Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö siis saa toimeentulotukea jos takuuvuokra tulee takaisin tilille?

Vierailija
09.03.2023 |

Säästin omista rahoista työttömänä 960e takuuvuokraan ja maksoin sen vuokra-antajalle, mutta nyt saan "vanhasta" kämpästä takaisin n. 990e takuuvuokraa. Olen toimeentulotuella ja työmarkkinatuella, niin enkö saa sitten toimeentulotukea monelta kuukaudelta??

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään et saa toimeentulotukea, jos sinulla on omaa käyttörahaa!

No ei ole koska kaikki rahat meni takuuvuokran maksuun.

Jos se on mennyt kokonaisuudessaan uuden takuu maksuun niin se on ihan 50/50 mitä kela päättää. Ne voi ottaa sen tulona, mutta voit tehdä valituksen asiasta, ihan validi ja pätevä syy tuo on mun mielestä.

Vierailija
22/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko sen takuuvuokran käteisenä tai jonkun muun tilille?

En usko, että 900e kovin montaa kuukautta vaikuttaa.

Eikö sossu sielloin näe että huijaan?A inahan takuuvuokraan saa takaisin

Ei aina saa, jos asunnossa on esim. vuokralaisen jäljiltä korjattavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pitäisi laittaa periaatteessa takuuvuokra palautumaan vanhemmilleni, jos muuttaisin tästä pois, koska he sen maksoivatkin.

Mutta periaatteesta et laita?

Vierailija
24/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä mulla ole tuloksi laskettu kun se on mennyt uuteen takuuvuokraan.

Vierailija
25/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään et saa toimeentulotukea, jos sinulla on omaa käyttörahaa!

No ei ole koska kaikki rahat meni takuuvuokran maksuun.

Että jäikö ne rahat nyt tilille vai ei?

Vierailija
26/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis tämä. Kun itse olin ensin perse ruvella säästänyt rahaa säästöön, että ei tarvitse nostaa opintolainaa vaan voi opiskelukuukausina elää säästöillä, niin jemmasin kriittisellä hetkellä säästöni hetkeksi äitini tilille, jotta sain "rauhassa olla kesäajan perseaukinen" eli nostaa toimeentulotukea ilman että säästöt olisivat kaikki menneet. Väärin tai ei, elinhän minä kuitenkin muun ajan niillä säästöillä. Mutta lainaa en ottanut. Omaa järkeä (sitä vähääkin) saa ihan käyttää.

Olen ollut itsekin töissä sossussa ja Kelassa, joten ihmettelen miksi ihmiset eivät enemmän taktikoi.

Vierailija
27/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pitäisi laittaa periaatteessa takuuvuokra palautumaan vanhemmilleni, jos muuttaisin tästä pois, koska he sen maksoivatkin.

Mutta periaatteesta et laita?

Ajattelin lähinnä, jos olisin silloin toimeentulotuella ja vuokranantaja maksaisi automaattisesti takuuvuokran takaisin minun tililleni ja Kela ottaisi sen sitten huomioon käytettävissä olevina tuloinani, vaikka kyseessä oikeasti ovat lainarahat.

Vierailija
28/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko nyt siis Kelan vuokratakuuosoituksen?

Jos Kela takaa nyt uuden asunnon vuokratakuu niin luulisin, että tuo vanhan asunnon raha otetaan huomioon tt-tuessa.

Vai miten maksoit/hoidit uuden asunnon takuuvuokran?

Vierailija
29/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Siinä vaiheessa sinulla ei ole enää säästöjä, ei mitään. Sillä on tarkoitus pysyä hengissä, sen päälle ei ole tarkoituskaan pystyä tienaamaan mitään, vaan se on se viimeinen oljenkorsi ennen katuojaa. Kaikki saamasi raha vähennetään toimeentulotuesta.

Työttömyystuet, eläkkeet, opintotuet mahdollistavat säästöjen kerryttämisen ja tienaamisen noitten tukien päälle. Toimeentulotuki ei. Toimeentulotuella ei ole tarkoituskaan elää yhtään sen pidempään kuin että saat pysyteltyä hengissä siihen asti että pääset takaisin työelämään tai jonkun muun tuen tai tulon piiriin. Takuuvuokran palautus on säästöjä, joiden vuoksi et tarvitse toimeentulotukea tuolta ajalta.

Vierailija
30/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ap asuu nyt? Vuokralla, puolison kanssa, vanhempien luona vai toisten nurkissa?

Vierailija
31/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis tämä. Kun itse olin ensin perse ruvella säästänyt rahaa säästöön, että ei tarvitse nostaa opintolainaa vaan voi opiskelukuukausina elää säästöillä, niin jemmasin kriittisellä hetkellä säästöni hetkeksi äitini tilille, jotta sain "rauhassa olla kesäajan perseaukinen" eli nostaa toimeentulotukea ilman että säästöt olisivat kaikki menneet. Väärin tai ei, elinhän minä kuitenkin muun ajan niillä säästöillä. Mutta lainaa en ottanut. Omaa järkeä (sitä vähääkin) saa ihan käyttää.

Olen ollut itsekin töissä sossussa ja Kelassa, joten ihmettelen miksi ihmiset eivät enemmän taktikoi.

Saattaa johtua siitä, että taktikointi on suurimmassa osassa tapauksia lainvastaista.

Vierailija
32/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no miten sait noin koska uuden asunnon takuuvuokra pitää maksaa ennenkuin saa vnahan takuuvuokran takaisin

Vierailija
33/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen näkökulma: aina löytyy keino huijata jotenkin ja hyötyä meidän kaikkien yhteisistä verorahoista

Moraalinen näkökulma: jos haluaa olla halveksuttava p ersereikä

Vierailija
34/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkalleen ottaen olet jo rikkonut sääntöjä säästämällä tonnin sellaisista rahoista, mistä ei ole tarkoitus jäädä säästöön...

Vierailija
35/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Kela takaa nyt uuden asunnon vuokratakuu niin luulisin, että tuo vanhan asunnon raha otetaan huomioon tt-tuessa.

Säästin työmarkkinatuesta

Vierailija
36/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkalleen ottaen olet jo rikkonut sääntöjä säästämällä tonnin sellaisista rahoista, mistä ei ole tarkoitus jäädä säästöön...

Olisiko pitänyt ryypätä ne rahat?

Vierailija
37/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Siinä vaiheessa sinulla ei ole enää säästöjä, ei mitään. Sillä on tarkoitus pysyä hengissä, sen päälle ei ole tarkoituskaan pystyä tienaamaan mitään, vaan se on se viimeinen oljenkorsi ennen katuojaa. Kaikki saamasi raha vähennetään toimeentulotuesta.

Työttömyystuet, eläkkeet, opintotuet mahdollistavat säästöjen kerryttämisen ja tienaamisen noitten tukien päälle. Toimeentulotuki ei. Toimeentulotuella ei ole tarkoituskaan elää yhtään sen pidempään kuin että saat pysyteltyä hengissä siihen asti että pääset takaisin työelämään tai jonkun muun tuen tai tulon piiriin. Takuuvuokran palautus on säästöjä, joiden vuoksi et tarvitse toimeentulotukea tuolta ajalta.

En ole ajatellut mennä töihin

Ap

Vierailija
38/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuesta saa säästää niin paljon kuin kykenee. Vaikka kaiken, kunhan ei hae toimeentulotulkea.

Vierailija
39/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästin työmarkkinatuesta

Laita tarkka selvitys Kelalle. Sillähän se selviää.

Vierailija
40/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no miten sait noin koska uuden asunnon takuuvuokra pitää maksaa ennenkuin saa vnahan takuuvuokran takaisin

Lainasin takuuvuokrarahat, maksoin uuden takuuvuokran, maksoin lainan takaisin edellisen takuuvuokran palauduttua tilille.