Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela korttini katosi ja saan uuden vastaviikon päästä. Onko mahdolllista hakea lääkkeitäni mitenkään että saisin silti kela korvauksen??

Vierailija
09.03.2023 |

tietoa??

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvitellut, että tarvitaan sellainen kortti josta näkee mitä sairauksia on.

Siis numeroina.

Ja niihin saa sitten kelaprossat

Onko ajokortissa sairastiedot, ne numerot

Vierailija
22/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni Kela-kortti ei ole mitenkään pakollinen apteekissa vaan muukin henkilötodistus käy, esim. ajokortti. Korjatkaa jos olen väärässä

Ajokortti ei kelpaa. Henkilöllisyystodistus käy.

Ajokortti käy. Siitä otetaan viivakoodi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuvitellut, että tarvitaan sellainen kortti josta näkee mitä sairauksia on.

Siis numeroina.

Ei. Ne tiedot on resepteissä.

Vierailija
24/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko helposti löytyi googlella.

Käykö ajokortti Kela kortista?

Henkilöllisyys tulee todentaa tavalla tai toisella, kertoo Kelan lakimies Antti Klemola. Henkilöllisyyden voi todentaa esimerkiksi henkilökortilla, passilla tai ajokortilla. Myös pelkkä tulostettu lääkeresepti riittää apteekissa. 

Oletan, en ole varma, että noissa korteissa viivakoodilla olevat tiedot linkittyy suomi.fi portaaliin jossa on kaikki julkisen hallinnon palvelut? 

Vierailija
25/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko helposti löytyi googlella.

Käykö ajokortti Kela kortista?

Henkilöllisyys tulee todentaa tavalla tai toisella, kertoo Kelan lakimies Antti Klemola. Henkilöllisyyden voi todentaa esimerkiksi henkilökortilla, passilla tai ajokortilla. Myös pelkkä tulostettu lääkeresepti riittää apteekissa. 

Oletan, en ole varma, että noissa korteissa viivakoodilla olevat tiedot linkittyy suomi.fi portaaliin jossa on kaikki julkisen hallinnon palvelut? 

... ja apteekissa menee suoraan kanta.fi kautta henkilön resepteihin? 

Vierailija
26/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole varma saako vai ei, kelakorvausta nimittäin pelkällä henkkarilla. Mulla on se käsitys että kelakorvaus on sidottu siihen että henkilö on Suomessa sairausvakuutuslain piirissä (tai johonkin tällaiseen byrokraattiseen systeemiin), henkkari ei tuota asiaa kuitenkaan todista.

Vierailija
27/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ole varma saako vai ei, kelakorvausta nimittäin pelkällä henkkarilla. Mulla on se käsitys että kelakorvaus on sidottu siihen että henkilö on Suomessa sairausvakuutuslain piirissä (tai johonkin tällaiseen byrokraattiseen systeemiin), henkkari ei tuota asiaa kuitenkaan todista.

Aha, aiemmissa vastauksissa perustellusti kerrottu, että saa henkkarillakin kelakorvaukset. Ok.

Vierailija
28/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää nyt joku, mihin tässä maassa sitten edes tarvitaan Kela-korttia, jos jopa tiettyjen lääkkeiden erityiskorvattavuudet näkyvät jossain reseptissä (kuten joku väitti) ja aina kelpaa myös esim. henkilökortti tai passi? Turhaa muoviroskaako taas?

Vierailija
29/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa katos kaikki kortit kun lompakko katos juhlissa.Mitään kortteja ei tarvi jos apteekkiväki tunnistaa sinut.

Vierailija
30/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeen mihinkään.Kelahan on joskus miettinyt luopua koko kortista.

Vierailija
31/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää nyt joku, mihin tässä maassa sitten edes tarvitaan Kela-korttia, jos jopa tiettyjen lääkkeiden erityiskorvattavuudet näkyvät jossain reseptissä (kuten joku väitti) ja aina kelpaa myös esim. henkilökortti tai passi? Turhaa muoviroskaako taas?

Sitähän ollaan poistamassa. Hassua vaan ettei missään huomioida että vanhukset ym. jotka eniten apteekin palveluita käyttää, ei läheskään kaikki käytä älypuhelinta ja sovelluksia. Ja samahan se on kaikessa, älypuhelittoman, tietokoneettoman ihmisen on todella hankalaa ja ainakin kallista saada mitään asioita hoidettua. 

Kela suunnittelee historiallista uudistusta – aikoo lopettaa Kela-kortit | Yle Uutiset

Vierailija
32/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis numeroina.

Ei. Ne tiedot on resepteissä.

Ei ole korvattavuuskoodit resepteissä! Mutta apteekit näkevät ne Kelan tietokannasta myös ilman Kela-korttia.

Vierailija
33/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelakortti on kyllä aika turha, jos on jokin muu henkilötodistus olemassa, suuremmalla osalla on.

Vierailija
34/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, mutta siihen ei tarvita enää fyysistä korttia. Apteekki tarkistaa asian sähköisesti, ja sitä varten tarvitaan tarkastettavan henkilön henkilötiedot. Vaikka ne henkkarit.

Vierailija
35/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän ollaan poistamassa. Hassua vaan ettei missään huomioida että vanhukset ym. jotka eniten apteekin palveluita käyttää, ei läheskään kaikki käytä älypuhelinta ja sovelluksia. Ja samahan se on kaikessa, älypuhelittoman, tietokoneettoman ihmisen on todella hankalaa ja ainakin kallista saada mitään asioita hoidettua. 

Kela suunnittelee historiallista uudistusta – aikoo lopettaa Kela-kortit | Yle Uutiset

Kelakortin tilalla voisi olla perus henkilökortti. Saisi mummelit lääkkeet apteekista ja paketit postista, käy pankissa yms. samalla kortilla.

Vierailija
36/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sitä ei tarvita mihinkään.

Vierailija
37/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelakortin tilalla voisi olla perus henkilökortti. Saisi mummelit lääkkeet apteekista ja paketit postista, käy pankissa yms. samalla kortilla.

Aika monessa paikassahan henkilökortilla pärjää, varmaan noissa kaikissa.

Mutta tarkoitin että taannoin esim piti anopille hommata sähkösopimusta, no ei onnistu ilman että "hei mä lähetän tarjouksen sähköpostiin ja voit sitten sovelluksesta tarkastella laskujasi", hän ei edes tiedä mitä tarkoittaa sovellus. 

Vierailija
38/38 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni Kela-kortti ei ole mitenkään pakollinen apteekissa vaan muukin henkilötodistus käy, esim. ajokortti. Korjatkaa jos olen väärässä

Et ole väärässä. Jos esim ap äiti hakee lääkkeen se vaatii kelakortin.

Hetu riittää, mikäli kyse peruslääkkeistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme