Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa verenpainettani laskemaan, vaikka olen laihduttanut

Vierailija
06.03.2023 |

Minulla on korkea verenpaine ja päätin laihduttaa ennen kuin menen sairaanhoitajan vastaanotolle. Joka paikassa toitotetaan sitä, että verenpaineeseen vaikuttavat elämäntavat. Minä liikun säännöllisesti ja aika paljonkin, syön terveellisesti, kasvissyöjä, en polta enkä käytä alkoholia. Olen 168 cm pitkä (nainen) ja painan nyt 56 kg. Laihdutin tammi-helmikuun aikana viisi kiloa, vaikka silloinkin olin BMI:n mukaan normaalipainoinen. Verenpaineeni ei ole silti laskenut (jopa päinvastoin).

Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se verenpaine todettiin kohonneeksi?

Käskikö joku laihduttamaan?

Vierailija
2/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se verenpaine todettiin kohonneeksi?

Käskikö joku laihduttamaan?

Ihan kotimittarilla mittasin. Verenpaineeni on ollut ihan hyvä näihin päiviin saakka, mutta alkanut kohota muutama kuukausi sitten. En ole vielä käynyt terveyskeskuksessa, mutta kai tässä on pakko pian mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainetautisi johtuu muista asioista kuin ylipainosta. Laihoillakin voi olla verenpainetauti ja jopa 2.tyypin diabetes. Voimakas sukurasite?

Vierailija
4/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenpainetautisi johtuu muista asioista kuin ylipainosta. Laihoillakin voi olla verenpainetauti ja jopa 2.tyypin diabetes. Voimakas sukurasite?

On sukurasite ilmeisesti. Kaikilla tädeilläni ja sedilläni sekä vanhemmillani on/oli korkea verenpaine.

-ap-

Vierailija
5/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutko hyvin? 

Mulla karsea ylipaino, mutta paine ei nouse paitsi pahojen unettomuusjaksojen aikana.

Vierailija
6/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainetauti voi olla myös normaalipainoisella. Työstressi voi nostaa verenpainetta. Tai jokin muu sairaus, munuaistauti?

Vierailija
7/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö paljon sokeria? Entä suolaa?

Vierailija
8/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainon lisäksi kohonneeseen verenpaineeseen voi liittyä muitakin taustatekijöitä, Tupakointi, alkoholi, stressi, e-pillerit, särkylääkkeet, vähäinen liikunta, suola ja lakritsi.

Toisilla perimä on niin voimakas että vaikka kuinka terveellisesti eläisit saatat sairastua verenpainetautiin.

Vierailija
9/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö paljon sokeria? Entä suolaa?

Suolaa en käytä yli suositusten. Joskus tulee herkuteltua suklaalla, mutta ei sentään joka päivä.

-ap-

Vierailija
10/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainon lisäksi kohonneeseen verenpaineeseen voi liittyä muitakin taustatekijöitä, Tupakointi, alkoholi, stressi, e-pillerit, särkylääkkeet, vähäinen liikunta, suola ja lakritsi.

Toisilla perimä on niin voimakas että vaikka kuinka terveellisesti eläisit saatat sairastua verenpainetautiin.

En ole koskaan tupakoinut tai käyttänyt alkoholia, en myöskään mitään hormonivalmisteita. Liikun paljon. Suolaa käytän todella vähän. Lakritsia en syö, mutta makeiset ja suklaa maistuvat. Stressiä on.

-ap-

Vierailija
11/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola ja sokeri pahasta, kokemusta on ja liikunta hyväksi, joka päivä.Ei mitään hirveän pitkiä.lenkkejä, vähempikin riittää.

Vierailija
12/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukutko hyvin? 

Mulla karsea ylipaino, mutta paine ei nouse paitsi pahojen unettomuusjaksojen aikana.

Nukun huonosti.

-ap-

Vierailija
13/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suola ja sokeri pahasta, kokemusta on ja liikunta hyväksi, joka päivä.Ei mitään hirveän pitkiä.lenkkejä, vähempikin riittää.

Kymmenen kilometrin kävelylenkin teen päivittäin (kahdessa osassa).

-ap-

Vierailija
14/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se läski joka asiaan ja joka tilanteessa ole syypää ongelmiin, vaikka moni mielellään tuudittautua siihen ajatukseen.

Vierailija
15/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden lisäksi kroonistunut kipu.

Lisämunuaisiin liittyvät ongelmat.

Vierailija
16/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se läski joka asiaan ja joka tilanteessa ole syypää ongelmiin, vaikka moni mielellään tuudittautua siihen ajatukseen.

Monet sanovat, että oli mikä tahansa kremppa niin aina ensimmäinen neuvo lääkäriltä on laihduttaminen.

Vierailija
17/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitätkö tulosta mitatessasi sitä tai oletko ollut levollinen kaikin puolin ennen mittaamista.Mittaustulokseen vaikuttaa myös mielialasi juuri sillä hetkellä.

Liikutko kenties liikaa, sekin luo stressiä kroppaan. Lepo on myös terveydelle tärkeää.

Vierailija
18/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö särkylääkkeitä? Tiedän että ainakin ibuprofeeni nostaa verenpainetta.

Vierailija
19/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaöljyä.

Vierailija
20/83 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännitätkö tulosta mitatessasi sitä tai oletko ollut levollinen kaikin puolin ennen mittaamista.Mittaustulokseen vaikuttaa myös mielialasi juuri sillä hetkellä.

Liikutko kenties liikaa, sekin luo stressiä kroppaan. Lepo on myös terveydelle tärkeää.

Kyllähän minä jännitän verenpainetta mitatessani ja etenkin nyt yhä enemmän kun lukemat kasvavat koko ajan.

-ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme