Saako raskaana oleva hakea töitä?
Olen pian raskausviikolla 10 ja työtön. Työn hakeminen tuntuu huijaamiselta, koska jään alkusyksystä äitiyslomalle. En halua että mahdollinen uusi työnantaja pitää minua huijarina, mutta totta kai tarvitsen työpaikan siinä missä kuka tahansa muukin työtön.
Mitä ajatuksia teissä herättää?
Kommentit (36)
Saa. Mä hain yhtä työtä nuorena naisena, jossa haastattelussa kerrottiin, että he olivat juuri palkanneet raskaana olevan naisen, joten se, että olin nuori nainen ei ole ongelma. Sekin tuntui kyllä vähän hassulta ilmoitukselta, mutta toisaalta arvostin sitä.
Raskaana olevat eivät saa hakea töitä. Kielto on kirjattu lakiin joka on nähtävillä te-elinkeino toimiston nettisivuilla samoin valtiovallallan sivulla. Työn hakemisesta ja saannista voidaan määrätä sakkomaksu tai korkeintaan vuosi vankeutta.
Saat hakea mutta
Katso että työnantaja ei ole mikään pikku pulju joka kaatuu äitiyslomaasi.
Kyllähän tuosta väkisin tulee mielikuva että haet vain äitiyslomallesi rahoittajaa, koska kelan raha on niin surkean pieni. Sorry.
Hyväksikäyttäjä olet. Tosi kiva yrittäjälle palkata sinut ja seuraavaksi joutuukin maksamaan loisimisesi sekä etsimään ja palkkaamaan tuuraajan.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksikäyttäjä olet. Tosi kiva yrittäjälle palkata sinut ja seuraavaksi joutuukin maksamaan loisimisesi sekä etsimään ja palkkaamaan tuuraajan.
Kauanko aikaa äitisi "loisi" sinua hoitaessaan?
Harrastat järkyttävää kielenkäyttöä kaikkien meidän tulevaisuutta rakentavia kohtaan.
Tottakai saat hakea. Muista vain ottaa selvää, että kuinka paljon ennen äitiyslomaa siitä pitää ilmoittaa työnantajalle. Alkusyksyyn on vielä puoli vuotta aikaa, hölmöähän se olisi vain laakereillaan levätä. Ihan hyvä vaihtoehto toki sekin, mutta jos haluaa tehdä töitä, tottakai saa!
Mitähän ne työkkärissäkin sanoo jos ei hae töitä raskauden takia? Taitaa karenssi napsahtaa.
Jos olet työttömänä työnhakijana TE-toimiston listoilla, sinulla on työnhakuvelvoite. Tietääkseni tuosta ei saa helpotusta raskauden vuoksi.
Kielletty on hakea töitä raskaanaollessa. Voit saada sakot siitä. Poliisi voi pidättää sinut rikkomuksesta.
Raskaus ei ole sairaus ja ehdit hyvin tekemään töitä vielä useamman kuukauden. Onhan niitä määräaikaisia töitäkin olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko aikaa äitisi "loisi" sinua hoitaessaan?
Harrastat järkyttävää kielenkäyttöä kaikkien meidän tulevaisuutta rakentavia kohtaan.
Ainakaan minun äiti ei loisinut odottaessa minua, vaan oli töissä ja olin neljän kuukauden ikäinen kun lähti töihin takaisin. Silloin äitiysloma oli lyhyt, eikä mitään muuta ollutkaan.
Kaikkihan töitä saavat hakea, mutta toivoisin kyllä raskaana olevien miettivän myös sitä työnantajaa. Se työnantaja tarvitsisi työntekijän eikä äitiyslomalaista maksettavakseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan töitä saavat hakea, mutta toivoisin kyllä raskaana olevien miettivän myös sitä työnantajaa. Se työnantaja tarvitsisi työntekijän eikä äitiyslomalaista maksettavakseen.
Jos on työnhakijana on pakko hakea tai tulee karenssi.
Muista kuitenkin, että et saa valehdella työhaastattelussa työhön liittyvistä asioista. Jos vaikka haastattelussa sanotaan, että syksy on yritykselle kiireistä aikaa ja kysytään, onko sinulla mahdollisuus silloin tehdä ylitöitä, olet hiukan ongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Muista kuitenkin, että et saa valehdella työhaastattelussa työhön liittyvistä asioista. Jos vaikka haastattelussa sanotaan, että syksy on yritykselle kiireistä aikaa ja kysytään, onko sinulla mahdollisuus silloin tehdä ylitöitä, olet hiukan ongelmissa.
Tuohan on hyvä keino yritykselle kysyä perheenperustamisesta ilman että kysyy suoraan. Ja niin ei saa tehdä.
Kyllä olen työtön työnhakija ja haenkin aktiivisesti töitä, toistaiseksi ei ole napannut. Toisaalta hyvä, koska ihan mahdoton ajatus mennä skarppina työhaastatteluun tämän 24/7 pahoinvoinnin kanssa. Mutta niin, tietenkin toivon että saisin töitä niin ei tarvitsisi melkein koko vuotta olla toimettomana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen työtön työnhakija ja haenkin aktiivisesti töitä, toistaiseksi ei ole napannut. Toisaalta hyvä, koska ihan mahdoton ajatus mennä skarppina työhaastatteluun tämän 24/7 pahoinvoinnin kanssa. Mutta niin, tietenkin toivon että saisin töitä niin ei tarvitsisi melkein koko vuotta olla toimettomana.
Ap
Jos voit pahoin niin oletko oikeasti siinä kunnossa, että kykenet menemään töihin etkä aina vaan ilmoita työnantajalle että olet taas sairaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos voit pahoin niin oletko oikeasti siinä kunnossa, että kykenet menemään töihin etkä aina vaan ilmoita työnantajalle että olet taas sairaana?
Tuolla periaatteella kukaan työsuhteessa olevakaan ei saisi tulla raskaaksi, kun saattaa joutua olemaan aamupahoinvoinnin takia joskus pois. (aika harva oikeasti on aamupahoinvoinnin takia saikulla, vaikka monella aamupahoinvointia on)
Saa tietysti, jopa näkyvästi raskaana oleva. Työntekijän valinnassakaan ei saa raskauden takia syrjiä.
Yksi tuttu haki töitä raskaana ollessaan, kävi haastattelussa loppuraskaudesta ja sai työpaikan. Ei ehtinyt olla töissä kuin reilun kuukauden ennen kuin jäi äitiyslomalle. Nyt ollut samassa työssä varmaan yli 10 vuotta jo, tuo kyseinen oli hänen viimeinen raskautensa.