Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutisissa oli eilen nainen, jonka rahat ei enää riitä ruokaan

Martta
10.03.2023 |

mutta hän kuitenkin osti muun muassa 4 kpl kanasalaatteja. Nehän maksavat joku 4 euroa kappale. 16 eurolla tekisi melkoiset salaatit, kun ostaisi ainekset. Ei ihme, jos rahat loppuu. Varsinkin tukien varassa eläjille saisi olla jotain pakollisia kotitalouskursseja, että opittaisiin miten ruokamenoissa voi säästää. Totta kai monet osaavat ja sitä jo tekevät, mutta todella paljon on tuollaista uusavuttomuutta, joka sitten ajaa rahallisesti tiukoille.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika ei syönyt edes edullisessa opiskelijaravintolassa silloin kun ei ollut luentoja, vaikka asui ihan kävelymatkan päässä. Totesi, että on halvempaa tehdä perunat ja kastike tai makaronilaatikko itse, laittaa sekaan paljon sipulia ja raastaa kylkeen porkkanaa,  sekä ostaa muita vihanneksia kauden hintojen mukaan. 

Vierailija
62/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta. Mulla läheisellä tilanne, että saa rahaa tosi vähän eli ruokaan jää laskujen jälkeen 200 - 300 euroa kuussa.  Ostaa perusjuttuja eikä ikinä mitään eineksiä. No kalapuikkoja joskus kun tarjouksessa.

Tekee kaiken ihan alusta saakka itse, mm. leipoo sämpylät . Ei osta juuri koskaan eineksiä ja pärjää tuolla ruokabudjetilla melko hyvin

Yhdelle ihmiselle tuo on kuule erittäin runsas budjetti.

Se yksin asuva joutuu ostamaan ihan saman makkara- ja juustopaketin kun se perheellinenkin. Ei sille yksin asuvalle ole mitään sinkkupakkauksia. Sinne ne rahat menee.

Me on syöty 500 eurolla kaksi aikuista, kaksi teiniä ja kaksi koiraa.

Ikinä ei saataisi menemään ruokaan 4 x 300 kuussa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää se, että he joilla on koko päivä aikaa tehdä kaikki alusta itse ja säästää tällä tavalla ruokakuluissa, ostavat laiskuuttaan valmista ja kallista ja sitten valittavat kun mihinkään ei ole varaa.

Itse käyn töissä ja ehdin silti tekemään kaiken itse aineksista neljälle syöjälle. Kiirepäivinä munakas on nopea, edullinen ja ravitseva vaihtoehto. Eilen tein pataleivän, joka on hyvää, halpaa ja nopeaa.

Vierailija
64/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäävuorisalaatti oli viimeksi kaupassa 6 euroa / kg. Jätin ostamatta.

Ei kai kukaan osta kiloa jäävuorisalaattia. Ostin eilen 100 gramman jäävuorisalaattipuntin ja se maksoi 80 senttiä. Kilohinta oli siis 8 euroa. Salaattipuntista riittää kahteen salaattiin perheelle. Jäävuorisalaatin osuus koko salaatista oli siis 40 senttiä. Ei minusta paha hinta. Kyllähän kilohintoja kannattaa vertailla, mutta pitäisi pitää järki päässä.

Vierailija
65/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma poika ei syönyt edes edullisessa opiskelijaravintolassa silloin kun ei ollut luentoja, vaikka asui ihan kävelymatkan päässä. Totesi, että on halvempaa tehdä perunat ja kastike tai makaronilaatikko itse, laittaa sekaan paljon sipulia ja raastaa kylkeen porkkanaa,  sekä ostaa muita vihanneksia kauden hintojen mukaan. 

Mun tyttö lähti aina viikonlopun jälkeen viikoksi opiskelijasoluun kassi täynnä raaka-aineita viikon ruokiin. Opiskelijatoverinsa samoin. Kämpillä yhdistivät kantamuksensa ja kokkasivat yhdessä viikon ruoat. Leipoivat leipää ja pullaa, tekivät keittoa ja laatikkoa, raastetta, aamuisin keittivät yhteisen kaurapuuron, jonka päälle meidän pakastimesta kannettuja marjoja. Ihmettelivät miksi jotkut valitsivat nuudelit ja tonnikalan ja vielä kalliimpia vaihtoehtoja.

Vierailija
66/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole niin toimintakykyisiä että voisivat tehdä itse ruokaa. On sairauksia jne.

Vierailija
67/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan osta kiloa jäävuorisalaattia. Ostin eilen 100 gramman jäävuorisalaattipuntin ja se maksoi 80 senttiä. Kilohinta oli siis 8 euroa. Salaattipuntista riittää kahteen salaattiin perheelle. Jäävuorisalaatin osuus koko salaatista oli siis 40 senttiä. Ei minusta paha hinta. Kyllähän kilohintoja kannattaa vertailla, mutta pitäisi pitää järki päässä.

Eli siis perhe sai yhdellä kerralla 50 grammaa jäävuorisalaattia. Eikö tuo olisi sama ollut jättää ostamatta, kun ei se oikein edes näy jossain perhesalaatissa vaan on olevinaan siinä mukana.

Vierailija
68/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö lähti aina viikonlopun jälkeen viikoksi opiskelijasoluun kassi täynnä raaka-aineita viikon ruokiin. Opiskelijatoverinsa samoin. Kämpillä yhdistivät kantamuksensa ja kokkasivat yhdessä viikon ruoat. Leipoivat leipää ja pullaa, tekivät keittoa ja laatikkoa, raastetta, aamuisin keittivät yhteisen kaurapuuron, jonka päälle meidän pakastimesta kannettuja marjoja. Ihmettelivät miksi jotkut valitsivat nuudelit ja tonnikalan ja vielä kalliimpia vaihtoehtoja.

Kaikilla opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta hakea viikonloppuisin kotoa viikon ruokia ilmaiseksi. Kyllä siinä kelpaa ihmetellä, kun pappa betalar.

Vierailija
69/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan riittää,muuhun ei.

No nyt on rankkaa, kun rahat eivät riittäneet edes välilyöntiin.

Vierailija
70/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en osta salaatteja vaikka on varaa vaan mieluummin ostan kunnon kasviksia.

Vierailija
71/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ennen palkkapäivää, kun raha on vähissä, iskee veetuileva fiilis siitä, että oikein mitään ei olisi varaa ostaa, niin tiedättekö että silloin ostaa vaikka ihan piruuttaan just sitä kalleempaa tai sitä turhaa johon se viimeinen raha menee. En siis käy moittimaan ihmistä, joka ostaa valmiin salaatin. Jos joutuisin jatkuvasti pihistelemään niin johan siinä äsyyntyy.

Ei ole koskaan itselläni rahat vähissä. En ymmärrä, miten joku saa koko palkan hassattua. Tai no, lainaamastani viestistä sen voi päätellä rivien välistä, miten se onnistuu...

Vierailija
72/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta hakea viikonloppuisin kotoa viikon ruokia ilmaiseksi. Kyllä siinä kelpaa ihmetellä, kun pappa betalar.

Kävi kyllä ihan itse ostamassa ne ruokatarpeensa kaupasta. Kotipaikkakunnalta siksi, koska täällä on Prisma ja Lidl ja opiskelupaikkakunnalla oli vain kalliit Sale ja joku pieni kyläkauppa. Marjat toki sai meidän pakkasesta, kun oli osallistunut niiden keräämiseen. Perunoitakin otti omasta kellaristamme, koska osallistui niiden istutukseen ja korjuuseen. Mutta muuten ihan omaa rahaansa käytti ruokiin. Ehkä arvosti rahojaan jo silloin enemmän kuin muut ikäisensä.

Vierailija
73/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi rahat riittää norttiin ja muutamaan keskarin,ei tarvii mistä tinkiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan