Kätilö kehui, että olen pitkästä aikaa normaalin kokoinen synnyttäjä
Niin, muut siis ilmeisesti tosi isoja. Tosin minunkin paino oli +80 kg ja 20 kg tuli lähtöpainosta... Jotenkin huolestuttava suunta tämäkin...
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoit siis synnärillä 100 kiloa?
Ei, vaan sen n. 80 kg. Lähtöpaino n. 60 kg. Ap
Niin, muistaakseni joku sanoi, että normaali painonnousu raskauden aikana olisi noin 12 kiloa.
Eäs äiti kertoi lihoneensa jokaisen raskauden aikana noin 20 kg ja aina neuvolassa nostettiin liian suuri painonnousu huolenaiheeksi. Äiti ei ollut yhtään huolissaan, koska aina synnytyksen jälkeen oli laihtunut takaisin normaalipainoonsa.
Niin? Minulle ei neuvolassa asiasta sanottu mitään. Ei ollut radia eikä verenpaineen nousua. Ap
Ehkä ovat oppineet, että on ihan tarpeetonta moittia suuresta painonnoususta, jos mitään ongelmia siitä ei aiheudu. Taitavat nykyään tehdä lisätutkimuksia ja vasta huonontuneiden arvojen perusteella "alkavat mainisemaan asiasta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo voi pitää paikkaansa. Minullekin 10v sitten sanottiin vastaavaa. Tai siis kun laitettiin epiduraalia, niin totesi että kuinka helppoa se on minulle laittaa, kun olen hoikka. En muista enää niitä sanamuotoja, mutta vähän jäi käsitys, että harvinaisempaa nykyään. Tai siis silloin jo.
Eikö se kerro enemmän sen epiduraalin laittajan kyvyttömyydestä kuin osaamisesta? Jokainen täyspäinen tajuaa 75 % Suomen kansalaisista olevan ylipainoisia. Mikäli on hoitsu tai lääkäri, joka luulee suurimman osan heidän potilaistaan olevan normaalipainoisia tai laihoja, on jollain tavalla vialla päästään.
Luetun ymmärtäminen. Missään kohdassa ei lue, että lääkäri ei osaisi laittaa epiduraalia ylipainoiselle tai että luulisi, että potilaat ovat useimmiten normaalipainoisia.
Se vaan on faktaa, että hoikalle epiduraalin laittaminen on helpompaa.
Se on luetun ymmärtämistä, että tajuaa mitä rivien välissä sanotaan. Rivien väli kertoo motiivin. Mikä motiivi on kertoa faktaa siitä, että laihalle saa piikin nikamien väliin helpommin kuin lihavalle? Diskriminaatio eli asenteet lihavia kohtaan?
Mikä motivaatio kenelläkään on kehua mitään? Jos joku kehuu sun puseroa, onko se diskriminaatiota niitä kohtaan, joilla on rumempi pusero?
Niin, mikä motivaatio on ylipäätään kehua, jos ihminen on onnellinen sellaisena kuin on? Haukkumisen syyt ovat yleensä mielenterveyteen liittyviä ongelmia, eli haukkuja ei ole itseensä onnellinen sellaisena kuin on.
Puserot ovat siinä mielessä mielenkiintoinen asia vertailtavaksi, että vaikka niissä molemmissa olisi sama ihminen sisällä, kauniimman puseron omaava saa helpommin työpaikan kuin rumemman puseron omaava. Tämä on pudasta diskriminaatiota ulkonäön perusteella.
Täytyy toivoa, ettei kukaan kehu sinua mistään, koska se on diskriminaatiota muita kohtaan.
Näin ajattelee mustavalkoisesti maailmaa katsova ihminen. Kyse on siitä mikä motiivi on esittää tuollaisia ajatuksia. Ne paljastavat ihmisten asenteet.
Kukahan ajattelee mustavalkoisesti? Itse katsot maailmaa niin, että kehun taustalla on diskriminaatio. Se on melkoisen mustavalkoista.
Ei. "Diskriminaatio eli asenteet lihavia kohtaan?" <- ? merkki tarkoittaa kysymystä siitä, että voisiko tämä olla yksi monista syistä? Asenteet paljastuvat motiivien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noussut paino vain 3 kg raskauden puoliväliin mennessä ja saan kauhisteluja siitä.
No etkä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoit siis synnärillä 100 kiloa?
Ei, vaan sen n. 80 kg. Lähtöpaino n. 60 kg. Ap
Niin, muistaakseni joku sanoi, että normaali painonnousu raskauden aikana olisi noin 12 kiloa.
Eäs äiti kertoi lihoneensa jokaisen raskauden aikana noin 20 kg ja aina neuvolassa nostettiin liian suuri painonnousu huolenaiheeksi. Äiti ei ollut yhtään huolissaan, koska aina synnytyksen jälkeen oli laihtunut takaisin normaalipainoonsa.
Niin? Minulle ei neuvolassa asiasta sanottu mitään. Ei ollut radia eikä verenpaineen nousua. Ap
Miksi sulta sitten synnärillä mitattiin verenpaina? Ei multa ainakaan mitattu, vaikka oli radikin (ja olen normaalipainoinen). Edes sokereita ei mitattu kertaakaan, koska kuulemma radi loppuu synnytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noussut paino vain 3 kg raskauden puoliväliin mennessä ja saan kauhisteluja siitä.
Kauhisteluja keneltä? Ei ainakaan terveydenhuollosta.
Minä sain vastaavassa tilanteessa ne kauhistelut neuvolasta koska siellä painoa seurattiin.
Minulle on ihan sama miksi se lääkäri kehui hoikkuuttani ja selkärankaani. :D Toki ikävää jos lihaville kommentoi myös painoa jotenkin. Olen aina ollut hoikka ja kuullut siitä, joten itsetuntokin on kunnossa. Vaikka aina ne kommentit ei ole niin positiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo voi pitää paikkaansa. Minullekin 10v sitten sanottiin vastaavaa. Tai siis kun laitettiin epiduraalia, niin totesi että kuinka helppoa se on minulle laittaa, kun olen hoikka. En muista enää niitä sanamuotoja, mutta vähän jäi käsitys, että harvinaisempaa nykyään. Tai siis silloin jo.
Eikö se kerro enemmän sen epiduraalin laittajan kyvyttömyydestä kuin osaamisesta? Jokainen täyspäinen tajuaa 75 % Suomen kansalaisista olevan ylipainoisia. Mikäli on hoitsu tai lääkäri, joka luulee suurimman osan heidän potilaistaan olevan normaalipainoisia tai laihoja, on jollain tavalla vialla päästään.
Luetun ymmärtäminen. Missään kohdassa ei lue, että lääkäri ei osaisi laittaa epiduraalia ylipainoiselle tai että luulisi, että potilaat ovat useimmiten normaalipainoisia.
Se on luetun ymmärtämistä, että tajuaa mitä rivien välissä sanotaan. Rivien väli kertoo motiivin. Mikä motiivi on kertoa faktaa siitä, että laihalle saa piikin nikamien väliin helpommin kuin lihavalle? Diskriminaatio eli asenteet lihavia kohtaan?
Mikä motivaatio kenelläkään on kehua mitään? Jos joku kehuu sun puseroa, onko se diskriminaatiota niitä kohtaan, joilla on rumempi pusero?
No jos se kehu muotoillaan, että "onpa kiva, kun jollain on kerrankin nätti pusero", niin kyllähän siinä selkeästi on tarve kehumisen lisäksi tuoda esiin se, että muilla on rumat puserot. Mikä ei olisi tarpeellista, jos tavoitteena olisi pelkästään ilahduttaa toista kehuilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama miksi se lääkäri kehui hoikkuuttani ja selkärankaani. :D Toki ikävää jos lihaville kommentoi myös painoa jotenkin. Olen aina ollut hoikka ja kuullut siitä, joten itsetuntokin on kunnossa. Vaikka aina ne kommentit ei ole niin positiivisia.
20 kg jos lihoit niin anteeksi vain, kyllä sinäkin olit lihava joten turha sillä levennellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, hirvee "voi olla nestettäkin ja turpoo ja ja ja..." selittely.
Ihan kuin se nesteen kerääntyminen ei noudattaisi jotain suht vakiintunutta kaavaa.
Kas kun ette sössötä, että ettehän te läskejä ole vaan iso luisia.
Hehhehheh vaan. Kannattaisi sinun ottaa vähän selvää asioista ennen kuin sössötät tuollaista.
Asiaa voi selvittää vaikka vastaantulijoiden keskiarvoa laskeskellen, yli puolet on selkeästi ylipainoisia eikä se mistään raskaudesta johdu, täällähän on pula synnyttäjistä.
Nyt äkkiä akat lohduttamaan itseään suklaalevyllä ja jätskillä, kuten joka päivä muutenkin.
Ootko koskaan miettinyt, että on ehkä vähän outoa saada tuollaisia kiksejä muiden lihomisesta ja sen paheksumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se kehu muotoillaan, että "onpa kiva, kun jollain on kerrankin nätti pusero", niin kyllähän siinä selkeästi on tarve kehumisen lisäksi tuoda esiin se, että muilla on rumat puserot. Mikä ei olisi tarpeellista, jos tavoitteena olisi pelkästään ilahduttaa toista kehuilla.
Mitä asiaa voi kehua ilman, että siinä on mielestäsi taka-ajatuksia? Saako sinua kehua mistään?
Jos osaat vaikka tehdä jotain hyvin ja joku kehuu, merkitseekö se samalla piikkiä kaikille, jotka eivät sitä osaa? Jos piirrät tai laulat kauniisti, onko siitä kehuminen suora näpäytys piirustus- ja laulutaidottomille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä sanonut.
No, kyllä sanoi.
Olipa sitten tökerö. Potilaalle ei koskaan kommentoida edellisiä potilaita. Joku voi tietää jonkun edellisen kävijän.
Itse tosiaan en huolisi kätilökseni, koska en luottaisi hänen vaitioloon tai edes koko ammattitaitoon. Valitettavasti edellisen potilaiden kommentointi vie uskon henkilön koko ammattitaitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä asiaa voi kehua ilman, että siinä on mielestäsi taka-ajatuksia? Saako sinua kehua mistään?
Jos osaat vaikka tehdä jotain hyvin ja joku kehuu, merkitseekö se samalla piikkiä kaikille, jotka eivät sitä osaa? Jos piirrät tai laulat kauniisti, onko siitä kehuminen suora näpäytys piirustus- ja laulutaidottomille?
Lumbaalipunktio ei meinannut onnistua, kaverille sanottiin, että siksi koska hän on niin laiha. (Sama pistos, eri hoitotoimenpide)
Mulle on myös kätilöt kommentoineet kokoani, että olen pieni/siro ja ihmetelleet kun lapset on painaneet edes noin 3 kiloa kun olisivat vatsan perusteella luulleet pienemmiksi. Kuitenkin sillälailla sanoneet, ettei ainakaan kukaan muu synnyttäjä ole kuullut. Tuntunut myös siten oudolta, että olen itse niin ujo ja jännittynyt, että noin henkilökohtainen small talk tuntuu, no hyvin oudolta. Kuitenkin äitiysvuodeosastolla tottahan se on ollut, että ei monta laihaa naista näy, itse olen ollut kolme kertaa ainoa normaalipainoisen näköinen. Myös kahdessa kolmesta raskaudesta se ultrahoitaja sanoi, että näkyy helposti vatsan päältä kun olen niin hoikka ja suurinosa odottajista ei nykyään enää ole. Yksi niistä, hän oli kylläkin kai virolainen tämä ultraaja, vilkaisi sillälailla halveksivasti ovesta juuri poistuneen lihavan odottajan suuntaan. Siis kyllähän tällaista käytöstä on vaikka ei se oikein ole. Voin myös kuvitella, että tällaiset ammattilaiset voivat olla asiattomia myös niitä kohtaan, jotka ei sitten ole heidän suosiossaan.
Minuakin kehuttiin kaikissa ultrissa, koska vähäisen rasvakerroksen vuoksi näkyvyys oli hyvä.. Pidin kommenttia ekalla kerralla vähän tahdittomana, mutta sitten kun se toistui, ymmärsin, että ylipaino voi oikeasti olla tosi hankaloittava tekijä tutkimuksessa.
Raskauden jälkeen kävin ultraäänitutkimuksessa muusta syystä, ja taas lääkäri kommentoi, että hyvä näkyvyys, hoikka potilas (opetti siinä samalla erikoistuvaa).
Erikoista että naiset käyttävät vaginastaan alentavaa toosa nimitystä.
Onhan sen asian tänne tuminenekin eräänlainen halu puhua "lihavista äideistä".
Itse olen lihava nyt, mutta raskausaikana en ollut. Sai 7 kg painoa ja lähtöpaino oli 59 kg. Enpä saanut raskausarpiakaan.
Ja nyt 100 kg edelleenkään minulla ei ole raskausarpia. Selluliittia on nyt vasta ilmestynyt. Lihota voi monista syistä. Itse lihoin tietyn sairauden johdosta. Itse sairaudesta ja lääkityksestä. (Ei mielenterveyslääkkeet).
Olisin kyllä tosi loukkaantunut, jos joku alkaisi lihavuudestani jotain sanomaan. Minun hoitotiimi ainoa, joka tietää taustat ja tajuaa miten ja milloin lihavuuteeni voidaan vaikuttaa.
Todellakin, voisitte lopettaa lihavien piikittelyn. Sen hienovaraisenkin. Jos kerran suurin osa on lihavia, niin eiköhän se ole uusi normaali.
Olen kuullut samantyyppisiä kommentteja kokeneelta kätilöltä. Synnyttäjät ovat epäterveen lihavia nykyään.
Kuulostaa siltä, että olit poikkeus etkä normaali.
Enemmistö edustaa normaalia, ei koskaan vähemmistö.
Ainahan ne kätilöt jostain yrittää keksiä kehuttavaa.