Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myssyfarmi menossa konkkaan eikä ihme

Vierailija
13.03.2023 |

Helsingin Sanomissa surkutellaan, kun Myssyfarmi on menossa konkkaan ja niitä pipoja neulovilta mummoilta loppuu ompeluseurat.

Surullista toki, mutta: Ne pipothan ovat ihan poskettoman kalliita. Nyt puhutaan siis ei mistään uniikkikäsitöistä vaan jostain yksi oikein kaksi nurin -tyyppisistä, yksivärisistä pipoista. Kuka hullu sellaisista maksaa luokkaa satasen?

Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan. Ei tästä maasta löydy kuin hyvin rajallinen joukko ihmisiä, jotka ostaa yksinkertaisen pipon kalliilla eivätkä nekän osta niitä joka toinen viikko uusia.

Kommentit (574)

Vierailija
301/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin vähän tästä firmasta ja on kyllä aika mielenkiintoista. Suomessa tosiaan arvostetaan huonosti käsityötä ja paljon mielikuvamarkkinointia eli brändäystä. Sen näkyy tämänkin brändin suosiossa (onko ollut suosittu, en tiedä?) hyvin oudolla tavalla.

Arvostetaan siis sitä, että on tehty tällainen vekkuli, epämuodikas brändi, kirjoitettu vetoavia tarinoita ja otettu kauniita kuvia. Niiden tekijät ovat varmasti saaneet asiaankuuluvan palkan työstään.

Työntekijöiden korvaus - siis heidän, jotka valmistavat fyysisen tuotteen - on kuitenkin onnistuttu häivyttämään taustalle sillä, että korostetaan mummoille olevan tärkeää yhteisöllisyys, ei palkka tehdystä työstä. Kuinka monelle muulle työntekijäryhmälle tämä on ok? No, naisvaltaisilla aloilla toki tämä on yleistä, että töissä ajatellaan oltavan kutsumuksen, yhteisön jne. takia.

Miten ihmeessä naiset yhä suostuvat tähän ja vielä tukevat kuluttajana tämmöistä? Ihmiset ovat kautta historian osanneet koota yhteisön ihan itse, ilman että siitä kukaan kerää rahaa.

Käsityö on todellakin arvostettavaa ja siitä kuuluu kunnollinen palkka tekijälle. Todellakin toivon, että ymmärrys tästä kasvaisi aivan yleisesti koskien kaikkea yritystoimintaa. Miettikää, mistä maksatte ja kenelle ja millaista maailmaan näin toimimalla tuette.

Ne kutojat saavat jo eläkkeen yhteiskunnalta, joten käsityöstä saatava palkka tulee sen päälle eikä näin ollen ole ehkä yhtä merkittävässä osassa kuin sillä, jonka pitäisi saada elantonsa työllään. 

Ja juuri näin häivytetään työn tekijän keskeinen rooli tuotteen synnyssä ja oikeutetaan se, että asiakas maksaa suolaisen hinnan, joka ei mene tekijälle. Muissakin töissä työtä tekevä eläkeläinen saa ihan asiallisen palkan ja niin kuuluukin saada.

Kuten sanottua, naisten tekemään työhön suhtaudutaan usein näin ja sinun perustelusi on tavallista oikeuttamista, mutta kun tarkasti mietit, argumentti ei kestä.

Lisäksi tällainen tapa suhtautua mitätöi kaikkien - ei vain eläkeläisten - käsityöläisten työn arvoa.

Olen itse neuloja ja myynyt aina omat neulomiseni alihintaan, koska niistä ei vaan ole mahdollista mitenkään saada mitään oikeaa palkkaa, kun se nyt vaan on niin hidasta suhteessa tuotokseen eikä tämä maa pursua miljonäärejä. Käsityön tekeminen on ilo ja harrastus sille tekijälle, ei noitakaan mummoja pakkoneuloteta 40 tuntia viikossa jollain tiukalla urakkatavoitteella (toivottavasti). 

Jos teet jotain käsityötä 20 tuntia tai 40 tuntia tai 80 tuntia niin luuletko, että siitä ikinä voi saada mitään järkevää palkkaa. Noissakin tuotteissa pitäisi olla työn osuutta hinnassa 50-100 euroa per pipo ja vähintään tonni puserossa, jos aletaan perätä jotain palkkojen kokoisia palkkoja. 

No aivan varmasti ammattikäsityöläiset eivät pääse koskaan järkeville palkoille, koska löytyy kaltaisiasi "huvikseen" neulovia. Itsekin neulon harrastukseksi, mutten myy tuotoksiani mistään hinnasta. Neulon itselle ja perheelleni.

Vierailija
302/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kudottu perushoodie 435 euroa alennettuna, alkuperäinen hinta 580e?! Ei ihme ettei tuotteet mene kaupaksi. 

Huh huh 😲

Ahneella on pask____ loppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukka jauhaa siitä, että ostetaan tekokuitupipoja. Itse viimeksi maksoin 20 euroa 100% merinovillapiposta kun oli kevään poistoalennuksessa marketissa. Ei todellakaan mikään akryylipipo. Eikä kallis kun kestää käytössä monta vuotta.

Niin, ei kai kukaan aikuinen oikeasti osta itselleen akryylipipoa? Se on nukkaantuva teinien materiaali ja laatutietoisuus kasvaa iän myötä. Kyllä suomalaiset ostavat villapipoja, mutta yleensä merinovillaisia. Myssyfarmi ei ole ehkä tuonut tarpeeksi esille, että Suomen lampaan villa on kallis luksustuote. Nyt se kilpailee muiden villojen kanssa samassa joukossa, mutta kalliina materiaalina häviää kilpailussa.

Vierailija
304/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukka jauhaa siitä, että ostetaan tekokuitupipoja. Itse viimeksi maksoin 20 euroa 100% merinovillapiposta kun oli kevään poistoalennuksessa marketissa. Ei todellakaan mikään akryylipipo. Eikä kallis kun kestää käytössä monta vuotta.

Niin, ei kai kukaan aikuinen oikeasti osta itselleen akryylipipoa? Se on nukkaantuva teinien materiaali ja laatutietoisuus kasvaa iän myötä. Kyllä suomalaiset ostavat villapipoja, mutta yleensä merinovillaisia. Myssyfarmi ei ole ehkä tuonut tarpeeksi esille, että Suomen lampaan villa on kallis luksustuote. Nyt se kilpailee muiden villojen kanssa samassa joukossa, mutta kalliina materiaalina häviää kilpailussa.

Suomenlampaan villa on niinkin arvokas materiaali, että suurin osa lampureista polttaa tai hävittää muuten tuottamassa villan. Sitä ei kannata kuljetella kehräämöille.

Vierailija
305/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenlampaan villa on niinkin arvokas materiaali, että suurin osa lampureista polttaa tai hävittää muuten tuottamassa villan. Sitä ei kannata kuljetella kehräämöille.

https://www.iltalehti.fi/muoti/a/feca0170-87ef-483a-8031-0b81f6345fff

Vierailija
306/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan."

Ongelma onkin siinä, että neulonnalla ja virkkauksella yritystä ei saa kannattavaksi oikein mitenkään, jos edes jonkinlaista tuntipalkkaa tekijälle lasketaan.

Jos käsityöllä meinaa elää täytyy olla joku todella nopeasti tehtävä tuote. Mennävuosina oli hetken muotia sellaiset neliön muotoiset pipot, sellaisen teki saumurilla varmasti viidessä minuutissa alusta loppuun. Sellainen oli kaikilla lapsilla. Ei ne hirveän kalliita olleet mutta sarjatuotannolla varmaan löi hetken leiville. Ohi meni nopeasti sekin trendi tietenkin, eikä silloin toki mietitty materiaalien eettisyyttä eikä elologisuutta.

Sen konstinkaampaa ei valitettavasti kannata yrittää, käsityö ei lyö leiville ei millään. Joskus ajattelin että jos olisi joku massatuotannolla tehtävä juttu johon sitten tulisi joku luksustwist käsityönä että voisi pyytää hintaa, ja tietysti sattuisi vielä oikea markkinarako sellaiselle ja hirveä tuuri. Mutta en sitten keksinyt mikä.

Vierailija
307/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ettei myssyfarmi erottunut tarpeeksi. Näyttää Novitan kuvastolta, ei omaa erottuvaa identiteettiä. Siinä ei ole mitään vikaa mutta monet jotka ostavat sadan euron pipon haluavat siltä jotain muutakin kuin että joku mummo on kutonut sen.

Vierailija
308/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käsityöllä meinaa elää täytyy olla joku todella nopeasti tehtävä tuote.

Ei vaan juuri päinvastoin.

Tuotteen pitää olla jokin hillittömän kallis tilaustyönä tehty uniikkituote jonka tekemiseen vaadittava vuosikymmenien kokemus (ja yleensä myös taiteellinen silmä) löytyy vain sinulta.

Sitten voit rakennella pari vuotta sitä mekaanista kelloa tai vaikka mahonkivenettä pauligin mainoksen tyyliin huolella ja verkkaisesti aina 15 minuuttia kerrallaan kaffepaussien välissä.

Keskuspankkien hillittömän rahanpainamisen tuotot ovat valuneet sellaisen valmiiksi sikarikkaan priomillen taskuun jolla miljoona merkitsee summaa joka varisee jo kolikkoina sohvatyynyjen väliinkin.

Vierailija
309/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipoja on tarjolla tosi monella firmalla ja alennusmyynnistä saa villapipoja tosi edullisesti.

Lusäksi tuo kotikutoisuus-trendi saattaa olla laantumaan päin.

Vierailija
310/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin, miten tylsiä pipoja ovat. Luulin että niissä olisi jotain erikoista. Ei ihan "mummonkosketus" riitä erikoisuudeksi.

Vierailija
311/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin Aasiasta saa halvemmalla.

Vierailija
312/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo taitaa olla monen vuoden takaista uutisointia. Nykyään kotimainen villa on suosiossa.

Vierailija
313/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan."

Ongelma onkin siinä, että neulonnalla ja virkkauksella yritystä ei saa kannattavaksi oikein mitenkään, jos edes jonkinlaista tuntipalkkaa tekijälle lasketaan.

Jos käsityöllä meinaa elää täytyy olla joku todella nopeasti tehtävä tuote. Mennävuosina oli hetken muotia sellaiset neliön muotoiset pipot, sellaisen teki saumurilla varmasti viidessä minuutissa alusta loppuun. Sellainen oli kaikilla lapsilla. Ei ne hirveän kalliita olleet mutta sarjatuotannolla varmaan löi hetken leiville. Ohi meni nopeasti sekin trendi tietenkin, eikä silloin toki mietitty materiaalien eettisyyttä eikä elologisuutta.

Sen konstinkaampaa ei valitettavasti kannata yrittää, käsityö ei lyö leiville ei millään. Joskus ajattelin että jos olisi joku massatuotannolla tehtävä juttu johon sitten tulisi joku luksustwist käsityönä että voisi pyytää hintaa, ja tietysti sattuisi vielä oikea markkinarako sellaiselle ja hirveä tuuri. Mutta en sitten keksinyt mikä.

Onko se nyt edes varsinaista käsityötä, kun surauttaa neliömallisia trikoopipoja saumurilla liukuhihnatyönä.

Vierailija
314/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin siitä Hiippa piposta. Ei kyllä tulisi mieleenkään tilata mitään pipoa nyt kevääksi.

Teen nyt ohkaista pipoa ja sitäkään ei voi käyttää kauan kun kevät on jo ovella.

Ostoissa keskityn aina kauteen enkä osta varastoon.

Mä keskitys stoissa ajattomuuteen ja varastoin kausivaatteet odottamaan seuraavaa kautta. Teinilläkin on myssy käytössään jo neljättä talvea.

Vierailija
315/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pirkka lanka on Norjan rotulampaiden villaa. 10.90 maksaa 100g.

Käsityötekijöiden arvostama lanka.

Neulon kuule piponi ihan itse.

Noita pipoja myydään niin että on ohje, puikot ja lanka niin hinta 30 euroa että se siitä langan kalliudesta. Ne puikotkin maksaa ja on kokoa 9. Järjettömän paksut puikot. Itseltäni löytyy koko 10.

Vierailija
316/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin siitä Hiippa piposta. Ei kyllä tulisi mieleenkään tilata mitään pipoa nyt kevääksi.

Teen nyt ohkaista pipoa ja sitäkään ei voi käyttää kauan kun kevät on jo ovella.

Ostoissa keskityn aina kauteen enkä osta varastoon.

Mä keskitys stoissa ajattomuuteen ja varastoin kausivaatteet odottamaan seuraavaa kautta. Teinilläkin on myssy käytössään jo neljättä talvea.

Suurin osa ei osta keväällä mitään pipoja vaikka tekisit itse toisin.

Sen huomaa kun myy Torilla tai kirpputorilla niin ihmiset ostaa kauden mukaan.

Sitä kuule ei voi tietää onko hengissä edes ensi talvena. Eikä joku pipo kiinnosta kun miettii jo pihajuttuja ja ym mikä liittyy kevääseen ja kesään,

Neulon muuten itse piponi, sukkani ja ym.

Vierailija
317/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on pilvin pimein näitä käsityöyrittäjiä. Virkattuja mattoja ym. myydään ja hinta on aivan pienestäkin matosta 100 € luokkaa. Tietty täytyy hintaa pitää korkealla koska tienattava itselleen eläkettäkin tuolla mutta vain harva ostaa.

Vierailija
318/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkokauppa ei toimi, kuvat ei lataannu. Hyvin toimii.

Mikä tuo Pelastetaan Myssy-banneri on tuolla sivun yläkulmassa. Höh! Se kyllä latautuu.

Vierailija
319/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse omistan muutaman Myssyfarmin tuotteen, jotka ostin viime vuonna. Pari pipoa, huivin ja sen sellaista. Ihan jatkuvassa käytössähän nuo tuotteet ovat, että siinä mielessä hyvä sijoitus, jonka tein ihan oikeaan aikaan elämässäni. Oma mummoni ei reuman takia pystynyt neulomaan minulle kun olin lapsi, joten siinä mielessä Myssyfarmin liikeidea on omassa skaalassaan todella kaunis. 

Nyt rahatilanne on kuitenkin muuttunut, eikä mulla todellakaan ole enää samanlaisia rahoja käyttää Myssyfarmiin kuin aikaisemmin. En todellakaan kadu ostoksia, joita olen tehnyt, mutta ymmärrän todella hyvin miksi ihmiset eivät heidän tuotteitaan tälläisenä kriisiaikana osta. 

Olen itse ihmetellyt tuota Knitkit - pakettia mitä he myyvät: Miksi kukaan ikinä ostaisi 80€ mummon neulomaa pipoa, kun itse voi neuloa sen halvemmalla?

Ei kaikki osaa ja halua neuloa. Ikuisiahan nuo tuotteet liki on kun on hyvästä villasta tehty.

Ei tarvita kuin yksi koiperhonen tai väärä pesu ja siinä meni satasen pipo.

Ja sukat ei kyllä kestä jos on 100% villaa.

Ihastuttava idea ja ihastuttavat mummot. Käsityötaidot taitaa olla kuitenkin sen verran yleisiä Suomessa vielä että aika moni saa sukat ja pipon itsekin halvemmalla aikaan. Varsinkin kun nyt on ollut todellinen neulebuumi. Jossain Japanissa voisin kuvitella että olisi kiinnostusta. Harmi jos menee nurin.

En kyllä ole huomannut mitään neulebuumia missään.

Okei. Sellainen kuitenkin on ollut viimeiset pari vuotta, lankoja ja puikkojakin on välillä vaikea löytää.

Joo mulla ei ole tullut lähipirissä tai somessa vastaan. Sehän on ihan hyvä harrastus jos osaa. Tuo Kitkit olisi tuolta itsellekin kätevä jos osaisin ja haluaisin yhtään neuloa.

*knitkit

Paitsi että, jos osaisit neuloa enemmän, suomenlampaan villa maksaisi pipoon noin 20 euroa ja samoilla puikoilla olisit neulonut paljon muutakin etkä tarvitsisi ohjetta. Tietysti logo jäisi saamatta.

Siksi tuo knitkitin hinta närästää osaa. Tietysti katteen ymmärtää, joten 25-35 euroa olisi hyvä hinta.

No voi perkele taas. Kerrot ensin itsekin, että pelkät langat maksaisi noin 20 euroa + puikot + ohje, ja sitten toteat, että joku 25 euroa olisi ihan saatanan sopiva hinta. Ihan vtusti katetta jäisi tosiaan, kaikki vain yrittäjiksi noilla kuvitelmilla. 😂

https://www.novitaknits.com/fi/langat-ja-tarvikkeet/knitting-kits?knitt…

https://www.novitaknits.com/fi/langat-ja-tarvikkeet/knitting-kits?knitt…

Kyllä. Olen yrittäjä ja työkseni neuvon toisia yrittäjiä laskemaan katteita, että näillä mennään. En kai sitten osaa omaa työtäni ollenkaan. Ajattelin, että spesiaaliin tuotteeseen voi laittaa vähän isomman hinnan kuin esimeriksi noilla linkatuilla. Mutta jos mietitään vaan yrityksen maksimaalista tuottoa niin voisihan sen paketin hinta olla vaikka 125 euroa, mutta silloin volyymi laskee todella pieneksi, ehkä jopa nollaan. Tuotteen optimi hinta on sellainen, että volyymi huomioiden päästään parhaaseen kate-euromäärään ja tietysti pitäisi päästä edes plussalle, jotta olisi järkeä toimia. On pakko huomioida markkina, että miten hinta vaikuttaa kysynnän tasoon. 

Vierailija
320/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt edes varsinaista käsityötä, kun surauttaa neliömallisia trikoopipoja saumurilla liukuhihnatyönä.

No eihän se ole, mutta kun muu ei oikein kannata. Jos haluaa siis työllensä hinnan. Minä neulon villapaitoja, eihän niitä kukaan ostaisi kun langat jo maksaa 100€ ja työ vie kymmeniä tunteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme