Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruskeaa vuotoa RV 5 + 5

Vierailija
08.03.2023 |

Onko kellään kokemusta raskauden alussa ruskeasta vuodosta? Tai oikeastaan vuodosta ei ole kyse, vain paperilla pyyhkiessä jää pieni haalea ruskea jälki. Alkoi eilen illalla, tänään ei ole käytännössä näkynyt. Onko tämä nyt keskenmenon alkua? Kokemuksia?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. On normaalia.

Vierailija
22/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pelotella, koska todennäköisempää on että kaikki on täysin ok ja limakalvoissa on esim joku pieni haava tms. Mutta kerron vaan että mulla tuli ruskeaa tuhruvuotoa kohdunulkoisessa raskaudessa.

Jos olisin sinä niin menisin ehkä ultraan tsekkaamaan että kaikki on hyvin jos huolestuttaa.

Ylipäätään mä menisin rv 5 tai 6 ultraan vaikkei tulisikaan enää mitään oireita jos vielä raskautuisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaiskotollasista mennä kirjoittamaan asiammallisemmalle palstalle kun täällä taas pellet vauhdissa. Eikön tuo ole normaalia. Ei aihetta huolestua. Mutta tämä vaan mun mielipide.

Vierailija
24/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pimeitä ihmisiä taas liikkeellä, aivan kamalia vastauksia.

Ap:lle tsemppiä! Voi olla keskenmeno tai voi olla, ettei. Odotus on nimensä mukaisesti odotusta, piinaa ja epävarmuutta. Noilla viikoilla ei edes ultrasta ole apua varmuuden saamiseen.

Jos vuoto ei muutu runsaaksi ja kirkkaaksi, niin et voi oikein muuta tehdä, kuin odottaa ainakin pari kolme viikkoa ja käydä sitten yksityisellä varhaisultrassa.

Tsemppiä ja onnea matkaan! Toivotaan, että kaikki menee hyvin.

Vierailija
25/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavinta todennäkösesti edessä

Vierailija
26/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös alkuraskaudessa ruskeaa vuotoa. Säikähdin silloin isosti, että menee kesken, mutta ei ollut syytä huoleen. Olin touhunnut ja siivoillut päivän ja keho yritti sanoa, että nyt olisi aika rauhoittua.

Kävin mutkan päivystyksessä ja otettiin ultra ja siellä se pieni sydän sykki :) Tiedän, miten hirveitä tunteita käyt läpi. Toivon, että siellä on kaikki hyvin sinulla ja vauvalla <3

Vierailija
27/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen vähäinen tuhru on ihan normaalia ja yleistä. Jos tulee sietämättömiä kipuja tai vuotoa niin paljon, ettei mitkään siteet riitä, niin sitten yhteyttä terveydenhuoltoon heti.

Voi olla keskenmeno tai voi olla olematta, molemmista on kokemusta. Ihan vielä ei välttämättä kannata mihinkään ultraankaan mennä, sillä siellä katsotaan, että "on täällä vielä jäljellä, muttei syke ei vielä näy. Nyt vaan odotellaan ja katsotaan miten käy. Tule uudelleen ultrattavaksi viikon päästä."

Vierailija
28/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin mulla oli pariinkin kertaan vuotoa, mutta kaikki meni hyvin.

Se on kyllä totta, että raskauden hirvein puoli on se karmiva epävarmuus. Voimia kovasti ap sen äärelle <3  Koeta pitää itsesi kiireisenä siihen asti, että pääset lääkärille. Kutsu ystäviä kylään, mene elokuviin, mitä ikinä keksitkin.

Vierailija
29/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua pelotella, koska todennäköisempää on että kaikki on täysin ok ja limakalvoissa on esim joku pieni haava tms. Mutta kerron vaan että mulla tuli ruskeaa tuhruvuotoa kohdunulkoisessa raskaudessa.

Jos olisin sinä niin menisin ehkä ultraan tsekkaamaan että kaikki on hyvin jos huolestuttaa.

Ylipäätään mä menisin rv 5 tai 6 ultraan vaikkei tulisikaan enää mitään oireita jos vielä raskautuisin.

Mielummin rv 7 tai 8, jos menee jo rv5, voi olla että sykkeet ei näy ja sitten tulee vaan lisää stressiä, vaikka kaikki oliskin hyvin.

Alkuraskauden epävarmuus on kyllä raastavaa.

Vierailija
30/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tullut tuommoista vuotoa ja ihan kunnolla vertakin joskus rv6-7 tietämillä. Molemmat raskaudet kumminkin jatkuneet normaalisti, en tiedä mikä siellä on vuotanut. Tosi stressaavaa kyllä. Mutta yllättävän yleistä ja silti kaikki voi mennä hyvin.

Vierailija
31/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli ruskeeta tuhrua muutaman päivän. Sitten se muuttui punaiseksi tiputteluksi ja lopuksi sain keskenmenon. Tuhrusta keskenmenoon meni viikko.

Vierailija
32/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä olla stressaamatta ja ajatella myönteisesti että kaikki on todennäköisesti hyvin. Käyt siis perjantaina lääkärissä niin sitten saat tietää mikä on tilanne. Raskaana ollessa täytyy yrittää välttää stressaamista.

Vierailija
33/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuli ruskeaa tuhnua vasta seuraavana aamuna kun olin nauttinut laatikon lidlin olutta

Vierailija
34/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla keskenmenon alku tai sitten ihan vaaratonta tiputtelua. Mulla on ollut sekä järkyttävää veristä vuotoa (siis ihan kunnolla lorisi pönttöön) ja raskaus jatkui normaalisti että taas toisaalta tiputtelua jonka jälkeen keskenmeno. Ainoa mitä voit tehdä on odottaa. Lopputulokseen et voi tällä hetkellä vaikuttaa.

Tsemppiä kovasti!

Vierailija
35/42 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli ruskeeta tuhrua muutaman päivän. Sitten se muuttui punaiseksi tiputteluksi ja lopuksi sain keskenmenon. Tuhrusta keskenmenoon meni viikko.

Sama kaava ja lopputulos. 4 raskautta, 3 lasta, yksi alkuraskauden keskenmeno.

Vierailija
36/42 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli edellisessä raskaudessa n vko 7 alkaen muutaman viikon ruskeaa tuhrua ja parina päivänä noin teelusikallinen kirkasta verta. Ei mennyt poikki, lapsi nyt 1,5v. Lääkärissä itekin kävin ja pahalta näytti ne alapäässä käyneet gynekologin "työkalut" kun olivat aivan veressä, mutta kaikki oli ihan hyvin ja oli kiva nähdä vauva ultrattuna 😊

Vierailija
37/42 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista suurin piirtein sanoilla viikoilla itsellä oli esikoisen raskaudessa. Poika täytti just 21v.

Vierailija
38/42 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista ja lohdullisista sanoista. Jännittää miten huomenna käy. Pitäkää peukkuja. AP

Vierailija
39/42 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri totesi keskenmenon. Kiitokset kaikille kuitenkin tsempeistä. AP

Vierailija
40/42 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kahdessa raskaudessa ruskehtavia niukkoja vuotoja kuukautisten normaaleina alkamisajankohtina 3-4 ensimmäisenä raskauskuukautena. Lisäksi oli toisessa raskauksista kohtuu voimakas lyhyt terävä kipu ja sen jälkeen kirkasta verenvuotoa melkein yhtä paljon ja kauan kuin kuukautisissa, mutta siitäkään ei seurannut keskenmenoa. Se oli istukan reunan irti repeytyminen kohdun venyessä ja suurimman osaa  istukasta "siirtyminen" pois kohdunsuulta, mikä mahdollisti vauvan selviytymisen.

Tuli mahdollisuus alatiesynnytykseen keisarileikkauksen sijaan, kun "etinen istukka" siirtyi kohdun kasvaessa ylemmäksi. Lopulta  raskaudet päättyivät hyvin, kun molemmista alatiesynnytyksistä tuli terveet täysiaikaiset lapset.

Älkää pelätkö. Levätkää mielellään makuuasennossa ja pyrkikää ajattelemaan positiivia ja rentouttavia asioita, jos vuodatte. Toivoa on aina, jos ei muuta ilmene.