Myssyfarmi menossa konkkaan eikä ihme
Helsingin Sanomissa surkutellaan, kun Myssyfarmi on menossa konkkaan ja niitä pipoja neulovilta mummoilta loppuu ompeluseurat.
Surullista toki, mutta: Ne pipothan ovat ihan poskettoman kalliita. Nyt puhutaan siis ei mistään uniikkikäsitöistä vaan jostain yksi oikein kaksi nurin -tyyppisistä, yksivärisistä pipoista. Kuka hullu sellaisista maksaa luokkaa satasen?
Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan. Ei tästä maasta löydy kuin hyvin rajallinen joukko ihmisiä, jotka ostaa yksinkertaisen pipon kalliilla eivätkä nekän osta niitä joka toinen viikko uusia.
Kommentit (574)
Mietin, mitä tämän kampanjan jälkeen? Kesä tulossa, ei varmaan paras sesonki. Toista Save the Myssy- kampanjaa tuskin voi vetää, tai voi, mutta onko kohderyhmä jo käytetty.
Vienti on nyt selvästi ajateltu farmin pelastajana. Miten nämä uutiset vaikuttavat? Harvempi haluaa olla mahdollisen konkkafirman kanssa missään tekemisissä, tai ainakaan ennakkomaksuja luulisi olevan vaikea saada. Vienti ja markkinointi ulkomailla on ihan superkallista! Täytyy olla tosi monta uutta tilaajaa, jos tuohon taipuu? Yksi markkinointimatka Japaniin heittämällä 20 000€, eli jos laskisi katteeksi 20€/myssy, niin vaatisi jo 2000 kpl myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, mitä tämän kampanjan jälkeen? Kesä tulossa, ei varmaan paras sesonki. Toista Save the Myssy- kampanjaa tuskin voi vetää, tai voi, mutta onko kohderyhmä jo käytetty.
Vienti on nyt selvästi ajateltu farmin pelastajana. Miten nämä uutiset vaikuttavat? Harvempi haluaa olla mahdollisen konkkafirman kanssa missään tekemisissä, tai ainakaan ennakkomaksuja luulisi olevan vaikea saada. Vienti ja markkinointi ulkomailla on ihan superkallista! Täytyy olla tosi monta uutta tilaajaa, jos tuohon taipuu? Yksi markkinointimatka Japaniin heittämällä 20 000€, eli jos laskisi katteeksi 20€/myssy, niin vaatisi jo 2000 kpl myyntiä.
Ehkä tulee save thö pitsimyssy.
Mulla on vain vanhoja balmuirin pipoja. Ajalta jolloin omistus oli suomessa eikä valmistettu hikipajoissa. Ei kutita päätä ja kestää talvesta toiseen. Maksoi silloin aikoinaan jotain 70 euroa kappale.
Kannattaa huomioida, että pipojen lanka on luomusuomenlampaan villaa ja lanka on itse värjätty. Se värjäysprosessi on oikeasti aika pitkä, olen värjännyt itse lankoja. Tämäkin nostaa hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken voi toki tehdä itse ja hankkia pihalle lehmät, lampaat ja kanat ja tehdä itse vaatteet ja kasvattaa tomaatit ja viljat. Itse mielelläni käytän palveluita ja tuen yrityksiä ostanmalla heidän tuotteita
Mutta mietipä asettelua. Hellyyttävä mummo neuloo kötöstyksen, samalla rahalla saisit yhtä laadukkaan (=villaisen) pipon, paljon siistimmän vain. Siinä maksetaan vain ja ainoastaan siitä tarinasta.
Mistä? Linkkaappa 100% suomenlampaanvillasta pipoja halvalla.
Halvalla? Onko sinusta siis 100€ piposta halpa? En maksaisi vaikka olisi yksisarvisen perskarvoista nyplätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken voi toki tehdä itse ja hankkia pihalle lehmät, lampaat ja kanat ja tehdä itse vaatteet ja kasvattaa tomaatit ja viljat. Itse mielelläni käytän palveluita ja tuen yrityksiä ostanmalla heidän tuotteita
Mutta mietipä asettelua. Hellyyttävä mummo neuloo kötöstyksen, samalla rahalla saisit yhtä laadukkaan (=villaisen) pipon, paljon siistimmän vain. Siinä maksetaan vain ja ainoastaan siitä tarinasta.
Maksetaan vain ja ainoastaan siitä tarinasta? Kyllä minä sain tarinan lisäksi myös pipon, joka on lämmin ja säilynyt erittäin siistinä kolmen talven aktiivikäytössä.
Ja toki olisin voinut tehdä itse yhtä hyvän pipon, kun olisin hankkinut materiaalit. Mutta maksoin tarinan lisäksi myös oman aikani säästämisestä.
En minä siivoojaakaan tilaa siksi, että hän siivoaisi hienommin kuin minä. Vaan siksi että voin käyttää omaa aikaani johonkin muuhun.
Valitettavasti se vaan on niin, että suomalainen työ ja suomalaiset materiaalit maksaa paljon, koska täällä eläminen on sen verran kallista ja yrittämiseen menee paljon kuluja. Tässähän hintaa ei nosta vain se itse työ, vaan myös langat, jotka ovat suomenlampaan villaa ja se on kehrätty ja käsitelty Suomessa. Lisäksi langat värjätään käsityönä Suomessa.
Mä ostin alesta Myssyfarmilta kerran pipon ja oon tykännyt ja käyttänyt sitä paljon mm. retkillä. Toki en tiedä, raaskisinko ostaa täyteen hintaan, mutta mä kyllä ymmärrän yrittäjänä ja lankoja värjänneenä, mistä tuo hinta muodostuu.
Kiitos tästä ketjusta, tilasin juuri 2 kaunista tuotetta. Mielelläni tuen suomalaista käsityötä ja tuotantoa aina silloin kun itselleni rahallisesti mahdollista, ja näissä oli vielä ajattomat mallit eli uskon että ovat käytössä pitkään. Huonolaatuinen kiinarompe vie vain Euroopasta työt ja saastuttaa ympäristön, sekä ei palkitse tekijäänsä.
-terveisin: kyllästynyt trendeihin ja ensimmäisen pesun jälkeen kulahtaviin tuotteisiin..
Vierailija kirjoitti:
Luulin koko ajan, että kyse on jostain hasis-kasvattamosta.
Joka on menossa konkurssiin kun tuotteet eivät kelpaa suomalaisille?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän vedetä ainakin muutama pelastuskampanja. Niinhän se yksi koruyrityskin teki. Varmaan pari vuotta oli somessa mainoksia "pelastakaa firmamme".
124 euron pipossa 24 euroa on arvonlisäveroa, jäävästä sadasta reilulle jälleenmyyjälle 50 e sisältäen lähetyskulut. Tekijä vähentää jäävästä 50 euron summasta materiaalikulut toimituksineen.
Oletan ettei työtiloille lasketa kulua koska toiminta on harrasteluontoista. Tekijät voivat henkilökohtaisessa verotuksessaan vähentää työtilan.
Materiaalikulujen jälkeen jää vaikkapa 40 euroa, josta neljännes on eläkemaksuja, tuntipalkaksi jäisi 15 e, mikäli 2 h riittää työhön kaikkineen. Ehkäpä farmi säästi vielä käyttämällä eläkeläisiä työntekijöinä, joten eläkekuluille ei tarvinnut ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaista villaa olevan? Mistä?
Vierailija kirjoitti:
Luulin koko ajan, että kyse on jostain hasis-kasvattamosta.
Kannattaisi varmaan vaivihkaa vähän laajentaa toiminta-alaa... eipä enää konkurssi uhkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myssyfarmin ajatus on kaunis ja käyttäisin itsekin oikein mielelläni jonkun tuntemattoman mummon kutomaa pipoa, kun sukulaiseni tai ystäväni ei kudo sellaisia. Hinta on kuitenkin este. Kaupasta saa viitosella kelpo pipon ja 20 eurolla jo oikein hyvän sellaisen, jos malttaa ja pystyy odottamaan hyvää tarjousta. Aina ei pysty, kun pipo katoaa johonkin ja on pakko ostaa äkkiä uusi tilalle.
Vitosella kelpo pipo? Joo, jos haluaa 100% akryylia olevan, kiinalaisessa hikipajassa kyhätyn. Ei voi verrata 100% villaa olevaan, Suomessa käsintehtyyn pipoon. Kai sille kutojamummollekin pitää kunnon palkka maksaa vai miksi te kitisette hinnasta?
Pitää toki. Itse veloitan 130€ tunti töissä joten jos pipon tekemiseen menee yli 30min....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myssyfarmin ajatus on kaunis ja käyttäisin itsekin oikein mielelläni jonkun tuntemattoman mummon kutomaa pipoa, kun sukulaiseni tai ystäväni ei kudo sellaisia. Hinta on kuitenkin este. Kaupasta saa viitosella kelpo pipon ja 20 eurolla jo oikein hyvän sellaisen, jos malttaa ja pystyy odottamaan hyvää tarjousta. Aina ei pysty, kun pipo katoaa johonkin ja on pakko ostaa äkkiä uusi tilalle.
Vitosella kelpo pipo? Joo, jos haluaa 100% akryylia olevan, kiinalaisessa hikipajassa kyhätyn. Ei voi verrata 100% villaa olevaan, Suomessa käsintehtyyn pipoon. Kai sille kutojamummollekin pitää kunnon palkka maksaa vai miksi te kitisette hinnasta?
Tuossa Helsingin Sanomien jutussa kerrotaan, että mummot ovat Myssyfarmin kanssa sopineet, etteivät kerro, mitä heille niistä pipoista maksetaan. Kuulosti aika lailla siltä, että on vähän kuin mummojen sosiaalinen harrastus...
En odottaisi tuollaista pipoa käsin tehtynä viitosella, mutta kyllä odottaisin enintään 35 urolla. Yksinkertainen malli ilman mitään värivaihteluita tai erikoissilmukoita. Mummolle voisi maksaa siitä 15 euroa.
Olen neulonut vastaavia pipoja jonkin verran, 10 mm puikoilla ja paksulla langalla. Huolimatta näistä ja siitä, että olen ripeä neuloja, tuollaiseen kuluu aikaa 2-3 tuntia. 15 euroa on siis ihan naurettava korvaus ja lisäksi tuotteen hinnassa täytyy tekijälle maksettavan palkan lisäksi huomioida työnantajan sivukulut.
Sivukuluja pitää saada nostettua. Suomi on aivan liian yrittäjäystävällinen maa.
t, SDP
Liikeidea on sinällään hieno, samalla periaatteella ihmiset ostaa suoraan mummoilta neuleita esimerkiksi Tallinnan rautatieaseman lähistöllä.
Luin Fashion Finlandin tämänpäiväisen artikkelin Myssyfarmista, ja sen perusteella toiminta on ollut tappiollista koko toiminta-ajan.
Ehkä bisnes-idea yksinkertaisesti ei vaan ole taloudellisesti kannattavalla pohjalla vaikka muutoin vaikuttaakin hyvältä ja tuotteet näyttävät hienoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaista villaa olevan? Mistä?
Ei kannata nyt tarttua siihen kotimaisuuteen. Se ei selvästi ole toiminut kun tuote ei kelpaa nykykuluttajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän vedetä ainakin muutama pelastuskampanja. Niinhän se yksi koruyrityskin teki. Varmaan pari vuotta oli somessa mainoksia "pelastakaa firmamme".
Koska business finlaand jakaa seuraavan kerran tukirahaa? Hakemus vetämään.
Mistä? Linkkaappa 100% suomenlampaanvillasta pipoja halvalla.