Menisikö eläkehakemus kohdallani läpi?
Oon 42 enkä vieläkään työllistynyt. TE-toimisto vain käyttänyt hyväksi, kun olin kuntouttavassa työtoiminnassa ensin 1,5 vuotta ja sen jälkeen kuukauden työkokeilussa, joka päättyi harmillisesti tuloksettomana eli en saanut palkkatukipaikkaa, vaikka sitä lupailtiin. Minulla skolioosi selässä eli en voi tehdä fyysisesti raskaita töitä ja myös rajoitteena hitauteni. Sukulaiset sanoneet että minun kannattaisi hakea työkyvyttömyyseläkettä ja nyt itsekin vähän miettinyt onko järkeä enää hakata päätä seinään ja kituutella työmarkkinatuella, jos en työllisty yrityksistä huolimatta enkä pääse edes haastatteluun. Nyt mennyt noin kuukausi työkokeilun päättymisestä, milloin lie taas keksivät uuden työkeilupaikan. Ei jaksaisi juoksuttamista orjapalkalla :(
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Tuo tulisi menemään niin että ensin joutuisit anomaan sairaslomia yhteensä sen 300(?) päivää. Sitten hakisit kuntoutustukea. Kuntoutustukesi (=määräaikainen eläke) hylätään ja kela laittaa sinut ammatilliseen kuntoutusselvitykseen. Todetaan että mahdollisuus kuntouttaa ja tehdä jotain työtä. Eteenpäin ammatilliseen "kuntoutukseen" jossa mm. leikit pupuleikkejä ja menet palkattomaan parin kuukauden työkokeiluun. Ja tuo limbo on loputon. Jos joudut keskeyttämään kuntoutuksen, anot taas vuoden verran sairaslomia ja haet uudelleen kuntoutustukea. Se hylätään, ja joudut taas samaan ammatilliseen kuntoutukseen.
No näin!! Ei edes kuntoutustuelle pääse moni, siitä pitävät kyllä vakuutusyhtiöt/Kela huolen.
Oletko täydellisesti työkyvytön kaikkeen työhön?Turha haaveilla noilla diagnooseilla eläkkeestä,monella paljon pahemmat vaivat ja ei toivoakaan eläkkeelle pääsystä.Voithan tietysti käydä lääkärissä,tai työvoimatoimiston kautta voi ehkä päästä kuntoutustutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikken työskentele eläkkeiden parissa, niin jopa minä voin sanoa ettet eläkkeelle pääse. Sinulla on aivan varmasti vähintäänkin täsmätyökykyä.
PS. On ikävää, että väität työkkärin "käyttäneen hyväksi". Eiköhän siellä ennen kaikkea mietitä työllistämisesi keinoja.
Kyllä minusta on hyväksikäyttöä, kun tein 3-4 päivää viikossa ilmaistyötä puolentoista vuoden ajan ja sitten vain heitettiin vuoden alussa ulos, kun en kuulu velvoitetyöllistettäviin. Kuusituntisia päiviä tein lisäksi sen jälkeen kuukauden ajan työkokeilussa. Jos itse olisit kokenut saman, olisi varmasti myös pettynyt olo.
1. Kuntouttavassa tt:ssa ei voi pitää (samassa paikassa) loputtomiin, sillä tulijoita on muitakin.
2. Työkokeilu ei ole palkkatyöllistymisen tae. Syitä sille miksei sopimusta tullut, voi olla monia, kuten vaikka että työnantaja arvioi ettei työpanos tuottaisi riittävää lisättyä tulovirtaa kattamaan palkkauksen kustannukset, eikä siksi olisi kannattavaa.
Ei ole siis hyväksikäytöstä kyse, eikä varsinkaan työkkärin toimesta. Pettymystäsi en toki kiistä.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin mainita että oon ollut myös puhelinmyynnissä yhteensä 4 vuotta kahteen kertaan, mutta tässä ei mitään tuntipalkkaa, joten ansiot jäivät muutamaan sataseen kuussa. Olisin viihtynyt, jos olisi ollut palkka ja työilmapiiri parempi.
Tässähän se tuli. Työ jota pystyisit tekemään (tai yksi esimerkki sellaisista töistä). Työkyvyttömyyseläke on työkyvyttömille.
Olen nainen, 53v tänä vuonna. 30v erittäin raskas ja kuluttava työura takana. Fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia. Kuntoutustuella kolme vuotta. Työkyvyttömyyseläke hakemus hylättiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuodepotilas, en pysty kävelemään yli 10m, kärsin lähes päivittäin lamaavasta päänsärystä, käsistä on hävinnyt voimat enkä pysty tekemään mitään mikä vaatii enemmän voimia kuin puhelimen näpyttely. En saa edes sairaslomaa saatikka kuntoutustukea tai eläkettä. Melkein naurattaa ajatus, että joku menisi ja hankkisi itselleen eläkkeen hitauden ja skolioosin takia.
Sun kannattaa hakea eläkelaitoksesta ja Kelasta töitä sinne kelpaat vaikket muualle kelpaisi.
sitten nähdään kääntyykö heillä vihdoin mielipide .
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy vaatii 300 pvää sairaslomaa sitten haetaan kuntoutustukea joka joko myönnetään tai ei sitten jos näyttää siltä, että työelämään ei pysty enää pitää lääkärin se ensin todeta ja se joko hyväksytään tai ei.
Edellytyksenä työkyvyttömyyseläkkeelle on, että työkykysi ja toimeentulosi ovat heikentyneet yhtäjaksoisesti vähintään vuoden ajan. Pakko ei ole siis olla 300 pv sairauspäivärahalla jos tuo muuten on todettu vuoden ajalta.
Et pääse noilla. Mutta kai sulla on B-lausunto ettei fyysiset työt enää onnistu? Mene työkyvyn arvioon niin pääset uudelleenkoulutukseen ei-fyysiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy vaatii 300 pvää sairaslomaa sitten haetaan kuntoutustukea joka joko myönnetään tai ei sitten jos näyttää siltä, että työelämään ei pysty enää pitää lääkärin se ensin todeta ja se joko hyväksytään tai ei.
Edellytyksenä työkyvyttömyyseläkkeelle on, että työkykysi ja toimeentulosi ovat heikentyneet yhtäjaksoisesti vähintään vuoden ajan. Pakko ei ole siis olla 300 pv sairauspäivärahalla jos tuo muuten on todettu vuoden ajalta.
Käytännössä tuohon pitää olla ollut osastohoidossa, neliraajahalvaantunut, sokea, vakava aivovamma tms. että pääsee suoraan.
No hehheh. Mulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja pääsin eläkkeelle haettuani sitä noin 7 vuotta koko ajan erikoissairaanhoidon avopotilaana.
Ap ei ilmeisesti edes ole missään lääkärin seurannassa, eli työkyvyttömyydestä ei edes ole näyttöä ja lausuntoa?
Työkyvyttömyyden määrittää erikoislääkäri kun kaikki hoito- ja kuntoutustoimet on käyty läpi eikä työkykyä ole jäljellä. Ei eläkettä kellekään omien mutujen perusteella myönnetä.
No et pääse. Hitaille on duunia esimerkiksi Persujen puolueorganisaatiossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, 53v tänä vuonna. 30v erittäin raskas ja kuluttava työura takana. Fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia. Kuntoutustuella kolme vuotta. Työkyvyttömyyseläke hakemus hylättiin.
Kuntoutustuki on määräaikainen tk-eläke. Sitä jatketaan yleensä suht helposti. Sun asiat on siis ihan ok.
Ensiksi 300 päivää sairaslomaa ja sen aikana lääkäri tekee eläkehakemuksen josta sitten tulee puoltava päätös kuntoutustuesta tai ei. Ja sitten kun on oltu kuntoutustuella aikansa niin voi kysellä eläkkeen perään. Ei sinne eläkkeelle vain marssita systeemin ohi.
Kun sanoit että olet hidas niin luulin ensin että tarkoitit jotenkin psyykkisesti. Mutta olet siis menestynyt jotenkin siinä puhelinmyyntityössä kuitenkin? Et varmaan sitten kyllä ihan heikkolahjainen ole. Mitä siis on tapahtunut, kun olet lähettänyt työhakemuksia koulutustasi vastaaviin työpaikkoihin? Oletko päässyt työhaastatteluun?
Joskus olen nähnyt, että todella heikkolahjainen ihminen on saanut aikuisena eläkepaperit juuri kun ei tajunnut yksinkertaisimmissakaan työpaikoissa että mitä siellä pitää tehdä. Sinun kohdallasi en näe kyllä mitään mahdollisuuksia tällaiseen jos olet puhelinmyynnissä pärjännyt.
Itselläni on EI-alkoholiperustainen maksakirroosi ja elinajanodote ei näytä hyvältä. Ei mahdollisuutta päästä sairaseläkkeelle eli loppuelämäni temppuilen perustoimeentulon kanssa. Joten onnea vain niille jotka siitä seulasta läpi pääsette.
Itse olen vaikean migreenin ja vaikean masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeellä. Tätä ennen olin 13 vuotta putkeen kuntoutustuella. En ole ikinä ollut työtön tai toimeentulotuella, mutta jos et ole vielä ollut hetkeäkään edes sairasloman tarpeessa niin eläkkeeseen on kyllä matkaa. Itse jäin töistä pois aikanaan kun elämä ja terveys romahti, kaikki terapiat ja hoidot kokeiltu, ei auta. Tavoite selvitä hengissä ja olla mahdollisimman pienenä taakkana muille. Muuta toivoa elämässä ei ole kuin se ettei tulisi vihatuksi ja halveksituksi enempää.
Tätä olen kyllä miettinyt vastaavassa tilanteessa olevien osalta, että ymmärtävätkö ihmiset että jos oma kokemus on että on työkyvytön, sen asian toteamiseksi täytyy mennä ensin lääkärille ja asiaa pitää koettaa hoitaa. Jos pystyt olemaan jossain tuollaisella työkurssilla niin kyllähän se viittaa siihen että voisit tehdä työtäkin jos sitä löytyy?
Ammatillinen kuntoutusselvitys ei voinut omalla kohdallani edes alkaa, olen siihen liian huonossa kunnossa. Olen ylpeä että saan pidettyä oman kotini siedettävän siistinä ja syötyä joka päivä vähän ruokaa. En ole edes onneton, vain täysin tyhjä.
Voit kouluttautua viihdealalle ja antaa maksullisia palveluja miehille.
Jos kerran voisit puhelinmyyntiä tehdä ja siinä tökkii vain ilmapiiri/palkkaus niin hakeudu sihteerin koulutukseen. Erilaisia toimistoapulaisia on edelleen, ja vaikkapa koulusihteereitä ja muita sihteereitä. Niissä hommissa ei luulisi niin huono ilmapiiri olevan ja palkallakin tulee ihan toimeen vaikka olisikin pieni.
Ap, jos olet merkonomi voisit mahdollisesti saada jonkun etätyön?
Ikävä kuulla. Asettaa asiat oikeaan perspektiiviin ja saa ajattelemaan, että jollakin asiat vielä huonommin eli pientä se on minuun verrattuna. Toivottavasti myöntävät sinulle eläkkeen tai edes sairasloman. Kannattaa laittaa valitus niin korkealle kuin voi.