Kuinka " tuhlata" säästöt niin ettei jää sossusta saamatta rahat?
Sori että tällaisen alotuksen teen, mutta olis kiva saada pidettyä se 1000¿ hätävarana jos joskus tulee jotain yllättävää menoa.
Tilanne on se, että ensi kuun 8 pvä loppuu äitiyspäiväraha ja tipun kotihoidontuelle (294¿ täällä päin) ja kelassa laskettiin mun tulot asumiskulujen jälkeen ja sanoi, etten mitenkään pärjää että kannattaa sossuun varata aika.
Mut mulla on nyt n.1000¿ tilillä säästössä ja en varmaan voi sitä kerralla nostaa kun vaativat ilmeisesti 2kk tiliotteet??? Oon muuttanut lapsen kanssa kahdestaan asumaan viime kuussa ja 2000¿ paloi jo säästöistä kun mitään kodin juttuja ei ollut valmiina...
Mutta jos jollain olis niitä vinkkejä kuinka kannattaa toimia???
Eikä mitään moraalisaarnoja kiitos. Tää on eka kerta kun joudun sossusta rahaa hakea.
Kommentit (43)
Eikö työnteko rahanhankintakeinona ole tullut mieleen?
Sullahan on se 1000¿ säästettynä pahan päivän varalle?
Mikä voi olla tämän pahempi päivä kun juodut kerran sossun luukulle kerjäämään?
Mainitsit tuloiksi kotihoidontuen ja hoitolisän (yht. noin 460e). Et kuitenkaan huomioinut, että siitä pitää maksaa veroa. Etuuksista yleensä se 20% otetaan eli silloin sinulle jäisi 370e käteen.
Lisäksi siis lapsilisä 130e ja elatusmaksu 118e.
Kun tästä vähennetään vuokra 181e, sinulle jää 430e.
Sossu laskee vain nettotulot. Yli 18-vuotiaan aikuisen perusosa on reilu 300e, tarkkaa summaa en muista ja lapsesta n. 200e.
Saisit sossusta näiden erotuksen eli vähintään jonkun 70e, luultavasti hieman enemmän.
sait kelasta ohjeen et mennä sossuun ja nyt mietit miten saat säästöt piiloon..
toooosi tavanomainen tarina. näitähän riittää. myöntäisin sulle sähköt, terveysmenot ja vakuutuksen(koti). sitten kun pahanpäivän rahat käytetty oikeasti niin asia on ihan toinen. toki rahankäytössä yms saa apua ja neuvontaa.
näimpä näin, niillä joilla ei ole pahanpäivänrahaa saavta tuntea nahoissaan juonittelijat.
sossu, tosin hoitovapaalla
kun sinulla kerran on se 1000 ¿ pahan päivän varalle, niin mikä on tätä pahempi tilanne? Käytä ne säästöt, jos ei muuten tulot riitä.
kaikkien menojen jälkeen. Ja meitä oli sentään 2 ihmistä.
Mene töihin ellet muuten tule toimeen.
Äitini avasi minulle omalla nimellään tilin, johon minulla on nostooikeus. Tälläiseen ei sossu puutu. Siirsin rahaa noin 1500 euroa tälle tilille selityksenä kiitos lainasta, äiti tai ensimmäinen erä sohvasta.
Halusin pitää vararahaston kuten ap.
jossa ei saa omistaa eikä ansaita mitään ylimääräistä. Mielestäni opit ihan väärän asenteen, jolla pärjätä elämässä! Olen vuosia seurannut lähipiirissäni vastaavanlaisia tapauksia, ja minusta se on hyvin surullista. Tarkoitan tällä elämässä eteenpäin pääsemistä ja oman talouden ja mielenterveyden kohentamista ja ylläpitämistä. Uskon, että vaikka joutuisit kovasti tinkimään jostain nyt, niin pärjäisit tulevaisuudessa paremmin ilman näitä kepulikonsteja. Itsekin olen joutunut joskus tilanteeseen, ettei jäänyt laskujen ym. jälkeen käteen kuin 10¿/kk. Sitten vain hernekeittoa, äidin ruokia ym. Hyvin olen selviytynyt! Eli niskasta kiinni nyt eri tavalla!
Itsekin olen ollut sossun asiakkaana vuosia, sillä käteen jää aina vähemmän kuin se n. 500 euroa asumiskulujen jälkeen. Huom! VAIKKA olen ollut töissä. Yhden aikuisen ja yhden lapsen perheissä ongelma on se, että asumiskustannukset ovat suhteettoman suuret ja niihin menee pienipalkkaisella pahimmillaan koko palkka. Elämiseen jää siis ainoastaan lapsilisä ja elatusmaksu, jotka ovat yhteensä n. 250e. Siitä sitten maksetaan vaatteet, ruuat, harrastukset jne.
Tietäisittepä vaan, kuinka " tavallisia" perheitä sossun asiakkaina on: aina ei ole kyse tyypillisistä sossupummeista.
Oisko sun mielestä reilua että jollain on lainaa vaikka 500 000 ja toisella 50 000 ja molemmat saavat sen asumiskuluihin ?
Tai että toinen lyhentää lainaa 1500 euroa kuussa ja toinen vaikka 500 euroa ja molemmat saavat tuon asumiskuluihin.
mutten sitä, kun kerran tukea on myönnetty, niin sitä halutaan vuosia lisää. Sen takia ei voi ottaa jotain tiettyä työtä vastaan, kun tuki menisi tai kuten yrittäjänä olen kerran joutunut yhden palkan jakamaan kahdelle kuukaudelle, ettei summa nouse liian suureksi kuukautta kohden. No hänen palvelujaan ei ole käytettykään sen jälkeen.... Tätä ajan takaa. Täytyy asua tietynlaisessa asunnossa ja tätä rataa. Miksi asettaa rajoituksia elämälleen ihan vapaaehtoisesti?
Kun pärjää minimiäippärahallakin.
Saan lapsesta elatusapua sen 118,5¿/kk
Kuules, valehteliko se sit mulle kun käski sossuun varata ajan???
Mikä on tarkalleen ottaen se minimisumma mikä pitää jäädä vuokran jälkeen kuussa?
294 kotihoidontuki
164 hoitolisä (vai mikä nyt olikaan)
130 lapsilisä
118 elatusmaksu
Menot : 181¿ vuokra asumistuen jälkeen + tietty kaikki muut netti jne..
Se 1000¿ säästössä on toisaalta sellainen raha mitä ei olisi hyvä näkyä missään. Voivat katsoa että kun olet saanut sen varran säästettyä, niin mitäs sinulle maksamaan mitään.
Ja koska sitä on niin iso summa niin laskevat sen riittävän useammaksi kuukaudeksi ja jos nyt jätät hakemuksen voi olla että et saa useampaan kuukauteen mitään rahaa
181 vuokra
33,90 netti + 39 avausmaksu tässä kuussa
40 puhelinlasku
70 bussikortti kuussa
hmm... mitäs muuta, sähkölaskua ei tietty joka kuukaus
itselle ja vauvalle ruoat ja vaipat sun muut tollaset
onkohan muuta mitä ei äkkiseltään tuu mieleen?
" keittiön pöytä ja tuolit" " sänky kuljetuksineen" jne...
Näin sosku ei voi noista rahoista sanoa mitään, olethan käyttänyt ne tarvittaviin ostoksiin.
Muista puhua asiasta ensin vanhempiesi kanssa, suostuvatko tällaiseen järjestelyyn.
Onko sulle tullut yhtään sähkölaskua vielä? Kuinka usein tulee? Milloin erä? mikä summa? Entäs vakuutukset? samat tiedot.
Nim. se proo näissää ;)
Oisko sulla kavereita jotka suostuis tollasiin? Eihän niiden tarvitse edes tietää että ne on sun kavereita, oot voinut bongata niiden ilmoituksen vaikka kaupan seinältä. Luulisi että ois mielissään muutenkin kun et ole kaikkea ostanut uutena.
Mistä tällaset luulot oikeasti tulee???
Parempi tarina sossulle olisi jos pikkuhiljaa nostelisit rahoja tililtä ja vaikka kaupasta keräisit joskus muutaman toisten kuitin joita ihmiset jättävät kassahihnoille. Niistä voit sopivimmat ottaa sossuun esiteltäväksi että olet ostanut ruokatarvikkeita. Olettaen siis että et saa tuota summaa riittämään.
En kyllä ymmärrä miten ette pärjäisi noilla tuloilla.
[/quote]