Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kätilö kehui, että olen pitkästä aikaa normaalin kokoinen synnyttäjä

Vierailija
13.03.2023 |

Niin, muut siis ilmeisesti tosi isoja. Tosin minunkin paino oli +80 kg ja 20 kg tuli lähtöpainosta... Jotenkin huolestuttava suunta tämäkin...

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo voi pitää paikkaansa. Minullekin 10v sitten sanottiin vastaavaa. Tai siis kun laitettiin epiduraalia, niin totesi että kuinka helppoa se on minulle laittaa, kun olen hoikka. En muista enää niitä sanamuotoja, mutta vähän jäi käsitys, että harvinaisempaa nykyään. Tai siis silloin jo.

Eikö se kerro enemmän sen epiduraalin laittajan kyvyttömyydestä kuin osaamisesta? Jokainen täyspäinen tajuaa 75 % Suomen kansalaisista olevan ylipainoisia. Mikäli on hoitsu tai lääkäri, joka luulee suurimman osan heidän potilaistaan olevan normaalipainoisia tai laihoja, on jollain tavalla vialla päästään.

No enpä minä tiedä hänen kyvyistään. Mutta olihan se vähän outoa saada kehuja siitä, että selkäranka näkyy niin hienosti. Nyt tuo tuli mieleen, siis kehui tosiaan että harvemmalla enää selkäranka näkyy selästä.

Muista se, että sosiaali- ja terveysalalla pyritään ns. toksiseen positiivisuuteen asiakastyössä. Mikä oikeastaan on ollut kehumisen tarkoitus sinun kohdallasi? Parantaa itsetuntoasi? Eli hän on ajatellut sinun itsetuntosi olleen jotenkin heikko?

Vierailija
62/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, hirvee "voi olla nestettäkin ja turpoo ja ja ja..." selittely.

Ihan kuin se nesteen kerääntyminen ei noudattaisi jotain suht vakiintunutta kaavaa.

Kas kun ette sössötä, että ettehän te läskejä ole vaan iso luisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epäammattimaista tekstiä kätilöltä. Olen itse luonnostaan hoikka, mutta en silti pidä toisten ulkonäön kommentoinnista ja arvostelusta. Iän myötähän paino nousee pikkuhiljaa kokoajan, itsekin pääsin normaalipainoisten kerhoon vasta noin 35-vuotiaana. Kymmenen raskauskilon sulamiseen meni puoli vuotta, tapahtui kyllä itsekseen imetyksellä. Uskon, että oma painoni pysyy geenien lisäksi alhaisena suht stressivapaan työn ja aikataulujen ansiosta, ystävät kenellä on lyhyet yöunet ja kuormittava työ, ovat kerryttäneet painoa paljon nopeammin. Mutta kaikki eivät voi tehdä samaa työtä, ja arvostan heidän työtään.

Onpas vaikea saada pointtiani sanottua, tarkoitan, että helppohan se on minun, kenellä on joustavat aikataulut, hilpaista lenkille juuri silloin kun jaksaa, ja on leppoisaa kokkailla rauhassa terveellistä ruokaa. Toisenlaisilla aikatauluilla en välttämättä jaksaisi, ja sortuisin valvomaan ja syömään vaikka eineksiä ja nopeita herkkuja kiireessä.

Vierailija
64/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoin n. 75 kg synnärillä. Taisin olla aika pieni silloin. Mutta toisaalta yleensä kaksikymppiset eivät ole vielä ehtineet lihoa. Nykyään ensisynnyttäjätkin ovat kolmekymppisiä. 

Mä olin lähemmäs 50 v ja painoin alle 60 kg. Normaalipaino n. 55 kg. Joten ei ole lihoninen iästä kiinni. Näkee paljon 20 v lähemmäs 100 kg painavia.

Pohdi kuplaasi. Tutkimusten mukaan 75 % on ylipainoisia. Eli normaalipainoisia ja laihoja on tällöin 25 % - kumpia näet enemmän?

-eri

Vierailija
65/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo voi pitää paikkaansa. Minullekin 10v sitten sanottiin vastaavaa. Tai siis kun laitettiin epiduraalia, niin totesi että kuinka helppoa se on minulle laittaa, kun olen hoikka. En muista enää niitä sanamuotoja, mutta vähän jäi käsitys, että harvinaisempaa nykyään. Tai siis silloin jo.

Eikö se kerro enemmän sen epiduraalin laittajan kyvyttömyydestä kuin osaamisesta? Jokainen täyspäinen tajuaa 75 % Suomen kansalaisista olevan ylipainoisia. Mikäli on hoitsu tai lääkäri, joka luulee suurimman osan heidän potilaistaan olevan normaalipainoisia tai laihoja, on jollain tavalla vialla päästään.

Luetun ymmärtäminen. Missään kohdassa ei lue, että lääkäri ei osaisi laittaa epiduraalia ylipainoiselle tai että luulisi, että potilaat ovat useimmiten normaalipainoisia.

Se vaan on faktaa, että hoikalle epiduraalin laittaminen on helpompaa.

Vierailija
66/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoin n. 75 kg synnärillä. Taisin olla aika pieni silloin. Mutta toisaalta yleensä kaksikymppiset eivät ole vielä ehtineet lihoa. Nykyään ensisynnyttäjätkin ovat kolmekymppisiä. 

Mäkin painoin 75 kg ysärillä. Olin 29v. Ja olin lihonut +20 kg raskaudessa eli paljon. 

Vierailija
67/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika epäammattimaista tekstiä kätilöltä. Olen itse luonnostaan hoikka, mutta en silti pidä toisten ulkonäön kommentoinnista ja arvostelusta. Iän myötähän paino nousee pikkuhiljaa kokoajan, itsekin pääsin normaalipainoisten kerhoon vasta noin 35-vuotiaana. Kymmenen raskauskilon sulamiseen meni puoli vuotta, tapahtui kyllä itsekseen imetyksellä. Uskon, että oma painoni pysyy geenien lisäksi alhaisena suht stressivapaan työn ja aikataulujen ansiosta, ystävät kenellä on lyhyet yöunet ja kuormittava työ, ovat kerryttäneet painoa paljon nopeammin. Mutta kaikki eivät voi tehdä samaa työtä, ja arvostan heidän työtään.

Onpas vaikea saada pointtiani sanottua, tarkoitan, että helppohan se on minun, kenellä on joustavat aikataulut, hilpaista lenkille juuri silloin kun jaksaa, ja on leppoisaa kokkailla rauhassa terveellistä ruokaa. Toisenlaisilla aikatauluilla en välttämättä jaksaisi, ja sortuisin valvomaan ja syömään vaikka eineksiä ja nopeita herkkuja kiireessä.

Onko paino, joka on suoraan yhteydessä keskimääräiseen terveyteen ulkonäköä ja sen kommentointia?

Vierailija
68/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta. Nykyisin synnyttäjät on tosi lihavia.

Olin ennen toista raskautta 73kg ja sain toisen lapsen kanssa yli 20kg elopainoa. Ja sanoivat, että ihan normaalinkokoinen (viimeisillään raskaana olevaksi), vaikka painoin melkein 100kg. Vyötäröllä oli leveyttä yli 115cm. Olin mielestäni valtava valas, mitä valokuvat tuolta ajalta puoltaa myös.

Vertailun vuoksi esikoisen kanssa vyötärönympärys oli viimeisillään 98cm, kiloja tuli 16kg, mitä kutsuttiin maltilliseksi painonnousuksi. Kyttäsivät sitä tarkkaan, koska radi. Viimeisilläni painoin 92kg, eli vain muutaman kilon vähemmän kuin kuopuksesta vaikka oli melkein 20cm eroa vyötärönympäryksellä :D Silloin vielä ymmärsin, miksi pitivät kohtuullisena, mutta tuon toisen kanssa olin kyllä tosi iso. Varmaan en näyttänyt niin pahalta, koska olen kuitenkin pitkä ja liikkuvuus oli hyvä.

Ohiksena sanon, että molemmista lähti kilot hyvin. Esikoisesta lähti 3kg ekstraa kolmessa kuukaudessa (lähtöpaino ennen esikoista oli 76kg) ja kuopuksesta päädyttiin takaisin lähtöpainoon. Kroppa jäi kyllä erimalliseksi, koska ison vauvan takia iso erkauma, että ei se vyötärönympärys aina kerro sitä, että synnyttäjä olisi lihava. Joillakin kertyy kroppaan nestettä, mutta minulla ei siitä ollut kyse. Jos olisikin, niin voisi puolustautua, mutta ei vain kiinnostanut kytätä painoa toisen raskauden aikana kun yritin silloin 1v esikoisen kanssa selvitä raskausajasta jotakuinkin kunnialla :)

Vierailija
69/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä minä tiedä hänen kyvyistään. Mutta olihan se vähän outoa saada kehuja siitä, että selkäranka näkyy niin hienosti. Nyt tuo tuli mieleen, siis kehui tosiaan että harvemmalla enää selkäranka näkyy selästä.

Muista se, että sosiaali- ja terveysalalla pyritään ns. toksiseen positiivisuuteen asiakastyössä. Mikä oikeastaan on ollut kehumisen tarkoitus sinun kohdallasi? Parantaa itsetuntoasi? Eli hän on ajatellut sinun itsetuntosi olleen jotenkin heikko?

Onko sinusta kehun syy aina se, että kehun saajalla on huono itsetunto? Kehutko itse vain ihmisiä, joilla on huono itsetunto?

Vierailija
70/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäjät ovat nykyään valtavia tankkeja. Menee varmaan aikaan löytää joka suostuu moiselle siittäjäksi. Miksi naiset haluavat ylipainoisiksi läskeiksi?

Vierailija
71/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoit siis synnärillä 100 kiloa?

Ei, vaan sen n. 80 kg. Lähtöpaino n. 60 kg. Ap

Niin, muistaakseni joku sanoi, että normaali painonnousu raskauden aikana olisi noin 12 kiloa.

Eäs äiti kertoi lihoneensa jokaisen raskauden aikana noin 20 kg ja aina neuvolassa nostettiin liian suuri painonnousu huolenaiheeksi. Äiti ei ollut yhtään huolissaan, koska aina synnytyksen jälkeen oli laihtunut takaisin normaalipainoonsa.

Vierailija
72/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, hirvee "voi olla nestettäkin ja turpoo ja ja ja..." selittely.

Ihan kuin se nesteen kerääntyminen ei noudattaisi jotain suht vakiintunutta kaavaa.

Kas kun ette sössötä, että ettehän te läskejä ole vaan iso luisia.

Hehhehheh vaan. Kannattaisi sinun ottaa vähän selvää asioista ennen kuin sössötät tuollaista.

Vierailija
73/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyttäjät ovat nykyään valtavia tankkeja. Menee varmaan aikaan löytää joka suostuu moiselle siittäjäksi. Miksi naiset haluavat ylipainoisiksi läskeiksi?

On niin vaikeaa olla alipainoinen läski.

Vierailija
74/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta. Nykyisin synnyttäjät on tosi lihavia.

Ei todella ole totta. Ei minulle painosta kukaan kommentoinut, vaikka painoin 49kg ja olin yhtä nahkaa ja luuta, kun oksensin raskauden ensimmäiset seitsemän kuukautta.

Eli Kaikki synnyttäjät ei todellakaan ole lihavia.

Päinvastoin hoitajat ja lääkärit iloitsivät jokaisesta 100g painon noususta.

Vierailija
75/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen. Missään kohdassa ei lue, että lääkäri ei osaisi laittaa epiduraalia ylipainoiselle tai että luulisi, että potilaat ovat useimmiten normaalipainoisia.

Se on luetun ymmärtämistä, että tajuaa mitä rivien välissä sanotaan. Rivien väli kertoo motiivin. Mikä motiivi on kertoa faktaa siitä, että laihalle saa piikin nikamien väliin helpommin kuin lihavalle? Diskriminaatio eli asenteet lihavia kohtaan?

Vierailija
76/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän rakenne ole ihan samanlainen, vaikka pinnalla olisi jonkin verran paksumpi rasvakerros. Tulee vain sellainen mututuntuma, että hoitohenkilökunta on antanut itselleen luvan tehdä työnsä vähän sinnepäin, jos potilas on ylipainoinen.

Vierailija
77/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyyden lasku on tavoitteena, miksi tämä on ongelma?

Vierailija
78/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on luetun ymmärtämistä, että tajuaa mitä rivien välissä sanotaan. Rivien väli kertoo motiivin. Mikä motiivi on kertoa faktaa siitä, että laihalle saa piikin nikamien väliin helpommin kuin lihavalle? Diskriminaatio eli asenteet lihavia kohtaan?

Mikä motivaatio kenelläkään on kehua mitään? Jos joku kehuu sun puseroa, onko se diskriminaatiota niitä kohtaan, joilla on rumempi pusero?

Vierailija
79/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoit siis synnärillä 100 kiloa?

Ei, vaan sen n. 80 kg. Lähtöpaino n. 60 kg. Ap

Niin, muistaakseni joku sanoi, että normaali painonnousu raskauden aikana olisi noin 12 kiloa.

Eäs äiti kertoi lihoneensa jokaisen raskauden aikana noin 20 kg ja aina neuvolassa nostettiin liian suuri painonnousu huolenaiheeksi. Äiti ei ollut yhtään huolissaan, koska aina synnytyksen jälkeen oli laihtunut takaisin normaalipainoonsa.

Niin? Minulle ei neuvolassa asiasta sanottu mitään. Ei ollut radia eikä verenpaineen nousua. Ap

Vierailija
80/143 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako epiduraalia olet laittanut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi