Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö siis saa toimeentulotukea jos takuuvuokra tulee takaisin tilille?

Vierailija
09.03.2023 |

Säästin omista rahoista työttömänä 960e takuuvuokraan ja maksoin sen vuokra-antajalle, mutta nyt saan "vanhasta" kämpästä takaisin n. 990e takuuvuokraa. Olen toimeentulotuella ja työmarkkinatuella, niin enkö saa sitten toimeentulotukea monelta kuukaudelta??

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa

Vierailija
2/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä aiot asua jatkossa? Jos muutat toiseen vuokrakämppään, voisiko rahan siirtää suoraan uuden vuokranantajan tilille takuuvuokraksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitsen sen rahan uuden asunnon takuuvuokraksi, sitä ei huomioida, mutta jos se jää tilille käyttövaraksi, silloin se huomioidaan.

Vierailija
4/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa

Aika outoa sillä itse säästin työttömänä tuohon takuuteen ja olin syömättä ja kävin äitini luona syömässä päivittiäin. Nyt siis pitää kuukausia elää vaint yömarkkinatuella ja maksaa siitä kaikki laskut itse?

Vierailija
5/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarvitsen sen rahan uuden asunnon takuuvuokraksi, sitä ei huomioida, mutta jos se jää tilille käyttövaraksi, silloin se huomioidaan.

No maksoin etukäteen takuuvuokran mutta kaikki rahat meni siihen (työmarkkinatuet). Olen kituttaanut että saisintuon maksettua.

Vierailija
6/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko sen takuuvuokran käteisenä tai jonkun muun tilille?

En usko, että 900e kovin montaa kuukautta vaikuttaa.

Vierailija
7/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa

Aika outoa sillä itse säästin työttömänä tuohon takuuteen ja olin syömättä ja kävin äitini luona syömässä päivittiäin. Nyt siis pitää kuukausia elää vaint yömarkkinatuella ja maksaa siitä kaikki laskut itse?

Näin se vaan on. Todennäköisesti saat pitää sen 50 euroa ja loppu vyörytetään seuraaville kuukausille, niin kauan kuin tuosta summasta riittää niin että 50 euroa / kk saat pitää.  Toki voi olla että kohtuuullistetaan tuota, mutta kannattaa kirjoittaa selvitys mukaan.

Vierailija
8/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko siis tällä hetkellä tt-tukea, onko sulle jo päätös tehty?

Vierailija
9/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sossu sielloin näe että huijaan?A inahan takuuvuokraan saa takaisin

Vierailija
10/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa

Ei kyse ole mistään perustulosta kuten tukiloiset tuntuvat ajattelvan

Vierailija
11/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No maksoin etukäteen takuuvuokran mutta kaikki rahat meni siihen (työmarkkinatuet). Olen kituttaanut että saisintuon maksettua.

Ei vaikuta. Jos tilillesi tulee palautus "vanhasta" takuuvuokrasta, niin Kela huomioi sen taatusti TTT-laskelmassa käytettävissä olevina varoina.

Rahan lähteellä ei ole merkitystä. 

Vierailija
12/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät vaan hakematta siltä kuukaudelta, kun saat tuon takuuvuokran ja nostat sen tililtä pois.

Vierailija
13/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et saa toimeentulotukea, jos sinulla on omaa käyttörahaa!

Vierailija
14/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa

Hae joka kuukausi sitä toimeentulotukea ja laita sähkö ym. sellaiset laskut mukaan, jotka korvattaisiin toimeentulotuesta. Ottavat huomioon laskelmissa.

Missä aiot asua jos saat vaain työmarkkinatuella. Jos muutat esim. puolison kanssa yhteen, hänen tulonsa vaikuttaa joka tapauksessa.

Vierailija
15/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole koska kaikki rahat meni takuuvuokran maksuun.

Vierailija
16/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sossu sielloin näe että huijaan?A inahan takuuvuokraan saa takaisin

Mistä se sen näkis?

Vierailija
17/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se toimeentulotuki mikään kansalaispalkka ole, vaan tilapäiseen elämäntilanteesta johtuvaan hätätilanteeseen tarkoitettu hetkellinen tuki.

Mene töihin.

Vierailija
18/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitäisi laittaa periaatteessa takuuvuokra palautumaan vanhemmilleni, jos muuttaisin tästä pois, koska he sen maksoivatkin.

Vierailija
19/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole koska kaikki rahat meni takuuvuokran maksuun.

Kun saat takuuvuokran takaisin, sinulla on rahaa.

Vierailija
20/77 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa

Onhan se tietenkin typerää. Toki jos maksat sellaisia laskuja, joihin kuuluisi saada toimeentulotukea, nämä pitää jatkossa huomioida menona, eli sinun ei voida olettaa elää pelkän perusosan suuruisella summalla, vaan sitten kun haet seuraavan kerran tukea, täytyy laskelmissa huomioida kaikki maksamasi sähkölaskut ja terveydenhoitomenot.