Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huh, karua tekstiä sektiosta IL:ssa! Tässä artikkeli.

Vierailija
23.11.2006 |

" Synnytyspelosta ei ylilääkäri Maija Haukkamaan mukaan puhuttu 1970- eikä 1980-luvuilla juuri lainkaan.

- Se on puhtaasti nykyajan ilmiö, vaikka synnytys on varmasti pelottanut ennenkin. Nyt sitä käsitellään avoimesti.

Kun synnytystapa-arvio tehdään vasta suhteellisen lähellä laskettua aikaa, synnytyspelkoa käsitellään hyvissä ajoin paljon aikaisemmin.

Lopputulos on se, että kaksi äitiä kolmesta synnyttää, ja vain yksi kolmesta leikataan ennakkosuunnitelman mukaisesti.

- Synnytyspelosta johtuva keisarileikkaus tehdään noin viikko ennen laskettua aikaa.

Suomessa vallitseva hoitokulttuuri lähtee Maija Haukkamaan mukaan siitä, että raskaus päättyy synnytykseen.

- Keisarileikkaus ei ole meillä yleinen eikä hyväksytty hoitotapa. Sektiota ei tehdä pelkästään potilaan pyynnöstä, eikä potilaalla ole siihen subjektiivista oikeutta.

Syy on selkeästi lääketieteellinen.

- Keisarileikkaukseen liittyy enemmän riskejä kuin alatiesynnytykseen, Haukkamaa toteaa.

- Kaikista synnytyksistä vain 16 prosenttia on sektioita. Mukana ovat sekä suunnitellut että päivystyksessä ja kesken synnytyksen tehdyt leikkaukset. Luku ei ole kansainvälisesti ottaen korkea.

Keisarileikkauksiin on yksi poikkeus.

- Synnytyslääkäri leikkaa potilaan ehdoilla siinä tapauksessa, että tämä kärsii synnytyspelosta.

Nykyaika on luonut toisenkin uuden ilmiön, itsetietoiset asiakkaat, joiden on vaikea hyväksyä sitä, ettei kaikki ole täydellistä.

- Se on lääkärillekin tosi kova paikka, kun potilas on oikein vaativa"

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sektioäiti. Lapsi oli perätilassa. Halusin perätilasynnytykseen. Otettiin röntgenit ja sanottiin " ei missään tapauksessa" . Se oli minulle hirveätä. Koko sektio oli hirveä. Lisäksi minulle laitettiin harjoitteleva lääkäri, joka ei ottanut lasta ajoissa pois ja lapsi kärsi happivajeesta.

Olin itsekin raskauden alussa synnytyspelkoinen. Mutta luin niin paljon synnytyksestä, että pelko hälveni. Ja halusin synnytykseen. Se on oikein ja luonnollista eikä minusta kenenkään tulisi mennä sektioon, jos ei ole pakko. Riskit äidille ja lapselle ovat mittavat. Lisäksi lapsi ei suunnitellussa sektiossa ole valmis. Hänet otetaan pois ennen aikoja. Se ei ole oikein.

Minä haluaisin joskus synnyttää normaalisti. Eikä muotoseikoista sektioon haluavat äidit saa minulta mitään sympatiaa. Synnytyspelkoja on mahdollista käsitellä terapiassa, tai ainakin pitäisi olla. Siihen yhteiskunnan tulisi rahojaan laittaa, ei ongelmien pakenemiseen.

Olen ainakin kuullut, että synnytys voi olla elämän hienoimpia (ja raskaimpia) kokemuksia.

Olen kateellinen kaikille normaalisti synnyttäneille. Minulla ei kuulemma siihen luultavasti ole koskaan mahdollisuutta.

Vierailija
2/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkoja on mahdollista käsitellä, mutta sinäkö määrittelet että onko ne kaikki hoidettavissa ennen synnytystä? Juuri siksi pelkosektion saa, koska pelko haittaa synnytyksen etenemistä ja tekee siitä kenties hyvin epäinhimillisen kokemuksen.

Toki jotkut vain kertovat pelkäävänsä vaikkeivat pelkää. Silti joskus pelkosektio on todella perusteltu ja tuntuu pahalta että sitä diagnoosia aina vaan vähätellään.

Lapsi syntyy suunnitellussa sektiossa hyvin turvallisesti ja riskit ovat lähinnä pieniä haittoja verrattuna esim. alatiesynnytyksenä alkaneeseen ja hätäsektioon päättyvään synnytykseen. Äiti ottaa sektiossa lähinnä itselleen riskit, jotka nekin ovat suureksi osaksi todella ikäviä muttei hengenvaarallisia.

Alatie vs sektioaiheesta on loputtomasti vaikka mitä mielipiteitä, mutta suunniteltu sektio on vauvalle turvallinen tapa syntyä. Näin vaan on, sitä on turha kiistää. Toki alatiesynntys lienee se paras tapa kaikista, muttei silti tee suunnitellusta sektiosta vauvalle hengenvaarallista.

Yritetäänkö joskus hyväksyä se, että ollaan erilaisia ja kunnoitetaan toisten ihmisten kokemuksia ja ajatuksia vaikka ne olisivat valovuoden päässä omastamme?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskity vain omiin asioihisi ja mene vaikka jumppaamaan alapäätäsi.

Vierailija
4/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen ei sitä sektiota saa vaikka pelkäisi ihan kerpeleesti ja vaikka vauva olisi tulossa maailmaan väärinpäin, kun lääkäri sanoo että ei niin se on ei ja siihen on sitten " tyytyminen" .

Vierailija
5/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
6/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tinapaperimitalli-herjat kuin siinä ketjussa, kun ei ollut enää mitään järkevää kirjoittavaa.

Vierailija
7/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut lapset olen synnyttänyt alateitse, joten tiedon oikeasti, mihin vertaan.

Vierailija
8/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunteita. Kyllä silloin on aina kysymys enemmästä kuin vain mielipiteestä, kateudesta? Itse olen halunnut sektion ja saanut sen ja se on todellakin turvallisin tapa lapselle syntyä, siitä on ihan turha keskustella. Ja kuten joku jo huomauttikin hätäsektio ja suunniteltu sektio ovat kaksi aivan eri asiaa, niin lapsen kuin äidinkin kannalta. Minäkin voisin luetella asioita, joihin en haluaisi verorahoja tuhlattavan, mutta turha semmoisia listoja on täällä esitellä, kun poliitikot niistä päättävät. Sivistyneisyyteen kuuluu vahvasti suvaitsevaisuus, joka tällä palstalla kovin usein loistaa poissaolollaan.

Vierailija
9/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Joo, monille av:läisille voisi verovaroista kustantaa lobotomian, tulisi maailmasta parempi paikka elää."

:)))))))))))

Vierailija
10/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on karua?

Ihan tottahan tämä kaikki on. Asiallinen kirjoitus mielestäni.

Vierailija
11/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä karua tässä on?

Vierailija
12/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiesittekö, että sektiossa on äidillä muuten moninkertainen riski menehtyä komplikaatioihin?

Vierailija
13/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aaaappeeee! Vastaa!

Vierailija
14/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyspelkoisista kuitenkin 75 % päätyy alatiesynnytykseen ja muut leikataan.

Mikä oli siis ap:n pointti?

Vierailija
15/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallista tekstiä mielestäni

Vierailija
16/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän artikkelin lääkäri mitenkään arvostele synnytyspelkoisia. He saavat sektion, jos muu ei auta. Parempi se on potilaankin kannalta käsitellä pelko ja päästä siitä eroon kuin kärsiä pelosta ja antaa sen vaikuttaa elämäänsä. Ei pelkosektioäidit kai tahallaan pelkää..

En ymmärrä halveksuntaa, joka tuo provoilija tuossa kävi kertomassa.

Kamalaa se on, jos niin paljon jotain pelkää!

Vierailija
17/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä hain, että mä olen luullu että sektion saa jos sanoo pelkäävänsä synnytystä!!! Tossa toi lekuri väittää ettei sitä tehdä potilaan pyynnöstä!

Vierailija
18/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos mitään riskitekijöitä ei ole tiedossa, niin täytyy ihmisellä todella olla jotain päässä vinksallaan, jos todella sektion mieluummin haluaa. En käsitä en.

Vierailija:

No sitä hain, että mä olen luullu että sektion saa jos sanoo pelkäävänsä synnytystä!!! Tossa toi lekuri väittää ettei sitä tehdä potilaan pyynnöstä!

Vierailija
19/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sen vuoksi että mahdolliset kasvaimet huomattaisiin heti alkuvaiheessa. Eipä sitä minulle kuitenkaan suoda vaikka kuinka sanon pelkääväni syöpää.

Vierailija:

Vierailija
20/41 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain. Sanoin että olen aina tiennyt, että en pysty enkä halua synnyttää alateitse (tehty lapsena paljon munuais- ja virtsatietutkimuksia ilman puudutusta eli alapäätä ronkittu ihan tarpeeksi).

Sain sektion. Hyvä juttu ja hienosti meni.

T: Äiti, sektiox2 ja terveet sekä ihanat lapset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme