En saa verenpainettani laskemaan, vaikka olen laihduttanut
Minulla on korkea verenpaine ja päätin laihduttaa ennen kuin menen sairaanhoitajan vastaanotolle. Joka paikassa toitotetaan sitä, että verenpaineeseen vaikuttavat elämäntavat. Minä liikun säännöllisesti ja aika paljonkin, syön terveellisesti, kasvissyöjä, en polta enkä käytä alkoholia. Olen 168 cm pitkä (nainen) ja painan nyt 56 kg. Laihdutin tammi-helmikuun aikana viisi kiloa, vaikka silloinkin olin BMI:n mukaan normaalipainoinen. Verenpaineeni ei ole silti laskenut (jopa päinvastoin).
Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö särkylääkkeitä? Tiedän että ainakin ibuprofeeni nostaa verenpainetta.
Ibuprofeenia käytän silloin tällöin, mutta en ole nyt parin kuukauden aikana tarvinnut kuin yhden kerran.
-ap-
Kannattaa mennä lääkäriin. Korkealle verenpaineelle on muitakin syitä kuin ylipaino. Itse painoin 45 kg, kun aloitin verenpainelääkityksen. Harrastin liikuntaa ja söin terveellisesti.
Jos olet ollut normaalipainoinen jo ennestään, niin painon pudotus tuskin verenpainetta laskee. Kerta elämäntavat on kunnossa, niin suosittelen käymään lääkärissä, että asiaa voidaan tutkia tarkemmin. Taustalla voi olla jokin elimellinen sairaus, joka verenpainetta nostaa.
Todennäköisesti geenit + ikä. Tervetuloa joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kiitos. Ikää on 63 vuotta.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Verenpainetautisi johtuu muista asioista kuin ylipainosta. Laihoillakin voi olla verenpainetauti ja jopa 2.tyypin diabetes. Voimakas sukurasite?
Minä olen 172cm/55 kg ja korkea verenpaine = ei näytä olevan kiloista kiinni (sukurasite)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ibuprofeenia käytän silloin tällöin, mutta en ole nyt parin kuukauden aikana tarvinnut kuin yhden kerran.
-ap-
Minkälaisia arvoja olet mitannut? Pulssi levossa on....? Muita tuntemuksia? Huimausta, päänsärkyä, rintakipuja? Ikäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenpainetautisi johtuu muista asioista kuin ylipainosta. Laihoillakin voi olla verenpainetauti ja jopa 2.tyypin diabetes. Voimakas sukurasite?
Minä olen 172cm/55 kg ja korkea verenpaine = ei näytä olevan kiloista kiinni (sukurasite)
Sydän- ja verisuonisairauksia voi olla myös laihoilla.
Tuttavani on aina ollut hoikka ja todella liikkuvainen. Fyysinen siivoojan työ ja kaikki matkat liikkunut kävellen ja pyöräillen. Silti hänellä on korkea verenpaine. Kaikki hänen sukulaisensa ovat kuolleet suht nuorella iällä sydänvaivoihin. Hän on Itä-Suomesta kotoisin, heillä vaan on perimässä tuo ominaisuus. Meidän suvussa taas on 2-tyypin diabeteksen ominaisuus, ilmaantuu hoikillekin 😕
Olive leaf kapseli?
Kokeile. Luomuversio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Minkälaisia arvoja olet mitannut? Pulssi levossa on....? Muita tuntemuksia? Huimausta, päänsärkyä, rintakipuja? Ikäsi?
Korkein arvo oli 162 (systolinen) ja jatkuvasti aamuin illoin yli 150. Se alempi paine on normaalin rajoissa (75-80). Eli yläpaine pahasti koholla.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta lääkäri ei anna muuta särkylääkettä kuin buranaa. Panadol ei auta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani on aina ollut hoikka ja todella liikkuvainen. Fyysinen siivoojan työ ja kaikki matkat liikkunut kävellen ja pyöräillen. Silti hänellä on korkea verenpaine. Kaikki hänen sukulaisensa ovat kuolleet suht nuorella iällä sydänvaivoihin. Hän on Itä-Suomesta kotoisin, heillä vaan on perimässä tuo ominaisuus. Meidän suvussa taas on 2-tyypin diabeteksen ominaisuus, ilmaantuu hoikillekin 😕
Itäsuomalainen minäkin
-ap-
Saat sen normalisoitumaan, kun lasket suolan käyttösi alle puolen grammaan päivässä.
Ylipainon merkitystä tuodaan vähän liikaakin esille kun todellisuudessa niin verenpaineen kuin vaikkapa monien syöpien osalta geenit ovat suurin vaikuttava tekijä yksilön kohdalla (tilastollisesti eli ns. kansanterveyden kannalta ylipainolla on väliä enemmän). Ei paino tai elintavat toki merkityksettömiä ole mutta hyvätkään elintavat eivät pelasta epäonnisen perimän seurauksilta.
Minulla on ollut vuosia korkea verenpaine. Pudotin painoa lähes 30 kg niin verenpaine ei laskenut yhtään. Tällä palstalla tiedettiin kertoa että vika on minussa.
Vierailija kirjoitti:
Saat sen normalisoitumaan, kun lasket suolan käyttösi alle puolen grammaan päivässä.
Aika vähän käytän nytkin jo suolaa. Mutta täytynee tehdä kaikki mahdollinen, mitä voi.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Jos arvot on jatkuvasti yli 150/100, niin ihan suotta sinä pitkität sitä lääkäriin menoa.
Jos on vielä pulssi korkealla, huimausta ja muita oireita, niin heti vaan lääkärille.
Täällä on ihan turha arpoa sitä syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Jos arvot on jatkuvasti yli 150/100, niin ihan suotta sinä pitkität sitä lääkäriin menoa.
Jos on vielä pulssi korkealla, huimausta ja muita oireita, niin heti vaan lääkärille.
Täällä on ihan turha arpoa sitä syytä.
Yläpaineet on yli 150 ja jopa yli 160, mutta alapaineet ovat pysyneet normaaleina.
-ap-
Se on sukuvika, kun suksi ei luista.