Nyt asumistuet ovat uusi kannustinloukku, joka estää työttömiä työllistymästä
Nyt se on asumistuet, jotka houkuttelee työttömiä jäämään kotiin ja välttelemään töitä kun kuulema asumistukien saajien ei tarvitse pelätä ja murehtia että missä asua ja jääkö sitä taivasalle vai joutuuko majoittumaan sukulaosten nurkkiin jos työt lähtee alta eikä työllisty nopeasti uudelleen. Mielestäni on kuitenkin kyseenalaista syyttää asumistukia siitä että työttömien on vaikeaa löytää töitä ja työllistyä kun todellinen ongelma on se että Suomessa on liikaa ihmisiä työvoiman kysyntään ja tarjolla oleviin työpaikkoihin nähden ja liian vähän ihmisiä eli asiakkaita uusien työpaikkojen luomiseksi.
Kommentit (204)
Jos saa asumistuen eikä ole työelämässä. pitäisi asumistukea jakaa vain halvemmille asuinseuduille.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[ olen lh päiväkodissa ja yh. Saan tukia palkan päälle ja 250 e kk enemmän kuin työttömänä...eli työssäkäynti kannattaa pienelläkin palkalla.
No ei se minusta kovin houkuttelevalta kuulosta, jos kokopäivätyöstä saa 250€/kk enemmän käteen kuin työttömänä ollessa. Jos siis käyt ihan kokopäivätyölssä 38h/vko
Jo 30 vuotta sitten huomasin saman asian ,ei ole uusi asia.ongelmana on palkkojen pienuus ei edelleenkään sosiaaliturva joka on vielä pienempi.se muutama satanen on kumminkin enempi kuin sosiaaliturva ja pienipalkkaisessa on mahdollista saada tukia kelalta.kumma että aina törmää samaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[ olen lh päiväkodissa ja yh. Saan tukia palkan päälle ja 250 e kk enemmän kuin työttömänä...eli työssäkäynti kannattaa pienelläkin palkalla.
No ei se minusta kovin houkuttelevalta kuulosta, jos kokopäivätyöstä saa 250€/kk enemmän käteen kuin työttömänä ollessa. Jos siis käyt ihan kokopäivätyölssä 38h/vko
Jo 30 vuotta sitten huomasin saman asian ,ei ole uusi asia.ongelmana on palkkojen pienuus ei edelleenkään sosiaaliturva joka on vielä pienempi.se muutama satanen on kumminkin enempi kuin sosiaaliturva ja pienipalkkaisessa on mahdollista saada tukia kelalta.kumma että aina törmää samaan asiaan.
Sosiaalietuuksia pienentämällä pienipalkkainen työ pysyy pienipalkkaisessa edelleenkin ja voi jopa pienentyä ja kovastikkin koska silloin pystytään sanelemaan suoraan palkan määrä ota-tai jätä jos jätät niin mene roskiksesta ruokasi hakemaan ja metsään telttaan asumaan.kaikki ei vain huomaa mitä asiaa ajetaan takaa.liittykää oman Alanne ammattiliittoihin!!! sieltä saatte turvan tulevaisuudelle ,itsellenne ja perheellenne! Muistakaa äänestää !!!!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin saan asumistukea, vaikka olen töissä.
Ja minä en vaikka olen työtön.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Jos saa asumistuen eikä ole työelämässä. pitäisi asumistukea jakaa vain halvemmille asuinseuduille.
Tässä ei ole mitään logiikkaa. Asumistuki jo tällä hetkellä kattaa maksimissaan vain noin 300€ vuokrasta. Siitä eteenpäin mitä kalliimpi vuokra, sitä enemmän saa itse maksaa.
Taidat sekoittaa toimeentulotukeen, joka voi tietyissä tapauksissa tosiaan kattaa vaikka minkälaisia vuokria. Kukaan ei kuitenkaan oikeasti halua elää toimeentulotuella, sen verran rasittavaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs olisi tälläinen ratkaisu että poistetaan koko helkkarin asumistuki, otetaan käyttöön menneiltä vuosilta oleva vuokrasääntely ja pudotetaan ansiotuloverotusta raskaalla kädellä niin että palkasta jäisi huomattavasti enemmän käteen.
Miten tämä auttaa sitä pienituloista, joka nyt tarvitsee asumistukea voidakseen maksaa vuokransa? Hyvätuloiset tuosta toki hyötyvät, mutta pienituloisen kohdalla veronalennus ei vielä kata asumistuen kuukausittaista summaa. Todennäköisesti asumistuen poistuttua pienituloisille jäisi vähemmän käteen. Ja pahimmillaan syntyisi jotkut harmaan vuokran markkinat, jossa osa vuokrasta maksetaa pimeästi - kun vuokranantajat eivät kuitenkaan suostuisi siihen, että heidän vuokratulonsa pienenisivät dramaattisesti.
Joo mun veroprosentti on jotain 8. Jos se olisi nolla, tulot kasvaisivat mitä, satasen? Ei sillä vielä vuokraa makseta.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun poliitikot kääntää keskustelun etuuksien liian suuriin tasoihin ja kannustinloukkuihin niin kyse on kaasuvalotuksesta ja tahallisesta keskustelun painopisteen siirtämisestä pois itse ongelmasta. Vielä törkeämmäksi asian tekee se, että ongelma mikä heillä on aina puheissa ei ole todellinen. Todellinen ongelma on pienet palkat. Jos sosiaalitukien ja palkan erotus on kokoaikatyössä 200-300e niin kyse on puoli-ilmaisen työn teettämisestä ja sen pitäisi olla laitonta.
