Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äärimmäinen selviytyminen. Kuinka kauan selviäisit luonnossa ilman muita ihmisiä ja apuvälineitä?

Vierailija
10.03.2023 |

Oletetaan, että paikka on Suomen kaltaisessa luonnossa. Sinä joudut sinne täysin ilman mitään, edes vaatteita ei ole. Ihmisasutusta ei löydy, eikä mitään ihmisen tekemää ole löydettävissä. Asian helpottamiseksi on alkukesä. Kuinka kauan luulisit selviytyväsi?

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkukesälläkin ihminen kyllä lopulta kuolee ilman vaatteita

Vierailija
2/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomikin on iso maa, sovitaan, että kyseessä on Etelä-Suomen kaltainen paikka. Talvi ei ole tulossa aivan niin pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voipa, olla. Mutta kuinka pian. Oletetaan, että hallaa ei ole tulossa.

Vierailija
4/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole erityisen lämmin ja kuiva alkukesä, niin en kovin kauan. Vesisade iskisi, niin äkkiä tulee hypotermia ilman vaatteita metsässä ilman mitään.

Vierailija
5/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii tulla hallaa. Oikeastaan en usko että ilman vaatteita selviää edes keskikesästä, ja ilman mitään välineitä joka tapauksessa kenelläkään ei ole mitään mahdollisuuksia sellaisia valmistaa vaikka osaisikin. Ihan älytön kysymys.

Vierailija
6/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii tulla hallaa. Oikeastaan en usko että ilman vaatteita selviää edes keskikesästä, ja ilman mitään välineitä joka tapauksessa kenelläkään ei ole mitään mahdollisuuksia sellaisia valmistaa vaikka osaisikin. Ihan älytön kysymys.

Hmm. Olisiko kivikauden Suomessa asuneella metsästäjäkeräilijä säilynyt pitempään hengissä kuin nykyihminen? Kenties jopa syksyyn asti? Olisiko tämä kenties itse osannut vaikkapa ansalla tai jonkinlaisella puukeihäällä saada saaliiksi eläimiä joilta olisi saanut nahkoja?

Vierailija
7/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei vastaa itse kysymykseen. Puoli tuntia? Tunti? Päivä? Viikko? Kuukausi?

Vierailija
8/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkusyksyyn

Vierailija
9/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Olisiko kivikauden Suomessa asuneella metsästäjäkeräilijä säilynyt pitempään hengissä kuin nykyihminen? Kenties jopa syksyyn asti? Olisiko tämä kenties itse osannut vaikkapa ansalla tai jonkinlaisella puukeihäällä saada saaliiksi eläimiä joilta olisi saanut nahkoja?

Aivan varmasti metsästäjäkerilijä selviäisi pidempään hengissä kuin moderni cityihminen, tosin ilman mitään vaatteita ja tarvikkeita ei hänkään kyllä selviäisi kauan. Kyllä kivikaudenkin ihmiset joutuivat nojaamaan selviytymisesssään erilaisiin työkaluihin.

Vierailija
10/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä kovin kauaa. Eniten huolettaa se että ei olisi mitään vaatetta. Tulta en taida osata tehdä ilman mitään apuvälineitä. Keväällä ei luonnossa ole oikein mitään syötävää kun ei sienet ja marjatkaan vielä kasva. Jos olisi edes jotkut alkeelliset ilmastoon sopivat vaatteet niin auttaisi huomattavasti. Mutta kyllä mä taitaisin elossa pysyäkseni tarvita vähintään jonkun vaatetuksen, kiväärin/haulikon ja tulentekovälineet.

Vierailija
11/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyesti, pieni suoja ensin joko löytämällä luonnosta tai rakentamalla, lämpö työstä siis. Sitten kuivia risuja ja lehtiä kasalle, toivottavasti ei sada tai ole juuri satanut niin ei tarvitse kuivata. Sitten kipinä kivistä tai jos ei sopivia kiviä ole niin sitten hankaamaan puita yhteen, kovaa hommaa mutta onnistuu. Olen kokeillut. Seuraavaksi tarvitaan nestettä. Suomessa sitä löytää onneksi aika helposti ja kasvit sisältävät myös nestettä. Olisi hyvä ollut vaikka lukea villiyrteistä ja kasviksista. Suomessa luonnossa on aika paljon syötäviä kasveja mitä vanha kansa käytti, mutta kaikki ei ole joten vähän täytyy perehtyä. Sitten kun nesteytys, hiilaripuoli(eli nopea energia) ja lämpö on kunnossa niin alkaisin miettimään miten saan noita jäniksiä yms pikkunisäkkäitä kiinni ja nuotiolle paistumaan. Eiköhän joku ansalankaviritelmä onnistu.

No olen jonkun verran harrastanut selviytymistä, joten kaikkea koitettu paitsi jäniksen pyydystämistä ansalla. Nyrkkisääntö selviytymiseennon että ensin lämpö, sitten neste ja sitten ravinto. Ilman nestettä pärjää päivän toimintakuntoisena normaalissa rasituksessa, ilman ravintoa selviää pari viikkoa hengissä, toimintakyky toki laskee jo muutaman päivän päästä. Kylmä voi viedä minuutteissa.

Tämä toki jos hypoteesissa että ihmisasutus kadonnut :) jos ei ole, suomalaisesta talousmetsästä löytää kyllä tunneissa pois, aarniometsiä on todella vähän. Aina löytyy jokin polku, ajoura tai oja. Kannattaa lähteä samaan suuntaan mihin vesi virtaa, se virtaa isompaan ojaan ja isompi oja on aina tien vieressä, jos ei seuraava niin sitä seuraava.

Vierailija
12/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keleistä riippuen sanoisin että selviäisin 1-2 viikkoa.

Vierailija
13/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsisin murtautumaan johonkin mökkiin ja saisi vaikka peittoa niskaan niin pärjäis hetken

Vierailija
14/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuu! olen välillä miettinyt tätä. Osaan kalastaa ja tunnen paljon luontoa ja kasveja ulkomuistista.

Olen lapsena viettänyt aikaa maalla ja luonnossa.

Kerran ongin etanalla kalan, mun en matoja löytänyt ja onkikin oli itse kyhätty.

Haluaisin uskoa että selviäisin jotenkin jonkin aikaa.

N39

Vierailija
15/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realistisesti: jos kyse on Etelä-Suomesta, selviäisin varmaan sen aikaa, että löydän tienvarteen ja onnistun liftaamaan kyydin. Pidempiaikainen selviäminen riippuu ihan öiden kylmyydestä. Kesäisinkin yöt tuppaavat olemaan kylmiä ja selviytyminen jonkun sammalkatoksen alla alasti olisi aika vaikeaa. 

Tulen tekeminen ilman mitään apuvälineitä on käytännössä jotain äärimmäisen vaikean ja mahdottoman välimaastosta. Alkukesästä ainut saatavissa oleva ravinto, jossa on merkittävästi kaloreita on kala. Sen saaminen alkaisi olemaan parin päivän jälkeen aika ehdotonta. Vaikka ihminen voikin selvitä viikkoja hengissä ilman ravintoa, toimintakyky alkaa heikkenemään nopeasti ja ravinnon hankinta voi käydä mahdottomaksi. Toki kaikenlaista horsmaa riittää pureksittavaksi, mutta siitä on vaikea saada riittävästi ravintoa liikkumiseen ja kehon lämpötilan ylläpitoon. 

Sitten, jos päällä olisi kunnon vaatteet, pelivaraa tulisi aika paljon lisää, koska hypotermian riski vähenisi ja energian kulutus putoaisi myös huomattavasti. 

Selviämisen määritelmäkin on vähän epämääräinen. Tarkoitetaanko sillä sitä, että kauanko kuolemisessa kestäisi vai sitä, että on niin heikossa kunnossa, ettei omatoiminen pelastautuminen olisi enää mahdollista. Ensimmäisessä kestäisi tietenkin jonkin verran kauemmin kuin jälkimmäisessä. 

Jokainen (ainakin jos ei ole aktiivisesti harjoitellut tätä myös käytännössä) joka uskoo selviytyvänsä syksyyn on harhainen. 

Vierailija
16/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti metsästäjäkerilijä selviäisi pidempään hengissä kuin moderni cityihminen, tosin ilman mitään vaatteita ja tarvikkeita ei hänkään kyllä selviäisi kauan. Kyllä kivikaudenkin ihmiset joutuivat nojaamaan selviytymisesssään erilaisiin työkaluihin.

Kivikaudella suunnilleen jokainen aikuinen osasi tehdä itse ne työkalut, vaatteet, asunnot, jne, itse. Puusta, kivestä, luusta, nahasta. Jopa tiesivät kuinka saa tulen luonnosta otetuilla aineksilla. Toki kivikauden ihminenkään ei kauaa selviä ilman muita ihmisiä.

Vierailija
17/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä vuotta.

Vierailija
18/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uuu! olen välillä miettinyt tätä. Osaan kalastaa ja tunnen paljon luontoa ja kasveja ulkomuistista.

Olen lapsena viettänyt aikaa maalla ja luonnossa.

Kerran ongin etanalla kalan, mun en matoja löytänyt ja onkikin oli itse kyhätty.

Haluaisin uskoa että selviäisin jotenkin jonkin aikaa.

N39

Teitkö itse siiman ja koukunkin?

Vierailija
19/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyesti, pieni suoja ensin joko löytämällä luonnosta tai rakentamalla, lämpö työstä siis. Sitten kuivia risuja ja lehtiä kasalle, toivottavasti ei sada tai ole juuri satanut niin ei tarvitse kuivata. Sitten kipinä kivistä tai jos ei sopivia kiviä ole niin sitten hankaamaan puita yhteen, kovaa hommaa mutta onnistuu. Olen kokeillut. Seuraavaksi tarvitaan nestettä. Suomessa sitä löytää onneksi aika helposti ja kasvit sisältävät myös nestettä. Olisi hyvä ollut vaikka lukea villiyrteistä ja kasviksista. Suomessa luonnossa on aika paljon syötäviä kasveja mitä vanha kansa käytti, mutta kaikki ei ole joten vähän täytyy perehtyä. Sitten kun nesteytys, hiilaripuoli(eli nopea energia) ja lämpö on kunnossa niin alkaisin miettimään miten saan noita jäniksiä yms pikkunisäkkäitä kiinni ja nuotiolle paistumaan. Eiköhän joku ansalankaviritelmä onnistu.

No olen jonkun verran harrastanut selviytymistä, joten kaikkea koitettu paitsi jäniksen pyydystämistä ansalla. Nyrkkisääntö selviytymiseennon että ensin lämpö, sitten neste ja sitten ravinto. Ilman nestettä pärjää päivän toimintakuntoisena normaalissa rasituksessa, ilman ravintoa selviää pari viikkoa hengissä, toimintakyky toki laskee jo muutaman päivän päästä. Kylmä voi viedä minuutteissa.

Tämä toki jos hypoteesissa että ihmisasutus kadonnut :) jos ei ole, suomalaisesta talousmetsästä löytää kyllä tunneissa pois, aarniometsiä on todella vähän. Aina löytyy jokin polku, ajoura tai oja. Kannattaa lähteä samaan suuntaan mihin vesi virtaa, se virtaa isompaan ojaan ja isompi oja on aina tien vieressä, jos ei seuraava niin sitä seuraava.

Siis sinä ihan vakavissasi luulet, että saisit oksat syttymään lyömällä kiviä yhteen? Olet tainnut katsoa Bear Grylsiä ja kuvittelet sen pohjalta osaavasi jotain. Jos oletkin joskus sytyttänyt tulen hankaamalla puita yhteen, niin et taatusti ole tehnyt sitä luonnosta löytämistäsi materiaaleista ilman mitään apuja. On aika eri asia sytyttää tuli sillä tavalla ilman kuivattua taulaa tai muita sytykkeitä, joita esim. aikanaan ihmisillä oli mukana. Heillä oli myös mukana piikiviä, joilla saa iskettyä kipinää, mutta sellaisia ei löydä metsästä lojumasta. 

Vierailija
20/131 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsisin murtautumaan johonkin mökkiin ja saisi vaikka peittoa niskaan niin pärjäis hetken

Lue aloitus kokonaan. Se on järkyttävän pitkä, mutta koeta.