Kela korttini katosi ja saan uuden vastaviikon päästä. Onko mahdolllista hakea lääkkeitäni mitenkään että saisin silti kela korvauksen??
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni Kela-kortti ei ole mitenkään pakollinen apteekissa vaan muukin henkilötodistus käy, esim. ajokortti. Korjatkaa jos olen väärässä
Ajokortti ei kelpaa. Henkilöllisyystodistus käy.
Ajokortti käy. Siitä otetaan viivakoodi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuvitellut, että tarvitaan sellainen kortti josta näkee mitä sairauksia on.
Siis numeroina.
Ja niihin saa sitten kelaprossat
Onko ajokortissa sairastiedot, ne numerot
Ei. Ne tiedot on resepteissä.
Melko helposti löytyi googlella.
Käykö ajokortti Kela kortista?
Henkilöllisyys tulee todentaa tavalla tai toisella, kertoo Kelan lakimies Antti Klemola. Henkilöllisyyden voi todentaa esimerkiksi henkilökortilla, passilla tai ajokortilla. Myös pelkkä tulostettu lääkeresepti riittää apteekissa.
Oletan, en ole varma, että noissa korteissa viivakoodilla olevat tiedot linkittyy suomi.fi portaaliin jossa on kaikki julkisen hallinnon palvelut?
Vierailija kirjoitti:
Melko helposti löytyi googlella.
Käykö ajokortti Kela kortista?
Henkilöllisyys tulee todentaa tavalla tai toisella, kertoo Kelan lakimies Antti Klemola. Henkilöllisyyden voi todentaa esimerkiksi henkilökortilla, passilla tai ajokortilla. Myös pelkkä tulostettu lääkeresepti riittää apteekissa.
Oletan, en ole varma, että noissa korteissa viivakoodilla olevat tiedot linkittyy suomi.fi portaaliin jossa on kaikki julkisen hallinnon palvelut?
... ja apteekissa menee suoraan kanta.fi kautta henkilön resepteihin?
En minä ole varma saako vai ei, kelakorvausta nimittäin pelkällä henkkarilla. Mulla on se käsitys että kelakorvaus on sidottu siihen että henkilö on Suomessa sairausvakuutuslain piirissä (tai johonkin tällaiseen byrokraattiseen systeemiin), henkkari ei tuota asiaa kuitenkaan todista.
Vierailija kirjoitti:
En minä ole varma saako vai ei, kelakorvausta nimittäin pelkällä henkkarilla. Mulla on se käsitys että kelakorvaus on sidottu siihen että henkilö on Suomessa sairausvakuutuslain piirissä (tai johonkin tällaiseen byrokraattiseen systeemiin), henkkari ei tuota asiaa kuitenkaan todista.
Aha, aiemmissa vastauksissa perustellusti kerrottu, että saa henkkarillakin kelakorvaukset. Ok.
Selittäkää nyt joku, mihin tässä maassa sitten edes tarvitaan Kela-korttia, jos jopa tiettyjen lääkkeiden erityiskorvattavuudet näkyvät jossain reseptissä (kuten joku väitti) ja aina kelpaa myös esim. henkilökortti tai passi? Turhaa muoviroskaako taas?
Multa katos kaikki kortit kun lompakko katos juhlissa.Mitään kortteja ei tarvi jos apteekkiväki tunnistaa sinut.
Ei oikeen mihinkään.Kelahan on joskus miettinyt luopua koko kortista.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt joku, mihin tässä maassa sitten edes tarvitaan Kela-korttia, jos jopa tiettyjen lääkkeiden erityiskorvattavuudet näkyvät jossain reseptissä (kuten joku väitti) ja aina kelpaa myös esim. henkilökortti tai passi? Turhaa muoviroskaako taas?
Sitähän ollaan poistamassa. Hassua vaan ettei missään huomioida että vanhukset ym. jotka eniten apteekin palveluita käyttää, ei läheskään kaikki käytä älypuhelinta ja sovelluksia. Ja samahan se on kaikessa, älypuhelittoman, tietokoneettoman ihmisen on todella hankalaa ja ainakin kallista saada mitään asioita hoidettua.
Kela suunnittelee historiallista uudistusta – aikoo lopettaa Kela-kortit | Yle Uutiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuvitellut, että tarvitaan sellainen kortti josta näkee mitä sairauksia on.
Siis numeroina.
Onko ajokortissa sairastiedot, ne numerotEi. Ne tiedot on resepteissä.
Ei ole korvattavuuskoodit resepteissä! Mutta apteekit näkevät ne Kelan tietokannasta myös ilman Kela-korttia.
Kelakortti on kyllä aika turha, jos on jokin muu henkilötodistus olemassa, suuremmalla osalla on.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, mutta siihen ei tarvita enää fyysistä korttia. Apteekki tarkistaa asian sähköisesti, ja sitä varten tarvitaan tarkastettavan henkilön henkilötiedot. Vaikka ne henkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän ollaan poistamassa. Hassua vaan ettei missään huomioida että vanhukset ym. jotka eniten apteekin palveluita käyttää, ei läheskään kaikki käytä älypuhelinta ja sovelluksia. Ja samahan se on kaikessa, älypuhelittoman, tietokoneettoman ihmisen on todella hankalaa ja ainakin kallista saada mitään asioita hoidettua.
Kela suunnittelee historiallista uudistusta – aikoo lopettaa Kela-kortit | Yle Uutiset
Kelakortin tilalla voisi olla perus henkilökortti. Saisi mummelit lääkkeet apteekista ja paketit postista, käy pankissa yms. samalla kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sitä ei tarvita mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelakortin tilalla voisi olla perus henkilökortti. Saisi mummelit lääkkeet apteekista ja paketit postista, käy pankissa yms. samalla kortilla.
Aika monessa paikassahan henkilökortilla pärjää, varmaan noissa kaikissa.
Mutta tarkoitin että taannoin esim piti anopille hommata sähkösopimusta, no ei onnistu ilman että "hei mä lähetän tarjouksen sähköpostiin ja voit sitten sovelluksesta tarkastella laskujasi", hän ei edes tiedä mitä tarkoittaa sovellus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni Kela-kortti ei ole mitenkään pakollinen apteekissa vaan muukin henkilötodistus käy, esim. ajokortti. Korjatkaa jos olen väärässä
Et ole väärässä. Jos esim ap äiti hakee lääkkeen se vaatii kelakortin.
Hetu riittää, mikäli kyse peruslääkkeistä.
Siis numeroina.
Onko ajokortissa sairastiedot, ne numerot