Koska poistetaan rikkailta verovähennys kodin siivouksen ostosta.
Niin, moni kunta ja kaupunki ei myönnä enää palveluseteliä kodin siivouksen ostoon eläkeläisille eikä vammaisille. 900 euron eläkkeestä ei mene veroa, joten silloin ei saa myöskään verovähennystä palveluiden ostosta.
Mutta kappas hyvätuloiset saavat verovähennyksen kodin siivouksen ostosta.
Eräs tuttavani teki maatalouslomitusta, eli pienellä palkallaan ja piti työstään.
Kunnes työehdot muuttuivat sietämättömiksi:
Työkohteet hajallaan, työmatkaa esim. 50km/suunta.
No, tuo ei ole mitään tavatonta, mutta kun työaika esim. 6h/päivä jaettuna kahteen osaan, 3h aamu, 3h ilta.
Päivässä 200km työmatka-ajoa, josta ei korvausta, vain verovähennysoikeus YHDESTÄ edestakaisesta matkasta.
Työkohteet tietysti vaihtuvat, joten muuttaminen lähemmäs ei ole ratkaisu.
Vaihtoehtona esim. kököttää päivän luppotunnit autossa.
No, kaveri sai onneksi kokopäivätyön toiselta alalta.
Juu, ottakaa se asumistuki pois, minua ei senkään jälkeen kukaan ota töihin, asunto sen sijaan lähtee alta. Saavatpa hupia sitten ne jotka jo nyt ovat sadistisesti huvitelleet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://valtioneuvosto.fi/-//1271139/sosiaalisten-oikeuksien-komitealta…
Siinä pohjaa keskusteluun.[/quote"]Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea totesi 15.2.2023 julkistetussa ratkaisussaan Suomen sosiaaliturvan tason olevan edelleen liian alhainen. Komitealle 2018 tehty kantelu koski usean eri sosiaaliturvaetuuden sekä toimeentulotuen rahamääräistä vähimmäistasoa. Suomi on saanut komitealta myös aikaisemmin moitteita perusturvan riittämättömästä tasosta. Suomelle on tärkeää toteuttaa uudistetun Euroopan sosiaalisen peruskirjan velvoitteita. Suomi ottaa komitean ratkaisun huomioon sosiaaliturvan kehittämisessä."
No mutta tässäkin puhuttiin perusturvaetuuksista, kuten työmarkkinatuesta. Tietenkin se on yksinään liian pieni. EU ei ole ottanut tähän laskelmaan mukaan täydentäviä tukia koska kaikki nuo yksittäiset perusturvaetuuset alittavat sen 40% mediaanitulosta. Kun täydentävät huomioidaan mukaan niin Suomen sosiaaliturva on yksi Euroopan parhaista. Toki kaikki eivät ole tuohon tukikomboon oikeutettuja (esim moni perheellinen).
Olet väärässä. Siellä nimenomaan lukee, että ne on otettu huomioon.
Eri maiden välistä sosiaaliturvaa verrataan ja suomen sosiaaliturvan tasoksi ilmoitetaan 1600 euroa kuukaudessa.
Jos ei ole edellytyksiä niiden muiden tukien saamiseen, niin niitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Voidaanhan ne asumistuet poistaa ja käytetään siitä jatkossa nimitystä toimeentulotuen täydentävä osuus.
Eli pakotetaan ihmiset hakemaan toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Asumistuet vääristävät markkinoiden toimintaa ja nostavat asuntojen hintoja kunnollisille, työssäkäyville kansalaisille. Suurin hyötyjä näistä on vuokranantajat, ja isoja löytyy vasemmiston läheltä. Äänestän heti poliitikkoa, joka tekee työtä asumistukien poistamiseksi.
Alapeukutin, koska viesti sisältää ajatuksen ettei asumistuen saaja ole kunnollinen ihminen. Olen hyvin kunnollinen, mutta joudun olemaan toimeentulotuella koska muuten rahani eivät riitä hoitoon ja lääkkeisiin. Jos en saa hoitoa ja lääkkeitä, niin vammaudun niin että joudun asumaan jonnekin vammaistaloon. En ole pyytänyt sairautta, vaan antaisin sen mielelläni jollekin toiselle joka sen haluaa. Ei ole näkynyt halukkaita, mutta kateellisia sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Niin, moni kunta ja kaupunki ei myönnä enää palveluseteliä kodin siivouksen ostoon eläkeläisille eikä vammaisille. 900 euron eläkkeestä ei mene veroa, joten silloin ei saa myöskään verovähennystä palveluiden ostosta.
Mutta kappas hyvätuloiset saavat verovähennyksen kodin siivouksen ostosta.
No tottakai! Pitäähän rikkaalle maksaa verorahoista se että köyhä tulee sinne siivoomaan :D
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä saan työttömänä 760e niin mistähän kokopäivätyöstä jää käteen 1010e?
Yrittäjällä voi jäädäkin sen verran, jos bisnes ei suju kovin hyvin.
Kyllä minä ainakin saan asumistukea, vaikka olen töissä.