Jos myyn osakkeita tappiolla
ja tappiot jää suuremmiksi kuin voitot, niin saako sitten veronpalautusta?
Kommentit (74)
Suomessa et saa palautusta. Briteissä voit saada koska heillä on käytössä ns carryback järjestelmä. Sen sijaan sulle vahvistetaan pääomatulon tappio ja sen voi vähentää seuraavien viiden vuoden ajan. Ei ainoastaan luovutusvoitoista, vaan myös mm osingoista ja metsätalouden myyntituloista. Sun ei tarvitse yleensä ilmoitella verottajalle mitään vaan verokarhu saa tiedot suoraan osakkeiden välittäjältä ja ottaa tosiaan ne verotuksessa aiemmin vahvistetut tappiot automaattisesti huomioon. Tosin jos olet myynyt osakkeita lyhyeksi eli ns shortannut niin silloin kannattaa olla tarkkana. Mulla ainakin oli noi shortit menny verottajalla ihan persiilleen viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
millasiii tappioit porukalla on? itsellä n 7000e per vuosi-23-25
Oliko myös myyntivoittoja? Ei sillä, olen minäkin joskus sössinyt, lähinnä shorttaamalla, ihan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Et. +-0.
Mistäs minulle sitten tulee veronpalautusta kun muita tuloja ei ole ja myin muutamalla tontulla tappiolla osakkeita, palautusta 800e.
Vierailija kirjoitti:
Et, mutta voit vähentää tappiot verotuksessa pääomatuloista vielä seuraavina vuosina. En nyt muista, onko raja kolme vai viisi seuraavaa vuotta.
Minulla ei ole koskaan jäänyt seuraaville vuosille mitään vaikka olen reippaallakin tappiolla myynyt ja olen saanut vain veronpalautusta mitä minun ei siis palstan mukaan pitäisi tappioista saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et. +-0.
Mistäs minulle sitten tulee veronpalautusta kun muita tuloja ei ole ja myin muutamalla tontulla tappiolla osakkeita, palautusta 800e.
Pakosta on pitänyt olla muita tuloja joista on tehty ennakonpidätys esim osinkotuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, mutta voit vähentää tappiot verotuksessa pääomatuloista vielä seuraavina vuosina. En nyt muista, onko raja kolme vai viisi seuraavaa vuotta.
Minulla ei ole koskaan jäänyt seuraaville vuosille mitään vaikka olen reippaallakin tappiolla myynyt ja olen saanut vain veronpalautusta mitä minun ei siis palstan mukaan pitäisi tappioista saada.
Jos olet vuoden aikana jo aiemmin maksanut osingoista veroa, saat palautusta niistä jos muita pääomatuloja ei ole. Palautus siis ei tule tappioista vaan nimenomaan jo maksamistasi pääomatulojen veroista.
Vierailija kirjoitti:
Olen yhden kerran myynyt osakkeita tappiolla. Tällöin tappioita tuli yhteensä 1500 euroa. Tällä hetkellä salkkuni on kokonaisuudessa 125 000 euroa plussalla.
Itselläni ost ja siinä ei saa vähentää. Silti teen välillä tappiota. Korvaan paremmalla. Aina kannattanut. Usein syynä Trump. Ei enää Usa osakkeita eikä Suomen teollisuutta sodan takia. Kaikki hyviä yrityksiä mutta kyllä tämä sota näkyy toisella kvartaalilla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ost ja siinä ei saa vähentää. Silti teen välillä tappiota. Korvaan paremmalla. Aina kannattanut. Usein syynä Trump. Ei enää Usa osakkeita eikä Suomen teollisuutta sodan takia. Kaikki hyviä yrityksiä mutta kyllä tämä sota näkyy toisella kvartaalilla.
Mulla tappio oli vaan 150 euroa. Konepaja 50 euroa ja Usa osakkeet 100 euroa. Ostin Mandatumia ja Nordeaa tilalle. Ei kaduta ja oranssi riehuu yhä.
Vierailija kirjoitti:
Täysin fakta on se että suurin osa sijoittajista ei pärjää indeksille. Jos ei OIKEASTI ymmärrä sijoittamisesta ja sen riskeistä, ole valmis seuraamaan tyyliin päivittäin firmoja miten niillä menee ja miten ei niin todellakin suosittelen ihan indeksirahastoja.
Sijoittaminen ei todellakaan (suoriin osakkeisiin) ole niin helppoa kuin annetaan ymmärtää että "ostan tänään kympillä ja myyn huomenna satasella" -hommaa. Itse aloitin korona aikoihin, ihmettelin että mitä ihmettä täähän on ihan helppoa ilmasta rahaa, tällä hetkellä suorat osakkeet ovatkin hups keikkaa vähintään -50% miinuksella.
Niitä pitää seurata. Vuoden sijoittanut ja olen päivittäin pörssissä ma-pe. Ei ole mitään hups. Mulla varmoja firmoja. Helppoa kun salkku vaan 30 000. Aloitin vajaa vuosi sitten 18 000 ja olen työtön.
Luen Kauppalehteä joka päivä ja katson Talousaamun plus osavuosikatsaukset.
Vierailija kirjoitti:
Osakemyyntitappiot voi vähentää taannehtivasti 5 vuoden ajan osakemyyntivoitoista.
Ja osingoista otetuista veroista
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä myydä tappiolla?
Mieti kuinka kallis osake oli aikoinaan Nokia ja Neste. Kaikki ei nouse koskaan kun aika vaihtuu. Hyppää kyydistä pois ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vähentääkö verottaja automaattisesti tappiot myyntivoitoista 5 vuoden ajalta vai pitääkö niitä erikseen vaatia vähennettäviksi?
Verottaja vähentää jos on tuloja