Eikö siis saa toimeentulotukea jos takuuvuokra tulee takaisin tilille?
Säästin omista rahoista työttömänä 960e takuuvuokraan ja maksoin sen vuokra-antajalle, mutta nyt saan "vanhasta" kämpästä takaisin n. 990e takuuvuokraa. Olen toimeentulotuella ja työmarkkinatuella, niin enkö saa sitten toimeentulotukea monelta kuukaudelta??
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkalleen ottaen olet jo rikkonut sääntöjä säästämällä tonnin sellaisista rahoista, mistä ei ole tarkoitus jäädä säästöön...
Työmarkkinatuesta saa säästää niin paljon kuin kykenee. Vaikka kaiken, kunhan ei hae toimeentulotulkea.
kyllä minä olen saanut toimeentulotukea vaikka tilillä näkyisi 800e työmarkkinatukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko nyt siis Kelan vuokratakuuosoituksen?
Jos Kela takaa nyt uuden asunnon vuokratakuu niin luulisin, että tuo vanhan asunnon raha otetaan huomioon tt-tuessa.
Vai miten maksoit/hoidit uuden asunnon takuuvuokran?Säästin työmarkkinatuesta
Siis säästit jo työmarkkinatuesta uuteen takuuvuokraan ja olet saamassa entisestä takuuvuokrasta rahat takaisin. No sitten ne ovat käytettävissä olevia tuloja. Jos saat työmarkkinatukea edelleen ja mahdollisesti asumistukea, niin eiköhän niillä jonkin aikaa pärjää kunnes olet oikeutettu toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko nyt siis Kelan vuokratakuuosoituksen?
Jos Kela takaa nyt uuden asunnon vuokratakuu niin luulisin, että tuo vanhan asunnon raha otetaan huomioon tt-tuessa.
Vai miten maksoit/hoidit uuden asunnon takuuvuokran?Säästin työmarkkinatuesta
Siis säästit jo työmarkkinatuesta uuteen takuuvuokraan ja olet saamassa entisestä takuuvuokrasta rahat takaisin. No sitten ne ovat käytettävissä olevia tuloja. Jos saat työmarkkinatukea edelleen ja mahdollisesti asumistukea, niin eiköhän niillä jonkin aikaa pärjää kunnes olet oikeutettu toimeentulotukeen.
No ei pärrjää kun pitää maksaa 200e sähkölasku, kotivakutus yms sairaalakulut.
Vierailija kirjoitti:
Tarkalleen ottaen olet jo rikkonut sääntöjä säästämällä tonnin sellaisista rahoista, mistä ei ole tarkoitus jäädä säästöön...
Kyllä toimeentulotuesta saa ihan lain mukaan säästää. Miksi ei saisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mulla ole tuloksi laskettu kun se on mennyt uuteen takuuvuokraan.
no miten sait noin koska uuden asunnon takuuvuokra pitää maksaa ennenkuin saa vnahan takuuvuokran takaisin
Lainasin takuuvuokrarahat, maksoin uuden takuuvuokran, maksoin lainan takaisin edellisen takuuvuokran palauduttua tilille.
No niin, sitten selvitys Kelalle tuosta ja tiliotteet joista näkyy siirrot lainaajalta ja lainaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Saatko sen takuuvuokran käteisenä tai jonkun muun tilille?
En usko, että 900e kovin montaa kuukautta vaikuttaa.
Mulla menisi kyllä useampi kuukausi, saan tt-tukea 166e/kk.
Ei se toimeentulotuki ole mikään automaattinen 500e. Vaikka palstan porukka niin luuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no miten sait noin koska uuden asunnon takuuvuokra pitää maksaa ennenkuin saa vnahan takuuvuokran takaisin
Lainasin takuuvuokrarahat, maksoin uuden takuuvuokran, maksoin lainan takaisin edellisen takuuvuokran palauduttua tilille.
Eli siis ymmärränkö oikein - olet maksanut myös uuden asunnon takuuvuokran? Kyllä Kela tuollaisen tajuaa, etenkin kun maksat tilisi kautta sen takuuvuokraan lainatun rahan niistä palautuvista vanhoista takuuvuokrista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, sitten selvitys Kelalle tuosta ja tiliotteet joista näkyy siirrot lainaajalta ja lainaajalle.
Sähkölaskut ym. mukaan sitä mukaa kun laskuja on lähetettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis ymmärränkö oikein - olet maksanut myös uuden asunnon takuuvuokran? Kyllä Kela tuollaisen tajuaa, etenkin kun maksat tilisi kautta sen takuuvuokraan lainatun rahan niistä palautuvista vanhoista takuuvuokrista.
En minä ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että 900e kovin montaa kuukautta vaikuttaa.Mulla menisi kyllä useampi kuukausi, saan tt-tukea 166e/kk.
Ei se toimeentulotuki ole mikään automaattinen 500e. Vaikka palstan porukka niin luuleekin.
Saat varmaan sitten myös muuta tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että 900e kovin montaa kuukautta vaikuttaa.Eikö sossu sielloin näe että huijaan?A inahan takuuvuokraan saa takaisin
No eihän saa aina. Toisekseen aina ei takuuvuokraa edes ole.
Ap, kysyn uteliaisuudesta, mikä käsityksesi toimeentulotuen luonteesta oikein on? Miksi oletat, että sitä pitäisi saada, vaikka sinulla on rahaa elämiseen?
Saat jos se menee toisen asunnon takuuvuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että 900e kovin montaa kuukautta vaikuttaa.Eikö sossu sielloin näe että huijaan?A inahan takuuvuokraan saa takaisin
No eihän saa aina. Toisekseen aina ei takuuvuokraa edes ole.
Suostuuko vuokra antajat muka maksamaan takuuvuokran käteisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa
Aika outoa sillä itse säästin työttömänä tuohon takuuteen ja olin syömättä ja kävin äitini luona syömässä päivittiäin. Nyt siis pitää kuukausia elää vaint yömarkkinatuella ja maksaa siitä kaikki laskut itse?
Voi kauhistus, aikuinen ihminen joutuu maksamaan omat laskunsa. Mihin tämä maailma onkaan mennyt. Nyt Sanna äkkiä hätiin säätämään jokin sellainen laki, ettei tällaista enää toiste tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Siinä vaiheessa sinulla ei ole enää säästöjä, ei mitään. Sillä on tarkoitus pysyä hengissä, sen päälle ei ole tarkoituskaan pystyä tienaamaan mitään, vaan se on se viimeinen oljenkorsi ennen katuojaa. Kaikki saamasi raha vähennetään toimeentulotuesta.
Työttömyystuet, eläkkeet, opintotuet mahdollistavat säästöjen kerryttämisen ja tienaamisen noitten tukien päälle. Toimeentulotuki ei. Toimeentulotuella ei ole tarkoituskaan elää yhtään sen pidempään kuin että saat pysyteltyä hengissä siihen asti että pääset takaisin työelämään tai jonkun muun tuen tai tulon piiriin. Takuuvuokran palautus on säästöjä, joiden vuoksi et tarvitse toimeentulotukea tuolta ajalta.
En ole ajatellut mennä töihin
Ap
No sitten otat vastaisuudessa huomioon tämän että kaikki tilillesi ilmestyvä raha on toimeentulotuesta pois, lakkaat ihmettelemästä tätä ja järjestät elämäsi tämän mukaan. Käteinen ei näy tilillä.
Uuden asunnon takuuvuokra voidaan ottaa menona huomioon, kannattaa laittaa toimeentulotukihakemukseen.
Toimeentulotukea saa ainoastaan, jollei ole mitään muita varoja, joilla elää. Se on aivan viimesijainen tukiverkko, jollet pysty itseäsi muuten elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Siinä vaiheessa sinulla ei ole enää säästöjä, ei mitään. Sillä on tarkoitus pysyä hengissä, sen päälle ei ole tarkoituskaan pystyä tienaamaan mitään, vaan se on se viimeinen oljenkorsi ennen katuojaa. Kaikki saamasi raha vähennetään toimeentulotuesta.
Työttömyystuet, eläkkeet, opintotuet mahdollistavat säästöjen kerryttämisen ja tienaamisen noitten tukien päälle. Toimeentulotuki ei. Toimeentulotuella ei ole tarkoituskaan elää yhtään sen pidempään kuin että saat pysyteltyä hengissä siihen asti että pääset takaisin työelämään tai jonkun muun tuen tai tulon piiriin. Takuuvuokran palautus on säästöjä, joiden vuoksi et tarvitse toimeentulotukea tuolta ajalta.
Suurin osa toimeentulotukea saavista on jo jonkin muun tuen piirissä. Moni käy myös töissä.
Ns. ensisijaiset tuet ja myös jotkut palkat ovat niin pieniä.
Esimerkiksi. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja tarkoitettu kattamaan välttämättömiä elinkustannuksia, ei sukan varteen laitettavaksi.