilman minua vaivoinani.

Huom. en katso että mulla olisi ketään muuta suurempi oikeus noihin lomiin, mutta sitä minä toivon ja lasten kanssa vietetyllä ajalla sen perustelen. Sitten käy miten käy. Ensi jouluna aion tarjoutua välipäiviksi töihin kun lasten loma kestää kerrankin täällä loppiaiseen, niin voin hyvin pitää tammikuun alusta pari päivää jos muut haluaa niitä välipäiviä.

Tajuan, että vanhemmat haluavat viettää ainakin osan lomastaan teinien kanssa. Sitä en tajua, miksi teinien kanssa ei voi lomailla esim. heti koulujen kesäloman alkaessa. Miksi pitää aina olla juhannuksen jälkeen neljä viikkoa? Ja jos joku haluaa sen 20 vuotta viettää aina lomat lastensa kanssa, niin muiden täytyy joustaa. Miksi sinun lapsesi olisivat tärkeämmät kuin työkavereiden lapset?

Ensinnäkin koulujen loma ei ala heti kesäkuun alusta, vaan joinain kesinä koulua on melkein viikko vielä kesäkuun alussa. Ja toiseksi kesäkuun alku on usein melko kylmä ja ainakin uimavedet ovat kylmiä. Ja heinäkuussa vaan yleisesti ottaen on kesäisempi sää. On ärsyttävää olla töissä silloin, kun on hellettä ja tekisi vain mieli maata aurinkovarjon alla tai mennä uimaan. 

Ihmisillä on liian vähän lomaa, ja sen vuoksi lomaviikoista tulee tällainen taistelu. Jos olisi esimerkiksi mahdollista pitää seitsemän viikkoa kesälomaa, olisi nuo viikot helpompi jakaa, koska heinäkuun viikkoja riittäisi useammille ja sitten saisi niin pitkän loman muinakin aikoina, että loma kuitenkin tuntuisi lomalta eikä pari viileämpää viikkoa pilaisi tunnelmaa.

Vierailija
54/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerran lapsettomassa pidin kesälomani niin, että juhannuksen jälkeen olin jo takaisin töissä ja kesälomat pidetty. Olipa jotenkin tosi pitkän oloinen kesä ja en kyllä toiste tee niin. Onneksi on nykyisin työ, jossa voin itse ilmoittaa lomani eikä tuuraajia tarvita.

Vierailija
55/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan ja yhteiskunnan näkökulmasta työntekijän loma on välttämätön paha, hankala tilanne, joka täytyy vain matemaattisesti sumplia. Työntekijälle taas loma on oikeasti tärkeä, se on OMAA aikaa, vapautta. Työn antajan näkökulmasta ei ole tärkeää ja merkityksellistä, milloin loma on, kunhan se ei haittaa mahdollisimman vähän työnantajan intressejä. Työntekijä taas haluaisi loman mahdollisimman hyvään aikaan, jotta voisi oikeasti nauttia lomasta - mikä taas on työnantajalle ihan sivuseikka. Tämän seurauksena työntekijät taistelevat keskenään ja pitävät toisiaan vihollisina ja uhkana omalle lomalleen, vaikka todellinen uhka on ihan muu - mutta siihen suuntaan ei koskaan kuule katkeraa kritiikkiä loma-aikoihinkaan liittyen.

Vierailija
56/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kiertävä systeemi toukokuusta syyskuuhun, mutta yleisen pyynnön takia toukokuu on tiputettu virallisesta lomakuukausikierrosta pois, mutta jos aivan välttämättä haluaa lomansa tällöin niin se onnistuu jos tuotantoon ei tule ongelmia osaamisen puutteen takia.

Lomia voi myös päikseen vaihtaa toisen työntekijän kanssa jos kummatkin suostuvat ja se ei aiheuta, taas, ongelmia tuotannossa.

Vierailija
57/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisten kanssa ei ole mitään syytä vedota lapsiin, koska päiväkodithan on auki ympäri vuoden.

Pienten koululaisten kanssa tilanne on oikeasti tukala.

Vierailija
58/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäisten kanssa ei ole mitään syytä vedota lapsiin, koska päiväkodithan on auki ympäri vuoden.

Pienten koululaisten kanssa tilanne on oikeasti tukala.

Ei se helppoa ole pienen päiväkotilapsenkaan kanssa. Selitäpä vasta päiväkodin aloittaneelle 2:lle, miksi oma päiväkoti on heinäkuun kiinni ja kuukauden ajan pitää mennä vieraaseen päiväkotiin. Joku 6 v osaa ottaa tuon jo seikkailuna, mutta ihan pienelle lapselle voi olla tosi vaativaa siirtyminen täysin vieraaseen päiväkotiin.

Vierailija
59/59 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikallani olen huomannut, että teinien vanhemmilla on tyystin unohtunut pikkulapsiajan haasteet. Lapsettomatkin suhtautuvat ymmärtäväisemmin pikkulapsiperheiden haasteisiin (sairastelut, päiväkodin kanssa säätäminen yms) paremmin kuin teinien vanhemmat. Lisäksi omalla työpaikallani teinien vanhemmat jaksavat muistuttaa, miten heillä on isot murheet teinien kanssa ja pienten lasten kanssa murheet ovat pieniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän