auttakaa, siskot!
kävi se ikävin: olen aloittanut juuri äitiyslomani ja etukäteen tiesimme että tuloni laskevat reilusti sen takia. nyt joutui mieskin työttömäksi ja tarvitsemme äkkiä hyviä neuvoja talouden suunnitteluun.
mikä tahansa neuvo on nyt kullan arvoinen!
Kommentit (64)
Vierailija:
kolmen tonnin edestä kulutusluottoja (stockan tili, visa ja mastercard yhteensä) pitäisi sitten maksaa pois. aika paljon niitäkin on kertynyt, vaikkei heti alkuunsa olisi uskonut..lisäksi meillä on tällainen rahankäyttö tähän asti:
asuminen 700,-
ruokailu kotona 450,-
ruokailu ulkona 100,-
liikenne 150,- (seutuliput kahdelle)
puhelin 150,-
vakuutus 15,-
opintolaina 120,-lisäksi budjetoituna, mutta vaihtelee kovasti:
vaatteet 100,-
kauneus ja terveys 120,-
kodin eri hankinnat 100,-
vapaa-aika 150,-yhteensä pyöreät 2000 euroa.
olisko neuvoja mitä kannattaisi karsia?
mutta ap:n laskelman menoista näin ja se oli vähintään pöyristyttävä! Tarkkaan laskien kaksi aikuista syö ihan kevyesti 300 eurolla kuussa - ulkona ette ehdi sitäpaitsi nyt vähälle aikaa syödä, kun vauva on pieni ;) Tähän nyt vertaan meidän taloutta, jossa kaksi aikuista ja taapero: ruokakauppaan vajaa 300 euroa kuussa, sisältäen vessapaperit, pyykinpesuaineet, siivousaineet jne. Vaati viitseliäisyyttä ja suunnittelua, mutta syödään tosi makoisaa ruokaa ja syödään paljon! :) Olen vaan kokenut, että ruoka on se helpoin, missä voi säästää.
Noi kaikki vaatemenot, kodin hankinnat jne. on kanssa ihan hallittavissa ja niissä säästää pitkän pennin, kun harkitsee aina ostaessa tarkkaan ja miettii, tarvitseeko sitä ihan oikeasti, voisiko sen korvata jollain halvemmalla vaihtoehdolla jne. Meilläkin on jäänyt monta " turhaa ostosta" kauppaan sen jälkeen kun rahatilanne meni kehnoksi, vaati hetkisen opettelua, mutta nykyisin koen suurta tyytyväisyyttä, jos osaan harkita järjellä ja jättää ostamatta kaiken maailman juttuja, joita ei oikeesti välttämättä tarvitse. Säästyy euroja niin ettei perässä kestä.
Menee ruokaan+tarvikkeisiin ENINTÄÄN 200 euroa kuussa ja tähän sisältyy kaikki vauvanruoat, vessapaperit, pesuaineet, kodin puhdistusaineet jne. Kaikki mitä marketista ostaa.
Korot joutuu kuitenkin maksamaan, ja kun laina ei yhtään lyhene niin korkoja maksellaan moneen kertaan.
Kulutusluotot kannattaa maksaa pois vaikka halvempikorkoisella pankkilainalla...neuvotelkaa se samaan kuin asuntolainan korko! Sitten kuukausierä kohtuulliseksi, esim. tuo 700 yhteensä.
Tulonne ovat kuitenkin tosi hyvät.
Äitiyslomalla/vanhempainvapaalla et saa mitään muuta tukia.
Meillä riittää rahat erittäin hyvin.
Meillä on ainoastaan asuntolaina (lyhennykset 100 euroa kuussa).
Sähkölasku tulee kolmen kuukauden välein ja summaa en nyt just muista, kun edellinen lasku tuli viime kuussa. Meillä on kuitenkin iso omakotitalo.
Autojen (2 kpl:tta) vakuutukset on n. 200 euroa vuodessa (vanhat jenkit) + bensoihin/dieseliin menee n. 100 euroa kuussa, miehen työn takia, hänellä on paljon vapaita (palomies kun on), joten autoja käytetään lähinnä kaupassa käyntiin, harrastuksiin käyntiin ja miehen työssä käyntiin.
Muihin vakuutuksiin menee n. 150 euroa vuodessa.
Ruokaan menee kuussa n. 600-700 euroa. Eineksiä (nakkeja) ostetaan ainoastaan silloin, kun tehdään nakkikeittoa tai nakkikastiketta. Pullat, sämpylät, kakut ym. tehdään itse. Tehdään isoja annoksia ja laitetaan loput pakkaseen tai syödään seuraavana päivänä. Suositaan keittoja ja laatikkoruokia + puuroja. Meillä on pihalla karviais- ja vadelmapuskia (muutama) ja laitetaan marjoja pakkaseen. Samoin mansikkamaa löytyy takapihalta ja myös mansikoita löytyy pakkasesta paljon. Käydään usein mustikkametsässä ja myös mustikoita löytyy pakkasesta. Ostetaan paljon " punaisella lapulla" olevia lihoja, leikkeleitä ja laitetaan pakkaseen. Ostetaan kerralla isompi satsi. Myös tummaa leipää pakastetaan. Vanhempani asuvat maalla ja heillä on iso perunamaa ja he laittavat perunoita ja porkkanoita ym. kellariin, josta saamme aina tarpeen tullen pottuja, lanttuja, porkkanoita. Eli noita ostetaan harvoin kaupasta. Maitoa meillä menee hirveästi ja se onkin suurin " menoerä" . Kilohintoja katsotaan ja ostetaan halvinta juustoa, jugurttia ym. Katsotaan myös halvimmat kilohinnat tomaateista, kurkusta ym. Myös tarjoukista ostetaan useampi jugurtti, viili ym. Pesuaineissa (tiski- ja pyykkiaineissa) ei tingitä vaan ostetaan laatuja. Esim. nuo halpis merkit on aika huonoja, joten niitä vältetään. Vessapaperi on myöskin sellaista, että emme osta ihan halvinta merkkiä, mutta ei myöskään mitään kalleinta. Ostamme vessa- ja talouspaperia säkeissä. Meillä ei tällä hetkellä ole yhtään vaippaikäistä, kun kuopuskin oppi kuivaksi pari kuukautta sitten, mutta vaippoja ostamme aina tarjouksista " säästöön" ja käytämme myös halvinta merkkiä. Omat siteeni on halpis merkkejä (X-tra, Vuokkoset ym.).
Meikkejä olen ostanut viimeeksi varmaankin vuosi sitten ja ostan Yves Rocherin ja Lumenen meikkejä. Vaatteita olen ostanut viimeeksi varmaankin 10 vuotta sitten, samoin mieheni. Äitini leikkaa miehen, minun ja lasten hiukset (tai lähinnä tasoittaa latvoista). Ulkona käydään varmaankin kerran puolessa vuodessa, jos silloinkaan.
Lasten vaatteet hankitaan kirpparilta, saadaan kavereilta tai pienemmät käyttävät isompien vanhoja vaatteita. Mutta ostetaan myös joskus uusia vaatteita.
se joka ihmetteli leväperäistä ruokalaskua kommentoisin sen verran, että syömme hyvin ja kotona tehtyä ruokaa. tosin tähän asti, koska rahaa on ollut käytössä ihan ok, olemme pystyneet tekemään valintoja muullakin kuin hinnan perusteella. haluaisin olla kuluttajana mahodllisimman tarkka esim. tuotteen kotimaisuudesta. nyt sitten pitää ilmeisesti joustaa tuosta näkemyksestä.
autoon meillä ei mene yhtään rahaa, se on ollut iso säästö. käytämme 150¿ bussilippuun jolla voi sitten kulkea vaikka yötä päivää bussilla. tämä tietysti rajoittaa vähän tuota kaupassa käymistä; emme oikein voi ostaa koko viikon ruokia yhdellä kertaa ja isosta automarketista sillä niiden kuljettaminen bussissa on suht kypsää.
vakuutukset varmasti nousevat sen jälkeen kun vauva syntyy eli tuo 15 euroa kuussa ei tule riittämään.
näitä vinkkejähän mä pyysin ihan sen vuoksi että ehkä teillä ulkopuolisina on eri näkemys järkevästä taloudenhoidosta. en valita, mutta tämä meidän tilanne tuli eteen aika yllättäen ja ensi reaktio oli, ettemme millään pärjää koska noi kulutusluotot tulevat viemään leijonan osan tulevista tuloistamme!
halusin ehkä myös jollakin tapaa varoittaa teitä muita: tulot eivät välttämättä pysy aina ja ikuisesti samoina..
Vauvan ruuat olen aina tehnyt itse, välillä olen kyllä ostanut hedelmä- ja marjasoseita. Mutta harvemmin.
Mies käy myöskin metsällä ja meillä syödään hirvenlihaa paljon.
Meillä on myöskin eläimiä ja niihin menee:
Kaksi kääpiöluppaa. Puruja ei käytetä ollenkaan vaan niiden häkissä on vanha matto alustana. Pissalaatikon hiekkaan menee n. 20 euroa vuodessa (ostetaan sellainen iiiiiiiiso säkki, joka kestää kauan, vähintään puoli vuotta). Ruokiin menee n. 15 euroa kahdessa kuukaudessa. Heinää saadaan meidän äitin ladosta mielin määrin, joten sitä ei tarvitse ostaa. Suola- ja kalkkikiviin menee 2 euroa kuussa. Porkkanoita ym. tuoreruokaa haetaan kellarista.
6 gerbiiliä:
Puruihin menee 10 euroa kuussa (ostetaan pari pussia ja purut vaihdetaan n. kuukauden välein). Ruokaan menee 5 euroa kuussa (ostetaan iso pussi, joka kestää 3-4 kuukautta). Tuoreruokaa haetaan kellarista. Chinchillan hiekkaan menee 10 euroa vuodessa (tuo pönttö maksaa tuon ja se kestää vuoden.
2 kissaa:
Ruokiin menee 20-30 euroa kuussa (ostetaan halvinta purkkiruokaa, kun nuo eivät muuta syö + raksuja ostetaan isommissa säkeissä, jotka kestävät kauan, koska nuo eivät tykkää niinkään tuosta). Annetaan myös paljon lihaa, broileria ym. ihmisten ruokia + ostetaan useasti sydäntä ja kieltä.
Hamsterit (1 syyrialainen ja 1 talvikko):
Puruihin 10 euroa kuussa (purut vaihdetaan n. kuukauden välein). Ruokiin menee n. 5 euroa kuussa (myös näille ostetaan iso säkki, joka kestää kauan). Tuoreruokia saadaan kellarista.
Punakorva:
Ruokiin menee n. 10 euroa kuussa.
2 marsua:
Puruihin menee n. 10 euroa kuussa (vaihdetaan kahden viikon välein). Pelletteihin menee n. 15 euroa kahdessa kuussa (ostetaan iso säkki). Tuoreruokaa saa kellarista ja heinät tulee äitin luota.
2 rottaa:
Puruihin menee n. 10 euroa kuussa (vaihdetaan kahden viikon välein). Ruokaan menee n. 15 euroa kahdessa kuussa (myöskin iso säkki). Tuoreruokaa saa kellarista.
5 koiraa:
Kuivaruokaan menee n. 40 euroa kolmessa kuussa (ostetaan jätti-iso säkki, joka kestää 3-4 kuukautta). Purkkiruokaan menee n. 20 euroa kuussa. Noille annetaan myös sydäntä, kieltä, lihaa ym.
Iso akvaario:
Ruokiin menee n. 10 euroa puolessa vuodessa.
Noista elukoista suurin osa on tullut meille rescue tapauksina ja esim. talvikko on esikoisen lemmikki, syrkki puolestaan toiseksi vanhimman lemmikki. Asutaan siis isossa talossa maalla, joten tilaa riittää.
Meille jää joka kuukausi n. 100 euroa säästöön, laskuista riippuen.
asuminen 700,-
ruokailu kotona 300,-
ruokailu ulkona 20,-
liikenne 150,- (seutuliput kahdelle)
puhelin 80,-
vakuutus 20,-
opintolaina 120,-
lisäksi budjetoituna, mutta vaihtelee kovasti:
vaatteet 50,-
kauneus ja terveys 50,-
kodin eri hankinnat jäädytetty
vapaa-aika jäädytetty
näin laskien, karkeasti, menisi rahaa n. 1500,- kuussa. mietin vain että miten nuo kauneus- ja terveysmenot saadaan kuriin kun lääkäriinkin pitää varata jonkin verran rahaa? puhelimen laskin uuden sopimuksen mukaan (39,90/kk 1000 minuuttia). ulkona syömiseen haluan varata edes nimellisen summan, sillä täytyyhän ihmisen joskus käydä ulkonakin syömässä yhden vuoden aikana! tuota opintolainaakin voisi tietysti vielä harkita, voisiko sen takaisin maksua pidentää..
en voi käsittää miten jollakin menee ruokaan, pesuaineisiin jne 200 euroa kuussa. kuinka monta henkeä tuolla oikein elää?!
vanhemmat varmaan pelastavat jo paljon kun heillä on tuota maata..
minä asun kerrostalossa jonka parveke on kesällä yrttien ja kukkien peitossa. mutta ei siellä montaa perunaa kasvata :0)
vaunujen kanssahan matkustaa ilmaiseksi joten teille riittää 1 lippu yhteiseksi.
Mutta mieti mitä kivaa ja halpaa voitte yhdessä tehdä. Onko teillä hoitoapua sitten kun vauva on jo isompi ja voi jäädä muittenkin hoitoon? Esim. elokuvakäynnit tulee aika kalliiksi, jos joutuu maksamaan lastenhoidosta.
joku tuota aiemmin ihmetteli. teen siis joka vuodeksi itselleni budjetin jonka mukaan taloutemme lepää. tähän asti rahaa on ollut x-määrä, tästä eteenpäin ainoastaan ½x. sen kanssa nyt yritetään opetella elämään, ei tässä sen kummemmasta ole kyse!
ajatelkaa mitä omalle taloudellenne kävisi jos tulonne laskisivat yhtäkkiä puoleen (ja siihen asti juosseet menot jatkaisivat edelleen juoksemistaan!). pientä ymmärtämystä siis kehiin joillekin tähän ketjuun jo vastanneille!
Joo, eläintarha löytyy :D
Mutta esim. tuo konna tuli sellaisista oloista, että omistajat eivät tienneet yhtikäs mitään konnista. Se " uiskenteli" 200 litraisessa altaassa, kun noille tuo minimi allas koko on 250 litraa (tuolla on nyt 350 litrainen allas). Ruokinta oli retuperällä ja senpä takia konnan kuori oli aika pahassa kunnossa. Sille oli annettu pelkästään purkkiruokaa, ei mitään muuta. Lämmittely/kuivittelu paikkaa ei ollut ollenkaan. Lamppua ei myöskään ollut. Perhe oli ostanut konnan, kun lapset olivat mankuneet.
Rotat tulivat yhdestä lapsiperheestä, jonne ne oli hankittu LAPSILLE (alle kouluikäisille) ja koska eihän lapset nyt osanneet hoitaa noita ja vanhempien mielestä nuo olivat ällöttäviä, joten ne sitten tuli meille.
Marsut tulivat meille allergiaperheestä, jonne ne oli hankittu lapsille. Epäilen kyllä tuota allergiaa, koska perheessä oli muitakin elukoita...
Lapsuudenkodissani kyllä riittää peltoja ja ym. Nykyisin tuo perunamaa ei ole mikään järin iso, mutta niin iso kuitenkin, että perunoita riittää meidän perheelle, äidilleni sekä tädilleni ja hänen miehelleen. Äidilläni on myöskin tuo iso kasvimaa ja häneltä sitten saa porkkanoita ym.
alan käymään mahdollisuuksien mukaan keikkatöissä sunnuntaisin joten tulen tarvitsemaan sen kausilipun. lisäksi sen voi vähentää verotuksessa joten en näe tarvetta lopettaa lippua kokonaan.
Kun sinä käyt töissä, mies hoitaa lasta kotona, jos mies menee jonnekin sinä hoidat lasta. Jos lähdette yhtäaikaa ulos, se toinen, liputon pääsee niitten mukana olevien lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi.
Vai onko teillä vauvalle vaunut, vai meinasitteko esim. liinailla?
Ne on meillä yhteensä 50 euroa kuussa (ei kyllä itse asiassa ihan sitäkään). Kännyköitä on neljä kappaletta; kahdella vanhimmalla + mulla ja miehellä.
Meillä kaikilla on prepaid liittymä ja jokaisen liittymään ladataan 20 euroa kuussa, lapsilla tuo kestää yli kaksi kuukautta (heille ladataan lisää puheaikaa n. 2.5 kuukauden välein), mies lataa puhelimensa n. puolentoista vuoden välein ja minä itse olen ladannut puhelimeni viimeeksi elokuussa ja vieläkin on saldoa jäljellä 5 euroa... Eli meidän perheessä puhutaan todella harvoin puhelimessa ja just sen takia me otettiinkin nuo prepaid liittymät. Ladataan lisää puheaikaa, kun saldoa on n. 2 euroa jäljellä. Meillä on Kolumbuksen prepaid liittymät.
Nettiliittymä maksaa 23 euroa kuussa.
Leffoja katsotaan telkkarista ja huudetaan halvalla huutiksesta ja ostetaan divareista. Kirjoja lainataan kirjastosta ja oikein hyviä kirjoja ostetaan huutiksesta ja divareista.
Lehtiä meille tulee:
Aku Ankka (*punastuu*), tullut jo mun lapsuudessani.
Nalle Puh lehti (jonka yhden lapsen kummi on tilannut synttäri lahjaksi ja tuota sitten jatketaan vielä, kummi maksaa).
Prinsessa lehti (tässäkin on sama juttu, kummi tilasi ja meidän ei tarvitse maksaa mitään).
Hesari.
kummankin vanhemmat ja sukulaiset, yhtä poikkeusta lukuunottamatta, asuvat toisilla paikkakunnilla kuin me. tämä yksi täällä asuva sukulainen ei nauti minun luottamustani joten hänestäkään ei oikein ole apua, päinvastoin, hän tarvitsee ennemminkin meidän apuamme :(
olen siis tottunut hoitamaan kotia mutta nyt en oikein voi itse vaikuttaa perheemme tuloihin.
" Eikös se kausilippu voi olla yhteinen?"
-> onko se saman hintainen kuin henkilökohtainen lippukin? tuossa voisi olla ideaa. vaunuja emme ole vielä hankkineet, tarkoitus olisi kantaa liinassa. täytyy kuitenkin laittaa se vielä mietintään..
kun en enää käy töissä. uskokaa tai älkää, mutta työssäni tarvitsen kännykkää jonka käytöstä maksan itse joka sentin..
en siis pelkästään juorua kavereiden kanssa tuntitolkulla, vaikka kyllä teen sitäkin.
Vierailija:
Se ei ole TUPLASTI kalliimpi. Mielestäni ette edelleenkään tarvitse kahta lippua, aiemmin mainitsemistani syistä.