Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katunut että laitoit lapsesi muualle kuin lähikouluun?

Vierailija
11.03.2023 |

En aidosti osaa päättää, haluanko että lapsi menee yksityiseen kouluun toiseen kaupunginosaan vai omaan lähikouluunsa. Yksityinen maksaa n.330€ joka syksy ja kevät. Siellä on mm. oma keittiö, sama luokka yhdeksän vuoden ajan. Lähikouluun olisi n.700 metrin kävelymatka ja siellä taas on ollut mm. homeongelma ainakin joskus, enemmän oppilaita ja joitakin yksittäisiä väkivaltaisuuksia viime vuosina.
Onko kuitenkin lähikoulu vähemmän stressaava vaihtoehto jos ajatellaan että lapsen pitäisi jaksaa nousta jopa tunnin aikaisemmin kouluun jos menisi yksityiseen?
Emme ole perinteisiä koulushoppailijoita, ei olla varakkaita, ei haluta lapsesta välttämättä ministeriä tai aivokirurgia. Koulun rauhallisuus kiinnostaa eniten.

Kertokaa mielipiteitänne!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittanut kuopusta painotusluokalle, koska sellaista ei ole lähellä, vaan olisi ollut tunnin matka suuntaansa jokaikinen päivä. Se on aikamoinen rasitus lapselle. Muuten olisin laittanut, koska esikoinen on painotusluokalla, jonne matkaa on vain 15min enemmän kuin lähikouluun ja hän viihtyy hyvin.

Vierailija
2/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen katunut, että laitoin lähikouluun ja liian myöhään vaihdoin koulua. Lähikoulussa ehti tapahtua sellaista vahinkoa mitä ei mikään määrä terapiaa tule korjaamaan.

Lapseni meni rikki lähikoulun toimien (tai niiden puutteen) takia 😢

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän yksityiseen kouluun pääsisi julkisilla kyllä, mutta siinä missä lähikouluun kävelee 10-15 minuutissa tai pyörällä ehkä 5 minuutissa, niin tähän kouluun menisi bussilla tai raitiovaunulla n. 30-35 minuuttia suuntaansa, eikä kumpikaan pysähdy ihan koulun ovella, joten pieni kävely pitäisi tehdä myös poistuessa kulkuvälineestä. Emme myöskään pysty kuljettamaan lasta kouluun aamulla, mutta saattamaan kyllä perille asti jollakin em. kulkuvälineellä.

Vierailija
4/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole.

Vierailija
5/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painin saman ongelman kanssa aikoinani. Päätin sitten, että ehkä olisi helpompaa lapselle mennä lähikouluun. No, väärä päätös oli! Onneksi saimme lapsemme kevätlukukaudesta alkaen siihen yksityiseen kouluun, minne mietinkin hänet laittavani. Enkä ole päätöstä katunut! Myös lapsi on onnellinen ja tyytyväinen valintaamme. Juuri toissa päivänä kiitteli, että jaksoimme taistella vielä koulun vaihtamisen, ettei tarvinnut jäädä sinne kauheaan lähikouluun.

Vierailija
6/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä painin saman ongelman kanssa aikoinani. Päätin sitten, että ehkä olisi helpompaa lapselle mennä lähikouluun. No, väärä päätös oli! Onneksi saimme lapsemme kevätlukukaudesta alkaen siihen yksityiseen kouluun, minne mietinkin hänet laittavani. Enkä ole päätöstä katunut! Myös lapsi on onnellinen ja tyytyväinen valintaamme. Juuri toissa päivänä kiitteli, että jaksoimme taistella vielä koulun vaihtamisen, ettei tarvinnut jäädä sinne kauheaan lähikouluun.

Tähän kouluun ei kyllä varmasti onnistu vaihtaminen enää myöhemmin. Lapsia otetaan kyllä varmasti varasijoilta niiden tilalle, jotka eivät otakaan paikkaa vastaan. 

Lapsen lähikoulu on maineeltaan kai ihan "ok", mutta kyllä sielläkin on levottomuuksia, koska oppilaita on lähemmäs 1000 saman katon alla. Koulukoneesta katselin, että näiden kahden koulun välinen keskiarvoero peruskoulun päättyessä oli yhden kokonaisen arvosanan luokkaa. Mutta toisaalta ahdistusta aiheuttaa kyllä sekin, jos olemme yliarvioineet lapsemme kyvyt, eikä lapsi pärjäisikään tällaisessa "erikoiskoulussa" ja saisi lähikoulussa ehkä parempia arvosanoja. Mitenköhän helppoa olisi sitten vaihtaa lähikouluun, jos tulee ongelmia. 

Vierailija
7/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kyllä tää koulu. Oma lapsi kouluiässä vasta ensi vuonna. Vaikuttaako pääsykokeiden tuloksiin myös muut seikat kuin itse pääsykokeen tulos?

Vierailija
8/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lähikouluun. Olen itse saanut kulkea toiseen kaupunginosaan kouluun ja että se oli rasittavaa. Vanhemmat olivat varmasti tyytyväisiä, että saivat mut ns. parempaan kouluun. Olin todella yksinäinen. Sillä toisella alueella oli muut lähikoulussa ja niillä jo päiväkodista vahvat kaverisuhteet ja vanhemmat tunsi toisensa ja viettivät aikaa koulun jälkeen. Itse matkustin kotiin ja ei sieltä enää läksyjen ja ruoan jälkeen lähdetty takaisin koulun lähelle.

Harmittaa, että en saanut olla lähikoulussa. Jäin tosi paljosta paitsi. Asuinalueella kouluja käyneet ovat vieläkin kavereita. En koskaan tekisi tätä omille lapsilleni. Suomalaisissa kouluissa ei ole mitään sellaista miksi lähikoulu ei olisi hyvä vaihtoehto.

Vierailija
9/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilyttää koulu, joka kerää lukukausimaksuja. Suomalaiset koulut ovat maksuttomia, myös yksityiskoulut. Muutamia poikkeuksia on, mutta ne eivät sitten tarjoa suomalaista perusopetusta, mikä voi olla ongelma jatko-opintojen kannalta.

Vierailija
10/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilyttää koulu, joka kerää lukukausimaksuja. Suomalaiset koulut ovat maksuttomia, myös yksityiskoulut. Muutamia poikkeuksia on, mutta ne eivät sitten tarjoa suomalaista perusopetusta, mikä voi olla ongelma jatko-opintojen kannalta.

Kyllä ne kuule tarjoaa.

Vierailija
11/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kuule tarjoaa.

Linkki?

Vierailija
12/26 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen katunut, että laitoin lähikouluun ja liian myöhään vaihdoin koulua. Lähikoulussa ehti tapahtua sellaista vahinkoa mitä ei mikään määrä terapiaa tule korjaamaan.

Lapseni meni rikki lähikoulun toimien (tai niiden puutteen) takia 😢

Ei voi tietää, mitä siellä toisessa koulussa olisi tapahtunut.

Läheinen kaverini oli oppikouluaikaan ison kaupungin toiseksi parhaassa oppikoulussa. Koulukiusattiin niin pahoin, että oirehti sitä aikuisena lapsen saatuaan. Eli hyvä koulu ei mitenkään sitä estänyt. Huippuoppilaita täynnä.

Vierailija
13/26 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä nyt kyse saksalaisesta koulusta? Sykki on ilmainen ja sinne on soveltuvuuskokeet.

Laittaisin kuitenkin yksityiskouluun ja maksaisin lukukausimaksun.

t.sykkiläisten äiti

Vierailija
14/26 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti lähikouluun. Olen itse saanut kulkea toiseen kaupunginosaan kouluun ja että se oli rasittavaa. Vanhemmat olivat varmasti tyytyväisiä, että saivat mut ns. parempaan kouluun. Olin todella yksinäinen. Sillä toisella alueella oli muut lähikoulussa ja niillä jo päiväkodista vahvat kaverisuhteet ja vanhemmat tunsi toisensa ja viettivät aikaa koulun jälkeen. Itse matkustin kotiin ja ei sieltä enää läksyjen ja ruoan jälkeen lähdetty takaisin koulun lähelle.

Harmittaa, että en saanut olla lähikoulussa. Jäin tosi paljosta paitsi. Asuinalueella kouluja käyneet ovat vieläkin kavereita. En koskaan tekisi tätä omille lapsilleni. Suomalaisissa kouluissa ei ole mitään sellaista miksi lähikoulu ei olisi hyvä vaihtoehto.

Nykyään ei ole enää asetelmaa että kaikki muut olisi lähikouluissa.

Meidänkin naapuruston lapsia on kahdeksassa eri koulussa. Ei se estä näitä olemasta silti myös yhdessä.

Plus että onhan lapsilla koulukaverinsa.

Vierailija
15/26 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta yksityiskouluun, luultavasti koulutaival tulee olemaan paljon rauhallisempi.

En miettisi hetkeäkään.

Vierailija
16/26 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kuule tarjoaa.

Linkki?

Mihin?

Yksityiskoulut noudattavat ihan samaa peruskoulun opsia ja lopsia kuin muutkin koulut. Toki voi olla omia lisukkeita, kielitarjontaa jne.

Vierailija
17/26 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ups

Vierailija
18/26 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisessä voidaan kiusata lapsia vähemmän varakkaista perheistä. Kannattaa miettiä onko teillä mahdollisuus ostaa lapselle vaatteet ja puhelin niin että hän sopii joukkoon. Onko teillä auto vai onko lapsi luokan ainoa autottomasta perheestä ja onko sellainen koti, että voi kutsua vieraita. Lapseni kävi ruotsinkielistä koulua ja joutui kiusatuksi erityisesti yhden wannabe perheen lapsen taholta. Matka kouluun oli pitkä, mutta suomenkielinen lähikoulu olisi ollut levoton ja täynnä S2 oppilaita jo silloin. Ei kaduta valinta, mutta nämä asiat tulee mieleen.

Vierailija
19/26 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti lisää per suunta on kyllä kauhea rasitus lapsen koulunkäyntiin.

Vierailija
20/26 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisessä voidaan kiusata lapsia vähemmän varakkaista perheistä. Kannattaa miettiä onko teillä mahdollisuus ostaa lapselle vaatteet ja puhelin niin että hän sopii joukkoon. Onko teillä auto vai onko lapsi luokan ainoa autottomasta perheestä ja onko sellainen koti, että voi kutsua vieraita. Lapseni kävi ruotsinkielistä koulua ja joutui kiusatuksi erityisesti yhden wannabe perheen lapsen taholta. Matka kouluun oli pitkä, mutta suomenkielinen lähikoulu olisi ollut levoton ja täynnä S2 oppilaita jo silloin. Ei kaduta valinta, mutta nämä asiat tulee mieleen.

Mikä on wannabe perhe?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme