Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko taideharrastajan taululla mitään arvoa?

Vierailija
07.03.2023 |

Löysin kauniin taulun, mutta melkein 300€ hinta hirvittää. Tämä taulun tekijä on käynyt vain jotain työväenopiston maalauskurssia.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole kuin materiaalien hinta ja pensakulut maalikauppaan.

onhan se ainutlaatuinen teos. ei voi verrata cd levyyn tai edes painettuun kirjaan.  

Vierailija
22/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole kovin hyvä maa taiteelle. Ei täällä löydy arvostusta eikä oikein edes ostovoimaa. Muusikoilla varmaan pahin tilanne kun kaikki biisit on tubessa ilmaiseksi.

Taide ei ole leipäduuni. Se on työ mitä tekevät jo vaurastuneet, jotka tavoittelevat korkeampaa elämää. On täysin järjetöntä verrata mitään kulttuuria "työhön" eli palkkaduuniin. Jos tarvitsee leipää niin sitten mennään leipäduuniin, ei aleta taiteilemaan.

Suurimmalla osalla koulutetuistakin taiteilijoist puuttuu suomessa etiikka ja ymmärrys hengestä. Sen vuoksi taide on rumaa ja negatiivista, melankolista. Uliuliuu-tyyppistä. Koko aihepiiri on suomessa aivan rappiolla, jopa korkeimmissa oppilaitoksissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnearvo.

Vierailija
24/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onhan se ainutlaatuinen teos. ei voi verrata cd levyyn tai edes painettuun kirjaan.  

Niin veikkaan että tuo tarkoitti sitä, että hinta on naurettavan vähäinen (=kattaa hädin tuskin materiaalikulut). 

Vierailija
25/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lähtökohtaisesti ammattilaistaiteilija pyrkii elättämään itsensä apurahoilla ja taulumyynnillä ja amatööri ainakin saamaan tarvikkeiden hinnan takaisin. Eli jos ostat suoraan taiteilijalta, mahdollistat teoksen fyysisen olemassaolon. Se, onko teoksella sijoituksena jotakin arvoa, on toissijainen kysymys, eikä sellainen nouseva arvo teokselle tyhjästä tule. Jos tulisi, taiteilijoiden kannattaisi tehdä oma kaappinsa täyteen teoksia samaan tyyliin kuin osakkeita ostetaan, eikä myydä niitä ainakaan lähivuosina kenellekään.

Vierailija
26/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tommosella joku arvo. Kuusankoski ottaa varmaan 5€ siitä että hoitaa sen pois.

Vierailija
27/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekijä on luultavasti uhrannut tuohon tuntikausia aikaansa. Et seinääsikään saisi ketään maalaamaan muutaman euron tuntipalkalla. 

Vierailija
28/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään arvoa.

Vierailija
29/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tulevaisuudessa, jos hänestä tulee kuuluisa maalari. Varsinkin kuolemansa jälkeen. Nyt sanoisin arvoksi 30 euroa.

Vierailija
30/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat tietää taulun arvon sitten kun myyt sen

Vierailija
31/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se öljymaalaus? Vai akvarelli tai akryyli? Minkä kokoinen? Vaikea vastata, kun et anna mitään oleellista tietoa.

Vierailija
32/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista tauluistani en kyllä pyytäisi satasta enempää, ellei joku jättisuuri taulu. Tosin en ole niitä myyntiin laittanutkaan, vaikka moni on sitä ehdottanut. Ne on jotenkin niin henkilökohtaisia, etten näe niitä kenenkään muun kotona. 

Vierailija
33/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia taiteiljan pitäisi antaa ilmaiseksi tai halvemmalla? Ethän pyydä ravintolassakaan alennusta vaan maksat kiltisti ruokalistan hinnan. Pyydätkö putkimieheltä alennusta kun työ on varmaan hänen intohimo?

Vierailija
34/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 on uniikista alkuperäisteoksesta aivan mitätön hinta. Materiaaleista riippuen siinä ei kauheasti taskurahaa jää, mistään tuntipalkasta puhumattakaan.

Omat työni menevät kaupaksi aina kun myyn ja digitaaliset tilaustyöt myös, mutta ostaja on usein ulkomaalainen, koska tuo jo ketjussa mainittu suomalaisten ostovoima ja yleensäkään taiteen arvostus. 

Ammattitaiteilijoiden piirit ovat sitten ihan erikseen. Ei mielestäni monikaan "ammattimainen" tai kuuluisa taiteilija viime vuosilta osaa mitään sellaista maalata että ottaisin edes ilmaiseksi seinälleni. Opiskelijoista tai köyhissä/menestymättömissä ja harrastustaiteilijoissa sen sijaan on sellaisia tekijöitä, että huh. Sekä Suomessa että maailmalla.

Mutta kauneushan on katsojan silmässä eli minäkin katson omasta vinkkelistäni. Itse maalaan paljon luonto -, eläin -ja kauhuaihetta, akryyleilla yleensä. Suurinta osaa teoksistani en myy koska ne ovat minua varten. Muuten olen työtön tai hanttihommissa, ei ole alan koulutusta eikä kiinnosta apuraha-rahanpesu-galleriapyöritys.

Olen myös joskus sukulaisilta ja ties miltä tuttavilta saanut vain käskyn että maalaan jonkun kukkaismaiseman tai öljyvärimaalauksen hääparista koossa 23 metriä :Dd 

Kun olen todennut ettei minua tuollainen tyyli kiehdo eikä ole varaa edes tarvikkeisiin niin on lisäksi selvinnyt että komentelija oli ajatellut tällaisesta tilaustyöstä maksaa satasen. Ei sillä saa edes tarvikkeita eikä saisi niitä hääVALOKUVIAkaan varmaan edes amatööriltä tuohon hintaan, ellei kyykytä jotain sukulaislasta järkkärinsä kanssa hommiin, huoh. 

Se ehkä kertoo tarpeeksi siitä mikä on keskivertotallaajan käsitys näistä asioista. 

Eli jos itse haluaa kovasti sen taulun ja on siihen varaa niin ostaa sen. Rikastumaan sillä tuskin pääsee, ellei se satu olemaan todella silmää miellyttävä mahdollisimman monelle sisustajalle ja jollain tavalla uniikki. 

Vierailija
35/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kuvataiteessa ammattilaisen ja amatöörin ero? Ammattilaisella on paperilla status. Se on vain paperi opintoviikoista. Amatööri "rakastaa" taidetta. Tunnen ammatissa työskenteleviä kuvataiteilijoita. Vuosikymmenten kokemuksella tiedän, että heikolta ammattilaiselta näkee huonompia töitä kuin hyvältä amatööriltä.  Kaikki amatöörit eli harrastajat eivät ole "hyviä", mutta usein omaperäisyys on kiinnostavaa. Taiteen maisteri on maalannut ehkä 30 akvarellia, mutta harrastaja 500. Asialliset kehykset maksavat 50-300.

Yleensäkin taiteilija tutkinto näin vähän hassu. Olikohan vaikka Curt Cobainilla muusikon maisteritutkinto tai Elviksellä.? 

Vierailija
36/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä töräytän kasan paskaa, onko sen arvo ruuan hinta ja ruuan hakumatka kaupasta?

Vierailija
37/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300 on uniikista alkuperäisteoksesta aivan mitätön hinta. Materiaaleista riippuen siinä ei kauheasti taskurahaa jää, mistään tuntipalkasta puhumattakaan.

Omat työni menevät kaupaksi aina kun myyn ja digitaaliset tilaustyöt myös, mutta ostaja on usein ulkomaalainen, koska tuo jo ketjussa mainittu suomalaisten ostovoima ja yleensäkään taiteen arvostus. 

Ammattitaiteilijoiden piirit ovat sitten ihan erikseen. Ei mielestäni monikaan "ammattimainen" tai kuuluisa taiteilija viime vuosilta osaa mitään sellaista maalata että ottaisin edes ilmaiseksi seinälleni. Opiskelijoista tai köyhissä/menestymättömissä ja harrastustaiteilijoissa sen sijaan on sellaisia tekijöitä, että huh. Sekä Suomessa että maailmalla.

Mutta kauneushan on katsojan silmässä eli minäkin katson omasta vinkkelistäni. Itse maalaan paljon luonto -, eläin -ja kauhuaihetta, akryyleilla yleensä. Suurinta osaa teoksistani en myy kos

*koossa 2 kertaa 3 metriä, ilmeisesti matikkaX oli palstalle tunnistamaton 

Vierailija
38/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole kovin hyvä maa taiteelle. Ei täällä löydy arvostusta eikä oikein edes ostovoimaa. Muusikoilla varmaan pahin tilanne kun kaikki biisit on tubessa ilmaiseksi.

Muusikolla paha? Joopa joo! Luuletko että kukaan maksaa kuvataiteilijan töiden näkemisestä? Muusikko voi sentään saada keikkoja, faneja ja levytyssopimuksia. Kuka fanittaa vaikkapa sarjakuvapiirtäjää? Missä on yleisö joka jumaloi kuvataiteilijaa? Sadat, tuhannet, kymmenettuhannet, miljoonat voi altistua suomalaisen artistin musiikille, mutta edes suomalaiset itse eivät osaa nimetä taiteilijoitaan. Maalaukset ja piirustukset on ihmisille rekvisiittaa, jonka tekijä on vain persoonaton "joku". Ei kukaan niitä tiedä ja ketään ei kiinnosta. Muusikosta otetaan selville onko sillä tyttöystävää ja mikä on sen lempiväri.

Vierailija
39/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kauneushan on katsojan silmässä eli minäkin katson omasta vinkkelistäni. Itse maalaan paljon luonto -, eläin -ja kauhuaihetta, akryyleilla yleensä. Suurinta osaa teoksistani en myy kos

Olen harrastelija, enemmän abstraktia ja kokeilevaa taidetta akryyleillä. Olen kieltäytynyt "näköisteosten" teosta. Ei ole minua ja se paine onnistua on liian suuri. Menisin ihan lukkoon. 

Vierailija
40/45 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä ole mitään arvoa. Sellaisia turhia maalareita on suurin osa taiteilijoista.