Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myssyfarmi menossa konkkaan eikä ihme

Vierailija
13.03.2023 |

Helsingin Sanomissa surkutellaan, kun Myssyfarmi on menossa konkkaan ja niitä pipoja neulovilta mummoilta loppuu ompeluseurat.

Surullista toki, mutta: Ne pipothan ovat ihan poskettoman kalliita. Nyt puhutaan siis ei mistään uniikkikäsitöistä vaan jostain yksi oikein kaksi nurin -tyyppisistä, yksivärisistä pipoista. Kuka hullu sellaisista maksaa luokkaa satasen?

Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan. Ei tästä maasta löydy kuin hyvin rajallinen joukko ihmisiä, jotka ostaa yksinkertaisen pipon kalliilla eivätkä nekän osta niitä joka toinen viikko uusia.

Kommentit (574)

Vierailija
321/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan."

Ongelma onkin siinä, että neulonnalla ja virkkauksella yritystä ei saa kannattavaksi oikein mitenkään, jos edes jonkinlaista tuntipalkkaa tekijälle lasketaan.

Jos käsityöllä meinaa elää täytyy olla joku todella nopeasti tehtävä tuote. Mennävuosina oli hetken muotia sellaiset neliön muotoiset pipot, sellaisen teki saumurilla varmasti viidessä minuutissa alusta loppuun. Sellainen oli kaikilla lapsilla. Ei ne hirveän kalliita olleet mutta sarjatuotannolla varmaan löi hetken leiville. Ohi meni nopeasti sekin trendi tietenkin, eikä silloin toki mietitty materiaalien eettisyyttä eikä elologisuutta.

Sen konstinkaampaa ei valitettavasti kannata yrittää, käsityö ei lyö leiville ei millään. Joskus ajattelin että jos olisi joku massatuotannolla tehtävä juttu johon sitten tulisi joku luksustwist käsityönä että voisi pyytää hintaa, ja tietysti sattuisi vielä oikea markkinarako sellaiselle ja hirveä tuuri. Mutta en sitten keksinyt mikä.

Onko se nyt edes varsinaista käsityötä, kun surauttaa neliömallisia trikoopipoja saumurilla liukuhihnatyönä.

No eihän se ole, mutta kun muu ei oikein kannata. Jos haluaa siis työllensä hinnan. Minä neulon villapaitoja, eihän niitä kukaan ostaisi kun langat jo maksaa 100€ ja työ vie kymmeniä tunteja.

No siksi ei pidä sekoittaa harrastusta elantonsa hankkimiseen. Minäkin lukiossa olisin halunnut ihan hirveästi elää käsitöillä, mutta opiskelin ihan eri ammatin ja käsityöt on harrastus. 

Vierailija
322/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee, ei tarvitse ihmetellä miksi on Tokmanneja sun muita kiinan*askaa myyviä halpakauppoja. Ihmiset ovat täysin sokeita sille, mitä maapallolle tekee tämä "laadukkaan" halpatavaran ostaminen, myyminen ja tuottaminen. Itse saan nykyään puistatuksia kun avaan Tokmannin mainoslehden: kuka on se kahjo joka ostaa jotain akryylisiä "lampaantaljoja", muovikrääsää, halvalla tehtyjä huonolaatuisia vaatteita jotka kestävät muutamia pesuja?!?! Me tukehdumme täysin tarpeettomaan krääsään.

Itse olen pienituloinen ja mielelläni ostan Myssyn tai muun eettisesti Suomessa valmistetun tuotteen. Ei minua haittaa se hinta. Pidän kaapissa mieluummin 2 hyvää pipoa kuin 10 akryylistä Kiinassa hikipajalla tehtyä. En tarvitse uutta välttämättä kymmeneen vuoteen tai kahteenkymmeneen. Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että suurin osa halvasta roinasta on täysin tarpeetonta ja laatu surkeaa. Surullista.

Kerro minulle, miten se Myssy on eettisesti Suomessa tuotettu? Olen nimittäin ihan samaa mieltä kanssasi epäeettisestä kaukotuotannosta, mutta eettinen tuotanto ja se, että me saamme oman taloutemme pyörimään täällä, vaatii hieman lisää ajattelua.

On tosiaan tajuttava, että meidän on tuettava täällä tapahtuvaa tuotantoa, mutta lisäksi ymmärrettävä, että niin sinun, minun kuin jokaisen suomalaisen on saatava työstään palkka. Se, että joillekin ei kunnollista palkkaa makseta, on AINA kaikilta pois, sillä se vaikuttaa koko markkinaan.

Kyllä jo se, että hyödynnetään muuten kenties jätteeksi menevää suomessa tuotettua lampaan villaa, jalostetaan ja värjätään matsku suomessa, suomimummon kutovat lopputuotteen, markkinointi yms hallinnollinen tapahtuu suomessa ja verotulot jäävät maahamme tekee näistä eettisiä tuotteita. Se, että mummot voisivat saada vaikka 5 euroa lisää rahaa jollain muulla konstilla ei tee näistä ainakaan minun silmissäni "vähemmän eettisiä". Vertaa hetki mielessäsi siihen kiinassa lapsityövoimalla tehtyyn pipoon jonka valmistus saastuttaa kiinan maaperää, työolot, palkat, ympäristölait ovat jotain aivan muuts kuin täällä. Halvan hinnan takana joku käärii massiiviset voitot siitä huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että mummoille maksettu korvaus yhdestä peruspiposta on lähempänä viittä kuin kymmentä euroa ja siihen sitten työnantajakulut päälle. Tampereen seudulla kirpputorit pursuavat uusia mummojen neulomia sukkia, joiden hinnat alkavat viidestä eurosta ylöspäin. Kahdellakympillä saa polvimittaiset , hyvänlaatuiset kirjoneulesukat.

Pointtina, että mummot kyllä neuloo, ei tartte mitään maksaa...

Vierailija
324/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että mummoille maksettu korvaus yhdestä peruspiposta on lähempänä viittä kuin kymmentä euroa ja siihen sitten työnantajakulut päälle. Tampereen seudulla kirpputorit pursuavat uusia mummojen neulomia sukkia, joiden hinnat alkavat viidestä eurosta ylöspäin. Kahdellakympillä saa polvimittaiset , hyvänlaatuiset kirjoneulesukat.

Niiinpä. Kyllähän neulojat neuloo ja ovat iloisia, jos saavat työnsä työnnettyä jonnekin ihan oikeaan käyttöön. 

Vierailija
325/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kudottu perushoodie 435 euroa alennettuna, alkuperäinen hinta 580e?! Ei ihme ettei tuotteet mene kaupaksi. 

Huh huh 😲

Ahneella on pask____ loppu.

Ai sellaisella ahneella, joka haluaisi ostaa käsityönä tehtyjä tuotteita alihintaan?

Vierailija
326/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan."

Ongelma onkin siinä, että neulonnalla ja virkkauksella yritystä ei saa kannattavaksi oikein mitenkään, jos edes jonkinlaista tuntipalkkaa tekijälle lasketaan.

Jos käsityöllä meinaa elää täytyy olla joku todella nopeasti tehtävä tuote. Mennävuosina oli hetken muotia sellaiset neliön muotoiset pipot, sellaisen teki saumurilla varmasti viidessä minuutissa alusta loppuun. Sellainen oli kaikilla lapsilla. Ei ne hirveän kalliita olleet mutta sarjatuotannolla varmaan löi hetken leiville. Ohi meni nopeasti sekin trendi tietenkin, eikä silloin toki mietitty materiaalien eettisyyttä eikä elologisuutta.

Sen konstinkaampaa ei valitettavasti kannata yrittää, käsityö ei lyö leiville ei millään. Joskus ajattelin että jos olisi joku massatuotannolla tehtävä juttu johon sitten tulisi joku luksustwist käsityönä että voisi pyytää hintaa, ja tietysti sattuisi vielä oikea markkinarako sellaiselle ja hirveä tuuri. Mutta en sitten keksinyt mikä.

Onko se nyt edes varsinaista käsityötä, kun surauttaa neliömallisia trikoopipoja saumurilla liukuhihnatyönä.

No eihän se ole, mutta kun muu ei oikein kannata. Jos haluaa siis työllensä hinnan. Minä neulon villapaitoja, eihän niitä kukaan ostaisi kun langat jo maksaa 100€ ja työ vie kymmeniä tunteja.

No siksi ei pidä sekoittaa harrastusta elantonsa hankkimiseen. Minäkin lukiossa olisin halunnut ihan hirveästi elää käsitöillä, mutta opiskelin ihan eri ammatin ja käsityöt on harrastus. 

No jos vaikka neuloisi työkseenkin niin ei lyö leiville, mitä eroa siinä nyt on.

Vierailija
327/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on uusi samaskoru. Voisin tilata tuolta langat ja ohjeet jos olisi laadukasta lankaa. Oma iho kun ei kestä tavallista villaa.

Vierailija
328/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli tosi brändätty tuote ja myssyt olivat ihan kivannäköisiä ja ehkä ajan trendien mukaisiakin. Mutta hinnan lisäksi itseäni ei miellyttänyt pipojen paksuus ja villa materiaali. Vaikka täällä miten paheksutaan tekokuituja, niin itse en voi käyttää villapohjaisia kutinan vuoksi. Ja joo olen käynyt livenä testaamassa, en olisi muuten kyseisiä asioita tajunnut.

Vierailija
329/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli tosi brändätty tuote ja myssyt olivat ihan kivannäköisiä ja ehkä ajan trendien mukaisiakin. Mutta hinnan lisäksi itseäni ei miellyttänyt pipojen paksuus ja villa materiaali. Vaikka täällä miten paheksutaan tekokuituja, niin itse en voi käyttää villapohjaisia kutinan vuoksi. Ja joo olen käynyt livenä testaamassa, en olisi muuten kyseisiä asioita tajunnut.

Merinovilla ei kutita, siksi käytän sitä, vaikka onkin ulkomaista. 

Vierailija
330/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myssyfarmin pipot ei istu mun päähän ja liian karheaa villaa.

Vierailija
331/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myssyfarmin ajatus on kaunis ja käyttäisin itsekin oikein mielelläni jonkun tuntemattoman mummon kutomaa pipoa, kun sukulaiseni tai ystäväni ei kudo sellaisia. Hinta on kuitenkin este. Kaupasta saa viitosella kelpo pipon ja 20 eurolla jo oikein hyvän sellaisen, jos malttaa ja pystyy odottamaan hyvää tarjousta. Aina ei pysty, kun pipo katoaa johonkin ja on pakko ostaa äkkiä uusi tilalle.

Vitosella kelpo pipo? Joo, jos haluaa 100% akryylia olevan, kiinalaisessa hikipajassa kyhätyn. Ei voi verrata 100% villaa olevaan, Suomessa käsintehtyyn pipoon. Kai sille kutojamummollekin pitää kunnon palkka maksaa vai miksi te kitisette hinnasta?

Tuossa Helsingin Sanomien jutussa kerrotaan, että mummot ovat Myssyfarmin kanssa sopineet, etteivät kerro, mitä heille niistä pipoista maksetaan. Kuulosti aika lailla siltä, että on vähän kuin mummojen sosiaalinen harrastus...

En odottaisi tuollaista pipoa käsin tehtynä viitosella, mutta kyllä odottaisin enintään 35 urolla. Yksinkertainen malli ilman mitään värivaihteluita tai erikoissilmukoita. Mummolle voisi maksaa siitä 15 euroa.

No, osta vaan Kiinassa tehty muotimerkin akryylipipa 100 eurolla, kun  ei kelpaa suomalaisesta villasta täällä Suomessa tehty eliniän kestävä pipo alle 100 eurolla.

Vierailija
332/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut tyytyväinen Myssyfarmin pipoon. Näytti paksulta, mutta oli niin harvaa neulosta, että korvat paleli aina.

Auttaisiko vuori vaikka flanelista.

Kyllä niitä myssyjen vuorikankaitakin saa tilata Myssyltä. 

Vierailija
333/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myssyfarmin ajatus on kaunis ja käyttäisin itsekin oikein mielelläni jonkun tuntemattoman mummon kutomaa pipoa, kun sukulaiseni tai ystäväni ei kudo sellaisia. Hinta on kuitenkin este. Kaupasta saa viitosella kelpo pipon ja 20 eurolla jo oikein hyvän sellaisen, jos malttaa ja pystyy odottamaan hyvää tarjousta. Aina ei pysty, kun pipo katoaa johonkin ja on pakko ostaa äkkiä uusi tilalle.

Vitosella kelpo pipo? Joo, jos haluaa 100% akryylia olevan, kiinalaisessa hikipajassa kyhätyn. Ei voi verrata 100% villaa olevaan, Suomessa käsintehtyyn pipoon. Kai sille kutojamummollekin pitää kunnon palkka maksaa vai miksi te kitisette hinnasta?

Tuossa Helsingin Sanomien jutussa kerrotaan, että mummot ovat Myssyfarmin kanssa sopineet, etteivät kerro, mitä heille niistä pipoista maksetaan. Kuulosti aika lailla siltä, että on vähän kuin mummojen sosiaalinen harrastus...

En odottaisi tuollaista pipoa käsin tehtynä viitosella, mutta kyllä odottaisin enintään 35 urolla. Yksinkertainen malli ilman mitään värivaihteluita tai erikoissilmukoita. Mummolle voisi maksaa siitä 15 euroa.

No, osta vaan Kiinassa tehty muotimerkin akryylipipa 100 eurolla, kun  ei kelpaa suomalaisesta villasta täällä Suomessa tehty eliniän kestävä pipo alle 100 eurolla.

Kestäähän se muovista tehty pipokin ihan samalla tavalla. Ulkonäkö taas on ihan toinen seikka.

Vierailija
334/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin vähän tästä firmasta ja on kyllä aika mielenkiintoista. Suomessa tosiaan arvostetaan huonosti käsityötä ja paljon mielikuvamarkkinointia eli brändäystä. Sen näkyy tämänkin brändin suosiossa (onko ollut suosittu, en tiedä?) hyvin oudolla tavalla.

Arvostetaan siis sitä, että on tehty tällainen vekkuli, epämuodikas brändi, kirjoitettu vetoavia tarinoita ja otettu kauniita kuvia. Niiden tekijät ovat varmasti saaneet asiaankuuluvan palkan työstään.

Työntekijöiden korvaus - siis heidän, jotka valmistavat fyysisen tuotteen - on kuitenkin onnistuttu häivyttämään taustalle sillä, että korostetaan mummoille olevan tärkeää yhteisöllisyys, ei palkka tehdystä työstä. Kuinka monelle muulle työntekijäryhmälle tämä on ok? No, naisvaltaisilla aloilla toki tämä on yleistä, että töissä ajatellaan oltavan kutsumuksen, yhteisön jne. takia.

Miten ihmeessä naiset yhä suostuvat tähän ja vielä tukevat kuluttajana tämmöistä? Ihmiset ovat kautta historian osanneet koota yhteisön ihan itse, ilman että siitä kukaan kerää rahaa.

Käsityö on todellakin arvostettavaa ja siitä kuuluu kunnollinen palkka tekijälle. Todellakin toivon, että ymmärrys tästä kasvaisi aivan yleisesti koskien kaikkea yritystoimintaa. Miettikää, mistä maksatte ja kenelle ja millaista maailmaan näin toimimalla tuette.

Ne kutojat saavat jo eläkkeen yhteiskunnalta, joten käsityöstä saatava palkka tulee sen päälle eikä näin ollen ole ehkä yhtä merkittävässä osassa kuin sillä, jonka pitäisi saada elantonsa työllään. 

Ja juuri näin häivytetään työn tekijän keskeinen rooli tuotteen synnyssä ja oikeutetaan se, että asiakas maksaa suolaisen hinnan, joka ei mene tekijälle. Muissakin töissä työtä tekevä eläkeläinen saa ihan asiallisen palkan ja niin kuuluukin saada.

Kuten sanottua, naisten tekemään työhön suhtaudutaan usein näin ja sinun perustelusi on tavallista oikeuttamista, mutta kun tarkasti mietit, argumentti ei kestä.

Lisäksi tällainen tapa suhtautua mitätöi kaikkien - ei vain eläkeläisten - käsityöläisten työn arvoa.

Olen itse neuloja ja myynyt aina omat neulomiseni alihintaan, koska niistä ei vaan ole mahdollista mitenkään saada mitään oikeaa palkkaa, kun se nyt vaan on niin hidasta suhteessa tuotokseen eikä tämä maa pursua miljonäärejä. Käsityön tekeminen on ilo ja harrastus sille tekijälle, ei noitakaan mummoja pakkoneuloteta 40 tuntia viikossa jollain tiukalla urakkatavoitteella (toivottavasti). 

Jos teet jotain käsityötä 20 tuntia tai 40 tuntia tai 80 tuntia niin luuletko, että siitä ikinä voi saada mitään järkevää palkkaa. Noissakin tuotteissa pitäisi olla työn osuutta hinnassa 50-100 euroa per pipo ja vähintään tonni puserossa, jos aletaan perätä jotain palkkojen kokoisia palkkoja. 

Juuri tämä sinun (ja monen muun) asenne on se ongelma. Ei ole mahdollista saada käsityöstä oikeaa palkkaa..

Me olemme toki tottuneet siihen, että käsityö tehdään jossain halvalla eli työntekijä ei saa juuri mitään. Vaatteita täytyy olla hirveästi, niiden laatu on huono, rahan käärii joku suuryritys eli pieni piiri rikastuu, - ja luonto saastuu. Tai sitten pieni yritys luo ulkopuolisella rahoituksella brändin, myy sen (rahat muutamille) suurelle ja lypsää niin kauan kuin rahaa irtoaa (aika pian asiakaskunta huomaa, että ei tämä nyt ihan ollutkaan, mitä piti).

Sitten on vaihtoehto: Arvostaa oikeasti sitä käsityötä, ei mielikuvaa. Maksaa suoraan sille, joka tekee työn ilman välikäsiä, kuulumatta mihinkään keinotekoiseen uskontoa muistuttavaan brändiheimoon.

Kaikille ei tietenkään ole mahdollisuutta maksaa tuotteista, joiden tekemiseen menee 80 tuntia eikä kaikkien kannata tehdä työkseen, koska eivät koskaan kehity siinä niin nopeiksi, että voisivat työkseen (lisä-tai pää-) tehdä. Silti käsityöläisinä elää ompelijoita, neulojia, kengäntekijöitä jne. jne. ja os meistä arvostaa kyseistä työtä suuresti ja heiltä ostaa paljonkin. Oletko muuten kuullut Etsystä?

Vierailija
335/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos tuo neulominen on harrastus jota tekisi joka tapauksessa niin kai se kiinnostaisi jos joku sanoisi jotta tule neulomaan meille, saat ilmaiset langat ja maksamme valmiista piposta vitosen. Hiukan sama jos palapelihullulle antaisi ilmaisen palapelin ja lupaisi valmiista kuvasta juhlamokkapaketin. Neuloosiin hurahtaneet haluaa neuloa ja ihan bonusta jos sen valmiin neuleen saa siten antaa tai kaupata jollekin.

Vierailija
336/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut tyytyväinen Myssyfarmin pipoon. Näytti paksulta, mutta oli niin harvaa neulosta, että korvat paleli aina.

Tuuli ja kylmä tulee lävitse niin mitä pienemmät puikot niin sitä parempi.

Itse teen piponi ja nyt juuri teen kevätpipoa ja puikot on 2.5.

Jep, kaikista lämpimin ja tuulenpitävin on pienillä puikoilla neulottu (esim. Mohair + merino) putkilo, joka käännetään kaksinkertaiseksi (ja jos taitaa reunan, se on siitä kohtaa nelinkertainen). Suurilla puikoilla tulee nopeaa mutta harvaa ja kylmää neulosta.

Anteeksi, mutta omistatkohan Myssyfarmin pipoa? Minulla on sellainen, ja lisäksi monta omatekoista, löytyy myös näitä mohairhattaroita. Ja ainakin minun Myssyfarmin piponi on kaikista pipoistani tuulenpitävin. Se nimenomaan on tehty ohuilla puikoilla suhteessa langan paksuuteen ja napakalla käsialalla.

Toki jokainen myssy on yksilö, kuten jokainen mummokin. Mutta mohairin tuulenpitävyys on enemmän vitsi, lämpöä se toki tuo mutta ilmavana materiaalina päästää kaiken tuulen läpi.

Vierailija
337/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo.. Kävin kts nettisivut ja tuotteet. En ole aiemmin kuullut näistä. Joku vetää nyt välistä, ja rahastaa mummoilla, tuli vaan semmoinen fiilis. Niinhän ne aina, joku tekee työt ja joku toinen käärii voitot. Mummot tuskin saavat kuin pikku siivun tekemistään töistä. Nyt sitten ovat hinnoitelleet itsensä konkan partaalle. Juuri kellään ole tänä päivänä varaa/intressiä maksaa 400-500e neulepaidasta. Ahneen loppu on se mikä on. Mummot voisivat alkaa tekemään tilaustöitä niille jotka haluavat tietynlaisen neuleen, tietyistä langoista ja väreistä, mutta eivät itse osaa/viitsi tehdä.tekopalkat suoraan itselle. Onneksi mummoilla on eläkkeensä etteivät jää tyhjän päälle.

Vierailija
338/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse omistan muutaman Myssyfarmin tuotteen, jotka ostin viime vuonna. Pari pipoa, huivin ja sen sellaista. Ihan jatkuvassa käytössähän nuo tuotteet ovat, että siinä mielessä hyvä sijoitus, jonka tein ihan oikeaan aikaan elämässäni. Oma mummoni ei reuman takia pystynyt neulomaan minulle kun olin lapsi, joten siinä mielessä Myssyfarmin liikeidea on omassa skaalassaan todella kaunis. 

Nyt rahatilanne on kuitenkin muuttunut, eikä mulla todellakaan ole enää samanlaisia rahoja käyttää Myssyfarmiin kuin aikaisemmin. En todellakaan kadu ostoksia, joita olen tehnyt, mutta ymmärrän todella hyvin miksi ihmiset eivät heidän tuotteitaan tälläisenä kriisiaikana osta. 

Olen itse ihmetellyt tuota Knitkit - pakettia mitä he myyvät: Miksi kukaan ikinä ostaisi 80€ mummon neulomaa pipoa, kun itse voi neuloa sen halvemmalla?

Ei kaikki osaa ja halua neuloa. Ikuisiahan nuo tuotteet liki on kun on hyvästä villasta tehty.

Ei tarvita kuin yksi koiperhonen tai väärä pesu ja siinä meni satasen pipo.

Ja sukat ei kyllä kestä jos on 100% villaa.

Ihastuttava idea ja ihastuttavat mummot. Käsityötaidot taitaa olla kuitenkin sen verran yleisiä Suomessa vielä että aika moni saa sukat ja pipon itsekin halvemmalla aikaan. Varsinkin kun nyt on ollut todellinen neulebuumi. Jossain Japanissa voisin kuvitella että olisi kiinnostusta. Harmi jos menee nurin.

En kyllä ole huomannut mitään neulebuumia missään.

Okei. Sellainen kuitenkin on ollut viimeiset pari vuotta, lankoja ja puikkojakin on välillä vaikea löytää.

Joo mulla ei ole tullut lähipirissä tai somessa vastaan. Sehän on ihan hyvä harrastus jos osaa. Tuo Kitkit olisi tuolta itsellekin kätevä jos osaisin ja haluaisin yhtään neuloa.

*knitkit

Ratsastaa kotimaisuudella mutta tuollekin pitää olla älytön englanninkielinen nimi. Ei nuo innokkaimmat eläkeläisineulojat edes tiedä mitä tuo tarkoittaa. Muut firmat myy suomen kielellä vastaavia.

Vierailija
339/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tällasen pipon töistä, enkä ole voinut käyttää kertaakaan. Aivan liian kireä ja haisee lanoliinille eli urealle aka kuselle.

Ihan naurettavasti hinnoiteltu noin huonoksi.

Vierailija
340/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo.. Kävin kts nettisivut ja tuotteet. En ole aiemmin kuullut näistä. Joku vetää nyt välistä, ja rahastaa mummoilla, tuli vaan semmoinen fiilis. Niinhän ne aina, joku tekee työt ja joku toinen käärii voitot. Mummot tuskin saavat kuin pikku siivun tekemistään töistä. Nyt sitten ovat hinnoitelleet itsensä konkan partaalle. Juuri kellään ole tänä päivänä varaa/intressiä maksaa 400-500e neulepaidasta. Ahneen loppu on se mikä on. Mummot voisivat alkaa tekemään tilaustöitä niille jotka haluavat tietynlaisen neuleen, tietyistä langoista ja väreistä, mutta eivät itse osaa/viitsi tehdä.tekopalkat suoraan itselle. Onneksi mummoilla on eläkkeensä etteivät jää tyhjän päälle.

Tämän tapainen konsepti voisi olla esim kirjastoissa. Kirjastontäti ohjaa mummoja ja hoitaa myynnin ja rahastuksen paikan päällä. Joku pieni nimellinen korvaus kirjastotyöntekijöiden kahvikassaan ja loput mummoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän