Hesarissa taas etätöitä lyttäävä mielipide
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009435817.html
Niin, on pahaksi tehdä elämästään helpompaa. Kaikki nyt työpaikalle eli avokonttoreihin jakamaan hiljaista tietoa! Työkaveritkin pitää tuntea paremmin. Oikeasti, eläminen ja kulkeminen kallistuu merkittävästi kokoajan. Me ainakin saamme ison rahallisen säästön tekemällä töitä etänä. Toimistolla työteho on paljon huonompi, koska aikaa vie kaikki työkavereiden kanssa sosialisointi ja kahvittelu. Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä työpaikalta.
Kommentit (152)
Kyllä se tieto vaan kulkee paremmin f2f. Monesti ihan sattumalta tulee toisille relevanttia tietoa kun keskustellaan eri asioista naamatusten. Vähintään hybridi-malliin olisi hyvä palata, jos ei kelpaa voi lähteä kalppimaan, tekijöitä löytyy kyllä.
Eikös tuollainen hybridimalli olisi paras kompromissi, jokaiselle jotakin?
Konttorille ihmisiä vaativat yleensä mikromanagerit ja narsistiset johtajat jotka haluavat istua ihmisten selän takana jatkuvasti...
Todellisuudessa avokonttorit yms. syövät työtehon ja työrauhan aivan kokonaan...
On varmaan totta, että jos aloittaa uudessa duunissa (johon tässäkin vähän viitattiin) kontaktien luonnollinen luominen saattaa jäädä vähäiseksi muihin, kuin lähimpiin kollegoihin. On se helpompaa, jos eri projektiin liittyvät henkilöt eri osastojen yli käy "moikkaamassa" fyysisesti vaikka se kaoottiselta ensin tuntuukin ja toimistolla asiaan liittyvää perehdytystä työtehtäviin ja projektiin. Mutta sitten kun on tämä tehty, niin varmaan kaikki osaa ymmärtää, koska pitäisi olla fyysisesti yhdessä ja koska teams- palaveri riittää.
Meillä on hybridimalli, HR koittaa kovasti ohjata vanhaan kaikki toimistolla koko ajan yhdessä, ettei tarvitsisi poiketa muiden maiden säännöistä ja korostaa kanssa tätä hiljaista tietoa ja kommunikointia. Mielestäni hybridi yhdistää molempien työtapojen parhaat puolet. Kun ollaan toimistolla, pidetään ne palaverit joissa tarvitsee oikeasti suunnitella, ratkaista pulmia ja olla kontaktissa. Mutta ei siellä tehdä keskittynyttä suunnitteluduunia. Ja kyllä käytävillä saattaa kuulla projektin joitain asioita, joita ei sitten virallisia kanavia kuule. Kollegoihin liittyvät juorut jäävät onneksi pois, kun ei tarvitse kuunnella sitä jargonia.
Näitä artikkeleita kirjoittavat ja masinoivat lähinnä epävarmat, huonot ja vanhanaikaiset johtajat, huomionkipeät ekstrovertit sekä toimitilamarkkinoita pyörittäviä kiinteistösijoittajia edustavat instanssit. Vastaavilla artikkeleilla ja etätyövastaisilla mielipiteillä voi aivan huoletta pyyhkiä perseensä, ja äänestää jaloillaan ja verokortillaan niitä työnantajia vastaan jotka vielä vuonna 2023 yrittävät pakottaa ihmisiä toimistokarsinoihin näillä äärimmäisen kuluneilla ja vanhentuneilla verukkeilla kuten tiimihengellä tai hiljaisen tiedon välittymisellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tieto vaan kulkee paremmin f2f. Monesti ihan sattumalta tulee toisille relevanttia tietoa kun keskustellaan eri asioista naamatusten. Vähintään hybridi-malliin olisi hyvä palata, jos ei kelpaa voi lähteä kalppimaan, tekijöitä löytyy kyllä.
Kun keskustellaan eri asioista naamatusten = istutaan taukohuoneessa kälättämässä
Ap, arvostelet asiaa X, mutta itse olet ihan yhtä mustavalkoinen ajattelussasi. Sinäkin puhut vain itsestäsi, joten et ole yhtään sen parempi.
Miten on niin vaikeaa nähdä asioita eri kantilta? Minäkin pidän etätöistä, mutta ymmärrän myös muita näkökulmia.
Kuulostat rasittavalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun keskustellaan eri asioista naamatusten = istutaan taukohuoneessa kälättämässä
Me muut ei voida sille mitään, jos sinä et osaa keskustella normaalisti työasioista, vaan ainoastaan kälättämällä.
Etätöissä on aivan valtavasti hyviä puolia. Saa tehdä töitä rauhassa, ei ole koko ajan joku keskeyttämässä tai vieressä pälisemässä, vähemmän juoruilua, vähemmän sairastelua. Ei tarvitse kärsiä työpaikkakiusaajia. Jos lapsi on kuumeessa tai oksentaa, ei tarvitse jäädä töistä pois. Ei kulu aikaa työmatkoihin. Monilla ne työmatkat ovat oikeasti pitkiä ja vievät aikaa perheeltä. Säästyy lisäksi luonto ja rahat.
