Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SYK vai Helsingin saksalainen koulu?

Vierailija
12.03.2023 |

Kumpaan kouluun laittaisit lapsesi?
Kertokaa vähän näistä kouluista!
Haittaako, jos vanhemmalla (yh) ei ole autoa käytössä?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko itse saksaa? Jos et, jättäisin sen Saksalaisen koulun.

Se tarvitseeko kulkemiseen autoa riippuu ihan siitä missä asutte.

Vierailija
2/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun saksaa, mutta se ei ole äidinkieleni, eikä käytetä sitä kotona.

Saksalainen koulu on julkisilla saavutettavissa yhdellä kulkuvälineellä 35 minuutissa. SYKiin matka olisi 40-50 minuuttia kahdella kulkuvälineellä, joten sitä varten pitäisi varmasti muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain toisesta keskustelusta, että lasta kiusataan jos ei ole autoa perheessä. Miten siis välttämätöntä on auto. Eikö kavereille pääse muuten kylään?

Vierailija
4/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään saksalaisesta koulusta, mutta SYK oli lapselleni erinomainen valinta. Ei huono-osaisuuden lieveilmiöitä, vanhemmat osallistuivat rakentavasti toimintaan ja opinnoissa pärjääminen oli arvostettavaa. 

Vierailija
5/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain toisesta keskustelusta, että lasta kiusataan jos ei ole autoa perheessä. Miten siis välttämätöntä on auto. Eikö kavereille pääse muuten kylään?

Kuulostaa vähän siltä, että jonkun lapsi reputti pääsykokeissa.

Vierailija
6/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitään saksalaisesta koulusta, mutta SYK oli lapselleni erinomainen valinta. Ei huono-osaisuuden lieveilmiöitä, vanhemmat osallistuivat rakentavasti toimintaan ja opinnoissa pärjääminen oli arvostettavaa. 

Kiinnostaa kyllä kiusataanko siellä jos on hyvä koulussa, mutta ei ole varas kalliisiin lomamatkoihin ja asuu kerrostalossa ja joutuu kulkemaan bussilla kouluun?

Vierailija
7/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän siltä, että jonkun lapsi reputti pääsykokeissa.

Paljon noihin kouluihin on yleensä hakijoita per vuosi?

Vierailija
8/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksalainen koulu on julkisilla saavutettavissa yhdellä kulkuvälineellä 35 minuutissa. SYKiin matka olisi 40-50 minuuttia kahdella kulkuvälineellä, joten sitä varten pitäisi varmasti muuttaa.

Kielikouluissa pitää pystyä auttamaan lasta läksyissä ja kommunikoimaan myös kirjallisesti opettajien kanssa.

En osaa muuten siitä sanoa, mutta kaikki mun tuntemani sitä käyneet on saksan opettajien/kääntäjien lapsia. Tiukka kuri ja paljon työtä kuulemma on.

SYKissä on myös tuttujen lapsia. Tyytyväisiä ovat hekin olleet.

Vierailija
9/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista kahdesta ehdottomasti SYK-Suomen paras koulu, jollei sinne pääse niin saksalainen varmaan ihan OK.

Ensin pitää vaan läpäistä soveltuvuuskokeet, Sykkiin haetaan kolmoselle ja saksalaiseen luultavasti ykköselle.

t. muutaman sykkiläisen äiti

Vierailija
10/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista kahdesta ehdottomasti SYK-Suomen paras koulu, jollei sinne pääse niin saksalainen varmaan ihan OK.

Ensin pitää vaan läpäistä soveltuvuuskokeet, Sykkiin haetaan kolmoselle ja saksalaiseen luultavasti ykköselle.

t. muutaman sykkiläisen äiti

Mistä sen sitten voi tietää pääseekö sykiin silloin kun on jo päässyt saksalaiseen? Saksalaiseen pitää kuitenkin mennä jo ekalla luokalla. Toki voihan sieltä yrittää vaihtaa sykiin myöhemmin, mutta kuka sellaiseen ryhtyy.

Mutta kiva jos se on Suomen paras koulu. :)

Vierailija
11/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielikouluissa pitää pystyä auttamaan lasta läksyissä ja kommunikoimaan myös kirjallisesti opettajien kanssa.

En osaa muuten siitä sanoa, mutta kaikki mun tuntemani sitä käyneet on saksan opettajien/kääntäjien lapsia. Tiukka kuri ja paljon työtä kuulemma on.

Pystyn kyllä kommunikoimaan saksaksi ihan helposti. Koulun verkkosivujen mukaan saksaa ei kuitenkaan ole välttämätöntä osata vanhempana. Eikä lapsenkaan, joka menee suomenkieliselle luokalle, tarvitse etukäteen osata.

Vierailija
12/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli vähän aikaa juttu entisistä SYKkiläisistä. Vaikutti ahdistavalta kuplalta. 

Vierailija
13/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli vähän aikaa juttu entisistä SYKkiläisistä. Vaikutti ahdistavalta kuplalta. 

Se on ahdistava korkeintaan ulkopuolisten mielestä. Yleensä hyväosaiseen kuplaan päässeet ovat tehneet kovasti töitä sen eteen.

Vierailija
14/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ahdistava korkeintaan ulkopuolisten mielestä. Yleensä hyväosaiseen kuplaan päässeet ovat tehneet kovasti töitä sen eteen.

Minun kaksi jo yliopistossa opiskelevaa sykkiläistä ovat kyllä todella tyytyväisiä kouluun. Kuulemma haluaisivat omat lapsensakin sinne. Ei siis ahdistavuudesta tietoakaan.

Vierailija
15/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsen pitää osata päästäkseen SYKiin? Omani oppi lukemaan 4-vuotiaana ja 5-vuotiaana luki jo kirjoja kannesta kanteen. 

Vierailija
16/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapsen pitää osata päästäkseen SYKiin? Omani oppi lukemaan 4-vuotiaana ja 5-vuotiaana luki jo kirjoja kannesta kanteen. 

Soveltuvuuskokeet pitää läpäistä, äidinkielen ja matikan tehtäviä. Tehtäviä oli paljon ja testit kestävät 2 tuntia.

Heh, kyselin just mun kakskymppiseltä😊

Vierailija
17/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soveltuvuuskokeet pitää läpäistä, äidinkielen ja matikan tehtäviä. Tehtäviä oli paljon ja testit kestävät 2 tuntia.

Kiitos, ehkä voisi kokeilla hakea. Asutaan kuitenkin tässä lähellä. 

Vierailija
18/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn kyllä kommunikoimaan saksaksi ihan helposti. Koulun verkkosivujen mukaan saksaa ei kuitenkaan ole välttämätöntä osata vanhempana. Eikä lapsenkaan, joka menee suomenkieliselle luokalle, tarvitse etukäteen osata.

Käytännössä on kyllä nimenomaan lapsen etu että se vanhempi osaa kunnolla koulun kieltä. Omani oli kielikoulussa (ei saksalainen) ja kyllä ne aika onnettomia oli ne vanhemmat, jotka ei koskaan kunnolla kyenneet osallistumaan mihinkään.

Vierailija
19/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, ehkä voisi kokeilla hakea. Asutaan kuitenkin tässä lähellä. 

Kannattaa👍👍👍

Vierailija
20/75 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä on kyllä nimenomaan lapsen etu että se vanhempi osaa kunnolla koulun kieltä. Omani oli kielikoulussa (ei saksalainen) ja kyllä ne aika onnettomia oli ne vanhemmat, jotka ei koskaan kunnolla kyenneet osallistumaan mihinkään.

Toki on, mutta koulussa on myös suomalaisia opettajia ja muuta henkilökuntaa. Kyse ei ole siitä, että siellä ei kukaan osaisi suomea. Mutta kuten jo aiemmin totesin, pystyn puhumaan saksaa ja ymmärrän sitä. Olen asunut saksankielisessä maassa useita vuosia nuorempana. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi