Työpaikkojen kesälomaväännöissä eniten ärsyttävät (varhais)teinien vanhemmat
Olen työskennellyt useammassakin työpaikassa ja jokaisessa on ollut tämä ilmiö:
Tietyt äidit ovat lastensa pikkulapsiaikana/päiväkotivuosina/ekoina kouluvuosina vedonneet siihen, että heidän täytyy olla lomalla koulujen loma-aikoina. Monissa työpaikoissa ovat saaneet tämän toiveensa läpi, koska kaikilla ei ole pieniä lapsia ollut. On ymmärretty, että pienten lasten kanssa hoitokuviot eivät ole aina yksinkertaisia ja lapset pärjäävät vasta isompina itsekseen. Työpaikoissa on ajateltu, että kukin vuorollaan ja nuokin lapset kasvavat isoiksi.
Kun näiden perheiden lapset ovat kasvaneet ja ovat 11-17-vuotiaita, niin vanhemmat eivät ole valmiita luopumaan noista loma-ajoista. Yhä vedotaan siihen, että lomat pitää aina saada koulujen loma-aikaan. Kesälomaksikaan ei kelpaa se, että loma alkaisi toukokuun lopulla ja jatkuisi juhannukseen. Lomalla halutaan olla juhannuksesta eteenpäin/heinäkuusta koulujen alkuun asti. Pahimmillaan nämä 11-17-vuotiaiden vanhemmat vievät joka vuosi ne syyslomaviikot, joululomat, hiihtolomat ja parhaat kesälomaviikot lapsiinsa vedoten. Sinkuille tai pienten lasten vanhemmille sitten sanotaan, että joku toinen kerta järjestyy sinulle loma tuohon kohtaan. Ihan oikeasti: normaali varhaisteini/teini pärjää kyllä koulujen loma-aikoina arkipäivän itsekseen. Ja jos isompien lasten kanssa haluaa lähteä johonkin reissuun, niin onnistuu se kesäkuun ensimmäisellä viikollakin, eikä vain juhannuksen jälkeen.
Ja ihan yhtä lailla muillakin työntekijöillä on oikeus noihin lomaviikkoihin, oli lapsia tai ei.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Pieni asia, mutta kuitenkin:
Melko pienestä työporukastamme 2 joutuu olemaan töissä äitienpäivänä. Äitienpäivänä töihin määrättiin ne kaksi äitiä, joilla on kotona pieniä lapsia. Sen sijaan äitienpäivänä saavat olla vapaalla teinien vanhemmat. Tuossa olisin kaivannut tilannetajua esimiehiltä.
Arvata saattaa, että olen toinen noista työntekijöistä.
Teinien vanhemmilla on omat iäkkäät äitinsä, joita haluavat mennä katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomat pitää jakaa reilusti lisääntymisistä huolimatta. Itsellä ei ole koskaan ollut neljää viikkoa lomaa putkeen, heinäkuussa max. kaksi. Mutta ihan yhtä lailla kuin pienten lasten kanssa niin nyt 11-vuotiaan kanssa toivon lomia koulujen lomien ajoille (valinnan varaa on, koululaiset lomailee 13-14 viikkoa vuodessa ja minä en), koska vaikka ne lapset _pärjää_ ja osaa mikrottaa lihapullansa itse, heidän kanssaan minä haluan lomani viettää nyt kun se vielä on mahdollista. Tuntuisi tosi tyhmältä olla itse viikkoja lomalla lasten ollessa koulussa, vaikka kieltämättä muutama päivä joskus kelpaisi. Ja jää heille vielä se 8-9 viikkoa lomaa vuodessa ilman minua vaivoinani.
Huom. en katso että mulla olisi ketään muuta suurempi oikeus noihin lomiin, mutta sitä minä toivon ja lasten kanssa vietetyllä ajalla sen perustelen. Sitten käy miten käy. Ensi jouluna aion tarjoutua välipäiviksi töihin kun lasten loma kestää kerrankin täällä loppiaiseen, niin voin hyvin pitää tammikuun alusta pari päivää jos muut haluaa niitä välipäiviä.
Tajuan, että vanhemmat haluavat viettää ainakin osan lomastaan teinien kanssa. Sitä en tajua, miksi teinien kanssa ei voi lomailla esim. heti koulujen kesäloman alkaessa. Miksi pitää aina olla juhannuksen jälkeen neljä viikkoa? Ja jos joku haluaa sen 20 vuotta viettää aina lomat lastensa kanssa, niin muiden täytyy joustaa. Miksi sinun lapsesi olisivat tärkeämmät kuin työkavereiden lapset?
Kuten sanottu, mulla ei ole koskaan ollut neljää viikkoa lomaa putkeen saati että sitä olisi ollut heinäkuussa, ehkä ole sitä mieltä että pitäisi aina olla. Pointti oli vain, että niiden teinienkin kanssa on normaalia haluta lomailla. Heinäkuuta siihen ei tartte.
Valitse työpaikkasi paremmin. Koko 20-vuotisen työurani aikana ei ole ollut yhtään työpaikkaa, jossa lomat olisi jaettu lapsi- tai naamakertoimen perusteella.
Sen kyllä ymmärrän, miksi lapseton haluaa lomansa heinäkuulle.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi lapseton haluaa lomansa koulujen syysloman tai hiihtoloman ajalle. Eli viikolle, jolloin lapsiperheet valtaavat kaikki lomakohteet niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, ja ainakin kotimaan kohteissa ne ovat kaikkein kalleimmat lomaviikot.
Mutta jos nyt lapseton haluaa välttämättä lomailla koulujen hiihtolomaviikolla, voihan sen loman ottaa sellaiselle viikolle, jolloin hiihtoloma on jossain muuallapäin Suomea kuin omalla kotipaikkakunnalla. Hiihtolomaviikkoja on Suomessa tietääkseni neljä. Ensimmäinen alkaa joskus helmikuun puolen välin tietämillä, ja viimeinen loppuu maaliskuun puolessa välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapsia tykkäsin pitää lomat nimenomaan koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Ei ruuhkia ja edullisemmat matkat. Kesäloma on parhaimmillaan elokuussa. Nyt kun lapset on teinejä on onneksi koulujen loma-ajat minulllakin. Pitää niiden teinienkin kanssa joskus saada olla.
Näinhän se on. Valitetaan, kun teinit käyttäytyy huonosti ja pyörivät kaupungilla, että missä näiden vanhemmat ovat ja kyllä ovat itsekkäitä ja huonoja vanhempia, kun eivät vietä aikaa teinien kanssa. Ja sitten kun vanhemmat haluaisivat lomaa yhtä aikaa heidän kanssaan, niin taas tehdään väärin ja ollaan paskoja ihmisiä lomatoiveineen.
Meillä ainakin 13v kuopus kaipaa vielä vanhempien seuraa ja yhteistä tekemistä ja lomareissuja. Itse sain tässä äskettäin palautetta teiniltä, että olen liikaa töissä ja minua näkee päivittäin liian vähän. Hmm, pitäisiköhän ottaa loma elokuulle, kun koulut alkaa, koska av tuntuu olevan sitä mieltä, ettei teinit kaipaa vanhempiaan...
Meidän tiimissä ollaan jaettu tasapuolisesti lomia ja esim.heinäkuusta on kaikki halukkaat saaneet jonkun siivun. Nyt yksi haluaisi saada koko heinäkuun eikä millään tahdo antaa asiassa periksi eikä mene jakeluun, ettei kukaan meistä ole saanut koko samaa kuukautta lomaksi.
Olen töissä naapuripaikkakunnan koulussa. Siellä on hiihtoloma eri aikaan kuin asuinpaikkakunnallani, joten minulla ei ole koskaan hiihtoloma samaan aikaan kuin omilla lapsillani.
Eipä ole opettajapariskunnalla näitä ongelmia.
Oman ammattiliiton luottamusmieheen ja työsuojeluun yhteys, jos lomat ei kierrä. Ketään ei saa suosia lomissa
Vierailija kirjoitti:
Oman ammattiliiton luottamusmieheen ja työsuojeluun yhteys, jos lomat ei kierrä. Ketään ei saa suosia lomissa
Meillä esimiehet suosii itseään lomia jakaessaan. Kummasti ovat aina halutuimpina viikkoina itse lomilla. En muista kertaakaan, että esimies olisi viettänyt edes osaa kesälomastaan vaikka toukokuussa.
Minulla on työkaveri, jonka teineistä yhtä vaille kaikki ovat muuttaneet parin vuoden sisällä pois kotoa. Kun perheessä oli kolme teiniä vielä kotona, niin ei tuo työkaveri vaatinut itselleen aina lomia koulujen loma-ajoiksi. Ihan suoraan sanoi, että teinit kaipaa omaakin aikaa ilman vanhempia. Myönsi myös, että kolmen murrosikäisen kanssa kaipasi itsekin välillä lepoa niin, että saattoi viettää lomapäivän yksin kotona teinien ollessa koulussa. Eiköhän tällaista ole melko monien teinien perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomat pitää jakaa reilusti lisääntymisistä huolimatta. Itsellä ei ole koskaan ollut neljää viikkoa lomaa putkeen, heinäkuussa max. kaksi. Mutta ihan yhtä lailla kuin pienten lasten kanssa niin nyt 11-vuotiaan kanssa toivon lomia koulujen lomien ajoille (valinnan varaa on, koululaiset lomailee 13-14 viikkoa vuodessa ja minä en), koska vaikka ne lapset _pärjää_ ja osaa mikrottaa lihapullansa itse, heidän kanssaan minä haluan lomani viettää nyt kun se vielä on mahdollista. Tuntuisi tosi tyhmältä olla itse viikkoja lomalla lasten ollessa koulussa, vaikka kieltämättä muutama päivä joskus kelpaisi. Ja jää heille vielä se 8-9 viikkoa lomaa vuodessa ilman minua vaivoinani.
Huom. en katso että mulla olisi ketään muuta suurempi oikeus noihin lomiin, mutta sitä minä toivon ja lasten kanssa vietetyllä ajalla sen perustelen. Sitten käy miten käy. Ensi jouluna aion tarjoutua välipäiviksi töihin kun lasten loma kestää kerrankin täällä loppiaiseen, niin voin hyvin pitää tammikuun alusta pari päivää jos muut haluaa niitä välipäiviä.
Tajuan, että vanhemmat haluavat viettää ainakin osan lomastaan teinien kanssa. Sitä en tajua, miksi teinien kanssa ei voi lomailla esim. heti koulujen kesäloman alkaessa. Miksi pitää aina olla juhannuksen jälkeen neljä viikkoa? Ja jos joku haluaa sen 20 vuotta viettää aina lomat lastensa kanssa, niin muiden täytyy joustaa. Miksi sinun lapsesi olisivat tärkeämmät kuin työkavereiden lapset?
Minusta tämä on se isoin ongelma. Ymmärrän hyvin, että lapsiperheissä pyydetään joustoa lomien suhteen. Ei kovin pienet lapset pärjää itsekseen kotona, eikä kaikki saa hoitoapua isovanhemmilta jne. Mutta sitä en ymmärrä, minkä vuoksi toisten pitäisi töissä joustaa parisenkymmentä vuotta yhden perheen lapsien takia? Teinien kanssa on varmasti mukava viettää yhteistä aikaa, kun vielä voi. Sitä yhteistä aikaa ehtii viettämään jossain vaiheessa kesää ja näkeehän teinejä iltaisin töiden jälkeen. Ja aika moni tuntemani teini on kesäisin nukkunut myöhään, joten ei siitä teinistä aamuysiltä kotona seuraa ole kuitenkaan.
Pyytäkää että lomat muuttuu kiertäväksi.
Päiväkoti-iässä mulla ei ollu väliä loman ajalla koska lapset oli päiväkodissa ja hoito järjestyi aina.
Mutta kun tulee kouluikään, ne ensimmäiset vuodet. Niin siinä on haastavaa saada melkein 2,5kk keksittyä että olis joku isompikin kotona ettei pienen koululaisen tartte yksin olla ja pelata koko päivää. Onneksi lapset nyt jo isompia etttei enää tarvitse säätää!
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla vuorottelusysteemi.
Meillä on, ihan kylmästi toivomusvuorot.
Ei mitään " armoa" lasten vanhemmille.
Teinien vanhemmilla on omat iäkkäät äitinsä, joita haluavat mennä katsomaan.[/quote]
Sinulla ei taida olla selvillä, minkä ikäisiä teinit ovat!!!!
17v ei ole varhaisteini. Ja omien lasten kanssa on matkusteltu koulujen loma-aikojen ulkopuolella aina siihen saakka kunnes ysiluokka alkoi, sen jälkeen se ei ole enää koulun takia mahdollista. Ja kun se taas muuttuu mahdolliseksi, mikään mahti maailmassa ei saa mua lomalle viikolla 8 tai koulujen syyslomaviikolla. Koululaiset on lomalla 14 viikkoa vuodessa, pkotikäinen ei pakotetusti tarvitse olla lomalla viikkoakaan, kun kunta on velvollinen sen varahoidon järjestämään. Eli siinä mielessä pkoti-ikäisten lasten vanhempien on paljon helpompi omat lomansa jäjrjestellä kuin kouluikäisten. Ja jostain helkkarin syystä esim kaikki koululaisten kesäleirit järjestetään kesäkuussa ja elokuussa, heinäkuussa ei ole koskaan mitään ohjelmaa lapsille tarjolla.
Meillä pahin oli aikoinaan nainen, joka varasi omin päin matkoja kysymättä saako olla lomalla tuolloin. Hän oli siis jo yli 60-vuotias, lapset jo aikaihmisiä.
Olen itse vahvasti toivonut meidän työpaikalle vuorottelusysteemiä, jolloin oman lomansa tietäisi jo hyvissä ajoin ja voisi etsiä silloin edullisia lentoja ym. Tämä ei vain mene läpi, koska osa porukasta haluaa pitää aina lomansa parhaaseen mahdolliseen aikaan. Nyt osa omista lapsistani on jo lukiossa ja kesätöissä, joten perheen yhteisiä kesälomamatkoja ei taida kauheasti olla luvassa. Vaikeaa tämä on ollut, kyllä tuo vuorottelu olisi kovasti helpottanut elämää. Usein kesälomavääntö on saatu loppuun vasta toukokuun puolella. Hankalia tyyppejä on niin lapsettomissa kuin lapsellisissakin. Meillä itse asiassa lapseton viisikymppinen on aina ollut kaikista pahin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Tämä oli asia joka hiersi edellisessä paikassa. Tiettyjen lapset tärkeämpiä kuin toisten perheet. Varasivat aina kaikki lomat ja kesät mahdollisimman hyvin. Arkipyhien tiimoilta nää oli aina lisävapaata haluamassa kun ne lapset. Nostin metelin itsekin äitinä ja asiaan onneksi puututtiin. Nykyisessä jaetaan reilummin ja jos saat syyslomaa, on toisen vuoro seuraavalla lomaviikolla jne. Kesälläkään kukaan ei aja ohi. Kyllä meidän teini pärjää itsekseen, muttei hän ja me vanhemmat haluta sitä että kesällä ei oltaisi yhdessä ainakin osaa.