Jos myyn osakkeita tappiolla
ja tappiot jää suuremmiksi kuin voitot, niin saako sitten veronpalautusta?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä myydä tappiolla?
Jos sulla osake A +10000€ ja osake B -3000€ ja halut myydä Osake A niin voitosta maksettavan veron kuittaat myymällä tappiolla olevan osake B mikäli haluat siitä eroon. Joskus voi myydä tappiolla osakkeet ja tehdä voittoa jollain toisella osakkeella.
Pitäisi olla vähintään verojuristin koulutus että kaikki pykälät ja ehdot olisi selvillä.
Esim alle 1000 euron sijoitustappioita ei voi vähentää jne...ehtoja ja pykäliä on pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Itse myyn aina kalliimmalla kuin mitä ostan. Ootko muuten kuullut tästä idiksestä? Suosittelen tutustumaan. Sit ei tartte noin synkkiä miettiä!
:D paras neuvo tähän asti. Et tee tappiota jos myyt kalliimmalla mitä ostit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myyn aina kalliimmalla kuin mitä ostan. Ootko muuten kuullut tästä idiksestä? Suosittelen tutustumaan. Sit ei tartte noin synkkiä miettiä!
Talvivaara?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pidät hamaan maailmanloppuun saakka jotkut kympistä senttiosakkeeksi halventuneet osakkeesi?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla vähintään verojuristin koulutus että kaikki pykälät ja ehdot olisi selvillä.
Esim alle 1000 euron sijoitustappioita ei voi vähentää jne...ehtoja ja pykäliä on pilvin pimein.
Ihan hyvin minä olen pärjännyt ilman alan koulutusta. Pitää vain viitsiä lukea pari asiaan liittyvän juttua. Tappioiden osalta ymmärsit väärin. Tappion ei tarvitse olla vähintään 1000 euroa. Jo 10 euron tappion voi vähentää, kunhan myyntihinta on yhteensä vähintään 1000 euroa.
Jos tappioita pitää vaatimalla vaatia vähennettäväksi niin mitens se sitten tapahtuu,soittamalla verottajalle?
Vai laatia verojuristin kanssa tappio vähennysvaatimus?
Sannuli ja lintilä hoitaa. Vauraus tanssi ilo valo ja sellaista.
Joskus kannattaa vaihtaa salkun sijoituksia tasapainottamalla. Jos esim. joku suuren riskiin osake on noussut hyvin, voi olla hyvä vähentää sen painoa, että saa voitot talteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin minä olen pärjännyt ilman alan koulutusta. Pitää vain viitsiä lukea pari asiaan liittyvän juttua. Tappioiden osalta ymmärsit väärin. Tappion ei tarvitse olla vähintään 1000 euroa. Jo 10 euron tappion voi vähentää, kunhan myyntihinta on yhteensä vähintään 1000 euroa.
Tuota juuri tarkoitin kirjoitin vain väärin mutta ehtoja riittää ja loppujenlopuksi mitään ei pysty vähentämään.
Onko ulkomaisilla alustoilla käyty kauppa ulkomaan pääomatuloa, en löytänyt verottajan sivulta siitä mainintaa ja voiko niitä vähentää kotimaan alustoilla käydyistä kaupoista,verottajan sivut ovat senverran monimutkaiset eikä siellä ole mitään hakutoimintoa mistä ne löytäisi helposti?
Turhaan spekuloida kun kukan ei osakkeitanne huoli mihinkään rahaan 10 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konppaan!
Konppaan 😂😂😂 Tämä olikin ihan uusi sana. Ei juma.
Vierailija kirjoitti:
Jos tappioita pitää vaatimalla vaatia vähennettäväksi niin mitens se sitten tapahtuu,soittamalla verottajalle?
Vai laatia verojuristin kanssa tappio vähennysvaatimus?
Tappioiden vähentäminen on todella yksinkertaista. Lisäät tiedot tekemistäsi kaupoista (osakkeiden myyntihinta ja hankintahinta) veroilmoitukseen, jos ne eivät ole siellä valmiina. Ainoa vaikeus voi liittyä hankintahinnan selvittämiseen, jos sinulla ei ole muistissa, koska olet hankkinut osakkeet. Jos olet sekä ostanut että myynyt osakkeet kotimaisen välittäjän kautta, ovat tiedot veroilmoituksessa usein jo valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä se aikamoinen supersijoittaja olet, jos et koskaan ole tehnyt surkeeta osakeostosta!
Tilastollinen fakta 90% suomalaisista piensijoittajista häviää aina rahansa.
Ei ole.
Mä olen ostanut vain lähes idioottivarmojen yritysten osakkeita. En ole huolissani pienistä notkahduksista.
Kultaharkon myynti,pitääkö se myydä "virallisia" reittejä pitkin vai voiko myydä netissä vapaasti.
Harkot on ilmeisesti joissain tietokannoissa mutta onko sen vapaa myynti sallittua, verottajan sivuilta ei tätäkään löydy.
Ainoastaan että sijoituskulta on vapautettu alvista.
Vierailija kirjoitti:
Ostin Nokiaa enkä koskaan myy!
Perustele! Kiinnostaa. Milloin ostit Nokian osakkeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä myydä tappiolla?
Jos kyseessä on toivoton firma joka jatkuvilla osakeanneilla laimentaa osakkeensa arvoa ja jonka osakkeen arvon noususta ei ole toivoakaan, niin silloin lienee fiksua myydä ennenkuin arvo on lähellä nollaa.
Älä nyt kun osa vannoo juuri noiden osakkeiden nimiin;-) Vissiin se tilille tupsahtava osinko saa jotenkin rationaalisen ajattelun raiteiltaan
Täysin fakta on se että suurin osa sijoittajista ei pärjää indeksille. Jos ei OIKEASTI ymmärrä sijoittamisesta ja sen riskeistä, ole valmis seuraamaan tyyliin päivittäin firmoja miten niillä menee ja miten ei niin todellakin suosittelen ihan indeksirahastoja.
Sijoittaminen ei todellakaan (suoriin osakkeisiin) ole niin helppoa kuin annetaan ymmärtää että "ostan tänään kympillä ja myyn huomenna satasella" -hommaa. Itse aloitin korona aikoihin, ihmettelin että mitä ihmettä täähän on ihan helppoa ilmasta rahaa, tällä hetkellä suorat osakkeet ovatkin hups keikkaa vähintään -50% miinuksella.
Joskus kun tarvitsee pääomaa muuhun, voi joutua myymään osakkeita tappiolla (ellei sitten otta lainaa). Tappiot voi vähentää seuraavien vuosien pääomatuloista - luvut näkyvät veropapereissa. Jos teet pörssiosakkeilla vuosittain sekä tappiota, että voittoa, vanhimmat tappiot vähennetään ensin. Tällöin uusille tappiolle jää jälleen se 5 vuotta vähennysaikaa.