Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinulle kolmen kuukauden työttömyys palkallisena iso kriisi?

Vierailija
12.03.2023 |

Mietin vain onko tähän asiaan erilaisia näkemyksiä? Löytyykö joku, jolle kolme kuukautta poissa omasta palkkatyöstä ( jona aikana kuitenkin maksettaisiin 80% palkasta ) kokisi sen jotenkin ahdistavana tai kokisi ajan tulevan pitkäksi?

Mieheni on tällaisessa tilanteessa nyt juuri. Olen aivan äärimmäisen kateellinen hänelle tästä mahdollisuudesta puuhailla omiaan. Itsekin palaisin halusta päästä laittelemaan ja siivoamaan kotia kaikessa rauhassa, viedä ja hakea lapsia hoidosta ja kokkailla kaikessa rauhassa. Käydä kuntosalilla ja lenkillä keskellä päivää. Hiihtämässä. Katsoa Netflixiä, juoda teetä peiton alla ja lukea kaikessa rauhassa päivän lehdet. Lukea kirjoja. Kuunnella musiikkia. Jumpata kotona. Myydä turhia tavaroita kirpparilla. Viedä kaikki kodin lehdet, pahvit ja muovit kierrätykseen ihan ajatuksen kanssa. Opiskella, keskittyä, viedä laitteita huoltoon. Kutsua sähkömies tekemään loput asennukset taloon. Kutsua keittiökaappien korjaaja asentamaan loput kaappien vinot kohdat suoraksi.

Tänään laskin; että voisin helposti työllistää itseni kotona 8h päivässä tekemään ihan samantien hommia parin kuukauden ajalle. Sen jälkeen vasta alkaisi hiukan lomamoodi pilkottaa. Senkin jälkeen perusarki ja lasten kanssa siinä touhuaminen veisi helposti kaiken ajan, saati oman hyvinvoinnin eteen asioiden tekeminen.

En kertakaikkiaan voi ymmärtää ihmisiä, joilla on tylsää ilman töitä. Miten sellainen yksinkertaisesti on mahdollista?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kuukauttw pn loma. Pitempään ollessa voisi alkaa olo käydä tarkoituksettomaksi. Kolmen kuukauden aikana osoin kriisi tulisi varmaan siitä, että tietäidikö ja usksltaisiko siihen muka luottaa, että täydipalkkaiset työt on taas alkamassa, vai onko edessä pidempi lomautus vai kokonaan irtisanomiset.

Vierailija
2/25 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaisi olla työtön ilman selvää jatkosuunnitelmaa.

Miehesi tilanne on siinä mielessä kiva, että hän tietää palaavansa työhön normaalilla palkalla muutaman kuukauden jälkeen. Ei siis mene energiaa työnhakuun ja urasuunnitteluun, saati ahdistukseen työllistymisestä ja toimeentulosta.

Kesäkin tulossa, joten tosiaan voisi nauttia elämästä ja ottaa taukoa rutiineista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis käytännössä 3kk lomaa? Olisin aivan innoissani.

Vierailija
4/25 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 3kk, joiden aikana saisin 80 % nykyisestä palkastani, ja tietäisin, että sen jälkeen työt jälleen jatkuvat? Nauttisin!

Minusta kuitenkin tuntuu, että asia ei ole noin yksinkertainen. Jätät jotain kertomatta.

Itse käyttäisin tuon 3 kk matkustelemalla, en todellakaan siivoamalla.

Vierailija
5/25 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 3kk, joiden aikana saisin 80 % nykyisestä palkastani, ja tietäisin, että sen jälkeen työt jälleen jatkuvat? Nauttisin!

Minusta kuitenkin tuntuu, että asia ei ole noin yksinkertainen. Jätät jotain kertomatta.

Itse käyttäisin tuon 3 kk matkustelemalla, en todellakaan siivoamalla.

Paitsi kun on kaksi lasta, talo ja arki, ei paljoa pysty matkustelemaan. Yksin ollessa tilanne varmaan olisikin toinen! Työt tosiaan hänellä normaalisti ennen kesää jatkuvat, sittenpä koittaakin jo kesäloma. Käy kyllä niin kateeksi.

Tulis itselläkin tämmönen tarpeeseen!

Vierailija
6/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen just vastaavalla breikillä (työpaikan vaihto & kilpailukielto) Ja nautin joka päivästä! Oon liikkunut paljon enemmän, oon siivonnut ja järjestänyt, laittanut ruokaa, tehnyt jos jonkinlaisia projekteja. Ja voisin hyvin olla vielä varmaan vähintään vuodenehkä jossain välissä kaipaisi jotain lisähaastetta ja sosiaalisia suhteita

Vierailija
7/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti miehelläsi ei ole mitään sellaista, jonka tekemiseen olisi tarvinnut aikaa eikä ole töissä ollessa koskaan ehtinyt.

Milloin työtön tai muusta syystä kotona oleva mies olisi siivonnut, järjestänyt kaappeja tai tehnyt muuta sellaista?

Vierailija
8/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, tuohan kuulostaa luksukselta.

Olin korona-aikana 11 kuukautta ilman työtä ja palkkaa. Jos sai 80% palkasta niin kyllä kelpaisi!

Vierailija
9/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi itse olemaan noin pitkää aikaa tekemättä töitä. Nautin aidosti työstäni ja tarvitsen viikkoihini työpäiviä. Hyvä työporukka ja vaihteleva mielenkiintoinen työ pitää itselläni arkea kasassa.

Tämä ei tarkoita ettenkö harrastaisi, tekisi asioita vapaa ajalla tai en pitäisi lomia.

Joten vastaus kysymykseesi on että tulisi kriisi, ei rahallisesti vaan henkisesti. En vain yksinkertaisesti viihtyisi kotona noin pitkää aikaa. Jos olisi pakko jäädä noin pitkille vapaille niin ehkä sitten matkustaisin

Vierailija
10/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miehille tuollaiset pikkujutut joita sinä tekisit ovat sika merkityksettömiä asioita. Työ on miehen mittari, ei kotityöt, jne.

Vierailija
11/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa että se koti on nopeasti suursiivottu ja Netflixin tarjonta katsottu. Kyllä se tosi nopeasti alkaa tulla aika pitkäksi. Pari viikkoa menee vielä, mutta sen jälkeen alkaa yksinkertaisesti olla tylsää.

Vierailija
12/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän siitä tulisi jos minä siivoisin kaapit, kun vaino olisi töissä?🤣

Vierailija
13/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko ja itse tarina ei nyt oikein täsmää. Kuukauden kesälomakin on minulla liian pitkä aika vain olla ja hengailla. Eikä mulla ole ns tekemättömiä kotitöitäkään.

Vierailija
14/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystyisi itse olemaan noin pitkää aikaa tekemättä töitä. Nautin aidosti työstäni ja tarvitsen viikkoihini työpäiviä. Hyvä työporukka ja vaihteleva mielenkiintoinen työ pitää itselläni arkea kasassa.

Tämä ei tarkoita ettenkö harrastaisi, tekisi asioita vapaa ajalla tai en pitäisi lomia.

Joten vastaus kysymykseesi on että tulisi kriisi, ei rahallisesti vaan henkisesti. En vain yksinkertaisesti viihtyisi kotona noin pitkää aikaa. Jos olisi pakko jäädä noin pitkille vapaille niin ehkä sitten matkustaisin

Sama täällä. Jos olisi pakko olla pois, opiskelisin jotain työhön liittyvää, mistä olisi jatkossa hyötyä.

Vierailija
15/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomautus? Lomautuksen aikana saa käydä muualla töissä. Ekan lomautusjakson jaksoin olla kotona, mutta äkkiä se viehätys katosi ja kävin muualla töissä.

Vierailija
16/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole mikään työttömyysjakso jos on tieto/varmuus töihin palaamisesta ja silloin siitä lomasta osaakin nauttia.

Se jos ei ole mitään tietoa, pääseekö/joutuuko töihin ja milloin ja mihin, se on stressaavaa ja sellaista aikaa ei voi laskea lomaksi ja moni kokee myös stressiä tukia nostamisesta, eivätkä haluaisi elää toisten kustannuksella.

Vierailija
17/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et elä sitä vaihetta vaan sinulla on siitä joku romanttinen mielikuva. Ihminen kokee itsensä tuossa kohtaan aika arvottomaksi.

Vierailija
18/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk olisi ihan ok. Keskittyisin harrastuksiin ja itseni kehittämiseen. Ehkä matkustaisin vähän työssäkäyntiaikana säästetyillä rahoilla jos sellaisia olisi. Kuulostaa ihanalta itse asiassa.

Vierailija
19/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole mikään työttömyysjakso jos on tieto/varmuus töihin palaamisesta ja silloin siitä lomasta osaakin nauttia.

Se jos ei ole mitään tietoa, pääseekö/joutuuko töihin ja milloin ja mihin, se on stressaavaa ja sellaista aikaa ei voi laskea lomaksi ja moni kokee myös stressiä tukia nostamisesta, eivätkä haluaisi elää toisten kustannuksella.

Meillä tulee olemaan aika kylmää kyytiä tällä viikolla niille, jotka on nyt VAIN lomautettuna. Lähes sata ihmistä saa lopputilin.

Vierailija
20/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein ensin muutaman vuoden niin että pidin n.3kk vapaata kesäisin. Sitten aloin pitää myös talvella pari kk vapaata. Nyt oonkin sitten ollut useamman vuoden pääsääntöisesti kotona, joskus keikkatöissä. Sanotaanko että hetkittäin saattaa aika tulla pitkäksi, mutta kyllä tää jokapäiväisen työnteon voittaa. 

Ja jos on kyse vielä palkallisesta muutaman kuukauden kotonaolosta niin en kyllä tajua mikä apn puolisolla on ongelma. Aina ihmetelly ihmisiä jotka ei keksi tekemistä lomalla/työttömänä/eläkkeellä.