Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS pääkirjoitus: "Etätyö voi heikentää työhyvinvointia"

Vierailija
13.03.2023 |

En uskonut kun joku väitti vanhassa keskustelussa yks päivä, että Hesarilla agendana puolustaa lähityötä. Nyt uskon. Tämän päivän pääkirjoituksessa ("Työpaikkojen on mietittävä vetovoimaansa") lukee näin:
- Vaikka moni pitää etätyötä kuin saavutettuna etuna, se voi heikentää työhyvinvointia. Monilla työpaikoilla on tapahtunut sosiaalista köyhtymistä: kun osa haluaa jatkaa etätöissä, työpaikalle palaaville ei ole tarjolla aiemmassa määrin yhteenkuuluvuutta ja kohtaamisia, jotka ruokkisivat työn imua, iloa ja uuden kehittämistä.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teettekö te kaikki täysin itsenäistä työtä, jossa ainoa kontakti kollegoihin on kuulumisten vaihto? Eikö nykyään nimenomaan tiimityö, jossa ollaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa, ideoidaan, annetaan palautetta ja kehitetään ideoita yhdessä, ole nykyään yleistä?

Omiin työtehtäviini kuuluu paljon myös itsenäistä työtä, mutta pääpaino on kuitenkin yhdessä tekemisessä. Työpaikallani on aina voinut tehdä etätöitä, mutta kokoukset on pidetty paikan päällä. Korona-aikana siirryimme etäkokouksiin, ja ne ovat olleet minusta kyllä yhtä tyhjän kanssa. Infotilaisuuden tyyppiseen tapaamiseen, jossa lähinnä pomo puhuu, ne sopivat, mutta kaikki vapaamuotoisempi ideointi ja päätöksenteko takkuaa.

Teams-kokoukset on hoitanut homman ihan hyvin. Sen olen huomannut, että nyt hiljaisemmat uskaltavat puhua enemmän, kun ei edes kameraa tarvitse käyttää. 

Vierailija
42/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen väite, kun etätyön alettua lopetti eläkeikää lähestyvät menemästä eläkkeelle. Että siellä kotona on nyt niin kurjaa, että päätänpä tällä menolla jatkaa pitempään töissä kuin oli aikomus? Ei nyt ihan täsmää joku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä toimistollakin oma huone, jonka oven voi vetää kiinni eli ihan sama työrauha kuin kotonakin. Avokonttorit oli meillä työpaikalla viimeksi 20 vuotta sitten. Eihän puhelimessakaan voi puhua mitään työasiaa (hr), jos kaikki kuulee.

Olen tehnyt 8 vuotta etää mutta haluan käydä kerran viikossa toimistolla. Kotona on tottakai kaksi isoa näyttöä ja telakka sekä kunnon kokoinen näppis, läppärillä töiden tekeminen on ihan pellehommaa - menettelee hätätilassa. Teams palaveri ei korvaa mitenkään livepalaveria, joka muuta väittää, valehtelee. Ymmärrän, jos on joku pikainen asia - se on hyvä hoitaa Teamsilla kun voi näytön jakaa kaverille ja korona-aikaan se oli tietysti pakko. 

Vierailija
44/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teettekö te kaikki täysin itsenäistä työtä, jossa ainoa kontakti kollegoihin on kuulumisten vaihto? Eikö nykyään nimenomaan tiimityö, jossa ollaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa, ideoidaan, annetaan palautetta ja kehitetään ideoita yhdessä, ole nykyään yleistä?

Omiin työtehtäviini kuuluu paljon myös itsenäistä työtä, mutta pääpaino on kuitenkin yhdessä tekemisessä. Työpaikallani on aina voinut tehdä etätöitä, mutta kokoukset on pidetty paikan päällä. Korona-aikana siirryimme etäkokouksiin, ja ne ovat olleet minusta kyllä yhtä tyhjän kanssa. Infotilaisuuden tyyppiseen tapaamiseen, jossa lähinnä pomo puhuu, ne sopivat, mutta kaikki vapaamuotoisempi ideointi ja päätöksenteko takkuaa.

Teams-kokoukset on hoitanut homman ihan hyvin. Sen olen huomannut, että nyt hiljaisemmat uskaltavat puhua enemmän, kun ei edes kameraa tarvitse käyttää. 

Sama kokemus. Nopeammin ja sujuvammin Teamsissa saa nykäistyä oikeat henkilöt puheluun, kuin toimistolla neukkariin.

Miro ja muut virtuaalitaulut toimii paremmin kuin tussitaulu.

En ymmärrä tuon edellistä edellisen ongelmia.

Vierailija
45/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä mitään uutta ole. Vuosikaudet itsenäisestä työskentelystä pitävät ovat käyttäneet hyväksi liukuvia työaikoja. Kyse ei ole pelkästä aamuvirkkuudesta sen suhteen, että osa tulee mieluummin töihin tuntia tai kahta aikaisemmin. Aamun hiljaisena aikana saa useimmiten kaksi kertaa enemmän aikaiseksi.

Vierailija
46/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Nopeammin ja sujuvammin Teamsissa saa nykäistyä oikeat henkilöt puheluun, kuin toimistolla neukkariin.

Miro ja muut virtuaalitaulut toimii paremmin kuin tussitaulu.

En ymmärrä tuon edellistä edellisen ongelmia.

Ei me toimistolla mennä mihinkään neukkariin, jokaisella on oma huone. Jos on joku ongelma mihin haluan kollegan mielipiteen, sen kun kävelen naapurihuoneen ovelle, että oisko hetki aikaa. 

Vierailija
47/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari ajaa raksaliikkeiden ja sijoitusfirmojen agendaa. Uusien toimistorötisköiden rakentamiselle ei ole perusteluja jos jengi jää etätöihin.

Vierailija
48/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista. No se nyt on pienin vaatimus, että kamerat on päällä kun pidetään palaveria, herran jestas! 

Vierailija
49/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin etätyön vaihtoehtona on avokonttori (tai "monitoimitila") en aio näyttää naamaani toimistolla kuin pakollisissa tilaisuuksissa. Jos olisi oma huone, kävisin joka päivä.

Vierailija
50/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen väite, kun etätyön alettua lopetti eläkeikää lähestyvät menemästä eläkkeelle. Että siellä kotona on nyt niin kurjaa, että päätänpä tällä menolla jatkaa pitempään töissä kuin oli aikomus? Ei nyt ihan täsmää joku.

No jää siinä se työmatka pois. Olen 63 v ja työmatka on 76 km suuntaan. Tottakai se vaikuttaa kun ei tarvitse kulkea joka päivä, jaksaa jatkaa töissä vielä muutaman vuoden. Jos toimisto olisi tuossa max parin km päässä, kulkisin kyllä joka päivä mielellään toimistolle. Jos mun pitäisi kulkea joka päivä tuo 150 km niin harkitsisin jo kyllä töistä pois jäämistä tai osa-aikatyötä.

Vierailija
51/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni etätyö ei sopinut ollenkaan, kun olin siihen pakotettu koronan alkuaikoina. Kotona ei ole mahdollisuutta työhuoneeseen tai mihinkään rajattuun tilaan, joten työt oli keskellä keittiötä. Työajan rajaaminen oli itselleni mahdotonta, työt pyöri koko ajan mielessä ja unet meni. Aloin usein tehdä töitä klo 3 aamuyöllä kun en saanut unta. Elämäni karmeimmat kuukaudet.

Vierailija
52/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko niiden kivijalkakauppojen aukioloaikaa säädellä järkevämmiksi? Että olisivat auki kunnolla iltaan saakka ja sunnuntaisin. Samoin kahvilat yms. Suomessa kaikki on auki niin epäkäytännölliseen aikaan, paitsi ruokakaupat.

Lisäksi etätyö on EKOLOGISTA JA LUONTOA SÄÄSTÄÄ, kun ei tarvitse käyttää kulkuneuvoja (kuten autoa, bussia yms) työmatkaan.

Pitäisi puhua enemmän etätyön ympäristöystävällisistä vaikutuksista. Sekin myös säästää rahaa, kun ei mene varallisuutta työmatkoihin.

Vierailija
53/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista. No se nyt on pienin vaatimus, että kamerat on päällä kun pidetään palaveria, herran jestas! 

Naamat lähinnä häiritsevät asiaa. Kaikista eniten se oma naama siellä rivissä (ei vissiin Teamsissa vieläkään saa itseltää omaa kuvaa pois?). Tunne on kuin neukkarissa olisi valtava peili yhdellä tuolilla itseä vastapäätä.

Vierailija
54/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä että etätyöläinen tekee työnsä hyvin vaan nyt syyllistetään siitä että lähityötä tekevien sosiaaliset kontaktit jäävät vähemmäksi kun etätyöläinen ei tule konttorille.

Surkuhupaisaa. Kärjistäen siis työhyvinvointi laskee niillä avokonttorin pahimmilla häiriköillä, kun osa on etätöissä eikä heillä ole tarpeeksi uhreja joiden töitä höpötyksillään häiritä. :-D

Vierailija
55/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni etätyö ei sopinut ollenkaan, kun olin siihen pakotettu koronan alkuaikoina. Kotona ei ole mahdollisuutta työhuoneeseen tai mihinkään rajattuun tilaan, joten työt oli keskellä keittiötä. Työajan rajaaminen oli itselleni mahdotonta, työt pyöri koko ajan mielessä ja unet meni. Aloin usein tehdä töitä klo 3 aamuyöllä kun en saanut unta. Elämäni karmeimmat kuukaudet.

Tämä vähän minullakin. Kun joku asia tulee alitajunnasta mieleen, saatan kirjautua töihin klo 22 illalla tai kun olen aamuvirkku, joskus aloitan työt viiden maissa. Samoin viikonloppuna, jotka on normaalisti vapaapäiviä, kirjaudun usein töihin tekemään jonkun jutun mikä tulee mieleen, että on "alta pois" maanantaina. Ja lomalle otan läppärin mukaan. JOS sattuu, että tulee joku työasia. Työ- ja vapaa-aika menee sekaisin ja työasiat pyörii mielessä vaikka puhelimen laitan aina kiinni kun ei ole työaika. Mies ei ole onneksi vielä hermostunut mutta sillä on lehmän hermot muutenkin.

Vierailija
56/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vähän minullakin. Kun joku asia tulee alitajunnasta mieleen, saatan kirjautua töihin klo 22 illalla tai kun olen aamuvirkku, joskus aloitan työt viiden maissa. Samoin viikonloppuna, jotka on normaalisti vapaapäiviä, kirjaudun usein töihin tekemään jonkun jutun mikä tulee mieleen, että on "alta pois" maanantaina. Ja lomalle otan läppärin mukaan. JOS sattuu, että tulee joku työasia. Työ- ja vapaa-aika menee sekaisin ja työasiat pyörii mielessä vaikka puhelimen laitan aina kiinni kun ei ole työaika. Mies ei ole onneksi vielä hermostunut mutta sillä on lehmän hermot muutenkin.

Teillä on ongelmia itsenne johtamisessa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen tiimityötä, mutta ei mua hyödyttäisi mennä toimistolle (Helsinki), kun kukaan muu tiimiläisistäni ei asu pääkaupunkiseudulla. Samalla tavalla pidettäisiin etäpalavereja kuin etätyössäkin. 

Meillä alkoi etäpalaverit yleistymään jo yli 15 vuotta sitten, vaikka käytiinkin vielä lähitöissä. Ihan siksi, että asiakkaat tajusivat, miten paljon halvemmaksi heille tulee maksaa vain palaverista eikä sen lisäksi vielä lento- tai junalipuista, matkaan käytetystä ajasta ja mahdollisesti vielä palaveriin osallistuvalle maksettavasta kotimaan päivärahasta. Asiakashan nämä loppupeleissä maksoi. Asiakkaan etu etäpalavereissa oli myös se, että palaveriaikoja oli helpompaa sopia. Kun klo 10-12 saattoi olla palaveri Kuopiossa ja heti klo 12-14 palaveri Lappeenrannassa. Ennen etäpalavereja ei olisi ollut mahdollista saada näitä kahta palaveria edes samalle päivälle. 

Mä ymmärrän sen, että jos etätöihin ja etäpalavereihin on siirrytty vasta maaliskuussa 2020, ei ole vielä kaikille kehittynyt sellaisia rutiineja ja käytäntöjä, joita tehokas etätyö edellyttää. Nykyiset etätyövälineet ovat kuitenkin paljon monipuolisempia kuin 15 vuotta sitten. Voin esim jakaa oman näyttöni ja siinä olevan dokumentin. Kollegani Espanjassa voi kirjoittaa mun koneellani olevaan dokumenttiin. Tai uusien työntekijöiden perehdyttämisessä uusi työntekijä jakaa oman näyttönsä, näpyttelee itse ja kokeneempi työntekijä neuvoo, mitä pitää tehdä. Tarvittaessa voin osoittaa omalla hiirelläni, mistä kohtaa jokin toiminto löytyy. Ei siis tarvitse seistä vieressä ja osoittaa sormella, että tuosta vasemmasta yläreunasta tuo pikakuvake kääntää ohjelmakoodin. 

Vierailija
58/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatka tosiaan kuluttaa voimavaroja ja vähentää unen määrää. 

Sinänsä otsikko on oikeassa, että etätyö voi heikentää joidenkin (n. 5%) työhyvinvointia. Nämä ovat varmasti hakeutuneet takaisin toimistolle jo ajat sitten. Antakaa niiden tehdä etätöitä, joilla työhyvinvointi, työteho ja jaksaminen paranee.

Vierailija
59/110 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aivan eri asia olla etätyössä helsinkiläislähiön neukkukuutiossa kuin täällä maalla isossa omakotitalossa.

Todella vähän on sellaisia töitä, joissa on vain pelkkä etätyö ilman työyhteisöä.

Minä elän helsinkiläislähiössä neukkukuutiossa ja viihdyn etätöissä oikein hyvin. Minulla on tilaa erilliselle hyvän kokoiselle työpöydälle, ei tarvitse tehdä töitä ruokapöydän ääressä, makkarin nurkassa tai saunan lauteilla.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muutetaan nyt avokonttoriin ja vielä hot desk -käytäntöön. No hyvä juttu, että etätöiden on pakko jatkua, kun kaikille ei ole omaa työpöytää, mutta vielä vähemmän kiinnostaa käydä toimistolla. 

Meillä muutettiin vuodenvaihteessa pienempiin toimitiloihin. Kävin joulun välipäivinä palauttamassa vanhan toimiston avaimet, mutta en edes ottanut uuteen toimistoon avaimia. Mulla ei ole tarvetta mennä toimistolle silloin, kun siellä ei ole ketään muita. Hyvin harvoin muulloinkaan, mutta jos on tarvetta mennä, se johtuu just siitä, että toimistolla on silloin joku, joka mun pitää tavata kasvotusten. Mulla ei ollut vanhalla toimistollakaan enää vuosiin omaa työpistettä vaan työpisteeni oli annettu uudelle työntekijälle. Hyvä niin, koska ihan turhaa pitää työpistettä tyhjilläänkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän