Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutisissa oli eilen nainen, jonka rahat ei enää riitä ruokaan

Martta
10.03.2023 |

mutta hän kuitenkin osti muun muassa 4 kpl kanasalaatteja. Nehän maksavat joku 4 euroa kappale. 16 eurolla tekisi melkoiset salaatit, kun ostaisi ainekset. Ei ihme, jos rahat loppuu. Varsinkin tukien varassa eläjille saisi olla jotain pakollisia kotitalouskursseja, että opittaisiin miten ruokamenoissa voi säästää. Totta kai monet osaavat ja sitä jo tekevät, mutta todella paljon on tuollaista uusavuttomuutta, joka sitten ajaa rahallisesti tiukoille.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun rahat eivät ole riittäneet ruokaan, olen syönyt pitkälti ainesosia, joiden kilohinta on ~4€ tai alle. Pääosassa makaroni ja peruna, proteiinina usein purkkipavut tms., talven kasviksina juurekset ja herkutteluun hedelmät. Kanasalaatti vaikka itse tehtynä olisi aika luksusta.

Vierailija
42/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sanonut, että ei ole varaa ruokaan. Sanoi, että häntä kiukuttaa kun tekee työtä, mutta siitä huolimatta joutuu tinkimään esimerkiksi ruuan laadusta. 

Ymmärrän ajatuksen, vaikka hieman kulmikkaasti haastateltu toi tämän esille. 

Eli kun tekee kuten pitää eli opiskelee, hankkii ammatin, tekee töitä niin kyllä ottaa päähän kun silti joutuu tinkimään esimerkiksi ruuan terveellisyydestä. 

Ja ennen kuin kuoro alkaa huutaan, että entä työtön tai tukien varassa elävä, niin pysähtykää miettimään, että harmistunut daami painaa pitkää päivää töissä.

Tosin olen sitä mieltä, että ne salaatit on ihan käsittämätön ja ylihintainen ostos, mutta itse tienatulla palkalla saa ostaa vaikka hatullisen kakkaa ja silti valittaa hintojen noususta.

Tämä on minusta erikoinen asenne. Olen ollut työelämässä keskituloisissa töissä vuodesta 2007 lähtien. Aina minulla on ollut tietoisuus siitä, että joudun tekemään kulutusvalintoja tulotasooni nähden, enkä voi ikinä ostaa kaikkea valikoimaa, jota maailmassa olisi tarjolla. En koe, että minulla pitäisi olla oikeus ostaa esim. lähes 20 euroa/kg maksavia pensasmustioita, tai 15 e/kg maksavia luomuavokadoja. Kaupassa on todella paljon tuotteita, jotka ohitan nopealla silmäyksellä "liian kallis kilohinta"-tyyppisesti enkä edes harkitse ostamista. Jännä, ettei ikinä ole tullut tästä mitään katkeruus-fiiliksiä vaan olen pitänyt ihan normaaliin elämään kuuluvana. 

Sen sijaan eri tilanne heillä, jotka ovat esim. nuorena sairastuneet vakavasti ja jääneet pysyvästi niukan perustoimeentulon varaan. Tai esim. eläkeläiset, jotka pienen kansaneläkkeen varassa eikä omaisuutta. Heihin nähden meidän keskituloisten ei pitäisi kyllä valittaa yhtään. 

Tässä tiivistyy hyvin koko meidän nykyisen kulutusyhteiskunnan ongelma. Me tavalliset keskiluokkaiset ihmiset kuvittelemme, että kaiken pitäisi olla käsiemme ulottuvilla ja kaikkea pitäisi olla mahdollista kuluttaa. Rahasta, ympäristöstä ja muista vaikutuksista viis. Jos resursseja ei ole, ne lainataan joko rahana tai heikentyvänä ympäristön laatuna.

Nimenomaan. En pysty käsittämään ihmisiä, jotka melskaavat siitä, miten nyt ei ole  varaa esim. talvella pikkutomaatteihin tai eksoottisiin ja kalliisiin tuontihedelmiin. Nämä ovat itselleni aina olleet näitä "liian kallis kilohinta", tai "eivät ole satokaudessa" tuotteita, joiden ostamista en pidä ylipäätään järkevänä. Jännä, että on olemassa ihmisiä, jotka kuvittelevat että koska kaupassa on myynnissä esim. lähes 10 euroa/kg maksavaa mangoa, papaijaa, jne. on suuri vääryys, jos juuri heidän rahat ei riitä näiden ostamiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noi salaatit musta parempi vaihtoehto perheelle pikaruuaksi kuin mäkkärin ateriat. 

Ehkä vähän nälkä jää, mutta silti. Joskus ei vaan ehdi tehdä ruokaa. Töistä kotiin ja kaksikymmentä minuuttia ennen vanhempainiltaan lähtöä tms. Näitä päiviä oikeesti on. 

Vierailija
44/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä! Nuo valmissalaatit ovat aivan kamalia ja on rahojen tuhlausta ostaa sellainen. Jos tarvitsee kiireessä helpon välipalan, samalla rahalla saa paljon parempaakin.

Annapa heti joku vinkki!? Itselläkin usein loppuu mielikuvitus ja päädyn näihin valmissalaatteihin. Eli valmis syötävä ilman lämmitystä ja ruokailuvälineitä, kiitos.

Olen eri, mutta miten olisi esim. täytetty rieska/tortilla tai perinteinen voileipä? Lisäksi banaani. Omat suosikkini täysjyvätortillaan tehty wrappi, tai ruisleipä keitetyllä kananmunalla ja juustolla. 

Vierailija
45/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On noi salaatit musta parempi vaihtoehto perheelle pikaruuaksi kuin mäkkärin ateriat. 

Ehkä vähän nälkä jää, mutta silti. Joskus ei vaan ehdi tehdä ruokaa. Töistä kotiin ja kaksikymmentä minuuttia ennen vanhempainiltaan lähtöä tms. Näitä päiviä oikeesti on. 

Ennakointi. Vanhempainilta harvoin tulee yllätyksenä eli voi varata jo etukäteen jääkaappiin välipalan. 20 minuutissa ehtii myös tehdä munakkaan, kunnollisen voileivän tms.

Vierailija
46/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä! Nuo valmissalaatit ovat aivan kamalia ja on rahojen tuhlausta ostaa sellainen. Jos tarvitsee kiireessä helpon välipalan, samalla rahalla saa paljon parempaakin.

Annapa heti joku vinkki!? Itselläkin usein loppuu mielikuvitus ja päädyn näihin valmissalaatteihin. Eli valmis syötävä ilman lämmitystä ja ruokailuvälineitä, kiitos.

Olen eri, mutta miten olisi esim. täytetty rieska/tortilla tai perinteinen voileipä? Lisäksi banaani. Omat suosikkini täysjyvätortillaan tehty wrappi, tai ruisleipä keitetyllä kananmunalla ja juustolla. 

Nämä tulivat ekana mieleen. Monissa rahkoissakin on pikkulusikka mukana eli sellainen ja hedelmä on yksi vaihtoehto. Pieni määrä pähkinöitä vielä jos siltä tuntuu, monessa kaupassa niitä on irtomyynnissä. Kesällä pikkutomaatit, näin talvella ne ovat kalliita ja huonoja.

Vierailija
47/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten tämä on parempi? Ei ainakaan terveellisempi, josksus ostan näitäkin.

Vierailija
48/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Nuo kaupan valmissalaatithan ovat ihan turhake, ellei sitten ole johonkin junaan menossa ja haluaa nopeaa ja kevyttä matkaevästä ja unohtunut eväidenteko etukäteen! Suurin osa kaupan valmissalaateista on jäävuorisalaattia, joka on ravintoarvoltaan aika höttöä, lähes pelkkää vettä. Hirvittävä hinta tulee jäävuorisalaaille. Jos täti tykkää kanasalaatista, miten olisi tehdä sitä ihan itse? Lisäksi salaattipohjaan saa ruokaisuutta, vaihtelevuutta, ja makua edullisesti idättämällä  vaikka herneenversoja ja mung-pavunituja. Todella helppoa, onnistuu tumpeloltakin. 

Mutta kun näin ei saa sanoa, koska nykypäivän menestyjällä on aina kiire, eikä tod halua mitään salaattiaineksia pilkkoa, koska hänellä on oikeasti tärkeää tekemistä, luultavasti vaativa asiantuntijatyö. Jos ehtii tehdä elämässä sellaisia perusasioita kuin laittaa ruokaa tai siivota, antaa itsestään luuserin vaikutelman. Näinhän näitä valmisruokia mainostetaan. Ja sen ihmiset uskovat. Lanttukuutioita pilkotaan vain jossain perähikiällä. Meiltä on aika hemmetin helppoa riistää rahat.

Vierailija
49/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten tämä on parempi? Ei ainakaan terveellisempi, josksus ostan näitäkin.

Ei kyse ole musta siitä, onko kaupan valmissalaatti epäterveellistä, ei tietenkään ole, mutta on ylihinnoiteltua suhteessa raaka-aineisiin. Etenkin ne jäävuori-kurkku-pikkutomaattipohjaiset salaatit. On toki kalliimpia ja parempiakin valmissalaatteja ja ei siinä mitään, kyllä ne satunnaisiksi eväiksi ovat ihan jees jos budjetti sallii. Itselläni nälkä lähtee paljon paremmin ruokaisalla voileivällä kuin salaatilla, etenkin jos salaatista suurin osa jäävuorisalaattia yms. vettä. 

Vierailija
50/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni puolustaa näitä valmissalaatteja terveellisenä vaihtoehtona, mutta suoraan sanottuna ateriaksi sellainen sisältää kovin vähän ravinteita tai energiaa (energiakin tulee enimmäkseen salaatinkastikkeesta tai juustosta).  50 g jäävuorisalaattia ja kolme kirsikkatomaattia on ravitsemuksellisesti pientä. Hinta on tosiaankin kova. Ota vaikka ruisleipä jonka päällä on kananmunaa ja tomaattia, hinta puolet tuollaisesta salaatista, mutta siitä saa jotakin.

Vierailija
51/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen ostoksia noin viikon verran eteenpäin, kasvikset sitä, mikä kulloinkin on edullisinta, ruokaa teen viikonloppuna isot annokset kerrallaan, niin kiire helpottaa arkena. Ihan näitä monelle perusjuttuja, mutta monelle tuntuu olevan ihan outoa. Näillä  keinoilla kuitenkin pysyy talous hallinnassa suurin piirtein ja tämmöistä tietotaitoa pitäisi varmaankin jotenkin kurssittaa nuorille aikuisille.

Vierailija
52/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

16e saa monenmoista ruokaa isomman satsin. Jos pelkkää salaattia haluaa syödä, tekee sitten itse halvemmista aineksista ja kananmunia proteiinin lähteeksi.

Mä olen itsekin köyhä ja talvella ei tee yhtään mieli kylmiä salaatteja. Ruoan lisäksi laitan uunijuureksia eri variaatioilla, herkkua, halpaa ja helppoa.

Kesällä sitten salaatteja.

Mutta jokainen syököön mitä haluaa, en kuitenkaan menisi köyhänä telkkariin ostelemaan valmissalaatteja.

Vierailija
53/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakointi. Vanhempainilta harvoin tulee yllätyksenä eli voi varata jo etukäteen jääkaappiin välipalan. 20 minuutissa ehtii myös tehdä munakkaan, kunnollisen voileivän tms.

Sitä ennen voi tapahtua kaikenlaista mikä tuhoaa sen ennakoinnin.

Vierailija
54/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin kansalaatit ( joku texmex) on kyllä hyvää kun siinä on hyvänmakuinen kastike mukana, mutta kanaa 50g.

Ei oikein vie nälkää tuo. Maksaa tosiaan n. 4e.

Vierailija
55/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta. Mulla läheisellä tilanne, että saa rahaa tosi vähän eli ruokaan jää laskujen jälkeen 200 - 300 euroa kuussa.  Ostaa perusjuttuja eikä ikinä mitään eineksiä. No kalapuikkoja joskus kun tarjouksessa.

Tekee kaiken ihan alusta saakka itse, mm. leipoo sämpylät . Ei osta juuri koskaan eineksiä ja pärjää tuolla ruokabudjetilla melko hyvin

300e yhden ihmisen ruokaan on tosi paljon.

Meitä on 4 ja ruokabudjetti 400e. Saa tosissaan suunnitella mitä syödään.

Vierailija
56/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sanonut, että ei ole varaa ruokaan. Sanoi, että häntä kiukuttaa kun tekee työtä, mutta siitä huolimatta joutuu tinkimään esimerkiksi ruuan laadusta. 

Eli kun tekee kuten pitää eli opiskelee, hankkii ammatin, tekee töitä niin kyllä ottaa päähän kun silti joutuu tinkimään esimerkiksi ruuan terveellisyydestä. 

Ja ennen kuin kuoro alkaa huutaan, että entä työtön tai tukien varassa elävä, niin pysähtykää miettimään, että harmistunut daami painaa pitkää päivää töissä.

Tosin olen sitä mieltä, että ne salaatit on ihan käsittämätön ja ylihintainen ostos, mutta itse tienatulla palkalla saa ostaa vaikka hatullisen kakkaa ja silti valittaa hintojen noususta.

Tämä on minusta erikoinen asenne. Olen ollut työelämässä keskituloisissa töissä vuodesta 2007 lähtien. Aina minulla on ollut tietoisuus siitä, että joudun tekemään kulutusvalintoja tulotasooni nähden, enkä voi ikinä ostaa kaikkea valikoimaa, jota maailmassa olisi tarjolla. En koe, että minulla pitäisi olla oikeus ostaa esim. lähes 20 euroa/kg maksavia pensasmustioita, tai 15 e/kg maksavia luomuavokadoja. Kaupassa on todella paljon tuotteita, jotka ohitan nopealla silmäyksellä "liian kallis kilohinta"-tyyppisesti enkä edes harkitse ostamista. Jännä, ettei ikinä ole tullut tästä mitään katkeruus-fiiliksiä vaan olen pitänyt ihan normaaliin elämään kuuluvana. 

Sen sijaan eri tilanne heillä, jotka ovat esim. nuorena sairastuneet vakavasti ja jääneet pysyvästi niukan perustoimeentulon varaan. Tai esim. eläkeläiset, jotka pienen kansaneläkkeen varassa eikä omaisuutta. Heihin nähden meidän keskituloisten ei pitäisi kyllä valittaa yhtään. 

Tässä tiivistyy hyvin koko meidän nykyisen kulutusyhteiskunnan ongelma. Me tavalliset keskiluokkaiset ihmiset kuvittelemme, että kaiken pitäisi olla käsiemme ulottuvilla ja kaikkea pitäisi olla mahdollista kuluttaa. Rahasta, ympäristöstä ja muista vaikutuksista viis. Jos resursseja ei ole, ne lainataan joko rahana tai heikentyvänä ympäristön laatuna.

Nimenomaan. En pysty käsittämään ihmisiä, jotka melskaavat siitä, miten nyt ei ole  varaa esim. talvella pikkutomaatteihin tai eksoottisiin ja kalliisiin tuontihedelmiin. Nämä ovat itselleni aina olleet näitä "liian kallis kilohinta", tai "eivät ole satokaudessa" tuotteita, joiden ostamista en pidä ylipäätään järkevänä. Jännä, että on olemassa ihmisiä, jotka kuvittelevat että koska kaupassa on myynnissä esim. lähes 10 euroa/kg maksavaa mangoa, papaijaa, jne. on suuri vääryys, jos juuri heidän rahat ei riitä näiden ostamiseen. 

Tämä on kyllä juuri näin! Ei minua harmita jättää pensasmustikoita ja kiivejä kauppaan.

Mutta yksi mikä oikeasti harmittaa, on kalan hinta. Kalaa ei oikein voi muulla korvata, kuten lihan pavuilla (ainakin osittain).

Vierailija
57/73 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa salaatin 200kcal hampurilaisen 500-700 kcal sijasta.

Kannattaa käyttää raha kalorimääräisesti isompiin ruokiin mikäli sama hinta. Näin päivän kaloritarve täyttyy halvemmalla.

Mulla useimmiten energiansaanti jää silti alle tarpeen.

Vierailija
58/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan riittää,muuhun ei.

Vierailija
59/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Ihmisarvoisen elämän ruokamenot kuussa nelihenkisellä perheellä 900 euroa, yksinasuvalla parisataa euroa

Turun yliopisto kysyi tutkimuksessaan näkemyksiä sellaisesta ruokakorista, joka mahdollistaa ihmisarvoisen elämän. Suomalaisille on tärkeää, että ruoasta voidaan nauttia läheisten kanssa.

9.6.2022 15:30

Jaa

Yksin asuva 45-vuotias nainen tarvitsee kuukaudessa ruokaostoksiin 239 euroa, 65-vuotias 217 euroa. Sen sijaan nelihenkisen perheen, jossa on 10- ja 14-vuotiaat lapset, ruokakustannukset kohoavat 889 euroon.

Näin kertoo Turun yliopiston tutkimus, jossa laskettiin viitteelliset ruokabudjetit erikokoisille kotitalouksille.

– Viitebudjetit ovat nimensä mukaisesti viitteellisiä esimerkkilaskelmia siitä, kuinka paljon rahaa tarvitaan ihmisarvoiseen elämään, kertoo projektitutkija Anna Grahn Turun yliopiston tiedotteessa.

Viitebudjetit koostuvat yliopiston tutkimuksessa eri hyödykekoreista, jotka ovat oleellisia ihmisarvoisen elämän mahdollistavan elintason saavuttamisessa.

Ihmisarvoisella elämällä tarkoitetaan mahdollisuutta yhteiskunnalliseen osallisuuteen, ei pelkästään selviytymistä tai hengissä pysymistä.

Viitebudjettilaskelmia voidaan hyödyntää muun muassa perusturvan riittävyyden arvioinnissa, köyhyyden mittaamisessa sekä talous- ja velkaneuvonnassa.

Lähde: YLE

Vierailija
60/73 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt koen onnistuneeni kasvattajana, kun omat lapseni osaavat laittaa ruokaa eikä rahat ole lopussa. Ovat hankkineet ammatin ja opiskeluaikana oli sen verran vähän rahaa käytössä, että oli opittava laittamaan itse ruokaa. Olivat saaneet opetella jo kotona. Jos joku  heistä valmista kanasalaattia ostaa, se on varmasti alennuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi