Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia ihminen masentuu?

Vierailija
07.03.2023 |

Mikä siinä on, että se napsahtaa päälle? Itellä oli pitkään epämääräinen olo, että kaikki ei ole hyvin. Siitä se sitten eskaloitui. Syinä ehkä koulukiusaaminen, ajelehtiminen, parisuhde..

Kommentit (526)

Vierailija
21/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on osa evoluutiota. Aivoihin syntyy uusia hermoyhteyksiä ja se ei tule ilman kipua. Masennus on kestettävä, lääkkeet auttavat loiventamaan oireita. On syntymässä uusi ihmislaji

Vierailija
22/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on tapahtunut jotain sellaista, mitä ihminen ei kestä, tai sitten vain välittäjäaineet/hormonit ovat sekaisin. Voi olla tietysti myös yhdistelmä noita molempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkityksellisten ihmissuhteiden puuttuminen

Afrikassa esiintyy vähemmän masennusta, koska siellä on vahva yhteisöllisyys. Materia ei ratkaise.

Kyllä tuossa on ainakin osa totta. Esimerkiksi itse olin aiemmin köyhä, mutta tyytyväinen koska minulla oli läheisiä. Nyt mulla tilit pullistelee rahaa, mutta olen masentunut koska kaikki läheiset ovat kuolleet. Ja kavereilla on kaikilla kiire. Ei mulla ole sillä tavalla ketään kenen kanssa voisi vain viettää aikaa välillä. Olen ihan yksin. Käyn välillä shoppailemassa ja kalliissa ravintoloissa syömässä yksin ja joo, tiedän että on kivempaa olla masentunut rikas kuin masentunut köyhä, mutta ei se raha silti onnea tuo. Jos voisin, palaisin heti aikakoneella aikaan jolloin olin persaukinen, mutta mulla oli vielä kaikki läheiset elossa.

Vierailija
24/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synkkä pilvi pään yläpuolella.

Pahat ajatukset kiertävät kehää.

Kannattaa lohduttautua sillä, että ihminen ei ole yhtä kuin (syyllistävät) pahat ajatukset.

Moni ihminen kärsii sellaisesta näinä aikoina.

Vierailija
25/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut mitään sellaista syytä, jonka olisin tiennyt ja jota olisin voinut syyttää tai osoittaa. Kaikki oli hyvin, muttei kuitenkaan.

Vierailija
26/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle masennuksen aiheutti munasarjojen monirakkulaoireyhtymä PCOS. Terapeutit ja psykiatrit pitivät mua aivan toivottomana tapauksena, kun en parantunut masennuksesta. Vihlovat alavatsakivut veivät mut gynelle ja siellä se ultrassa paljastui. 

Vierailija
27/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteutumattomat haaveet ja unelmat, yksin jääminen, muut mielenterveysongelmat, talousongelmat, rakkaudettomuus vaikka olisikin parisuhde, uupumus.

Vierailija
28/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen aina ole vain yhtä syytä, vaan voi olla useiden asioiden summa. Ihmisillä on erilaiset kestokyvyt kuitenkin, jotkut ovat luonnostaan vahvoja ja putoavat kuin kissa jaloilleen kerta toisensa jälkeen, vaikka heille olisi tapahtunut kauheita asioita. Itse olen ollut lapsesta asti herkkä ja varautunut ja se nyt ei ole ainakaan eduksi ollut kun elämässäni on tapahtunut kauheita asioita. On läheisten itsemurhia, sairauksia, syöpää, pettämistä, kuolemia, huijauksia, hyväksikäyttöä, työelämän hulluutta jne. Maailma on aika raju paikka. En osaa pinpointata yhtä syytä masennukseeni, tuntuu vain että olen väsynyt ja pettynyt elämään.

Vierailija
29/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoapäin ohjautuvuus. Se on on masennuksen juurisyy.

Vierailija
30/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjien touhuista ja pahuudesta.

Vierailija
31/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on osa evoluutiota. Aivoihin syntyy uusia hermoyhteyksiä ja se ei tule ilman kipua. Masennus on kestettävä, lääkkeet auttavat loiventamaan oireita. On syntymässä uusi ihmislaji

Itse uskon myös tälläiseen selitysmalliin. Olen kokenut traumaattisia asioita mutta minulla on myös alttius ahdistumiseen.

En tiedä johtuuko tämän hetkinen ahdistus viime aikoina tapahtuneista stressaavista asioista jotka kumuloituvat vai onko aivoni ajoittain sellaisessa tilassa että tunnen masentuvani helpommin.

Aion aloittaa Venlafaxinin taas muutaman vuoden tauon jälkeen.

Vierailija
32/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenpä olisi silloin kun rakas puoliso kuolee äkillisesti... kaikki jää kesken. Itse sekä lapsi sokissa. Sitten surua, traumaattista surua. Kaikenkukkuraksi puhkesi ilmeinen paniikki/ahdistuneisuushäiriö. Ja kaikki tapahtui kuin veitsellä leikaten ja varoittamatta.

Vierailija
33/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaa. Lapset, jotka luo jatkuvasti uusia hermoyhteyksiä valtavalla vauhdilla, niin eikös heidän pitäisi sitten kärsiä tästä, jos se olis joku asia joka tuottais kipua? Näitä hermoyhteyksiä syntyy kyllä aivan ilman masennustakin, mutta myös masentuneena.

Vierailija
34/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen masentunut siksi, että olen pettynyt elämääni. En ole saanut elämältä mitään sellaista tärkeää mitä olisin halunnut. Se, että on työpaikka ja asunto ei riitä tuomaan iloa ja merkityksellisyyttä elämään, jos kaikki ihmissuhteet puuttuu tai on huonossa jamassa. Perhe ja lapset jäi saamatta ja kyllä se nyt 45 vuotiaana on jo hyväksyttävä, että se juna meni jo ja toivo on menetetty. En tiedä miten jatkaa tätä elämää ilman minkäänlaista rakkautta. 

Rakasta itseäsi, niin et jää ilman minkäänlaista rakkautta.

Eri mutta, tuo on huonoin ja väheksyvin neuvo, jonka voita rakkaudettomuutta surevalle antaa. Vaikka miten rakastaisi itseään, ei se korvaa toisen ihmisen rakkautta.

Vierailija
35/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottomuuden tunne. Ensin itsellä masennus ja sinnittelyä töissä monta vuotta, koska työkykyä on kuitenkin. Sitten lapsi aikuistuu mutta passivoituu omiin oloihinsa eikä halua yrittää mitään. Ei jaksa auttaa häntä, hän ei apua edes halua. Mikä on tän kaiken tarkoitus. Mutta puoliso ei masennu vaan näyttää jaksavan ja uskovan elämään kuten ennenkin. Miten hän tekee sen?

Vierailija
36/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyisin niin päin, että miksi jotkut eivät masennu?

Vierailija
37/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menetin lapset, miehen. Ja muutakin. Vaikee nauttia.

Ei sinun tarvitsekaan nauttia. Riittää, että jaksat aamuisin herätä säännöllisesti, käydä suihkussa, kävelylenkillä ja syödä kolme kertaa päivässä. Yritä mennä iltaisin nukkumaan aina samaan aikaan jne.

Jossain vaiheessa huomaat pieniä ilon pilkahduksia elämässäsi. Joku hyvältä tuntuva lause toiselta ihmiseltä, kevään ensimmäiset valkovuokot tms. Siitä se lähtee...askel askeleelta. Pikkuhiljaa sinun ei tarvitse enää "takertua" rutiineihin, ja alat huomata ympärilläsi paljon hyviä ja onnellisuuttakin tuottavia asioita. Tsemppiä.

Vierailija
38/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on jo selvitetty ja syynä on suolistobakteerit. Nykyisin syödään ruoan korviketta, josta ei saa kuitua, eikä vitamiineja. Ruoka pitää valmistaa itse mahdollisimman puhtaista ja tuoreista raaka-aineista. Miehille ruisleipää ja 1 olut päivässä. Lisäksi kasviksia.

Metsästäjä-keräilijät eivät masennu lainkaan.

Vierailija
39/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raaka syömishäiriöön johtanut koulukiusaaminen koko peruskoulun. Vanhempien ero, välien poikkimeno isään vuosikymmeneksi. Oma halvaantuminen. Äidin syöpähoidot. 

Työpaikkakiusaaminen, vakava työuupumus. Traumaperäinen stressireaktio.

Yksipuolinen ihastuminen ja rumasti torjutuksi tuleminen, ghostaaminen. Ikävä ja tukahdetut tunteet. Ikuinen vauvakuume.

Syömishäiriön aktivoituminen uudestaan. Unettomuus.

Oma vanhentuminen, näköalattomuus elämässä, elämän paras aika meni jo. Mikään ei tunnu enää miltään.

Ja nyt sitten diagnosoitiin masennus. 

Vierailija
40/526 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto lisää tuskaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän