Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työelämä todella sitä että työnantaja yrittää aina huijata?

Vierailija
11.03.2023 |

Olen vähän päälle parikymppinen opiskelija. Kaikissa tähän astisissa työpaikoissa minua on huijattu. Ei ole haluttu päästää tauoille, vaikka ne kuuluvat työaikaan, korvauksien maksusta on usein yritetty livistää jonkun tekosyyn nojalla, luvatut vapaat perutaan jne. Nyt sain työpaikan kunnalta ja luulin, ettei täällä niin helposti huijattaisi kuin yksityisellä. Mutta nyt kuulin, että joudun ennen työsuhteen alkua viikoksi perehdytysjaksolle ilman palkkaa.

Usko koko työelämään hiipuu. Kuulemma noi kaikki jutut on sellaisia mille en voi mitään ja että työelämä nyt vaan on epäreilu. Pitäisi kuulemma olla onnellinen, että töitä ylipäätään on saanut. Ihmettelen, miten kukaan kestää työelämää, jos aina täytyy pelätä sortoa?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja sitten vähän oletetaan ettei työntekijöiden sovi "pienistä" alkaa valittaa kun nyt sentään sen työpaikan sai, mihin oli satoja hakijoita. Ensiksi taistelet ja selvität oikeuksiasi työnantajapuolen kanssa ja sitten pääset työntekijöiden sekaan, jossa täytyy puolensa pitää. Ei suinkaan siis riitä että hoidat työtäsi vaan ohessa täytyy pelata "työelämä" -nimistä peliä.

Vierailija
42/77 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa kuitenkin olla työntekijä se yleisin huijari. Harva tekee oikeasti töitä sen 8h mitä sopimuksessa seisoo, vaan työaikaa käytetään surutta myös vapaa-ajan asioihin. Jos työnantaja vastaavasti maksaisi vähemmän palkkaa kun on sovittu, olisi työnantaja nopeasti vaikeuksissa. Ehkä työntekijöiden pitäisi olla vaan tyytyväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverille työnantaja teki työsopimusliitteen jossa palkasta otetaan satanen ja palautetaan takaisin ja sillä on maksettu kaikki tulevat pyhätyöt ja ylityöt. 

Että ei tarvi olla ulkomaalainen tai nuori tai marjanpoimija että huijataan. 

Vierailija
44/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin paskahommissa ihan arkipäivää. Arvostus on nolla. 

Huomaat että aina on huonot ajat nostaa työntekijälle palkkaa.

Vierailija
45/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoissa firmoissa ja valtiolla (+julkinen sektori muutenkin) ei huijata.

Höpö höpö, mene saat# na kokeilemaan 

Vierailija
46/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö tai tule syödyksi. Huijaa tai tule huijatuksi. Tervetuloa työelämään. 

Mun ei ole tarvinnut huijata enkö ole itse huijaamaan alentunut. 30 vuotta työelämässä assarista johtajaksi.

Vierailija
47/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suurin osa hyviä kokemuksia, mutta yksi esihenkilö on sattunut kohdalle, joka yritti aina palkka-asioissa mennä sieltä missä halvemmalla pääsee. Loppumetreillä huomasin, että oli maksamatta tes:n mukainen korotus, siitä piti sitten taistella. Ylempi johto ei välittänyt edes vastata mun viestiin, kun nostin asian esille. Lopulta sain rahat, mutta työtodistusta sainkin sitten odottaa reilun vuoden.

Vierailija
48/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on ollut ihan reilua sen jälkeen kun pääsi nuoruuden kesä- ja osa-aikaistöistä oman alan asiantuntijatöihin. Työsopimus- ja palkkaneuvotteluihin kannattaa silti varautua hyvin. Ei kannata menettää uskoaan.

Vierailija
49/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä aiemmassa työpaikassa työkaveri valittiin uuteen työhön määräaikaiseksi. Palkkapäivän jälkeen huomasi ettei saakaan parempaa palkkaa. HR vastasi, ettei palkkaa nosteta "automaattisesti". Siis mitä, vaikka uuden työn palkka oli kerrottu kun työpaikka avautui hakuun?

Minulla eivät suostuneet vaihtamaan työnimikettä julkisille verkkosivuille muutaman vuoden aikana kun vaihdoin tehtävää. Muka määräaikaisen vastuulla on kertoa muille mitä tekee. Näyin ulospäin asiakkaille väärällä työnimikkeellä. Lisäksi työsähköpostit piti allekirjoittaa yksikön nimellä, ei omalla. Asiakkaat eivät siis voineet edes tietää että olin yksikössä töissä. Suurella asiakasmäärällä melkoista kusetusta. Ehkä kunnia meni muille ihmisille.

Työpaikan leimauskorjauksiakaan ei tehty ajallaan. Sitten onneksi työajanseurantajärjestelmä vaihtui. Selvisi, että saldojen on oltava kunnossa ennen kuin uusi alkaa toimia. Vasta sitten monien korjaukset tehtiin.

Vierailija
50/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein näin koska huijaamisella ei ole seurauksia. Työnantaja voi pimittää (varastaa) työntekijälle kuuluvia lisiä ja palkkaa huoletta. Jos huijaamisesta jää kiinni niin pitää vain maksaa se puuttuva osuus mikä olisi alunperinkin pitänyt maksaa!

Vierailija
51/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suu on lähempänä kuin kontinsuu, toteaa vanha sanonta. Jokainen sentti firman työntekijöiltä on omistavan portaan kukkaroon. Tottakai ne vetävät kotiinpäin sen minkä ehtivät.

Hauska juttu on se, että kun työntekijä tekee sitä, se vie koko maan perikatoon. Kun firmat tekevät sitä, se on vain rationaalista toimintaa.

Huolimatta tesseistä ja sun muista soppareista, jatkuvasti on ongelmia työsuojelun, irtisanomisten, loma-ajan palkkojen yms. kanssa. Sitä sekopäisyyttä voi vain kuvitella, kun paikallista sopimista laajennetaan hallituksen toiveiden mukaisesti.

Vierailija
52/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perehtyminen on työaikaa.

Vierailija
53/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijaaminen on valitettavan yleistä ja toki sitä tehdään molemmin puolin.

Siivousala on sellainen, että siellä työnantaja huijaa/yrittää huijata aina.

Vaikka on kuinka suuri valtakunnallinen firma, niin lähes joka palkasta puuttuu jotain, joka pitää sitten taistelun kautta yrittää oikaista. Ja kun vaadit omiasi, niin saat hankalan työntekijän maineen.

Koska alalla on paljon nuoria ja kieltä osaamattomia, niin luotetaan siihen, että moni ei lähde vaatimuksiaan tekemään.

Vierailija
54/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tulleeni huijatuksi terveysalan labratöissä. Huijauksista tulee mieleen vain se että aikoinaan Securitaksella pomo väitti ettei työnantajan tarvitse maksaa sairasloman palkkaa sovitusta vuorosta (nollatuntisopimus).

Vierailija
55/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa kuitenkin olla työntekijä se yleisin huijari. Harva tekee oikeasti töitä sen 8h mitä sopimuksessa seisoo, vaan työaikaa käytetään surutta myös vapaa-ajan asioihin. Jos työnantaja vastaavasti maksaisi vähemmän palkkaa kun on sovittu, olisi työnantaja nopeasti vaikeuksissa. Ehkä työntekijöiden pitäisi olla vaan tyytyväisiä.

Jos palkkaa kuuluu suoritus- tai osaamislisiä joita ei todellisuudessa maksetakaan taulukkoa vastaavasti, työnantaja maksaa vähemmän palkkaa kun "on sovittu". On luonnollista että työntekijät jotka työskentelevät ahkerasti reagoivat.

Toki laiskemmatkin voivat reagoida ihan ahneuttaan.

Jos työsuorituksia ei mitata rehellisesti, työnantaja itse keittää soppaansa jos vaikka mieluummin palkkaa töihin suuremman määrän työntekijöitä ja polkee lisiä. Kunhan pomot itse saavat suuren alaismäärän.

Jos työntekijöitä olisi vain tarvittava määrä ja voitaisiin osoittaa kuka konkreettisesti tekee töitä, syntyisi säästöä jos osa pomoista voitaisiin heittää pihalle. Heillähän korkein palkka on.

