Onko kellään kokemusta yksityisetsivän tarkkailun kohteena olemisesta?
Olen eronnut sairaalloisen mustasukkaisesta miehestä. Mies on laittanut perääni yksityisetsivän ainakin pari kertaa, kertoi siitä itse ja näytti videot, niissä ei näy mitään pettämistä, mutta mies kuvittelee silti niin (seurueessa mukana mies).
Lisäksi mies laittoi käsilaukkuuni gps-paikantimen. Tein siitä rikosilmoituksen. Mies ei myönnä asiaa, vaan väittää että olen sen itse laittanut lavastaakseni hänet syylliseksi.
Nyt eron jälkeenkin mies tietää missä liikun. Olen pyytänyt poliisia tutkimaan autoni. Poliisin vastaus oli: ei tarvetta.
Mitä voin tehdä? Lähestymiskielto ei auta, koska hän voi edelleen palkata kenet vaan stalkkaamaan minua, ei auta vaikka laittais salaiset osoitetiedot, mitkään. Mies on varakas ja pystyy niin tekemään.
Kommentit (91)
Vaihtaisin puhelinta. Samoin läppäri, tabletti ym vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainoaminen on rikos.
Lue tästä alkuun ohjeita poliisilta:
Kyllä minä tämän tiedän, olenhan tehnyt rikosilmoituksen. Mutta kun hän ei stalkkaa itse vaan joku yksityisetsivä ja se ei kait ole rikos. Tai poliisi ei ainakaan puutu mitenkään. Eikä rikosilmoituksesta huolimatta tutki autoa. Itse olen jo kontannut sen läpi monta kertaa.
Ap
Osta uusi auto.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin puhelinta. Samoin läppäri, tabletti ym vaihtoon.
On kokemusta mutta lähettäjän epäonneksi etsiväkin oli huijari joka väitti miehelle asioita joita ei todellakaan ollut millään mittarilla. Rahat sai itselleen niin kun "epäily vaan jatkui". Kätevää.
On kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta. Aiheutti ahdistusta ja pelkoa, menetin yö uneni. Seuraaminen aiheutti kai jonkinasteisen trauman.
Esim joku Applen Air tag on todella pieni, ja se lähettää seurannan GSM signaalia patterinsa voimalla yli vuoden.
Googlatkaa. Ärsyttää kun teknologian mahdollisuuksiin ei perehdytä ja stalkkauksen uhrit syyllistetään vainoharhaisiksi.
On kokemusta, että ulkopuolinen ihminen stalkkaa/seurailee. Mutta koska olen selvänäköinen ja intuitiivinen niin saan tiedon jos joku seuraa tai pyrkii energioihini/reviirilleni.
Mun mielestä olen pariin otteeseen törmännyt kaupassa ostoksilla ollessani tällaiseen yksityisetsivään. En tiedä, mutta luulen niiden kyttäävän myymälävarkaita. Ovat mukamas asiakkaina, mutta haahuilu hyllyjen välissä ja seuraaminen sekä pälyily antavat viitteen tällaiseen toimintaan. Vähän kiusallista kun on maksavana asiakkaana lähtenyt ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olen pariin otteeseen törmännyt kaupassa ostoksilla ollessani tällaiseen yksityisetsivään. En tiedä, mutta luulen niiden kyttäävän myymälävarkaita. Ovat mukamas asiakkaina, mutta haahuilu hyllyjen välissä ja seuraaminen sekä pälyily antavat viitteen tällaiseen toimintaan. Vähän kiusallista kun on maksavana asiakkaana lähtenyt ostoksille.
Nämä ovat myymäläetsiviä ja näitä käytetään nykyisin paljon. Eri ammattiryhmä siis.
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta mutta lähettäjän epäonneksi etsiväkin oli huijari joka väitti miehelle asioita joita ei todellakaan ollut millään mittarilla. Rahat sai itselleen niin kun "epäily vaan jatkui". Kätevää.
Eli onkin olemassa valeyksityisetsiviä, vähän kuin valelääkäri. Ihmisten pitäisi siis tarkistaa tausta ja firma, ennen kuin maksaa paljon rahaa. Ja aina miettiä mikä on totta ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni sukulainen kuoli nyt talvella, kun ex miesystävä parin vuosikymmenen takaa oli stalkannut pihalla ja teki sitten henkirikoksen. Olisin kyllä yhteydessä poliisiin ja kysyisin neuvoja. Tuollainen eron jälkeen stalkkaava hullu voi olla oikeasti vaarallinen. Olisin yhteydessä myös johonkin turvakotiin / Naisten linjalle tms, josta pyytäisin neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat myymäläetsiviä ja näitä käytetään nykyisin paljon. Eri ammattiryhmä siis.
Ok. Kiitos että selvensit asian. Näinhän se on :)
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta, että ulkopuolinen ihminen stalkkaa/seurailee. Mutta koska olen selvänäköinen ja intuitiivinen niin saan tiedon jos joku seuraa tai pyrkii energioihini/reviirilleni.
Kerro lisää?
Kuulostaa vainoharhaisesti, mutta minua on tarkkailtu jo kauan. Ongelmani on että en tiedä kuka maksaa tästä. Alkoi jo lapsuudessani.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa, miehellähän ei pitäisi eron jälkeen olla mitään motiivia seuratuttaa sinua. Jos hän kuitenkin niin edelleen tekee niin itseäänhän siinä kiusaa. Eihän sinun tekemiset ja menemiset hänelle enää kuulu.
Valitettavasti tällaisessa tapauksessa keinot on vähäiset kun mitään rikosta ei ole tapahtunut. Sitten vasta poliisia kiinnostaa jos saat uhkaavia viestejä tms.
Nyt on pakko korjata.
Vainoaminen on Suomen lain mukaan rikos. Aiheeton toistuva tai jatkuva seuraaminen ja tarkkailu on vainoamista.
Voisin kuvitella, että mikäli yksityisetsivä jatkaa tehtävän parissa, vaikka siinä ei tunnu olevan järkeä, hän voi periaatteessa syyllistyä avunantoon rikoksessa. Ei ole mikään lieventävä asianhaara, että joku on maksanut sinulle rikokseen osallistumisesta.
Mitä oireita teille on tullut, jotka olette olleet seurannan kohteina? Miten selvisitte asian yli?
Entisen pomoni vaimo oli laittanut perään yksityisetsiväköörin.
Pieni yritys ja mä olen ainoa nainen siellä. Luulin ensin kauan, et mua kiusataan ja savustetaan yksin pomon toimesta ulos.
Mulle alkoi valjeta totuus, kunnes mulle selvisi kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Pomomies on erittäin viehättävä ja hieno mies. Ja saatoin viattomasti ihastua..
Meillä ei ollut mitään suhdetta eikä tapahtunut uskottomuutta. Ei mitään sellaista, että olis ollu aihe laittaa perään noita. Se tunne oli kauhee, kun näki niitä ties missä, että antakaa mun olla! Se aiheutti mulle lisähaasteita mielenterveyden kanssa, tuhosi mun erittäin lupaavan ja hienon uran, opinnot ja talouden niin että jouduin uudelleen ulosottoon. Jouduin etsimään uuden työn ja multa kuoli koko intohimo omaa ammattia kohtaan mikä oli mulle se oma juttu. Menee kauan aikaa toipua, jos uskallan koko alalle enää.
Anteeksipyyntöä odotellessa vaimolta. 😔 Sabotoi ja tuhosi mut kyllä aika pahasti ja tästä kuopasta ei nousta. Palasin lähtöruutuun. Tää oli mulle unelmajuttu, ja senkin vei joku jolle mun ura ei kuulu pätkääkään.
En voi kaikkea taustaa heistä tietää enkä voi ihan kaikkia yksityiskohtia tänne enempää laittaa. En varmasti ole ainoa joka on kokenut vastaavan. Sitä on vaikea uskoa, mut kun se osuu omalle kohdalle niin tajuaa, ettei se ole tavatonta. Se on arkipäivää hyvätuloisten keskellä joita vaimonsa kanssa ovat.
Ei minulla ja miehelläni olisi varaa edes palkata sellaisia emmekä kyllä ole sellaisia persooniakaan. Puhutaan ennemmin avoimesti kaikesta, vaikka nyt ihastuskin tulisi.
Ja lisään.. Korkeintaan laittaisin oman mieheni perään moisen, jos olisi aihetta epäillä rikollisuudesta, mutta kun ei ole. Sen takia se maailma tuntuu köyhän työläisen mielestä kaukaiselta ja tottakai tulee uhrifiilis, koska on todella alakynnessä. Jos olisin olut rikkaampi, olisin pistänyt vastapalloon jonkun tutkimaan asiaa jo heti, kun aavistin.
Voiko puhelimessasi olla joku asetus, familylink tms mistä mies tietää missä olet?
Onpas kyllä karmivaa.
Tsekkauttaisin auton jossain huollossa, samoin puhelimen.
Tsemppiä.