En saa verenpainettani laskemaan, vaikka olen laihduttanut
Minulla on korkea verenpaine ja päätin laihduttaa ennen kuin menen sairaanhoitajan vastaanotolle. Joka paikassa toitotetaan sitä, että verenpaineeseen vaikuttavat elämäntavat. Minä liikun säännöllisesti ja aika paljonkin, syön terveellisesti, kasvissyöjä, en polta enkä käytä alkoholia. Olen 168 cm pitkä (nainen) ja painan nyt 56 kg. Laihdutin tammi-helmikuun aikana viisi kiloa, vaikka silloinkin olin BMI:n mukaan normaalipainoinen. Verenpaineeni ei ole silti laskenut (jopa päinvastoin).
Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (83)
Vanhemmiten juuri yläpaine nousee. Voit saada miedon verenpainelääkkeen, koska alapaine on kuitenkin normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaas niitä, jotka eivät koskaan mittaile verenpaineitaan...!
Niillä on normaalit paineet koska eivät hysteerisesti mittaa niitä aamusta iltaan.
Mulla oli yläpaine yli 200 ja alapaine 150. Ei ollut kovin normaalit paineet. Tehtiin vielä vuorokausiseuranta ja koko ajan ihan hirveet paineet. Eikä missään tuntunut.
Mene lääkäriin. Onhan nykyään lääkkeet verenpaineeseen, se kannattaa hoitaa, kun on ihan helppoakin.
Tyhmät ihmiset ei ymmärrä terveyden löytyvän ruuan kautta.
Olen suht normaalipainoinen ihminen ja mulla eron jälkeen pelkkä stressi nosti verenpaineen kuukausiksi 190/140 tasolle. Lääkäri sanoi ettei akuutisti aloittaisi vielä lääkitystä, kun kuuli elämäntilanteen. Kun elämä tasaantui, paineet tippui 120/75 tasolle. Mitään merkittäviä muutoksia ei tapahtunut stressin lisäksi elämäntavoissa.
Suolankäyttö on oleellinen juttu. Tarkkaile sitä.
Mun hoikka sisko syö verenpainelääkkeitä ja kun olen sitä ihmetellyt, hän kertoi että lisää myös mikroaterioihin aina suolaa! Ja hän syö usein mikroruokaa kun asuu nykyään yksin, lapset aikuisia.
Eipä ihme että verenpaine kohisee.
Minulla parani veriarvot kun aloin liikkua ja laihduin. Mutta verenpaineeseen ei vaikuttanut. Syön kyllä lääkettä mutta siltikään arvot eivät parantuneet. Sukurasitus on kova.
Minulla päinvastainen ongelma. Alhainen verenpaine ei meinaa nousta, vaikka olen lihonut reippaasti. En siis lihonut tahallani, mutta ihmettelen, miten ei verenpaine nouse, vaikka olen nyt lihava, syön paljon suolaa ja vielä stressaankin.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainon lisäksi kohonneeseen verenpaineeseen voi liittyä muitakin taustatekijöitä, Tupakointi, alkoholi, stressi, e-pillerit, särkylääkkeet, vähäinen liikunta, suola ja lakritsi.
Toisilla perimä on niin voimakas että vaikka kuinka terveellisesti eläisit saatat sairastua verenpainetautiin.
No näpä ne. Tosiaan stressi vaikuttaa myös, ja vaikkapa se, miten nukut
Liikuntaa olisi hyvä harrastaa myös lihasvoimaa lisäten.
Mutta sitten meillä osalla vaan on korkea, lääkitystä vaativa verenpaine, vaikka elintavat olisivat kuinka hyvät. Itsellänikin on. Ylipainoinen en ole koskaan ollutkaan, olen nyt painavimmillani koossa 163cm/54kg.
Vierailija kirjoitti:
Suolankäyttö on oleellinen juttu. Tarkkaile sitä.
Mun hoikka sisko syö verenpainelääkkeitä ja kun olen sitä ihmetellyt, hän kertoi että lisää myös mikroaterioihin aina suolaa! Ja hän syö usein mikroruokaa kun asuu nykyään yksin, lapset aikuisia.
Eipä ihme että verenpaine kohisee.
Suola on tosiaan oleellinen juttu. Mutta sekään ei selitä kaikkea. Itse en käytä lisättyä suolaa ollenkaan, mutta verenpainelääkitys löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Mittausjännityksestä pääsee mittaamalla usein. Myös oikea valmistautuminen on tärkeää. Hyvät ohjeet Käypä hoito sivulta, googleen haku käypä hoito verenpaine.
Toisaalta mittausjännityksen nostamat paineet yleensä liittyy verenpainetaudin riskiin. Eli on syytä seurailla jatkossakin.
Mulla aloitettiin lääkitys, kun olin 171/60 mitoiltani. Tuon jälkeen olen lihonut mutta paine on pysynyt samana.
Saat liikaa hiilareita. Karppausaikana monet lihavat kertoivat verenpaineen laskeneen hiilihydraattien vähentämisellä, vaikka paino ei tippunut yhtään
Juotko tarpeeksi vettä. Veden juominen alentaa verenpainetta, jos sitä ei juo tarpeeksi muuten. Usein olen kokeillut. Ensin mitataan verenpaine. Sen jälkeen juodaan puoli litraa vettä ja parin tunnin kuluttua uusi mittaus.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö paljon sokeria? Entä suolaa?
Sokeri EI nosta verenpainetta. Sen sijaan suoma on sen merkittävin nostaja.
Vierailija kirjoitti:
Saat liikaa hiilareita. Karppausaikana monet lihavat kertoivat verenpaineen laskeneen hiilihydraattien vähentämisellä, vaikka paino ei tippunut yhtään
Hei, on vuosi 2023. Kukaan ei enää usko noihin höpinöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö paljon sokeria? Entä suolaa?
Sokeri EI nosta verenpainetta. Sen sijaan suoma on sen merkittävin nostaja.
Sokeri tai hiilarit ovat monelle pahempi kuin suola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, on vuosi 2023. Kukaan ei enää usko noihin höpinöihin.
Selittyy sekopäiden lisääntymisellä terveyspalveluista?
Suolan laadullakin on merkitystä. Puolison paineet laski kun hän siirtyi käytämään ruususuolaa. Painoa on edelleen liikaa, mutta verenpaineet näyttävät hyviltä.
Itsellä on pieni verenpainelääke migreeninestoon. Se joudutaan välillä puolittamaan liian alhaisen verenpaineen takia. Painoa voisin itsekin pudottaa reilusti. Siksi uskon tuohon ruususuolaan.
Tämä varmaan on oikea vastaus ongelmaasi.