auttakaa, siskot!
kävi se ikävin: olen aloittanut juuri äitiyslomani ja etukäteen tiesimme että tuloni laskevat reilusti sen takia. nyt joutui mieskin työttömäksi ja tarvitsemme äkkiä hyviä neuvoja talouden suunnitteluun.
mikä tahansa neuvo on nyt kullan arvoinen!
Kommentit (64)
jos luit aloituksen tarkkaan huomasit, että tulomme tulevat nyt _yhtäkkiä_ laskemaan puoleen siitä mitä se oli vielä kuukausi sitten. kyselen neuvoja siihen, miten näiden laskujen kanssa kannattaisi toimia, sillä kulut ovat kuitenkin olleet tulojen kanssa linjassa..
eli olen todella, TODELLA pahoillani jos loukkasin sinua tällä aloituksella. haluaisin vain selvitä tästä tilanteesta kunnialla. aiemmin kävin tekemässä toista työtä aina tiukan paikan tullen, mutta nythän en enää voi tehdä niin! jäljelle jää vaihtoehto karsia kuluja.
miten siis tehdä se karsinta järkevimmin?
Kun olet äitiyslomalla, et tarvitse bussilippua. Ulkoina ruokailemisen voitte lopettaa kunnes rahatilanne paranee. Puhelinlaskuista olisi tosiaan varaa karsia, normaalisti ne ovat 20-30 euroa. Esim sopikaa kaikkien ystävienne kanssa, joiden työnantajat maksavat puhelinlaskut, että he aina soittavat teille päin.
Vaatteista, kauneudenhoitomenoista ja kodin hankinnoista on helppo luopua joidenkin kuukausien ajaksi kunnes miehesi saa töitä. Samoin esim. lehdet voi lakkauttaa.
Ja tosiaan kannattaa nyt aluksi elää tosi tiukasti ja maksaa nuo kulutusluotot pois. Ne ovat kallista rahaa ja toisaalta niissä on sitten joustoa, jos tulee yllättäviä isoja menoja (esim. pyykkikone hajoaa tms.)
Kyllä teidän noilla tuloilla pitäisi hyvin pärjätä, kun alatte katsoa tarkkaan jokaisen euron, minkä kulutatte.
Tosin se ei varmaan ihan heti onnistu, mutta jos miehesi työttömyys jatkuu, voit yrittää löytää keikkatöitä sunnuntaiksi.
vapaa-aikaan on laskettu koko vuoden vapaa-ajan kulut eli toisin sanoen matkailu ulkomaille ja omien vanhempien/miehen vanhempien luokse (asuvat toisella paikkakunnalla). vapaa-aikaan on laskettu myös joululahjarahat.
vaatteita tosiaan voi vähentää, tosin nyt kun vauva tulee, emmekä oikein ole saaneet lahjoituksena mitään (paitsi äitiyspakkaus), täytyy vauvallekin alkaa ostella juttuja. ne ovat tottakai meiltä pois.
syömme kotona hyvää ruokaa, mutta tuo kuukausittainen lasku totta tosiaan sisältää paljon hedelmiä ja vihanneksia (yritän vielä ostaa reilun kaupan juttuja) mutta ehkä saan anteeksi jos välillä ostan vain halvinta..
ulkona syöminen rajoittuu talvivauvan syntymän jälkeen varmaan ihan automaattisesti.. :0) satanen siitäkin säästöön! ravintolassa käyminen kyllä maksaa ihan sikana! ei tuohon ole laskettu kuin pari kertaa kuussa+kahvittelut kaverin kanssa.
mitähän muuta.. täytyy vissiin alkaa tosissaan pitää kirjaa siitä mitä ostaa. meillä ei ole autoa, joten kerran viikossa kaupassa käyminen on mahdoton ajatus. en ikinä jaksaisi raahata kotiin kaikkea sitä kamaa bussilla.
mutta työn luonteen vuoksi minun täytyy olla hyvin palautunut synnytyksestä ennenkuin voin aloittaa sen työn. nyt kuitenkin menee vielä ainakin kuukausi etten voi mennä töihin. olen rv 35.
kiitos muuten että olette kannustavia. myös noi negakommentit ovat minusta ihan asiallista luettavaa!
Vierailija:
lisäksi meillä on tällainen rahankäyttö tähän asti:asuminen 700,-
ruokailu kotona 450,-
ruokailu ulkona 100,-
*aika paljon, tosin veikkaan että tulee laskemaan ihan itestään kun vauvan kanssa ei oo niin helppo lähtee, tästä karsisin ekana
liikenne 150,- (seutuliput kahdelle)
*sinä et tarvitse seutulippua kun saat matkustaa vaunujen kanssa ilmaseks.
puhelin 150,-
vakuutus 15,-
opintolaina 120,-lisäksi budjetoituna, mutta vaihtelee kovasti:
vaatteet 100,-
kauneus ja terveys 120,-
kodin eri hankinnat 100,-
vapaa-aika 150,-yhteensä pyöreät 2000 euroa.
olisko neuvoja mitä kannattaisi karsia?
Ja kestovaippoja suosittelen, kirpparilta saa suht edullisesti ja jos osaat käyttää ompelukonetta niin eikun vanhat pyyhkeet vaipoiksi ja kangaskauppojen alelaareja penkomaan. Yhden vaippasäkin hinnalla saa itsetehtynä monta vaippaa ja niitä voi käyttää monta kuukautta.
en usko hänestä olevan vähään aikaan työntekijäksi. hänelle kävi ikävä juttu enkä voi todellakaan syyttää häntä vaikka haluaisikin jäädä kotiin vähäksi aikaa. surullista, mutta totta: minusta mieheni on ansainnut pienen hermoloman.
minulla taas riittää virtaa joten aion kannatella kotimme taloutta nyt kun miehellä on vaikeaa. *sädekehä loistaa*
Vierailija:
kolmen tonnin edestä kulutusluottoja (stockan tili, visa ja mastercard yhteensä) pitäisi sitten maksaa pois. aika paljon niitäkin on kertynyt, vaikkei heti alkuunsa olisi uskonut..lisäksi meillä on tällainen rahankäyttö tähän asti:
asuminen 700,- TÄLLE EI PALJON MITÄÄN VOI
ruokailu kotona 450,- 400¿ RIITTÄÄ HELPOSTI, KÄYT LIDLISSÄ JA POIS KALLIIT JUUSTOT YMS. MUUT HERKUT. PÄÄASIASSA TEET KAIKEN ITSE
ruokailu ulkona 100,-ETTE RUOKAILE ULKONA, JOTEN 100¿ SUORAA SÄÄSTÖÄ
liikenne 150,- (seutuliput kahdelle)KANNATTAA VARMAAN PITÄÄ LIPUT, PAKKO ON KÄYDÄ JOSSAIN KUMMINKIN.
puhelin 150,-lLIITTYMÄT VAIHTOON, VAIKKA SALDO RAJOITUKSILLA, NIIN ETTÄ 20¿ KUMMALLEKIN
vakuutus 15,-EI KANNATA LOPETTAA
opintolaina 120,-PAKKO HOITAAlisäksi budjetoituna, mutta vaihtelee kovasti:
vaatteet 100,-OSTOT IHAN MINIMIIN. HALPOJA SITTENKIN. MAX 50¿
kauneus ja terveys 120,-EI KALLISTA KOSMETIIKKAA, VAAN MARKETIN HYLLYLTÄ, 30¿ RIITTÄÄ KUN ON PAKKO, EHKÄ 20¿ JOPA.
kodin eri hankinnat 100,-NYT EI HANKITA
vapaa-aika 150,-HUVITUKSET SIKSEEN. EHKÄ VOISITTE KÄYDÄ KERRAN KUUSSA LEFFASSA JOTEN 20¿ RIITTÄÄ.TÄSTÄ TULI NYT JO 630¿ SÄÄSTÖÄ. MATKAKORTTEJA MIETTISIN VIELÄ KUMMINKIN. ONKO TYÖTTÖMÄLLÄ JA ÄITIYSLOMALAISELLA KUITEMKAAN NIIN PALJON MENIÓJA ETTÄ MOLEMMAT TARVII KUUKAUSILIPUT. EHKÄ SARJALIPPU RIITTÄISI?
mINÄ EN NOISTA LAINA-ASIOISTA TIEDÄ JOTEN MUUT SAA NEUVOA SIITÄ.yhteensä pyöreät 2000 euroa.
olisko neuvoja mitä kannattaisi karsia?
huomasittehan että tuossa on kahden hengen talouden menot? eli vaatteita 50 eurolla kuussa per henkilö ei ole kyllä mielestäni paljon. se on vuodessa n. 600 euroa. siis toppatakit, kengät jne..
löysin juuri kestovaippasivut, tutustun niihin tarkasti. tähän vielä lisäksi olen aika taitava tekemään käsilläni, en usko että vaipat tulevat olemaan ongelma.
olisko muita ideoita?
täytyy kuitenkin muistaa vielä sellainen juttu, että tarvitsen ainakin itse tuon seutulipun sitten kun alan tekemään niitä keikkatöitä. lisäksi ne lasketaan ansionhankintakuluiksi verotuksessa, joten en luovu siitä. mies saa harkita asiaa ihan itse. monet vaateostoksetkin menevät myös samalla ansionhankintavähennyksiin jotka sitten ensi vuonna tulevat suoraan palautuksina.
kaikki mainitsemasi muut säästöt ovat hyviä, tosin säästö ei taida olla vielä tarpeeksi suuri jotta pärjäämme. miten nuo kulutusluotot saisi parhaiten maksettua? kannattaako ottaa joku laina ja maksaa ne pois vai pitäiskö vain pikku hiljaa suurentaa takaisinmaksuerän määrää?
Meillä mies jäi työttömäksi kun esikoinen oli kuukauden ikäinen, mutta mies sai heti uuden työpaikan (metallimies) eikä kerennyt oleen päivääkään työttömänä. Tsemppiä teille. Vauvalle saa kirpparilta halvalla vaatteita ja muutakin tavaraa.
lisäksi koko työpaikka oli todella traumatisoiva ja vei miehestäni kaikki mehut. hän on siis masentunut, luulen.. :0(
katsotaan auttaako se yhtään asiaa.
nii, nuo kulutusluotothan on pakko maksaa pois. jos maksan ylimääräistä ensi äitiyspäivärahasta, jäämme ilman käteistä taas kuukaudeksi eteenpäin jolloin joudun ottamaan kortin käyttöön taas tarpeen tullen. jos taas en käytä koko rahaa laskuihin, voisin ehkä käydä kirpparilla ostoksilla..
hm, ärsyttävää! miksi ihmiselle käy näin juuri TÄSSÄ tilanteessa!?
Ei kuulosta teiän tilanne kuitenkaan niin maailmaa-kaatavalta.
Meillä on myös mies työttömänä ja työttömyysraha on olematon: ehkä noin 400 euroa kuussa. Itse hoidan poikaamme kotona ja vanhempainraha on kans jotain tyyliin 400 euroa. Siihen lisäksi tulee vielä lapsilisät: 100 euroa kuussa. Mitään asumistukia ei saada, koska tulot on " niin kovat" . Ihmetyttää kuka niitä asumistukia oikein saa....
Mies etsii kokoajan töitä mutta ei näytä löytyvän.
niin, ja lisäyksenä tuohon että vuokra on 420 euroa ja lainanlyhennys autosta 500 euroa. Siinä ei sitte paljon jää enää laskuihin ja ruokaan.
miten tuo vanhempainraha oikein määräytyy? äitiyspäivärahahan loppuu kohtapuoliin joka tapauksessa. sen jälkeen tilanne on vielä huonompi ja tähän tilanteeseen pitäisi nyt äkkiä löytää joku hyvä ratkaisu!
mutta mulla oli äitiysraha noin 900 euroa-verot. Käteen jäi 816 muistaakseni. Nyt tulee joka kuukausi 400 tilille. Kai siinä miehen tulot jotenki vaikuttaa luulisin.
Se on kyllä ihan ilmoitusluontoinen asia, ei tarvi mitenkään erityisesti anoa. Varmasti helpottaa tilannettanne radikaalisti kun lainan lyhennys jää pois. Lyhennysvapaa on juuri tällaisia tilanteita varten.
Näyttää siltä, että syötte ulkona aika paljon. Lopettakaa se. Kotiruoka tulee aina halvemmaksi.
Puhelinlaskukin vaikuttaa paljolta... Oma kännykkälaskuni on 20 euroa kuussa! Kokeilkaa netin laskureilla, millaiset kännykkäliittymät olisivat teille edullisimmat. Luopukaa lankapuhelimesta, jos ette sitä ehdottomasti tarvitse. Ryhtykää pitämään yhteyttä enemmän sähköpostitse ja Skypellä kuin puhelimitse.
Meneekö vaatteisiin 100 euroa joka kuu? Kuulostaa siltä, että shoppailette kaikkea kivaa. Ostakaa vain, mitä tosiaan tarvitsette. Ja kannattaa usein miettiä yön yli, ostaako vai ei.
Vapaa-aika 150 euroa... teillä on maksullisia harrastuksia vai käyttekö paljon ulkona, elokuvissa tms? Siitäkin on varmaan varaa karsia.