auttakaa, siskot!
kävi se ikävin: olen aloittanut juuri äitiyslomani ja etukäteen tiesimme että tuloni laskevat reilusti sen takia. nyt joutui mieskin työttömäksi ja tarvitsemme äkkiä hyviä neuvoja talouden suunnitteluun.
mikä tahansa neuvo on nyt kullan arvoinen!
Kommentit (64)
on kalliimpi kuin henkilökohtainen.
vaunujen kanssa pääsette tosiaan ilmaiseksi bussiin ja junaan pk-seudulla ainakin. Käytettyjä yhdistelmiä saa tosi edullisesti, jos ei tarvitse olla ihan uusinta uutta! Vajaa 10v. vanhoja saa n.40-50e ja voivat olla tosi siistejä ja hyväkuntoisia. Eikä ne aina niin kamaliakaan ole, monet käyttävät sellaisia!
KESTOVAIPOISTA: Ennen kuin innostut ompelemaan yhtä sorttia kymmentä kappaletta, niin kannattaa ensin kokeilla erilaisia, ja miettiä mistä itse tykkää, ja vasta sen jälkeen tehdä useita samanlaisia. Tai vaikka ostella käytettynä ensin erilaisia systeemejä, ja sitten ommella itse. Muuten voi mennä hukkaan ompelut, jos teitkin sellaisia joiden käyttö hankalaa. Esim. monet tekevät ja hankkivat etukäteen paljon aio-vaippoja (all in one), kun ajattelvat niiden olevan niin näppäriä jne. Sitten käytössä huomaavatkin, että niiden kuivumisaika on tosi pitkä, ja välillä olisi kiva laittaa enempi tai vähempi täytettä ja imua jne. ja päätyvätkin sitten sisävaippa + kuori yhdistelmään (kuorta ei tartte aina pestä) tai taskuvaippoihin. Kestovaippainfon sivuilta löytyy paljon tietoa ja babyidean sivujen kirpparilta paljon erilaisia käytettyjä vaippoja. Hintahaitari on aikamoinen, joten kannattaa vähän seurata paljonko kannattaa maksaa mistäkin.
Oma säästövinkkini on, että ruuassa voi säästää todella paljon, sekä omissa vaatteissa jne. ja etenkin vauvan! Käytettynä löytää kirppareilta todella hyväkuntoisia edullisesta jos vaan jaksaa kierrellä! (sielläkin pyydetään välillä ryöstöhintoja)
" Haltiakohtainen lippu
on kalliimpi kuin henkilökohtainen"
joista saa hyvää tavaraa edullisesti, ainakin alle yksi vuotiaalle. Sitä vanhemmille joutuu jo vähän enemmän metsästämään uudenveroisia vaatteita, sillä konttaavat ja telmivät lapset kuluttavat ja sotkevat vaatteensa nopeasti piloille. Olemme säästäneet todella paljon vaatekuluissa, ja silti lapsemme kulkee hyvän näköisissä vaatteissa näin taaperonakin. Jopa jotain kenkiä on löytynyt kirppareilta, vaikka niiden suhteen olen todella tarkka ostaja.
Myös omista vaatteistani noin puolet on kirppareilta, nekin ovat ajanmukaisia ja siistejä. Mitä en löydä käytettynä, ostan kaupasta.
Jaksamista sinulle ap, kyllä te tulette pärjäämään, sillä noissa teidän menoissa on paljon tinkimisen varaa. Vauvallekaan ei tarvitse hankkia kaikkea etukäteen, ajan myötä vasta huomaa mitä oikeasti tarvitsee. Meillä vauvasänky ja sitteri jäivät ihan turhiksi ostoksiksi, kun vauva ei niissä viihtynytkään.
Miten saa 200 euroa riittämään ruokaan ja muihin tarvikkeisiin. Meitä on 2 aikuista ja 1-vuotias poika. Teen itse ruoat+leivon leivät(joskus tosin ostan leivät kaupasta). Kyllä se riittää kun on pakko riittää.
asumme edullisesti, kulut ovat kokonaisuudessaan n. 700¿ kuukaudessa. pitäisikö ehkä neuvotella asuntolaina pidemmälle aikavälille?
plus miehen tuleva työttömyyskorvaus, sen suuruutta en edes tiedä. asuminen on kuitenkin säästämistä, en oikein tiedä kannattaako muuttaa (ei sekään ilmaista ole ja tosiaan olen viimeisilläni raskaana).
osta ruokaa aina kerralla enemmän, säästät ruokakuluissa pidemmän päälle reilusti. seuraile tarjouksia esim vaipoista ja muusta vauvan tarpeista. keitä ruokaa kerralla enemmän, osa pakastimeen. pankista voi anoa lainasta lyhennysvapaata, jolloin maksat vain korot, jos tilanne menee niin tiukalle.
Sinuna harkitsisin kestovaippailua (ainakin osaksi), vaikka itselleni se ei kyllä sopinut. Vauvan ruuat kannattaa tehdä itse sitten, kun on ajankohtaista. Tulevat niin tosi edullisiksi. Itse ostan vain noita hedelmä- ja marjasoseita.
Tehkää myös teidän omat ruuat itse ja suosikaa edullisia vaihtoehtoja. Eli vältä valmisruokia ja puolivalmisteita, ovat kalliita. Osta ruokaa tarjouksesta pakkaseen. Osta esim. paahtoleipää pakkaseen ja ottakaa sieltä aina niin monta siivua kerralla kuin haluatte ja paahtakaa. Näin meillä ei ole mennyt vuosiin leipää homeisena roskiin.
Käy laskut läpi ja tee niistä ns. laskuluettelo, johon kirjaat kussakin kuussa tulevat laskut -> ei tule yllätyksiä. Jos on " liian suuria" laskuja, mieti voisiko useammassa erässä maksaminen olla vaihtoehto. Karsi ylimääräiset menot esim. lehtien tilaukset. Mieti kuitenkin kannattaako esim. paikallisen sanomalehden tilausta irtisanoa kun miehesi etsii töitä.
Toivottavasti oli apua, onnea odotukseen ja miehellesi työn etsimiseen. Se kannattaa aloittaa muuten heti!
C=I:)
mutta ongelma on se, että meidän tulomme tippuvat kertaheitolla yli tuhannella eurolla kuussa. tottahan menot on suunniteltu niiden tulojen mukaan. tottahan toki mies hakee töitä mutten voi jäädä odottelemaan kunnes niin tapahtuu, jotain pitää pystyä tekemään jo ennen sitä.
alan pian laskeskella mitä kulutusluottoja meillä on ja miten paljon.. voi ehkä tulla kyselemään lisää neuvoja kun olen saanut laskelmat valmiiksi?
inhottavaa tunnustaa, mutta näin yllärinä tämä talouden radikaali muutos on todella turhauttavaa!
saan kyllä pitää lyhennysvapaata kaksi kertaa vuodessa ilman mitään kuluja. en sitten tiedä, maksaako lyhennysvapaan pitäminen pidemmällä aikavälillä? se tietty selviää kysymällä pankista.
vituttaa (anteeksi!)
kun tuntuu NIIN pahalta: odotamme esikoistamme ja tämä on kyllä omiaan vähentämään luottamusta siihen että kaikki sujuu hyvin. la on mulla neljän viikon päästä enkä voi olla miettimättä miten ihmeessä tästäkin nyt selvitään!
luota vaan itseesi ja nauti tulevasta vauvasta. Ei täällä Suomessa kukaan nälkään kuole, sosiaaliturva niin hyvää.
Kunhan pahin v*tutuksesi laantuu, niin huomaat sen kyllä. Uskon että polla meinaa just nyt räjähtää, mutta koita jaksaa. Koita myös tukea puolisoasi, hänellä on varmaan _todella_ kurja fiilis. Hänestä voi tuntua, että on pettänyt sinut ja tulevan vauvan. Eihän se työttömyys kuitenkaan hänen vika ole.
Tsemppiä vielä!
-10-
Ps. Kulutusluotot nippuun ja katsokin, ettei tule lisää! Ne on ihan älyttömän hintaisiakin.
kolmen tonnin edestä kulutusluottoja (stockan tili, visa ja mastercard yhteensä) pitäisi sitten maksaa pois. aika paljon niitäkin on kertynyt, vaikkei heti alkuunsa olisi uskonut..
lisäksi meillä on tällainen rahankäyttö tähän asti:
asuminen 700,-
ruokailu kotona 450,-
ruokailu ulkona 100,-
liikenne 150,- (seutuliput kahdelle)
puhelin 150,-
vakuutus 15,-
opintolaina 120,-
lisäksi budjetoituna, mutta vaihtelee kovasti:
vaatteet 100,-
kauneus ja terveys 120,-
kodin eri hankinnat 100,-
vapaa-aika 150,-
yhteensä pyöreät 2000 euroa.
olisko neuvoja mitä kannattaisi karsia?
tarvin ihan oikeasti apua.. vielä en tohdi mennä velkaneuvontaan, jospa tämä selviäisi aaveeläisten avulla. :0)
Sä saat 1200 e /kk plus miehes tulot! Me saadaan (nelihenkinen perhe) yhteensä kuukaudessa rahaa n. 1400 euroa. 700 e menee asumiseen (vuokra, sähkö, vesi, netti), keskimäärin satanen muihin laskuihin, ja silti jää vielä 600e. Nelihenkisen perheen ruokiin riittää 70 e / viikko ja vaipat, pesuaineet, wc- ja talouspaperit, roskapussit ym. 30 e / viikko. Kauppaan siis menee 400 e/ kk. Vielä jää 200 e vaatteisiin, elokuviin, filmin vuokraamisiin, herkkuihin ym. Monesti tästä 200 eurosta laitetaan 50-100 e säästöön, jotta voidaan tarvittaessa ostaa jotain isompaa. Viimeksi ostettiin tiskikone (630e), eikä sitä säästetty pitkään.
Mua niiiin ärsyttää, kun jotkut valittaa isoillakin tuloilla. Kyllä sitä pärjää vähälläkin, kun vaan haluaa. Kyse on vaan siitä, mihin on tottunut!! Kannattais opetella tekemään halpaa perusruokaa (enkä nyt tarkoita vain puuroa ja makaroonia). Niitä kasviksiakin on varaa ostaa, vaikka kaikki väittää että ne on niin kalliita. Pitää jättää ne einekset ja puolivalmiit ruuat kauppaan, ja tehdä kaikki itse...
kaikkea te jaksatte tapella, mutta nyt olisi mahdollisuus myös auttaa.
kaikki leffat on joko vuokrattu tai sitten imuroitu netistä (HYI!). mutta vinkkinä samassa tilanteessa oleville.