A-Talk nyt. Elina Valtoselta tulee nyt 100% asiallista settiä, varsinkin sosiaaliturvasta ja työttömyysturvasta!
Elina sanoi, että asia ei voi olla niin, että työttömyysturva nousee nopeammin kuin palkkataso. Koska sellainen ei houkuttele työttömiä ottamaan töitä vastaan.
Lisäksi Elina sanoi aivan äsken, että viime vaalikaudella köyhyys väheni, kun sosiaaliturvaa uudistettiin, kun ihmiset saivat silloin töitä! Eli kylläpä vain ihmisten työllisyys tuolloin parani, vaikka vihervassareilla ja elämäntapalaiskureilla on tapana muuta väittää!
Elinalla on nyt asiapitoisuudeltaan aivan ylivoimaiset argumentit varsinkin vasemmistopuolen keskustelijoihin verrattuna tuossa lähetyksessä!
Kommentit (627)
julkistalouden menoista tulonsiirrot ja palvelut jakaantuvat n. 50/50 suhteessa. Molempiin ei ole varaa nykymenolla, on tehtävä valinta kummasta leikataan. Itse kannatan leikkauksia tulonsiirtoihin.
Eräs maailman korkeimmista veroasteista ja silti velkasuhde on räjähtänyt. Voidaan toki odotella, että IMF tulee ja kertoo leikkauskohteet
Kaikki ei vaan voi olla rikkaita yritysjohtajia. Tämän vuoksi isompituloisten on osallistuttava yhteiskunnan pienempiosaisten rahoitukseen.
Järjettömintä on se, että tukia ja työtä ei saa edelleenkään yhdistettyä sujuvasti. Virheitä sattuu, mutta on kohtuutonta, että edelleen asian oikaisuun voi mennä viikkokausia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei vaan voi olla rikkaita yritysjohtajia. Tämän vuoksi isompituloisten on osallistuttava yhteiskunnan pienempiosaisten rahoitukseen.
mutta kun niitä isotuloisia ei ole tarpeeksi. Ei edes keskiluokkaa. Ei ole maksupohjaa nykyiselle julkiselle taloudelle, julkinen talous on jäänyt elämään Nokia-aikaa. Nyt velkasuhde kasvaa mielettömäksi, vasemmisto laittaa sormet korviin ja silmät kiinni ja huutaa LÄLLÄLLLLÄÄ
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan kokoomuslainen ei koskaan sano että palkkoja pitäisi nostaa, sehän toisi lisää verotuloja, lisäisi ostovoimaa ja siten parantaisi työllisyyttä ja yritystoimintaa.
Tuntemani kokoomuslainen yrittäjä hakee kaikki mahdolliset yritystuet ja avustukset. Jos jokin jää saamatta, niin itkee ja valittaa asiasta.
Lapsensa muutti vuokralle ja asumis- ja toimeentulotukea. Nuo tuet ovat mielestään väärin, kun itse pitäisi ansaita elantonsa.
Ei huomaa yrittäjäpoloinen olevansa itse aivan samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elinalle tiedoksi, että jakopäähihna autoon maksaa 1000 euroa eikä perhe missä toinen työtön saa alennusta eli jos ansiosidonnaista leikataan niin loppuu sen toisenkin vuorotöissä käynti.
Ansiosidonnaista saa tällähetkellä kohtuullisen pitkään. Siinä ajassa ehtii etsiä töitä tai hakea vaikka kouluun. Jos jakopäähihna maksaa 1000 euroa niin silloin on jo erikoisempi auto. Kun autoja ostaa, kannattaa miettiä myös remonttien hintoja. Pitää sillä autokorjaamolla ja työntekijöilläkin elää.
Kokoomus meinaa pidentää ansiosidonnaisen keräämisen 12 kuukauteen ja lyhentää 200 päivään. Eli kaupan alalla ei saa enää soviteltua päivärahaa.
Miten ansiosidonnaisen lyhentäminen edistää esim. 55-vuotiaan työttömän työllistymistä?
Kokoomuksen mielestä varmaan siten, että 55-vuotias lakkaa nirsoilemasta ja menee ihan mihin tahansa työhön huonoilla ehdoilla. Kuulemma sillä tavalla ihan heti kohta saa ylennyksen tai enemmän tunteja, joten mitään ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
julkistalouden menoista tulonsiirrot ja palvelut jakaantuvat n. 50/50 suhteessa. Molempiin ei ole varaa nykymenolla, on tehtävä valinta kummasta leikataan. Itse kannatan leikkauksia tulonsiirtoihin.
Eräs maailman korkeimmista veroasteista ja silti velkasuhde on räjähtänyt. Voidaan toki odotella, että IMF tulee ja kertoo leikkauskohteet
Sosiaaliturvamenoista 40% menee eläkeläisiin, 8% työttömiin ja loput julkiseen terveydenhoitoon.
Miksi hyvätuloisille maksetaan kelataksit.
Osa menee toisen kaupungin sairaalaan kelataksilla yli 100 km ja maksaa itse 25 ja veronmaksajat loput
Verorahoista lukio opettaja saa 4000 brutto palkkaa, ne matkustelee ja on uudet talot.
Vierailija kirjoitti:
Jos se pienempiosaitsen rahoitus käy yritysjohtajalle liian raskaaksi, ymmärrän että alkaa toimimaan siihen malliin että jää itsellekin jotain. Hallitus jakaa nyt avokätisesti ja lupaa jakaa vielä avokätisemmin, lainarshaa. Ei hyvä, jossakin tulee stoppi.
A Rinteen vappusatanen eiku anteeksi, lupaus siitä että me kaikki pääsemme tutkimuksiin josko verenpaine tai sokeri koholla. Nythän ei edes pyörtyneitä hoideta, koska henkilökuntaa ei ole. Varsinainen satupappa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hyvätuloisille maksetaan kelataksit.
Osa menee toisen kaupungin sairaalaan kelataksilla yli 100 km ja maksaa itse 25 ja veronmaksajat loput
Helsingissä ollaan tuosta autuaan tietämättömiä.
Meilläpäin myös lapset menevät taksilla kouluun ja kotiin, jos matka yli 5 km. Valtio maksaa. Sellaista se on maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset ymmärtäisivät yritystaloutta enemmän kuin nyt niin moni kauhistuisi missä jamassa ollaan kun monta vuotta on Suomem asioita hoidettu päin pärssettä. Ei selitä Ukrainan sota eikä korona näitä asioita vaan väärät valinnat ja tekemättä jättämiset. Missä lie jauhoissa ja viinoissa päätöksiä tehty Suomen edun vastaisesti.
Ihmiset ymmärtävät harvinaisen hyvin taloutta. Heillä on omakin talous hoidettavana joten tuskin kannattaa opettaa talouden pitoa.
Karmea totuus on, ettei monellakaan ole alkeellisintakaan yritystaloustuntemusta. Oletko koskaan ollut töissä, jossa olet asiakkaista huomannut tämän puutteen? Minä olen ja tiedän mistä kirjoitan.
Valtio ei ole kuin kotitalous eikä valtiontalous toimi miltään osin samojen lainalaisuuksien ja periaatteiden mukaan kuin yhden kansalaisen tai perheen kotitalous. Tämä on ongelma, ei ymmäretä eroa.
Näin on. Kukaan ei maksa valtiolle "palkkaa", joka on samansuuruinen joka kuukausi riippumatta sen omista toimista niin kuin kotitalouksille, vaan valtio voi vääristä kohdista säästämällä ja leikkaamalla pienentää omaa tulevaa "palkkaansa" eli valtion tuloa. Näin ollen valtion säästäväisyys on ihan eri asia kuin kotitalouden säästäväisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elinalle tiedoksi, että jakopäähihna autoon maksaa 1000 euroa eikä perhe missä toinen työtön saa alennusta eli jos ansiosidonnaista leikataan niin loppuu sen toisenkin vuorotöissä käynti.
Ansiosidonnaista saa tällähetkellä kohtuullisen pitkään. Siinä ajassa ehtii etsiä töitä tai hakea vaikka kouluun. Jos jakopäähihna maksaa 1000 euroa niin silloin on jo erikoisempi auto. Kun autoja ostaa, kannattaa miettiä myös remonttien hintoja. Pitää sillä autokorjaamolla ja työntekijöilläkin elää.
Kokoomus meinaa pidentää ansiosidonnaisen keräämisen 12 kuukauteen ja lyhentää 200 päivään. Eli kaupan alalla ei saa enää soviteltua päivärahaa.
Miten ansiosidonnaisen lyhentäminen edistää esim. 55-vuotiaan työttömän työllistymistä?
Kokoomuksen mielestä varmaan siten, että 55-vuotias lakkaa nirsoilemasta ja menee ihan mihin tahansa työhön huonoilla ehdoilla. Kuulemma sillä tavalla ihan heti kohta saa ylennyksen tai enemmän tunteja, joten mitään ongelmaa ei ole.
Kovin moni työnantaja ei palkkaa ikääntyneitä. Ja jos lähtee jakamaan mainoksia (jos siis saisi jonkin hanttihomman), palkkaa tulisi niin vähän, että olisi pakko hakea tukia.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen mutta ymmärrän täysin Lin pointit ja halveksun Lepomäkeä. Tämä maa lakkaa toimimasta ja rikokset ym pahoinvointi lieveilmiöineen lisääntyy jos lapsiperheiltä ja pienituloisilta viedään kaikki.
Suomalaiset ovat vaan tottuneet saamaan liikaa valtiolta.Muualla pärjätään itse koska on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Verorahoista lukio opettaja saa 4000 brutto palkkaa, ne matkustelee ja on uudet talot.[/quote
Yksi tuttu sanoi, että aina kun alkaa syysloma tai hiihtoloma niin lentokenttä on täynnä opettajia. Tuttuni on yritysjohtaja ja vaimo opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen mutta ymmärrän täysin Lin pointit ja halveksun Lepomäkeä. Tämä maa lakkaa toimimasta ja rikokset ym pahoinvointi lieveilmiöineen lisääntyy jos lapsiperheiltä ja pienituloisilta viedään kaikki.
Suomalaiset ovat vaan tottuneet saamaan liikaa valtiolta.Muualla pärjätään itse koska on pakko.
Jep, 5000 palkka voidaan puolittaa ja palkata 1 töihin lisää. 2500 on hyvä palkka molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verorahoista lukio opettaja saa 4000 brutto palkkaa, ne matkustelee ja on uudet talot.[/quote
Yksi tuttu sanoi, että aina kun alkaa syysloma tai hiihtoloma niin lentokenttä on täynnä opettajia. Tuttuni on yritysjohtaja ja vaimo opettaja.
Miten yllättävää, että opettajien lomat ajoittuvat koulujen loma-ajoille. Hohhoijaa...,
Kaiken vääryyden takana on kokoomus,jolle normi kansa ei ole mitään,
Silti valtonen vaan kierteli ja kaarteli ja ilmeili halveksivasti muille puhujille.