En saa verenpainettani laskemaan, vaikka olen laihduttanut
Minulla on korkea verenpaine ja päätin laihduttaa ennen kuin menen sairaanhoitajan vastaanotolle. Joka paikassa toitotetaan sitä, että verenpaineeseen vaikuttavat elämäntavat. Minä liikun säännöllisesti ja aika paljonkin, syön terveellisesti, kasvissyöjä, en polta enkä käytä alkoholia. Olen 168 cm pitkä (nainen) ja painan nyt 56 kg. Laihdutin tammi-helmikuun aikana viisi kiloa, vaikka silloinkin olin BMI:n mukaan normaalipainoinen. Verenpaineeni ei ole silti laskenut (jopa päinvastoin).
Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Missä se verenpaine todettiin kohonneeksi?
Käskikö joku laihduttamaan?
Ihan kotimittarilla mittasin. Verenpaineeni on ollut ihan hyvä näihin päiviin saakka, mutta alkanut kohota muutama kuukausi sitten. En ole vielä käynyt terveyskeskuksessa, mutta kai tässä on pakko pian mennä.
Verenpainetautisi johtuu muista asioista kuin ylipainosta. Laihoillakin voi olla verenpainetauti ja jopa 2.tyypin diabetes. Voimakas sukurasite?
Vierailija kirjoitti:
Verenpainetautisi johtuu muista asioista kuin ylipainosta. Laihoillakin voi olla verenpainetauti ja jopa 2.tyypin diabetes. Voimakas sukurasite?
On sukurasite ilmeisesti. Kaikilla tädeilläni ja sedilläni sekä vanhemmillani on/oli korkea verenpaine.
-ap-
Nukutko hyvin?
Mulla karsea ylipaino, mutta paine ei nouse paitsi pahojen unettomuusjaksojen aikana.
Verenpainetauti voi olla myös normaalipainoisella. Työstressi voi nostaa verenpainetta. Tai jokin muu sairaus, munuaistauti?
Käytätkö paljon sokeria? Entä suolaa?
Ylipainon lisäksi kohonneeseen verenpaineeseen voi liittyä muitakin taustatekijöitä, Tupakointi, alkoholi, stressi, e-pillerit, särkylääkkeet, vähäinen liikunta, suola ja lakritsi.
Toisilla perimä on niin voimakas että vaikka kuinka terveellisesti eläisit saatat sairastua verenpainetautiin.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö paljon sokeria? Entä suolaa?
Suolaa en käytä yli suositusten. Joskus tulee herkuteltua suklaalla, mutta ei sentään joka päivä.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Ylipainon lisäksi kohonneeseen verenpaineeseen voi liittyä muitakin taustatekijöitä, Tupakointi, alkoholi, stressi, e-pillerit, särkylääkkeet, vähäinen liikunta, suola ja lakritsi.
Toisilla perimä on niin voimakas että vaikka kuinka terveellisesti eläisit saatat sairastua verenpainetautiin.
En ole koskaan tupakoinut tai käyttänyt alkoholia, en myöskään mitään hormonivalmisteita. Liikun paljon. Suolaa käytän todella vähän. Lakritsia en syö, mutta makeiset ja suklaa maistuvat. Stressiä on.
-ap-
Suola ja sokeri pahasta, kokemusta on ja liikunta hyväksi, joka päivä.Ei mitään hirveän pitkiä.lenkkejä, vähempikin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Nukutko hyvin?
Mulla karsea ylipaino, mutta paine ei nouse paitsi pahojen unettomuusjaksojen aikana.
Nukun huonosti.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Suola ja sokeri pahasta, kokemusta on ja liikunta hyväksi, joka päivä.Ei mitään hirveän pitkiä.lenkkejä, vähempikin riittää.
Kymmenen kilometrin kävelylenkin teen päivittäin (kahdessa osassa).
-ap-
Ei se läski joka asiaan ja joka tilanteessa ole syypää ongelmiin, vaikka moni mielellään tuudittautua siihen ajatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Näiden lisäksi kroonistunut kipu.
Lisämunuaisiin liittyvät ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Ei se läski joka asiaan ja joka tilanteessa ole syypää ongelmiin, vaikka moni mielellään tuudittautua siihen ajatukseen.
Monet sanovat, että oli mikä tahansa kremppa niin aina ensimmäinen neuvo lääkäriltä on laihduttaminen.
Jännitätkö tulosta mitatessasi sitä tai oletko ollut levollinen kaikin puolin ennen mittaamista.Mittaustulokseen vaikuttaa myös mielialasi juuri sillä hetkellä.
Liikutko kenties liikaa, sekin luo stressiä kroppaan. Lepo on myös terveydelle tärkeää.
Käytätkö särkylääkkeitä? Tiedän että ainakin ibuprofeeni nostaa verenpainetta.
Vierailija kirjoitti:
Jännitätkö tulosta mitatessasi sitä tai oletko ollut levollinen kaikin puolin ennen mittaamista.Mittaustulokseen vaikuttaa myös mielialasi juuri sillä hetkellä.
Liikutko kenties liikaa, sekin luo stressiä kroppaan. Lepo on myös terveydelle tärkeää.
Kyllähän minä jännitän verenpainetta mitatessani ja etenkin nyt yhä enemmän kun lukemat kasvavat koko ajan.
-ap-
Missä se verenpaine todettiin kohonneeksi?
Käskikö joku laihduttamaan?