Työnantaja taas voi siirtyä pienempiin tiloihin ja säästää rahaa. Turha maksaa seinistä ja lämmityksestä, kun työt voi hoitaa kotonakin. Työntekijöiden sairaspoissaolot vähenevät, kun töitä voi tehdä kotisohvalta pienessä nuhassakin.
Lapsiperheessä etätyö parantaa työn ja perheen yhteensovittamista, kun sivukorvalla kuulee, koska lapsi tuli koulusta kotiin. Samalla voi muistutella, että tekevät läksynsä. Vanhemmat ovat paremmin selvillä lasten tekemisistä.
Kommenteista heijastuu pelko. Pelko siitä että joku ottaa pois saavutetun edun. Se on hyvin tyypillistä suomalaisessa työelämässä.
Olen istunut koko aamun toimistolla. Yksin kopissa Teamsissa eri palavereissa. Osa ihmisistä etänä, osa toimistolla, mutta eri toimistolla. Kaksi ihmistä palavereista on samalla toimistolla tänään, mutta eri aikaan. Kahvinkeittimellä keskustelin aamulla kaksi minuuttia, tämä nyt varmasti oli se autuaaksi tekevä, jonka vuoksi kannattaa käyttää aamulla puolitoistatuntia paikalle matkustamiseen.
18 vuotta etätyötä enkä ikipäivänä vaihtaisi läsnäoloon konttorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokonttori, porukkaa istuu naaman edessä ja sivuilla. Keskustellaan toki muistakin asioista kuin duunista. Välillä tulee tahattomasti kuultua hyödyllistä tietoa kun vieruskaveri teams-palaverissa.
Muistakaa HS:n ideologinen agenda.
Helsingin keskusta on maailman keskipiste johon jokainen suomalainen haluaa asumaan ja jossa kaikkien työpaikkojen on ihan pakko sijaita.
Tämän kiistattoman faktan ansiosta vihervasemmistolainen johto voi kyykyttää asukkaat pieniin, omaisuuksia maksaviin koppeihin joista liikkuminen on rajoitettu vain julkisiin ja vain yhteen sallituun suuntaan: Helsingin keskustaan. Siellä on kaikki!
Helsinkiä tuhoavan ideologian pahin painajainen on hallintoalamainen ja liike-elämä joka saa vapaasti valita parhaaksi katsomansa sijainnin - joka on nykyään mahdollisimman kaukana Helsingin keskustasta ja saavutettavissa vaivattomasti autolla.
Vierailija kirjoitti:
saukkosini kirjoitti:
Musta tuntuu, että sinne työpaikalle haluavat ne, joilla muuta sosiaalista elämää.
Myös kiusaajat ja hallintaan pyrkivät ikävöivät "areenaansa".
Tajusin vasta nyt, että meillä muut on etätöissä, ja ne työpaikan kiusaajat ovat toimistolla. Kiusaakohan ne toisiaan, ja miten se toimii noin käytännössä?
Meillä myös, ja hirveä työn sankareiden läyryäminen miten etätöissä olevat ei varmasti tee siellä kotona yhtään mitään. En todellakaan kaipaa sen sorttista yhteisöllisyyttä.
Jos uskoo, että piirileikit parantavat työilmapiiriä, niin tottakai uskoo myös kohtaamisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista heijastuu pelko. Pelko siitä että joku ottaa pois saavutetun edun. Se on hyvin tyypillistä suomalaisessa työelämässä.
Miksi siirtyä takaisin huonoon malliin, joka on tehoton ja taloudellisesti kannattamattomampi?
"Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä työpaikalta"
Missä olet tavannut nämä ihmiset?
Tarhassa?
"Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä tarhasta"
Koulussa?
"Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä koulusta"
Baarista?
"Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä baarista"
Harrastusksista?
"Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä harrastuksista"
Matkoilta?
"Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä matkoilta"
Kirjastosta?
"Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä kirjastosta"
Kaupasta?
"Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä kaupasta"
Sukulaisista?
"Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä sukulaisista"
Huvipuistosta?
"Minulla on omakin elämä ja omat ystävät, en tarvitse niitä huvipuistosta"
Jne.
Jne.
Jne.
Jne.
.
.
..
.
.
.
.
..
.
Vierailija kirjoitti:
Olen istunut koko aamun toimistolla. Yksin kopissa Teamsissa eri palavereissa. Osa ihmisistä etänä, osa toimistolla, mutta eri toimistolla. Kaksi ihmistä palavereista on samalla toimistolla tänään, mutta eri aikaan. Kahvinkeittimellä keskustelin aamulla kaksi minuuttia, tämä nyt varmasti oli se autuaaksi tekevä, jonka vuoksi kannattaa käyttää aamulla puolitoistatuntia paikalle matkustamiseen.
Miksi sä siellä kopissa istut??? Sinne mennään yleensä jos "ei kaikkien korville" tietoa palaverissa, tai jos itse äänessä kokoajan.
No jos ei muita ihmisiä elämässä ole kuin kollegat, niin silloin työpaikalla oleskelu varmaan on tärkeää.