Ketä on saanut diabeteksen aisoihin ilman lääkitystä?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Kakkosen saa laihduttamalla.
Vaikka sairaus ei varsinaisesti parane, oireettomaksi (remissioon) pääseminen ilman lääkitystä on monille mahdollista. Pysyvien tulosten saavuttaminen vaatii kuitenkin elinikäistä painonhallintaa ja terveellisiä elämäntapoja. [1, 2, 3, 4]
Vierailija kirjoitti:
Hyvät diabeetikot! Teillä on mittarit joilla voitte seurata (teidän pitäisikin seurata) sokeriarvoja. Puhelimeen saa helposti sovelluksen, jolla seurata sokeriarvoja ja johon saa merkittyä, mitä tuli syötyä ennen mittausta. Mittaus pitäisi tehdä noin 1,5-2 tuntia aterian jälkeen, joten ei ole iso ongelma seurata, mikä vaikuttaa sokeriarvojen suhteen ja mihin suuntaan.
Ei ole iso vaiva. Itse tein seurannan ja parin kuukauden jälkeen tiesin tarkkaan, mitä tulisi välttää ja mikä tehoaa verensokerin kehitykseen ja mihin suuntaan. Myös liikunta kannattaa merkitä tähän tilastoon/sovellukseen, jotta saat seurannasta täyden hyödyn.
Minulla D2, ei lääkitystä, koska opin seurannan kautta, mitä kannattaa syödä ja milloin. Ei ylipainoa ollut koskaan.
Mistä tällaisia mittareita saa? Sano sellaisen vaikka ei ole diabeetikko? Kiinnostaisi seurata. Luulen että se auttaisi makeannälkään ja food noiseen.
Minä. 50v, BMI lähes 45. Vahva diabetesperimä ja taustalla raskausdiabetekset. Sain diagnoosin, paastosokerit 7,5 ja HBA1c 52mmol/mol. N. 4 vko kohdalla pätkäpaastoa, liikuntaa (kuntosali 3 x viikossa ja kävelylenkkejä lähes päivittäin) ja vähähiilarista (karsittu sokerit, riisi, leipä, pasta ja isot määrät perunaa ja hedelmiä) oli paastosokeri n. 6 ja HbA1c 44. Tämä siis jo ennen kuin paino ehti merkittävästi laskea. Arvot laskee hiljalleen painon pudotessa, nyt HbA1c oli ekaa kertaa alle 40, kun painoa on lähtenyt n. 15kg. Lääkärin (diabeteksen hoidon erityispätevyys) mielestä en tarvitse lääkitystä, kun elämäntavat toimivat näin hyvin.
Mulla on käytössä Freestyle Libre 3. En saa sitä ilmaisjakeluna kuin kahdesti vuodessa, mutta käytän sitä omakustanteisesti, koska arvostan sitä, että saan jatkuvan reaaliaikaisen palautteen siitä, mikä ruoka mulla toimii ja mikä ei. Tilaan ihan netistä suoraan Abbottilta.
Ketä Ketä, mikä hiton ketä!