Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia sietämään ilkeitä/kiireisiä ihmisiä?

Vierailija
10.03.2023 |

Olen liian "herkkänahkainen" tähän maailmaan. Otan raskaasti sen, jos joku tuntematon on minulle ilkeä. Tätä tapahtuu ihan kaikkialla ja tiedostan, etten voi muuttaa vieraiden ihmisten käytöstä, mutta voin "valita" itse sen, miten reagoin.

Pyrin aina olemaan mahdollisimman huomaamaton ja mahdollisimman vähän vaivaksi muille. Silti ajaudun tilanteisiin, joissa kiireinen ja/tai ilkeä ihminen ottaa minut kohteekseen.

Esimerkkejä tilanteista:

- Odotan junaa laiturilla. Juna saapuu ja olen sivulla, että ihmiset pääsee junasta ensin pois. Moni yrittää jo änkeä junaan, vaikka ihmisiä tulee vielä ulos. Sitten kun kaikki halukkaat ovat tulleet ulos junasta, niin ihmiset alkavat änketä sisään. Odottelin sivulla "viimeisenä" kauimpana junan ovista, että muut menee ensin, koska en halunnut mennä tungoksessa sisään muita ihmisiä tönien. Vieressä parin metrin päässä seisoo mies raskaiden kassien kanssa ja käännyn vilkaisemaan häntä, että onko hän menossa vai ei - hän on pari metriä lähempänä ovia kuin minä, joten loogisempaa, että hän menisi ensin. Mutta mies v**tuilee yhtäkkiä, että oletko menossa sisään vai mitä sinä siinä oikein pällistelet?! En ehdi reagoimaan tähän, koska tulee niin yllättäen, joten menen junaan ja hän tulee viimeisenä. Kun pääsin kotiin, niin itkin. Jep. olen herkkänahkainen, kuten kirjoitin! Masennuin, että suututin miehen, vaikka halusin kaikille pelkkää hyvää ja päästää muut menemään junaan ensin.

- Kaupan kassalla on pitkä jono ja ihmiset tökkivät ostoskärryillä tai koreilla selkämystäni. Käännyn katsomaan ja totean, että anteeksi, etten pysty antamaan enempää tilaa. Minulle vittuillaan tai pyöritellään silmiä. Kun pääsen kotiin, itken taas, että olin muille ihmisille vaivaksi tai pidin puoliani.

- Olen Ikeassa. Olen tutkimassa tavaraa hyllyllä kun viereeni saapuu pariskunta, jotka lähes tönivät minut siitä pois, että pääsevät hypistelemään samaa tavaraa. En uskalla sanoa mitään.

- Jos ylitän suojatietä, niin moni auto joutuu pysähtymään sen takia ja kun olen ylittänyt suojatien, niin auto alkaa kaasuttamaan täysillä ikään kuin prostestoiden, että olin siinä tien tukkeena. Tai sitten vain kuvittelen ja olen sekaisin.

V**uttaa, että olen tällainen pelkuri.

Miten tässä kannattaa asennoitua, ettei jatkuvasti joudu ikäviin tilanteisiin muiden ihmisten kanssa ja etten ottaisi niin itseeni?

Varmaan lapsuuden kokemukset vaikuttaa aika pahasti, sillä isäni oli jatkuvasti sättimässä minua täysin epäloogisista syistä ja opin olemaan varpaillani kaikkien asioiden suhteen.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität saada huomiota itsellesi ja herkkyydellesi. Miten odotat muiden reagoivan? Mikset voi kassajonossa katsoa tympeästi taaksesi, jos joku tönii?

Jos katsoit laiturilla miestä kassin kanssa, tuskin kuitenkaan tarjouduit auttamaan tai se kävi edes mielessä. Miksi siis häntä katsoit? 

Vierailija
22/28 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että ne toiset tulkitsee sinua väärin mikä on tarkoituksesi, ja toisten tuijotukset säkin voit tulkita väärin.

Itsellenikin käy välillä väärin tulkintoja toisista, mutta myöhemmin ollaan selvitetty niitä tilanteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kovin suvaitsevaista

Vierailija
24/28 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi paratiisi maan päällä, jos kaikki ihmiset olisivat kaltaisiasi toiset huomioivia ja muillekin tilaa antavia sovinnollisia ihmisiä.

Valitettavasti valtaosa ihmisistä näkee maailman siten vääristyneesti, että heidän tulisi saada aina enemmän kuin muut ja mieluiten nopeammin. Muutoin nämä ihmiset kokevat jäävänsä altavastaajiksi. Heidän hyvinvointinsa pohjaa muiden tallomiseen.

Itse näen asian niin, että se huono omanarvontunto on tosi asiassa niillä, jotka joutuvat sitä pönkittämään muita jyräämällä ja itseään korostamalla. Jotkut myös hakemalla hakevat konflikteja ja ärsyttävät muita tarkoituksellisesti. Tällainen käytös paljastaa yleensä sen, että nämä ihmiset eivät uskalla avata suutaan auktoriteeteille. He tyypillisesti mielistelevät esihenkilöitään ja purkavat kiukkunsa sitten ihan muihin.

Voit siis lohduttautua ajatuksella, että näillä ihmisillä ei ole kaikki kunnossa. Näitä näkyy yksittäisiä tässä ketjussakin.

Kiitos että olet juuri tuollainen kuin olet - toivotan sinulle voimia!

Vierailija
25/28 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasi toimia on ihan ok. Olet aina päässyt sinne junaan, kadun yli, etkä koe muutenkaan jääneesi mitään paitsi. Ei tarvitse ahnehtia ja ryysiä.

Otapa joku kerta reissulkesi ihan kunnolla aikaa ja tarkkaile tuon lössin toyhuja tilannekomiikan näkökulmasta: joku juoksee henkihieverissä täpötäyteen hissiin (kykenemättä odottamaan, että se tulee minuutin sisällä takaisin ja se on tuurilla tyhjä), kaikki 12 junaa odottavaa yrittävät änkeä junan ovista sisään, samalla kun sama määrä porukkaa yrittää punkea yhtaikaa ulos, hitto että on fiksun näköistä), näytä suojatiellä autoilijalle, että ole hyvä mene vaan, niin ei tule kuskille paha mieli (muista, että varsinkaan Audissa ei ole jarrut vakiovarusteena, tunnustat Audin siitä, että siinä on neljä nollaa keulassa ja yksi ratin takana)

Ihmisten kauppakäytös on luku sinäänsä, siihen voi vaikuttaa hyvin vähän, paitsi kehittämällä itselleen pettämättömän kohta-aukeaa-vapaa-kassa -vainun ja reitittämällä itsensä sujuvasti ja hyvässä logistisessa järjestyksessä kassalle. Mutta jos todelka haluat hankkia käytännön kokemuksia ihmisten sekopäisyydestä kaupassa, juuri nyt, joulun alla on hyvä hetki mennä todentamaan kaupparaivoa.

Ei se ole niin vakavaa, eikä monikaan mainitsemistasi asioista johdu omasta käytöksestäsi. Kuten joku sanoi, paljon on moukkia, eivätkä ne kesken lopu. Yritä saada heistä hupia elämääsi.

Vierailija
26/28 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuo sinun epävarmuutesi aiheuttaa nuo ongelmat. Esimerkiksi, kun mennään junaan tai metroon, silloin mennään eikä jäädä kyselemään tai katsomaan, meneekö joku sivusta vielä. 

Sama suojatiellä, pitää näyttää, että on menossa eikä hidastele turhaan. Tietenkin varoen aina ja ikuisesti autoja, jotkuthan ohittavat myös pysähtyneen auton ja siitä aiheutuu vaaratilanteita.

Kaupassa, varsinkin nyt jouluruuhka-aikaan, on hyvä varautua ihan kaikenlaiseen käytökseen. Eiväthän ne sinusta johdu, vaan vain ihmisten tyhmästä hoppuilusta ja huonoista käytöstavoista. Mitään ivailuja tai tylyjä huomautuksia et tietenkään jää miettimään, olet kuin et olisi kuullutkaan, mikä on tietenkin väsyneenä ja alakuloisena vaikeaa. Ihmiset vain nyt ovat nykyisin huonostikäyttäytyviä, siihen pitää tottua.

Kun kaikki ovat ärtyneitä, happamia ja kiukkuisia, siitä tulee "kansantauti", luullaan, että se on hyväksyttävää, vaikka se on vain typeryyttä.

Kun kaikilla on, ainakin olevinaan niin kiire, kaikista tulee tönijöitä, tylyjä ja etuilijoita. Huonoin vointi näyttää olevan heillä itsellään, hehän vain purkavat omaa oloaan muihin. kun nykyisin "kaikki on sallittua".

Älä siis ole mahdollisimman huomaamaton ja vähän vaivaksi muille ihmisille. Näethän mihin se on johtanut. Nyt pää pystyyn ja selkä suoraksi ja otat reippaasti oman tilasi. Niin sinut nähdään ja aletaan kunnioittaa tilaasi, niin kaupan hyllyillä kuin jonoissakin. Älä pälyile, älä siirry, jos haluat olla juuri siinä, älä pyydä ikuisesti anteeksi olemassa-oloasi, vaan pidä itsestään selvänä, että olet arvokas ja arvostettu, kuten muutkin.  Arkuudesta pitää päästä pois, ja siitä pääsee harjoittelemalla ja "karaisemalla" itseään. Urheile, harrasta teatteria, pyri "esiintymään" ja varsinkin opettele olemaan välittämättä tyhmistä ihmisistä, niitähän riittää, kaikenmaailman tylyttäjiä ja joka asian kommentoijia ja etuilijoita.

Vierailija
27/28 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vastauksia tullut, mutta kukaan ei ole päässyt ihan asian ytimeen.Olen Ap:n lailla kasvatettu sättimisen kautta, ymmärrän. Sen lisäksi kun on vielä herkkä ihminen, niin tulos on stressaavaa. Kun tunnet itseäsi, tiedät mikä sopii ja mikä ei, armollisuus on myös tärkeää.

Mistä tämä lähtee ja missä täytyy käydä ajattelemisen ja suhtautumisen tasolla muutos: Ap on kasvatettu niin, että hän on olemassa muita varten ja muiden silmissä - virheistä tulee sättimiset. Nyt ensimmäinen tärkeä sisäistys sinulle Ap ystävä hyvä: a) sinä et ole olemassa muita varten, eikä heillä ole yliotetta sinuun.  b) Ala olla inhimillisesti, sinun ei tarvitse ottaa täydellisesti muita huomioon - vaadit itseltäsi liikaa ja petyt kaikkeen jatkuvasti, itseesi. Kokeile hieman vähemmän muiden huomiointia ja unohda se, että olisit vaivaksi - KAIKKI ovat toistensa vaivaksi, periaatteessa. Moni ihminen on mäntti ja ei käytöstapoja eivätkä huomioi muita taikka ovat tylyjä, kun joku sanoo sinulle töykeästi, niin harjoittele jotakin erilaista reippaampaa suhtautumista jo etukäteen kotona - kokeile sanoa takaisin jotain, ei ilkeää mutta sellaista että pidät pintasi - sillä voi olla sinulle voimistava vaikutus, kun huomaat että et ole alistuneisuuden ikeessä. Siitä seuraava vaihe on se, että jätät pölkkypäitä omaan arvoonsa etkä tuhlaa sanojakaan, mutta koska olet alistuneisuuden suossa niin sinulle tekisi hyvää pieni voimaantuminen ennen zeniä.  

Ihmissuhteissa sanoisin vinkiksi miesten suhteen sen, että vältä ahdistuneisuutta triggeröiviä tapauksia, eli negatiivisia ja KRITIKOIVIA sättiviä miehiä. Tarvitset ja tarvitsen lempeää miestä, turvallisuutta ja rentoutta. 

Voimia, tsemppiä, kiitos siitä että ajattelet ja yrität, nyt hölläät ja elät etkä itke liikoja.  Rauhaa ja rakkautta. 

Vierailija
28/28 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitus on hieno juttu, kunhan sitä käyttää luovuuteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan