Hesarissa taas etätöitä lyttäävä mielipide
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009435817.html
Niin, on pahaksi tehdä elämästään helpompaa. Kaikki nyt työpaikalle eli avokonttoreihin jakamaan hiljaista tietoa! Työkaveritkin pitää tuntea paremmin. Oikeasti, eläminen ja kulkeminen kallistuu merkittävästi kokoajan. Me ainakin saamme ison rahallisen säästön tekemällä töitä etänä. Toimistolla työteho on paljon huonompi, koska aikaa vie kaikki työkavereiden kanssa sosialisointi ja kahvittelu. Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä työpaikalta.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työstä. Itse duunarina toivoisin asiantuntijoiden olevan enemmän läsnä. On hyvin hankalaa saada ketään kiinni ja yrittää selittää ongelma skypessä/puhelimessa kun ennen koronaa saattoi kävellä ovelle ja pyytää vilkaisemaan ongelmaa ja miten kannattaa edetä.
Tämä on esimerkiksi IT-maailmasta tuttua. Kaikki haluaisivat vierihoitoa ja oikeuden saada soittaa milloin tahansa ongelmastansa. Mikäli ajattelet asiantuntijaa, joka on keskellä vaikeaa ongelmaa ja siihen tulee häiriötekijä, kuten puhelu, ajatusprosessi katkeaa ja kaikki pitää aloittaa alusta.
IT-maailmassa asiaa on ratkottu mm. ITIL-käytänteiden avulla, jossa ns. helpdesk tai servicedesk pyrkii ratkomaan toistuvia ongelmia ja vasta jos se epäonnistuu, asiaa eskaloidaan ylemmille ja älykkäimmille tasoille. Tämä pitäisi olla lähtökohtana kaikessa palvelussa, ei vain IT-maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvittaisiin sitä tasa-arvoa. Tasa-arvon nimissä tulisi etätyöt kieltää, ei ole reilua että yhdet röhnöttää kotona kun muut painavat tehtaassa, sairaalassa tai rakennuksella 8-12 tuntia päivässä p*rse vaahdossa.
Etätöissä tehdään kyllä töitä ihan samalla tavalla kuin työpaikallakin. Monissa töissä on tulostavoitteet ja tietyt hommat pitää tehdä määräpäivään mennessä, teit ne sitten koneella konttorilla tai kotona. Ja tässä päästään jälleen myös siihen ammatinvalintaan. Jokainen on itse valinnut ammattinsa ja työpaikkansa. Jokaisessa työssä on hyvät ja huonot puolet. Ja aina voi vaihtaa alaa.
Ollaan nyt rehellisiä, kukaan etätyöläinen ei tee sitä 7 tuntia päivässä kotoa käsin, vaan hommat suditaan vasurilla mitenkuten alle 3 tunnissa, ja sitten katsotaan netflixiä pari tuntia ennenkuin haetaan lapsi hoidosta...hohhoijaa...
Välillä on tullut vietettyä lähitöissä viikkoja surffaillen netissä pitkät ajat, että se on alkanut pitkästyttämään ja toivoisi, että saisi jotain työprojektejakin välillä.
Tämä on joissakin yrityksissä tapa savustaa ihminen ulos. Laitetaan ihminen tekemään jotain niin puuduttavaa, tai ei yhtään mitään, niin pitkään, että tajuaa itse lähteä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tieto vaan kulkee paremmin f2f. Monesti ihan sattumalta tulee toisille relevanttia tietoa kun keskustellaan eri asioista naamatusten. Vähintään hybridi-malliin olisi hyvä palata, jos ei kelpaa voi lähteä kalppimaan, tekijöitä löytyy kyllä.
Tämä on silti todella epätasa-arvoinen tapa tiedottaa asioista. Vastaa juoruilua.
Oikeastiko sä alat valittamaan epätasa-arvosta tällaisessa tilanteessa, jonka olet itse valinnut??? Tunnetusti yrityksien intrat/meilit ovat surkeita tiedonvälityskanavia. Tieto liikkuu parhaiten käytävillä ja kahvipöydissä. Sitä paitsi eikö vitsikkäästi sanota, että juoruilu on tiedonvälitystä. Kyllä täällä toimistolla kuulee parhaiten muutokset henkilöstössä, organisaatiossa, teknisistä ongelmista ym paljon aikaisemmin kun niistä kerrotaan julkisesti muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvittaisiin sitä tasa-arvoa. Tasa-arvon nimissä tulisi etätyöt kieltää, ei ole reilua että yhdet röhnöttää kotona kun muut painavat tehtaassa, sairaalassa tai rakennuksella 8-12 tuntia päivässä p*rse vaahdossa.
Etätöissä tehdään kyllä töitä ihan samalla tavalla kuin työpaikallakin. Monissa töissä on tulostavoitteet ja tietyt hommat pitää tehdä määräpäivään mennessä, teit ne sitten koneella konttorilla tai kotona. Ja tässä päästään jälleen myös siihen ammatinvalintaan. Jokainen on itse valinnut ammattinsa ja työpaikkansa. Jokaisessa työssä on hyvät ja huonot puolet. Ja aina voi vaihtaa alaa.
Ollaan nyt rehellisiä, kukaan etätyöläinen ei tee sitä 7 tuntia päivässä kotoa käsin, vaan hommat suditaan vasurilla mitenkuten alle 3 tunnissa, ja sitten katsotaan netflixiä pari tuntia ennenkuin haetaan lapsi hoidosta...hohhoijaa...
Välillä on tullut vietettyä lähitöissä viikkoja surffaillen netissä pitkät ajat, että se on alkanut pitkästyttämään ja toivoisi, että saisi jotain työprojektejakin välillä.
Tämä on joissakin yrityksissä tapa savustaa ihminen ulos. Laitetaan ihminen tekemään jotain niin puuduttavaa, tai ei yhtään mitään, niin pitkään, että tajuaa itse lähteä.
-eri
Meillä tehdään vain, jos on asiakas, joka maksaa.
Ja Akavassa taas kokoomusta ja verojen pienentämistä kovasti ihannoiva mielipide. Kun voisi vaikka etätyön kommentoimiseen keskittyä. Sopisi jotenkin ay-liikkeelle paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Etätyön vastustajat ovat käytännössä psykopaatteja, jotka haluavat kytätä alaisiaan. Sopii erittäin huonoon johtamiseen. Tutkimusten mukaan avokonttorit ovat hirveintä mitä on keksitty. Sopii toki rakennuttajille, joilla ei ole osaamista. Kantti kertaa kantti toimistorakennus on paljon yksinkertaisempi ja voi olla, että kestää homehtumatta melkein sen 10 vuotta, joka on vastuuaika.
Professori Kotter on ajat sitten sanonut sen, ettei töissä kannata rakentaa minkäänlaisia sosiaalisia suhteita, koska työpaikkoja pilkotaan, ihmisiä irtisanotaan ym. koko ajan. Tämä ei vain mene perille meidän sosialistisessa yhteiskunnassamme. Fiksu tekee töitä harrastuksena ja rakentaa sosiaalisen verkostonsa työn ulkopuolelle.
Tekisi hyvää noin introvertille ihmispelkääjälle tehdä alkuun vaikka 3 päivää viikosta avokonttorilla, introverteille jokainen vastaantulija kun näyttäytyy psykopaattina tai muuna negatiivisena.
Työkaverit on ympäri maapalloa miten se 15 kilometriä konttorille parantaa sitä?
Tietenkin on helpompaa avata se kone kotona ja alkaa töihin mutta mikä siinä on väärin? Eikö nyt ole kaikkien etu että ne ketkä voi tehdä työnsä etänä niin tekevät sen etänä eivätkä ole kuormittamassa työmatkaliikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työstä. Itse duunarina toivoisin asiantuntijoiden olevan enemmän läsnä. On hyvin hankalaa saada ketään kiinni ja yrittää selittää ongelma skypessä/puhelimessa kun ennen koronaa saattoi kävellä ovelle ja pyytää vilkaisemaan ongelmaa ja miten kannattaa edetä.
Tämä on esimerkiksi IT-maailmasta tuttua. Kaikki haluaisivat vierihoitoa ja oikeuden saada soittaa milloin tahansa ongelmastansa. Mikäli ajattelet asiantuntijaa, joka on keskellä vaikeaa ongelmaa ja siihen tulee häiriötekijä, kuten puhelu, ajatusprosessi katkeaa ja kaikki pitää aloittaa alusta.
IT-maailmassa asiaa on ratkottu mm. ITIL-käytänteiden avulla, jossa ns. helpdesk tai servicedesk pyrkii ratkomaan toistuvia ongelmia ja vasta jos se epäonnistuu, asiaa eskaloidaan ylemmille ja älykkäimmille tasoille. Tämä pitäisi olla lähtökohtana kaikessa palvelussa, ei vain IT-maailmassa.
Tai sitten on ihan oma lähitukipiste mihin voi koneen kanssa kävellä ja saada heti apuja ongelmaan. Monesti on ongelma ettei etätöissä oleva henkilö osaa antaa edes lupaa koneen etäkäyttöön, jotta ongelmaa voisi ratkaista. Saati sitten, että yrittää kertoa mitä pitäisi tehdä kun henkilöt ovat aivan käsiä laitteidensa kanssa. Osaavat käynnistää sen sähköpostin ja oman työtehtäväsovelluksensa ja siihen homma jää...
Lähityön ylistäjien kannattaisi keskittyä poistamaan lähityön pahimmat ongelmat kuten keskittymisvaikeudet avokonttoreissa, kahvipöytä- ja käytäväkerhojen tuottama tyhjäkäynti, pomojen suosikkijärjestelmät ja kiusaaminen. Tosin monelle jäisivät edelleen työmatkat aamu- ja iltaruuhkassa ja mauttomat tai hälyisät työpaikkalounaat. Aika vähän painavat läheisyyden kokeminen ja hiljaisen tiedon välittyminen minun vaakakupissani, kun pohdin lähi- ja etätyön houkuttelevuutta.
Hesari tekee selvästi yksipuolista propagandaa lähityön puolesta - niin monta kirjoitusta on siinä julkaistu aiheesta. Kyllähän se tietysti hyödyttäisi liike-elämää, kun joukkoliikenteessä olisi paljon enemmän työmatkalaisia ja samoin lounasravintoloissa enemmän ruokailijoita ja kaupoissa enemmän valmislounaiden ja välipalojen ostajia. Mutta hyvinvointi ja tuottavuus on myös tärkeää. Itse koen voivani paljon paremmin etätöissä ja saan paljon enemmän aikaiseksi - enkä ole kuullut valituksia. Kiireen ja stressin kestäminen on helpottunut. Myös aikaa ja rahaa säästyy tärkeämpiin asioihin. Olen voinut alkaa harrastaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tais koskea vain sinua. Luvut ainakin meillä lähti nousuun etätyön alettua. Millään muulla ei ole myyntityössä väliä.
En edes lukenut aloitusta mutta mä en saa mitään lisäarvoa ajamalla töihin paikan päälle. Meillä on sallittu 2 päivää etänä mutta olen omin nokkineni lisännyt sen kolmeen päivään. Perusteluina, että matkaa töihin in yhteen suuntaan 45km, palkka ei ole noussut mihinkään kahteen vuoteen. Jos ajan paikalle en välttämättä törmää yhtääm kehenkään päivän aikana. Aivan hullua touhua.
Itse koen olevani suunnilleen yhtä tehokas työntekijä kotona ja toimistolla. Kuitenkin yleiseen hyvinvointiin ja työhyvinvointiin etätyö on vaikuttanut todella myönteisesti.
Taisin muuten jossain nähdä juttua tutkimuksesta, jonka mukaan yli 45 minuutin työmatka vaikuttaa työintoon yhtä heikentävästi kuin 20 % palkanalennus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on lähtökohta, mutta kun kyseessä on vastuu toisen ihmisen terveydestä, niin haluaa sen asiantuntijan mielipiteen miten ongelmatilanteessa x edetään. Siitä heille maksetaan, ei näy mun palkassa päätöksenteot ja en niitä ihan periaatteesta ota kontolleni.
Edelleen, kaikille aloille ei sovi ilman riskejä.
Tälläkin hetkellä töissä toimistolla ja antaisin mitä vain ettei tarttis olla täällä. Kotona olis niin paljon parempi
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit on ympäri maapalloa miten se 15 kilometriä konttorille parantaa sitä?
Siten, että sinä et makaa vatsasi vieressä kotona, sillä aikaa kun muut ovat työpaikallaan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Jos uskoo, että piirileikit parantavat työilmapiiriä, niin tottakai uskoo myös kohtaamisiin.
Mä uskon niihin "piirileikkeihin" eli kaikenlaisiin ryhmätöihin, yhdessä tekemiseen ja tiimiytymiseen. Mutta senkin voi tehdä yllättävän hyvin etänä. Suuri osa ei vaan ole edes yrittänyt tai luovuttanut ekan "yrityksen" jälkeen, eikä miettinyt koskaan toteutusta toimivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitähän minäkin, miten voi luottaa siihen että kukaan tekee mitään jos annetaan vapaat kädet kaikkeen? Suoritus aina se minimi, ja mieluusti alle sen jos tietää ettei jää kiinni.
Miten suoritus voi olla minimi jos se sama työ tehdään kuin mitä toimistolla? Oletko vähän yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten on ihan oma lähitukipiste mihin voi koneen kanssa kävellä ja saada heti apuja ongelmaan. Monesti on ongelma ettei etätöissä oleva henkilö osaa antaa edes lupaa koneen etäkäyttöön, jotta ongelmaa voisi ratkaista. Saati sitten, että yrittää kertoa mitä pitäisi tehdä kun henkilöt ovat aivan käsiä laitteidensa kanssa. Osaavat käynnistää sen sähköpostin ja oman työtehtäväsovelluksensa ja siihen homma jää...
Herranjestas. Mitenköhän nämä henkilöt pärjäävät työpaikallakaan jokapäiväisessä elämässä? Eihän jokaikiseen pikkuasiaan voi joku olla kädestä pitäen auttamassa.