Myssyfarmi menossa konkkaan eikä ihme
Helsingin Sanomissa surkutellaan, kun Myssyfarmi on menossa konkkaan ja niitä pipoja neulovilta mummoilta loppuu ompeluseurat.
Surullista toki, mutta: Ne pipothan ovat ihan poskettoman kalliita. Nyt puhutaan siis ei mistään uniikkikäsitöistä vaan jostain yksi oikein kaksi nurin -tyyppisistä, yksivärisistä pipoista. Kuka hullu sellaisista maksaa luokkaa satasen?
Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan. Ei tästä maasta löydy kuin hyvin rajallinen joukko ihmisiä, jotka ostaa yksinkertaisen pipon kalliilla eivätkä nekän osta niitä joka toinen viikko uusia.
Kommentit (574)
Tämä Myssyfarmi on symppis yritys, jonka toivoisi selviytyvän vaikeista ajoista. Muutamia ajatuksia kuitenkin heräsi tuosta Hesarin jutusta.
Tämä maa on pullollaan pieniä yrityksiä, jotka kamppailevat samojen ongelmien kanssa. Miksi joku tietty yritys saa valtavasti ilmaista mainosta ja näkyvyyttä valtakunnan ykköslehdessä? Jos olisin itse yrittäjä, saattaisin kokea asetelman hieman epäreiluksi.
Mielestäni ei ole asiallista vedota mahdollisiin asiakkaisiin kertomalla, että mikäli et nyt osta tuotteitamme, riistät näiltä mummoilta elämän tarkoituksen ja päivien sisällön. On toki hienoa, että muutamat ovat saaneet tämän firman kautta mukavaa tekemistä ja tietysti toivoisi sen jatkuvan.
"Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan."
Ongelma onkin siinä, että neulonnalla ja virkkauksella yritystä ei saa kannattavaksi oikein mitenkään, jos edes jonkinlaista tuntipalkkaa tekijälle lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Käytän edelleen "mittatilaus" pipoa jonka iäkäs sukulaiseni neuloi ennen kuin hänen terveytensä heikkeni. Ostin mieleiseni langat ja annoin mummolle, seuraavana päivänä oli valmis pipo päässä. Huom. en riistänyt mummoa vaan hän itse ehdotti pipon tekemistä. Joten miksi ostaisin ruman satasen pipon?
Myssyfarmin olisi pitänyt kehitellä erikoisempi tuote. Vaikka joku pipon ja kaulurin yhdistelmä tai muhkea kauluri.
Tykkäsin siitä Hiippa piposta. Ei kyllä tulisi mieleenkään tilata mitään pipoa nyt kevääksi.
Teen nyt ohkaista pipoa ja sitäkään ei voi käyttää kauan kun kevät on jo ovella.
Ostoissa keskityn aina kauteen enkä osta varastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse omistan muutaman Myssyfarmin tuotteen, jotka ostin viime vuonna. Pari pipoa, huivin ja sen sellaista. Ihan jatkuvassa käytössähän nuo tuotteet ovat, että siinä mielessä hyvä sijoitus, jonka tein ihan oikeaan aikaan elämässäni. Oma mummoni ei reuman takia pystynyt neulomaan minulle kun olin lapsi, joten siinä mielessä Myssyfarmin liikeidea on omassa skaalassaan todella kaunis.
Nyt rahatilanne on kuitenkin muuttunut, eikä mulla todellakaan ole enää samanlaisia rahoja käyttää Myssyfarmiin kuin aikaisemmin. En todellakaan kadu ostoksia, joita olen tehnyt, mutta ymmärrän todella hyvin miksi ihmiset eivät heidän tuotteitaan tälläisenä kriisiaikana osta.
Olen itse ihmetellyt tuota Knitkit - pakettia mitä he myyvät: Miksi kukaan ikinä ostaisi 80€ mummon neulomaa pipoa, kun itse voi neuloa sen halvemmalla?
Ei kaikki osaa ja halua neuloa. Ikuisiahan nuo tuotteet liki on kun on hyvästä villasta tehty.
Ei tarvita kuin yksi koiperhonen tai väärä pesu ja siinä meni satasen pipo.
Ja sukat ei kyllä kestä jos on 100% villaa.
Ihastuttava idea ja ihastuttavat mummot. Käsityötaidot taitaa olla kuitenkin sen verran yleisiä Suomessa vielä että aika moni saa sukat ja pipon itsekin halvemmalla aikaan. Varsinkin kun nyt on ollut todellinen neulebuumi. Jossain Japanissa voisin kuvitella että olisi kiinnostusta. Harmi jos menee nurin.
En kyllä ole huomannut mitään neulebuumia missään.
Okei. Sellainen kuitenkin on ollut viimeiset pari vuotta, lankoja ja puikkojakin on välillä vaikea löytää.
Joo mulla ei ole tullut lähipirissä tai somessa vastaan. Sehän on ihan hyvä harrastus jos osaa. Tuo Kitkit olisi tuolta itsellekin kätevä jos osaisin ja haluaisin yhtään neuloa.
*knitkit
Paitsi että, jos osaisit neuloa enemmän, suomenlampaan villa maksaisi pipoon noin 20 euroa ja samoilla puikoilla olisit neulonut paljon muutakin etkä tarvitsisi ohjetta. Tietysti logo jäisi saamatta.
Siksi tuo knitkitin hinta närästää osaa. Tietysti katteen ymmärtää, joten 25-35 euroa olisi hyvä hinta.
No voi perkele taas. Kerrot ensin itsekin, että pelkät langat maksaisi noin 20 euroa + puikot + ohje, ja sitten toteat, että joku 25 euroa olisi ihan saatanan sopiva hinta. Ihan vtusti katetta jäisi tosiaan, kaikki vain yrittäjiksi noilla kuvitelmilla. 😂
Vierailija kirjoitti:
"Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan."
Ongelma onkin siinä, että neulonnalla ja virkkauksella yritystä ei saa kannattavaksi oikein mitenkään, jos edes jonkinlaista tuntipalkkaa tekijälle lasketaan.
Juuri näin. Satanen lienee aivan oikea hinta villapipolle jos edes yrittää, että touhussa olisi minkäänlaista liiketoiminnallista järkeä.
Harmi. Ei varmasti kovin kannattavaa toimintaa ja tuskin sellaiseksi muuttuukaan millään toimenpiteillä. Siihen vielä päälle pieni, persaukinen ja kitsas asiakaskunta, niin toivoa kannattuvuudesta ei ole.
Aivan liian kalliit tuotteet, jotta saisivat riittävästi myyntiä. Se on suppea asiakaskunta, joka on valmis maksamaan peruspiposta alkaen 80 euroa. Eikä ne ole edes erikoisia tai superkauniita. Ne on MYSSYJÄ.
Mutta pakko sanoa hyvin osaavat tämän markkinoinnin. Ensin instassa somevaikuttajien avulla höyry päälle, että konkkaan mennään, jos ette tilaa. Saman viikon lauantaina ollaan Maikkarin aamutv:ssä vieraana kertomassa Myssyfarmista. Nyt Hesarin juttu.
Vierailija kirjoitti:
Myssyfarmin ajatus on kaunis ja käyttäisin itsekin oikein mielelläni jonkun tuntemattoman mummon kutomaa pipoa, kun sukulaiseni tai ystäväni ei kudo sellaisia. Hinta on kuitenkin este. Kaupasta saa viitosella kelpo pipon ja 20 eurolla jo oikein hyvän sellaisen, jos malttaa ja pystyy odottamaan hyvää tarjousta. Aina ei pysty, kun pipo katoaa johonkin ja on pakko ostaa äkkiä uusi tilalle.
Kiinalaiset lapset tekevät halvemmalla kuin paikalliset mummot.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Myssyfarmi on symppis yritys, jonka toivoisi selviytyvän vaikeista ajoista. Muutamia ajatuksia kuitenkin heräsi tuosta Hesarin jutusta.
Tämä maa on pullollaan pieniä yrityksiä, jotka kamppailevat samojen ongelmien kanssa. Miksi joku tietty yritys saa valtavasti ilmaista mainosta ja näkyvyyttä valtakunnan ykköslehdessä? Jos olisin itse yrittäjä, saattaisin kokea asetelman hieman epäreiluksi.
Mielestäni ei ole asiallista vedota mahdollisiin asiakkaisiin kertomalla, että mikäli et nyt osta tuotteitamme, riistät näiltä mummoilta elämän tarkoituksen ja päivien sisällön. On toki hienoa, että muutamat ovat saaneet tämän firman kautta mukavaa tekemistä ja tietysti toivoisi sen jatkuvan.
Aina se pitää mielensä pahoittaa jostain.
Mulla on Myssyfarmin baretti ja kaksi knitkitiä. Tykkäisin paljon heidän muistakin tuotteistaan, mutta pipoja ei ihminen määräänsä enempää tarvitse. Olisin kaivannut tuubikaulahuivia kyllä hetki sitten ja katsoin heidän valikoimansa, mutta kaulurit olivat vähän liian turnukoita.
Heidän valikoimissaan olisi neuletakki joka on juuri sellainen minkä haluaisin, mutta en kyllä lähemmäs 400e maksa, vaikka kuinka on suomalaisen lampaan villaa. 200 olisin voinut maksaa. Harmi kyllä, jos menee nurin, oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ylitarjontaa käsitöistä. Eläkeläismummoja on niin valtava määrä. Itsekin olen ostanut monet lapaset, myssyt ja sukat käytännössä pelkkien lankojen hinnalla.
Naapurimummokin tekee kahdet villasukat viikossa, jonnekin nekin pitää laittaa ettei hukkaan mene.
Oikeastaan vähän pahaa tekee kun joulumyyjäisissä villasukat maksaa vitosen. Mutta näillä eläkeläisillä saattaa olla vaatekomerot täynnä niitä ja haluavat vain eroon niistä.
Minä jaan sukkia ilmaiseksi sukulaisille ja tutuille. Tykkään kutoa niitä, mutta en jaksa lähteä mihinkään myyjäisiin niitä myymään. Ihan vain harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Aivan liian kalliit tuotteet, jotta saisivat riittävästi myyntiä. Se on suppea asiakaskunta, joka on valmis maksamaan peruspiposta alkaen 80 euroa. Eikä ne ole edes erikoisia tai superkauniita. Ne on MYSSYJÄ.
Mutta pakko sanoa hyvin osaavat tämän markkinoinnin. Ensin instassa somevaikuttajien avulla höyry päälle, että konkkaan mennään, jos ette tilaa. Saman viikon lauantaina ollaan Maikkarin aamutv:ssä vieraana kertomassa Myssyfarmista. Nyt Hesarin juttu.
Jos et osaa markkinoida ei kannata firmaa edes laittaa pystyyn. Pipojen hinnat alkaa kyllä 26 eurosta ja myynnissä on paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Käsintehty ja laatu maksaa. Ja laadukkaat langat samoin. Itselläni ei ole varaa, mutta jos olisi niin ostaisin kyllä. Olisikohan kyseisen yrityksen tuotteille markkinoita Suomen ulkopuolella?
Käsintehty ja laatu eivät sovi edes samaan lauseeseen. Käsityöläisillä ei ole minkäänlaista käsitystä laadusta tai kestävyydestä. Jotain vain kötöstellään kasaan ja keksitään hieno nimi tuotteelle. Testaus, dokumentointi, standardien noudattaminen ynnä muut unohtuvat luomisen riemussa. Lopputuloksena on laaduton ja jopa vaarallinen tuote jota myydään ylihinnalla ja muistetaan vielä itkeä kun on niin köyhää olla käsityöläinen. Ja sitten markkinoiden jälkeen pakataan tuotteet uutuuttaan kiiltävään mersun pakettiautoon ja mennään kotiin laskemaan setelinippuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsintehty ja laatu maksaa. Ja laadukkaat langat samoin. Itselläni ei ole varaa, mutta jos olisi niin ostaisin kyllä. Olisikohan kyseisen yrityksen tuotteille markkinoita Suomen ulkopuolella?
Käsintehty ja laatu eivät sovi edes samaan lauseeseen. Käsityöläisillä ei ole minkäänlaista käsitystä laadusta tai kestävyydestä. Jotain vain kötöstellään kasaan ja keksitään hieno nimi tuotteelle. Testaus, dokumentointi, standardien noudattaminen ynnä muut unohtuvat luomisen riemussa. Lopputuloksena on laaduton ja jopa vaarallinen tuote jota myydään ylihinnalla ja muistetaan vielä itkeä kun on niin köyhää olla käsityöläinen. Ja sitten markkinoiden jälkeen pakataan tuotteet uutuuttaan kiiltävään mersun pakettiautoon ja mennään kotiin laskemaan setelinippuja.
No kyllähän on.
Pitääkin tukea ja tehdä tuonne tilaus.
Vierailija kirjoitti:
No, joko tuli puserrettua kaikki negatiivinen ulos, vai löytyisikkö vielä jotain soppperreltavaa.
Negatiivinen, ettei vaan fakta?
Huomaa: se "negatiivinen" johti konkurssiin.
Sen verran merkittävä asia tämä "negatiivinen" (= fakta).
Ja merkittävistä aina puhutaan.
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Sama vastailee itselleen samaa mongerrusta.
Nyt mummo puikot pussiin
Maksoin ihan mielelläni 99 € Myssyfarmin piposta, vaikka onhan se hintava. Neulos on tiivistä ja korvia lämmittää läpät. Olen käyttänyt pipoa nyt talven ja olen erittäin tyytyväinen sen jälkeen kun pää oli palellut lurpsahtaneessa akryylipipossa jo useamman talven.
Jotenkin hassua, että pipon ostajaa "haukutaan hulluksi", koska ihan hyvin voi itse tehdä. Kyllähän ruokaakin voi itse tehdä, ottaa vaan reseptin ja ostaa ainekset ja kokkaa. Silti ihmiset käy kalliilla aterioilla ravintoloissa.
Et ole viitsinyt käydä sivuilla katsomassa mitä kaikkea Myssyfarmi myy, mielummin haukut täällä yritystä josta et tiedä mitään?