Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riikka Purran mielestä Suomessa on liian helppo elää yhteiskunnan tukien varassa

Vierailija
11.03.2023 |

Ylen vaalikoneessa Riikka Purra oli puolueiden puheenjohtajista ainoa, joka oli Täysin samaa mieltä väittämästä "Suomessa on liian helppo elää yhteiskunnan tukien varassa".
Jokseenkin samaa mieltä olivat Orpo, Saarikko, Essayah, Harkimo.

Kommentit (954)

Vierailija
881/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön nainen 56 v. Tuloina ovat työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki. Näillä kyllä elää mutta mitään kivaa ylimääräistä niillä ei kyllä saa. Minkäänlaisiin matkoihin ei ole ollut varaa vuosiin paitsi joku kotimaanmatka, jos saa junalipun halvalla ja yöpyy sukulaisilla. Kaverini kanssa leikataan toistemme hiukset. Pesukoneen rikkoutuminen viime kuussa oli katastrofi, sillä en saanut siihen toimeentulotukea, vaikka olen saanut koneen sossun maksusitoumuksella pari vuotta sitten. Päätöksen mukaan korjauskulut kuuluvat perusosalla katettaviin menoihin. Säästöön en saa koskaan mitään, vaikka ostan vaatteet ja kengät pääosin kirppareilta. Lääkekulut ovat suuret mutta onneksi saan ne Kelan maksusitoumuksella, samoin sähkölaskut maksetaan Kelasta.

Eläkkeellä tuloni kasvavat mutta toisaalta toimeentulotuki jää pois ja joudun itse maksamaan lääkkeet ja sähkön. Olisi ihana vielä kerran elämässä päästä etelänlomalle mutta luultavasti se ei koskaan onnistu.

Minä käyn töissä, ja maksan aika paljon veroja. Minusta on oikein, että työttömät pidetään hengissä, ja jopa pesukoneet kustannetaan kotiin - tällainen luksus ei ole selvää kaikille pinituloisillekaan, mutta en minä sitä kannata että tukia nostetaan niin, että sinulla ja muilla tuilla elävillä olisi mahdollisuus matkustella ja tehdä "kaikkea kivaa".

Jos Suomella olisi varaa sellaiseen, niin miksei. Mutta jos olette huomanneet niin Suomen talous on aivan kuralla. Suomen valtion kassaan tulee miljardeja vähemmän rahaa, kun mitä sieltä tällä hetkellä maksetaan julkisia menoja.

Ja toisekseen, täällä on paljon ihmisiä jotka käyvät töissä 1700 - 2000€ kk palkalla. Siitä rahasta on maksettava itse kaikki. Eipä siitäkään juuri jää menojen jälkeen rahaa "kaikkeen kivaan" ja pesukoneen uusinta saattaa olla katastrofi, eikä sitä välttämättä kukaan kustannakkaan. Sitten pitää olla ilman. Ja ulkomaan lomista voi vaan haaveilla. Ja nämä ihmiset kuitenkin tekevät 8h 5pv viikossa töitä, kun taas tuen saaja voi levätä kotona, katsella telkkaria, kuntoilla, käydä uimassa jne jne. Ei minusta tukien pidä olla samalla tasolla kun pienten palkkojen, kyllä tuen ja palkan ero pitää olla sen verran suuri, ettei kukaan halua missään nimessä jäädä tuelle, vaan ottaa mieluummin minkä vaan työn.

Ja samalla pitää työn tarjoamista helpottaa ja kannustaa niin, että myös pienet firmat uskaltaa ja pystyy tarjoamaan töitä. Tämä saattaa vaatia esim. työehtoihin kevennyksiä - jos työnantaja ei pääse ilman sanktioita ja kallista taistelua eroon työntekijästä jonka kanssa hommat ei onnistu, niin ei kukaan uskalla työllistää.

Eli mahdollisimman kevyt systeemi, pieni perustuki, jonka päälle voisi ottaa vastaan vaikka osa-aika tai kausitöitä, kevyellä byrokratialla, ja työnantajalle kannustimia tarjota näitäkin töitä.

Vierailija
882/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juopoilta voisi napata kaikki tuet ja hoidot pois. Varsinainen yhteiskunnan elättiporukka, joka aiheuttaa lieveilmiöineen miljardikulut.

Todella loppuun asti ajateltu persumietelmä. Mihinkäs se mahtaisi johtaa? Kustannukset yhteiskunnalle olisivat moninkertaiset kun viinanpuutteesta sekopäiset varastaisivat kaiken irti saamansa. Ainakin poliiseja tarvittaisiin  3 kertaa nykyistä enemmän.

Poliiseja tarvitaan nyt jo kolminkertainen määrä, mutta se tarve ei johdu suomalaisista juopoista (jotka yleensä ryyppää omissa porukoissaan eikä aiheuta muita kun älämölöä) vaan ma muporukoista, jotka notkuvat kaduilla, ostareilla, kauppakeskuksissa ja ravintoloissa, hyökkäävät joukolla sivullisten kimppuun, hakkaavat, puukottavat, ampuvat ja rais kaavat.

Ihan yleisen järjestyksen vuoksi kaikki ara biaa ja so maliaa puhuvat pitäisi saman tien viedä putkaan vuorokaudeksi, jos useampi kun kaksi kokoontuu mihinkään. Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden vuoksi. Ne voisi toimittaa esim. jonnekin keski-suomalaiseen keskellä ei mitään olevaan tilapäisselliin, josta sitten omalla kyydillä seuraavana vuorokautena voisi lähteä kotiin. Siinä kun muutaman kerran viikossa lähtee sieltä kävelemään tuiskussa kotia kohti, niin ehkei enää kasaannu aiheuttamaan häiriötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikkahan on täysin oikeassa, ja hölmöläiset eivät tahallaan huomioi hänen tarkennustaan tarkoitushakuiseen kysymykseen.

Tilastollinen fakta on, että suurin osa ma muista ei työllisty vuosienkaan "kotoutustoimien" jälkeen eikä osaa edes auttavasti Suomea. Myöskään näiden maahan tulijoiden lapset eivät opettele kieltä, eivät pysty oppimaan mitään tavallisella luokalla ja aiheuttavat jo ala-asteella ja jopa päiväkodeissa häiriötä merkittävästi enemmän kun suomalaiset. Esiteini-iästä alkaen notkuvat kaduilla häiriköimässä ja tekemässä rikoksia. Eivätkä työllisty hekään koskaan. Ja kyllä, muutama heistä sitten pääsee töihin ja hesari ja muut vihervassarimediat kirjottaa isoja otsikoita miten loistavasti kotoutus ja integrointi suomalaiseen yhteiskuntaan toimii.

Vihervassaripiiperöt tippa linssissä huutelee kohta taas persua ja rassistia. Minulle se on ihan sama. Meille järkevillä tosiasiat tunnustaville ihmisille se kertoo vaan siitä miten kaukana todellisuudesta jossain omassa kuplassa te elätte. Tosiasioiden tunnustaminen ja niistä puhuminen ei ole rasismia.

Minulle ei ole mitään väliä minkä värinen bussikuski, kaupan kassa, insinööri tai mikä vaan työntekijä on, jos hän osaa asiansa ja on kehittävä osa yhteiskuntaa.

Muutamien kansalaisuuksien osalta kuitenkin tilastot ikävä kyllä osoittaa, että he eivät valtaosin ole kantamassa tätä yhteiskuntaa, vaan kuppaamassa ainoastaan etuja. Riikka haluaa sille stopin, ja niin haluan minäkin.

Vierailija
884/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä äänestän Riikkaa 👍

Vierailija
885/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä yllätys, että Essayahkin oli samaa mieltä, ensin ajattelin antaa ääneni hänelle, mutta enpä enää taidakkaan.

Vierailija
886/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa oli hauskaa, kun osa tajusi vasta nyt, että osastohoito ei kuulu maksukattoon.

Vierailija
887/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön nainen 56 v. Tuloina ovat työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki. Näillä kyllä elää mutta mitään kivaa ylimääräistä niillä ei kyllä saa. Minkäänlaisiin matkoihin ei ole ollut varaa vuosiin paitsi joku kotimaanmatka, jos saa junalipun halvalla ja yöpyy sukulaisilla. Kaverini kanssa leikataan toistemme hiukset. Pesukoneen rikkoutuminen viime kuussa oli katastrofi, sillä en saanut siihen toimeentulotukea, vaikka olen saanut koneen sossun maksusitoumuksella pari vuotta sitten. Päätöksen mukaan korjauskulut kuuluvat perusosalla katettaviin menoihin. Säästöön en saa koskaan mitään, vaikka ostan vaatteet ja kengät pääosin kirppareilta. Lääkekulut ovat suuret mutta onneksi saan ne Kelan maksusitoumuksella, samoin sähkölaskut maksetaan Kelasta.

Eläkkeellä tuloni kasvavat mutta toisaalta toimeentulotuki jää pois ja joudun itse maksamaan lääkkeet ja sähkön. Olisi ihana vielä kerran elämässä päästä etelänlomalle mutta luultavasti se ei koskaan onnistu.

Minä käyn töissä, ja maksan aika paljon veroja. Minusta on oikein, että työttömät pidetään hengissä, ja jopa pesukoneet kustannetaan kotiin - tällainen luksus ei ole selvää kaikille pinituloisillekaan, mutta en minä sitä kannata että tukia nostetaan niin, että sinulla ja muilla tuilla elävillä olisi mahdollisuus matkustella ja tehdä "kaikkea kivaa".

Jos Suomella olisi varaa sellaiseen, niin miksei. Mutta jos olette huomanneet niin Suomen talous on aivan kuralla. Suomen valtion kassaan tulee miljardeja vähemmän rahaa, kun mitä sieltä tällä hetkellä maksetaan julkisia menoja.

Ja toisekseen, täällä on paljon ihmisiä jotka käyvät töissä 1700 - 2000€ kk palkalla. Siitä rahasta on maksettava itse kaikki. Eipä siitäkään juuri jää menojen jälkeen rahaa "kaikkeen kivaan" ja pesukoneen uusinta saattaa olla katastrofi, eikä sitä välttämättä kukaan kustannakkaan. Sitten pitää olla ilman. Ja ulkomaan lomista voi vaan haaveilla. Ja nämä ihmiset kuitenkin tekevät 8h 5pv viikossa töitä, kun taas tuen saaja voi levätä kotona, katsella telkkaria, kuntoilla, käydä uimassa jne jne. Ei minusta tukien pidä olla samalla tasolla kun pienten palkkojen, kyllä tuen ja palkan ero pitää olla sen verran suuri, ettei kukaan halua missään nimessä jäädä tuelle, vaan ottaa mieluummin minkä vaan työn.

Ja samalla pitää työn tarjoamista helpottaa ja kannustaa niin, että myös pienet firmat uskaltaa ja pystyy tarjoamaan töitä. Tämä saattaa vaatia esim. työehtoihin kevennyksiä - jos työnantaja ei pääse ilman sanktioita ja kallista taistelua eroon työntekijästä jonka kanssa hommat ei onnistu, niin ei kukaan uskalla työllistää.

Eli mahdollisimman kevyt systeemi, pieni perustuki, jonka päälle voisi ottaa vastaan vaikka osa-aika tai kausitöitä, kevyellä byrokratialla, ja työnantajalle kannustimia tarjota näitäkin töitä.

Niin ja eläkeläisiltä poistettiin palveluseteli siivous, osastohoito ei kuulu maksukattoon eikä vakuutus korvaa vanhan kattoa tai putkia, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun

Kyllä moni on vielä pulassa ja ulosotossa.

Vierailija
888/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja eläkeläisiltä poistettiin palveluseteli siivous, osastohoito ei kuulu maksukattoon eikä vakuutus korvaa vanhan kattoa tai putkia, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun

Eli käytännössä moni ei voi matkustaa ulkomaille eläkkeellä, pitää säästää rahoja.

Vierailija
889/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra on oikeassa. Suomi on nykyisin paratiisi löhöäville laiskureille, joille syydetään velkarahaa vastikkeetta. Ei ole mitään rikkaita eikä edes keskiluokkaisia, jotka tuon lystin maksaisivat huolimatta eräästä maailman kovimmasta verotuksesta

Vierailija
890/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa ketjussa oli hauskaa, kun osa tajusi vasta nyt, että osastohoito ei kuulu maksukattoon.

Niin, jos tulee syöpä ja tiput kelan rahoille ja on asuntovelkaa ja maksat osastohoidon ja ostat kodin siivouksen. Yhtiölainasta ei saa lyhennysvapaata.

Vierailija
891/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyttä ei ymmärrä jos sitä ei ole koennut itse.

Mä sain määräaikasen työn palkkatuella tehtyäni ensin 6kk työkokeilua eli ilmaista työtä. Ei ole todellakaan helppoa työllistyä.

Vierailija
892/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jollain 1200 netto eläkkeellä pystyy maksamaan omakotitalon putkiremontit ja kattoremontit ja osastohoidon, jos joutuu sairaalaan?

Vierailija
893/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää haukkuko työkyvyttömiä ihmisiä. "Saavat eläkkeen ja olla kotona" työkyvyttömyyteen on syy! Mulla on yksi läheinen joka on työkyvytön ja te ette todellakaan haluaisi olla hänen kehossaan :(

Vierailija
894/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purra on oikeassa. Suomi on nykyisin paratiisi löhöäville laiskureille, joille syydetään velkarahaa vastikkeetta. Ei ole mitään rikkaita eikä edes keskiluokkaisia, jotka tuon lystin maksaisivat huolimatta eräästä maailman kovimmasta verotuksesta

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista. Ei se eläkemaksu sulle mene tyhmä.

Työttömyyskorvauksia maksetaan vain 4,9 miljardia ja osa on sillä työkokeilussa.

Vierailija
895/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksu on 7,15% palkasta ja 8,65%, jos on 53- vuotta. Työnantaja maksaa lisää niin, että 25% tulee täyteen ja 1,5% menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.

Vierailija
896/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On annettu isoja palkan korotuksia julkisella ja valtiolle ja nytkö pitäisi taas työttömiltä lapsiperheiltä leikata?

Pitää ajaa kolaripaikan ohi niin vapautuu työpaikkoja. Ja kun on palkkatukitöissä täytyy toivoa, että työkaverit sairastuu pahaan syöpään ja sen työpaikan.

Ei ne nyt sua ainakaan palkkaa kun on normaalejakin ihmisiä tarjolla.

Vierailija
897/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus haluaa leikata ansiosidonnaista. Jos tulee sota niin en puolusta niitä jotka on leikanneet multa rahoja pois.

Venäjä on tyytyväinen, kun Suomessa ihmiset ei ole samalla puolella.

Sinä ja puolustaja???Hommaa edes töitä ja tee jotain hyödyllistä.

Vierailija
898/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä moni ei voi matkustaa ulkomaille eläkkeellä, pitää säästää rahoja.

Niin. Minusta kantasuomalaisista pitäisi pitää huolta. Jos tämä olisi hyvinvointivaltio, niin meillä menisi taloudellisesti hyvin ja rahaa jäisi kaikenlaiseen eläkeläisten ja työttömien tukemiseen. Mutta kun sitä rahaa ei ole.

Ja sekin vähä mitä on, niin on jaettava sosiaalipummituristeille, eli käytännössä so maleille ja ara beille joita ei kiinnosta pätkääkään opetella kieltä ja kotoutua. Ei sovi heidä arvolleen, heidän uskontonsahan mukaan me vääräuskoiset ollaan koiraakin alempana eikä ole syntiä ryöstää, hakata tai rais kata vääräuskoisia. Eikä kupata heiltä (meiltä) sosiaalietuuksia, kun kerran ollaan niin urpoja, että maksetaan kaikki, uudet muutaman tonnin lastenrattaakin vuosittain kun renkaat on kulunu ettei vaunu vaan joudu vesiliirtoon.

Nämä pitäisi joka iikka, joka ei ole töissä ja puhu suomea, roudata lapsineen takaisin lähtömaahan. Sinne oman heimonsa nurkkiin loisimaan. Ja kaikenlainen kehitysyhteistyö pitäisi lopettaa, ei ole olemassa montaakaan onnistunutta hanketta, joka olisi luonut jotain pysyvää korjausta kehitysmaiden jatkuviin ongelmiin. 99% kaikesta rahasta menee niiden maiden eri organisaatioiden lahjuksiin. Eräässä kehitysprojektissa mukana ollut kertoi, että kun viidettä kertaa projektiin tarkoitetut rakennustarvikkeet oli ensin varastettu ja sitten myyty apujärjestölle takaisin, niin häneltäkin loppui usko kokonaan siihen hommaan. Sellastaha se noissa maissa on. Aivan hölmöläisen hommaa jakaa sinne rahaa. Suomesta voitaisiin myös irtisanoa ja lopettaa kaikki kehitysapuun ja kehitysmaihin liittyvät virastot, hankkeet, projektit ja näiden työntekijät. Samoin kun kaikenmaailman monikulttuurisuusvirkamiehet ja hankepäälliköt.

Noista jo syntyisi selvä konkreettinen säästö, joka voitaisi sitten kohdentaa vaikka suomalaisten avuntarvitsijoiden tarpeisiin. Ainakin vaikka osittain, niin saataisi myös paikattua vähän sitä tulomenotasapainoa.

Vierailija
899/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus haluaa leikata ansiosidonnaista. Jos tulee sota niin en puolusta niitä jotka on leikanneet multa rahoja pois.

Venäjä on tyytyväinen, kun Suomessa ihmiset ei ole samalla puolella.

No, ei todellakaan puolusteta mitään työpaikkoja mihin on pakotettu ilmaistöihin tai asuntoja mistä on joutunut maksamaan kiskurivuokraa. En omista ainuttakaan asuntoa Suomessa ja voin asua vaikka Norjassa jos täällä ei ole enää mitään missä asua.

Wid du mikä witsi

trade Hönö Tiainen lähtisi elämänsä ensimmäiselle ulkomaan matkalle Norjaan  ;DDDDDDDDDD

pois maksamasta 350€ kiskurivuokraa  ;DDDDDDDDDDDD johon ei saa asumistukea  ;DDDDDDD

armollisesti siis vois asua Norjassa  ;DDDDDDDDDDDD  mitähän norskit tykkäis

kait he Hönön vuonoon lykkäis  ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Ja tuo akan lutrake vaan jatkaa hönöilyään. Älykääpiö kostofantasioitaan paljastaa, mokomakin kädetön paskahousu. Hönöstä ei ole tälle valtakunnalle mitään hyötyä. Tuollainen kansanvihollinen täytyy muurata siihen itärajalle pystytettävään raja-aitaan. Opiksi ja ojennukseksi kaikille hönöille.

Vierailija
900/954 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesuskin rakasti joutilaita, miksei Essayah? Kyllähän jumala eläimistäkin Jeesuksen mukaan huolen pitää.