Turhaa ahkerien hyväksikäyttöä luoda kulttuuria, jossa työpaikoilla on esim. ylimääräisiä ylempiä työntekijöitä porkkanoina työntekijöille. Muka voivat sitten edetä jos pelaavat mukana. Ylöspäin pyrkivät ja pääsevät usein ne, jotka tykkäävät jäädä teettämään töitä muilla.

Vierailija
56/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että sinulla on huonoja kokemuksia. Varmasti pääset vielä fiksuunkin työpaikkaan. Ei yritetä huijata, on oma kokemukseni n 30v työuran ajalta. Tällä hetkellä olen suurehkon pörssiyrityksen keskijohdossa ja voin vilpittömästi sanoa, että koskaan ei huijata. Ennemmin varmistellaan asioita, että meneehän varmasti oikein ja onhan työntekijöillä hyvä olla.

Vierailija
57/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnat ovat kaikkein pahimpia huijareita. Palkka-asioissa kustaan silmään surutta. Itselleni maksettiin lähes 700 e/kk pienempää palkkaa, kuin olisi lain mukaan kuulunut. Tämän jouduin liiton kautta taistelemaan, että asia saatiin lopulta korjattua. 

Toinen kusetuskeino on teettää jatkuvasti ylitöitä. Eli kaadetaan niin paljon töitä yhden ihmisen niskaan, ettei siitä yli-ihminenkään selviäisi työaikansa puitteissa.

Ja myös minua on pyydetty töihin palkatta. Eli soitettiin, että voisinko tulla töihin, vaikkei minulla ollut edes työsopimus voimassa kyseiseen taloon. Eikä ollut mitään syytä, miksei joku toinen olisi voinut tehtävää hoitaa. Palkkaa ei jälkikäteen kuulunut, koska työntekijän kuuluu tietenkin joustaa ja tehdä ilmaistyötä vapaa-aikanaan. 

Eli kyllä, työnantaja kusettaa aina kun voi.

Vierailija
58/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoissa firmoissa ja valtiolla (+julkinen sektori muutenkin) ei huijata.

Valtiolla olin töissä maanrakennushommissa ja esimies huijasi nuorta työntekijää sanomalla että jokainen käyttää omaa autoa ja peräkärryä raskaiden taakkojen siirrossa. Autosta hajosi moottori eikä valtio korvannut. Minä vaadin työsuhdeauton käyttööni ja sen sain. 

Vierailija
59/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut yksi työnantaja, joka pelasi pelisääntöjen mukaan ja sain jopa sellaisia bonuksia, jotka eivät kuuluneet minulle, koska lähiesimies oli hyvä

Sitten on vino pino esimiehiä, jotka pyytävät jatkuvaa joustoa, mutta korvaavat sen asianmukaisesti

Sitten muutama tällaisia tapauksia, jotka riistävät. Ja näille riistäjille yhteistä on ollut myös se, että he ovat alusta alkaen epäilleet minua väärinkäytöksistä, sillä käyttäytyvät itse väärin

Suomessa ei ole työskentelypakkoa. Jos joudut kohtaamaan työpaikoissa epäasiallista kohtelua, harkitse irtisanoutumista ja paremman paikan etsimistä. Jos käytös on räikeää, ilmoita liittoon. Voit myös tehdä töitä ammatinharjoittajana ja olet myös oikeutettu sosiaaliturvaan, jos muu ei onnistu. Irtisanoutumisesta seuraava karenssi on nykyään puolitoista kuukautta, eli ei juuri mitään

Vierailija
60/77 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi että sinulla on huonoja kokemuksia. Varmasti pääset vielä fiksuunkin työpaikkaan. Ei yritetä huijata, on oma kokemukseni n 30v työuran ajalta. Tällä hetkellä olen suurehkon pörssiyrityksen keskijohdossa ja voin vilpittömästi sanoa, että koskaan ei huijata. Ennemmin varmistellaan asioita, että meneehän varmasti oikein ja onhan työntekijöillä hyvä olla.

Kaveri on töissä pörssifirmassa ja se firma ketjutti hänen työsopimuksiaan laittomasti ainakin yli 15 vuotta. Että tapahtuu pörssiyrityksissäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi