Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinulle kolmen kuukauden työttömyys palkallisena iso kriisi?

Vierailija
12.03.2023 |

Mietin vain onko tähän asiaan erilaisia näkemyksiä? Löytyykö joku, jolle kolme kuukautta poissa omasta palkkatyöstä ( jona aikana kuitenkin maksettaisiin 80% palkasta ) kokisi sen jotenkin ahdistavana tai kokisi ajan tulevan pitkäksi?

Mieheni on tällaisessa tilanteessa nyt juuri. Olen aivan äärimmäisen kateellinen hänelle tästä mahdollisuudesta puuhailla omiaan. Itsekin palaisin halusta päästä laittelemaan ja siivoamaan kotia kaikessa rauhassa, viedä ja hakea lapsia hoidosta ja kokkailla kaikessa rauhassa. Käydä kuntosalilla ja lenkillä keskellä päivää. Hiihtämässä. Katsoa Netflixiä, juoda teetä peiton alla ja lukea kaikessa rauhassa päivän lehdet. Lukea kirjoja. Kuunnella musiikkia. Jumpata kotona. Myydä turhia tavaroita kirpparilla. Viedä kaikki kodin lehdet, pahvit ja muovit kierrätykseen ihan ajatuksen kanssa. Opiskella, keskittyä, viedä laitteita huoltoon. Kutsua sähkömies tekemään loput asennukset taloon. Kutsua keittiökaappien korjaaja asentamaan loput kaappien vinot kohdat suoraksi.

Tänään laskin; että voisin helposti työllistää itseni kotona 8h päivässä tekemään ihan samantien hommia parin kuukauden ajalle. Sen jälkeen vasta alkaisi hiukan lomamoodi pilkottaa. Senkin jälkeen perusarki ja lasten kanssa siinä touhuaminen veisi helposti kaiken ajan, saati oman hyvinvoinnin eteen asioiden tekeminen.

En kertakaikkiaan voi ymmärtää ihmisiä, joilla on tylsää ilman töitä. Miten sellainen yksinkertaisesti on mahdollista?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 kk olisi ihan ok. Keskittyisin harrastuksiin ja itseni kehittämiseen. Ehkä matkustaisin vähän työssäkäyntiaikana säästetyillä rahoilla jos sellaisia olisi. Kuulostaa ihanalta itse asiassa.

Ja lisäys; olen joskus ollut työttömänä (osatyökykyisenä) monta vuotta putkeen. Silloin tuntui kauhealta ja oli tietenkin todella niukkaa, se oli rankkaa aikaa elämässä erityisesti psyykkisesti. Mutta tuommoinen lyhyt pätkä jonka tietää loppuvan pian ei haittaisi yhtään.

Vierailija
22/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriisihän se on lähinnä valtion tuloille, ei yksilölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä niin nauttisin tuon ajan. Työttömäksi jääminen olisi toinen asia koska ansiosidonnainenkin olisi huomattavasti pienempi kuin tuo 80 prosenttia palkasta ja lisäksi olisi kiire löytää uusi työpaikka. Nythän tuo olisi pelkkää ylimääräistä lomaa mitä työnantaja ei normaalisti myönnä. Olisi aikaa enemmän harrastuksille ja lapsille sekä ehtisin vaimolle ruokaakin laittaa. Sekä katsoa suoratoistopalveluista kaikki ne sarjat mihin ei aika tahdo normaalisti riittää. 

Vierailija
24/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis 3kk, joiden aikana saisin 80 % nykyisestä palkastani, ja tietäisin, että sen jälkeen työt jälleen jatkuvat? Nauttisin!

Minusta kuitenkin tuntuu, että asia ei ole noin yksinkertainen. Jätät jotain kertomatta.

Itse käyttäisin tuon 3 kk matkustelemalla, en todellakaan siivoamalla.

Paitsi kun on kaksi lasta, talo ja arki, ei paljoa pysty matkustelemaan. Yksin ollessa tilanne varmaan olisikin toinen! Työt tosiaan hänellä normaalisti ennen kesää jatkuvat, sittenpä koittaakin jo kesäloma. Käy kyllä niin kateeksi.

Tulis itselläkin tämmönen tarpeeseen!

Niin ja kun palkka on muutenkin niin pieni, että 80% palkalla saa juuri laskut maksettua ja todellakin istutaan kotona, kun ei ole rahaa ylimääräiseen. Ehkä tuolla aiemmalla vastaajalla palkka on sen verran suuri, että 80% palkalla jää silti ylimääräistä tuhlattavaa. Itselläni tippui palkka, kun vuorotyöläisenä ennen oli n. 8 yövuoroa per kk ja nykyään keskimäärin 3 yövuoroa per kk. Se on joitain satasia vähemmän käteen ja sen huomaa.

Vierailija
25/25 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut valmistumisesta lähtien toistuvasti työtön aina määräaikaisuuksien välissä. Joskus kolme kuukautta joskus reilun vuodenkin. Ikinä ei ole tullut tekemisen puute, ei vaikka ei olisi ollut varaa matkustella ulkomaille. Ei saisi sanoa näin mutta minusta työttömyys on ihanaa. Nyt tosin olen hakemassa yhteishaussa työvoimapula-alalle kun toki työnhaku ja tulojen epäsäännöllisyys tympii.