Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen väkisin näitä TE-toimiston pakottamia työhakemuksia...............

Vierailija
06.03.2023 |

Ei voisi vähempää kiinnostaa.

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos oman alan työpaikkailmoituksia ei ole? Pitääkö tehdä ns avoimia hakemuksia ympäriinsä?

Katsot tietenkin muiden alojen paikkoja, uudelleenkouluttaudut tarvittaessa. Ei kai tämä nyt korkeampaa matematiikkaa ole?Maailma on muuttunut, ei eletä enää agraariyhteiskunnassa tai teollisuuden alkuajoilla jolloin työpaikan sai kysymällä ja sai tehdä samoja töitä eläkeikään tai hautaan asti. Nyt on pakko olla muuntautumiskykyinen tai -haluinen.

Kerro millä elää uudelleenkouluttautumisen ajan, jos on opintotukikuukaudet jo käytetty.

Työttömyyspäivärahalla ei saa opiskella ilman työkkärin lupaa, ja sitä lupaa ei mitenkään automaattisesti heru.

Näitä on niin kummallista lukea: samaan aikaan tuhannet työssäkäyvät kouluttautuvat työn ohessa, hankkivat pätevyyksiä ja elävät täyttä elämää, mutta työttömälle on ihan mahdoton ajatus, että teen osa-aikatöitä ja kouluttaudun, ei käy, on liian raskasta jne.

Ehkä se perustulo olisi ratkaisu eli jokaiselle 300 e/kk rahaa eikä euroakaan enempää minkäänlaisina tukina asumiseen tai toimeentuloon. SPR tarjoaisi työttömille maksutta vaatteita tietyn määrän kuukaudessa ja hyvinvointikuntayhtymä 2 ateriaa päivässä, asunnoksi saisi luvan riittää kimppakämppä entisessä vanhainkodissa.

Meillä ei ole varaa siihen, että väki saa valita, haluaako tehdä töitä vai ei.

Onko teillä varaa sitten siihen, että työhaluisia työttömiä ei työnantajat kelpuuta töihin? 

Siitähän tässä on kysymys. Ei työttömien työhaluttomuudesta.

Työttömälle on mahdoton ajatus osa-aikatyön ohessa kouluttautua, jos sitä osa-aikatyötä ei saa! Sinulla ei näköjään mene kaaliin se, että kaikki nyt jostakin syystä vain eivät työnantajille kelpaa.

Mistä luulet, että työtön saa sen osa-aikatyön, jonka palkalla elää niin että voi opiskellakin? 

Jos sanot, että saahan soviteltua päivärahaa, niin eipä välttämättä saakaan, jos opiskelee. Työkkärin mielestä kun opiskelija ei ole työmarkkinoiden käytettävissä. Opintoihin pitää olla se työkkärin lupa.

Työttömänä on todella vaikea opiskella juuri siksi, että siihen pitää olla lupa. Omin päin sitä ei saa ruveta tekemään. Töissä olevana onkin opiskelu paljon helpompaa, ei tarvitse lupia kysellä.

Kerro jos tiedät, missä olisi se työnantaja, joka ottaa vähänkään pidemmän aikaa työttömänä olleen ihmisen töihin. Kelpaako esim. omalle työnantajallesi? Kokemukseni mukaan työnantaja aina mieluummin palkkaa jo töissä olevan. Arvelen kyllä, että osa työttömien hakemuksista saattaa kadota rekryfirmoihinkin. Eivät kehtaa asiakkaalleen ei työnantajalle pistää eteenpäin sitä työtöntä hakijaa.

Jos muuten tsekkaat, mihin valtiolla rahaa menee, niin ei työttömyys edes tule kovin kalliiksi verrattuna esim. yritystukiin tai vanhusväestön aiheuttamiin kuluihin. Ehdottamasi kimppakämppäsysteemi ei tuo olennaista säästöä vaan lisää yleistä kurjuutta ja sitä kautta yhteiskunnan epävakautta (esim. rikollisuuden muodossa). Eli mietipä nyt vielä.

Vierailija
42/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TAI SITTEN VOISITTE VAAN LOPETTAA SEN PIERESKELYN JA MENNÄ TÖIHIN.

VAIKKA VESSOJA PUTSAAMAAN TAI HESBURGERIIN "PIHVIÄ" PAISTAMAAN.

Pihviä pääsee paistamaan nuoret, joita voi vedättää miten vaan kehtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos oman alan työpaikkailmoituksia ei ole? Pitääkö tehdä ns avoimia hakemuksia ympäriinsä?

Eivät riitä semmoisenaan. Mulla on ehtona 2 hakemusta/kk. Alkuun kysyin, riittävätkö avoimet hakemukset. Sain myöntävän vastauksen, mutta kuukauden päästä soittivat, että olivat saaneet lisäohjeita. Toinen hakemus täytyy olla yksilöity, toinen saa olla avoin.

Mitä ihmettä, mulle taas viimeksi sanottiin ettei minun kannata enää katsella avoimia työpaikkoja ollenkaan vaan sen sijaan laittaa avoimia hakemuksia sinne tänne. Noh, nyt olen sitten viikossa laittanut 3 avointa hakemusta ja neljäs on jo työn alla. Sanoin vielä puhelimessa, että olen koko ajan ollut siinä käsityksessä, että juuri avoimien paikkojen haku on suotavampaa kuin avoimet hakemukset. Mutta minun tapauksessa ei näin ollutkaan... Kohta varmaan paukkuu karenssi...

Vierailija
44/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TAI SITTEN VOISITTE VAAN LOPETTAA SEN PIERESKELYN JA MENNÄ TÖIHIN.

VAIKKA VESSOJA PUTSAAMAAN TAI HESBURGERIIN "PIHVIÄ" PAISTAMAAN.

En mene, kun eivät päästä, on terveysrajoitteita eikä ole hygieniapassia. Mene sinä, kun noista niin kovasti tunnut tykkäävän.

Ei mun tarvi. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä vakavien mt-ongelmien vuoksi.

Vierailija
45/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen hakemuksia ihan sen takia, koska muuten tulisi karenssi. En ole aikeissa työllistyä. -nuori mies

Vierailija
46/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin myös hakemuksen juuri menemäään. Haluan kyllä näitä hakemiani töitä oikeasti, mutta ahdistaa työkkärin valvonta, kontrolli ja rangaistuksella uhkailu. Tekisin tämän kaiken ilmankin, tosin jotkut työkkärin minulle osoittamat työpaikat ovat sellaisia, että osaamiseni ei niihin riitä. Valitsisin haettavat paikat mieluiten itse.Perustulo jos tulisi, pääsisi tästäkin turhasta pelosta ja ahdistuksesta eroon.

On erikoista ja eriarvoistavaa, että joillekin osoitetaan paikkoja ja joillekin ei (esim. minulle ei). Olen oikeasti pahoillani, että sinulla on tuollainen tilanne. 

Mikä siinä on eriarvoistavaa, että työnantaja haluaa 5-10 hyvän työntekijän tiedot ja valitsee näistä väkeä haastatteluun, se kutsu tulee työtarjouksen nimellä.

Eihän se noin mene? Työtarjous on ihan työkkärin päähänpisto vain. Sitten sinun pitää hakea sitä "tarjottua" työpaikkaa, ja työnantaja vasta siinä vaiheessa päättää, onko kiinnostunut sinusta vai ei. 

Yhden työkkärin "työtarjouksen" olen eläissäni saanut. Olisin kyllä mielelläni ottanut tarjotun työn vastaan, mutta työnantaja ei halunnut antaa.

Vierailija
47/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä nyt pakko OIKEASTI ole hakea. Itse vain katson muutaman avoimen työpaikkailmoituksen ja täytän työkkärin lomakkeen.

Vierailija
48/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ei ole hakea, kukaan ei pakota tukirahijen kuppaamiseen.

Vierailija
49/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa miten käytännössä tää menee, tulee työkkäriltä joku ilmoitus että sinun täytyy hakea paikkaa x? Miten ne tsekkaa oletko hakenut, soittaa sille työnantajalle vai mitä?

Vierailija
50/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että sinulla on jokin oikeus hakea vain oman alasi hommia? Niin että jos on transseksuaalien seksuaaliterapeutti koulutukseltaan niin pitäisi voida vain odotella transseksuaalien seksuaaliterapeuttien virkoja vapautuvaksi?

Vierailija
51/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä pitää tehdä niin paljon pysyäkseen työttömänä, että itselle ei ainakaan jää enää energiaa etsiä itselle sopivia töitä.

Vierailija
52/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli työkkäristä reilu 3 vuotta sitten puhelu ja tiedot työpaikasta jota piti hakea. Olin 47 vuotias ja takana työelämää 30 vuotta. Olin ollut työttömänä reilun kuukauden. Tein elämäni ensimmäisen kirjallisen työhakemuksen ja cv:n. Yllätyksekseni minut pyydettiin työhaastatteluun ja valittiin töihin. Kyseessä hyvä työpaikka, täydet toimistotyötunnit, vakituinen paikka ja palkka nousi 500 euroa. Aikoinaan menin suoraan peruskoulusta töihin, ei siis koulutusta, ei kielitaitoa eikä esim. ajokorttia. Työnantaja arvosti työkokemusta, edellisessä työpaikassa olin 23 vuotta. Kuvittelin tätäkin palstaa lukeneeni, että satoja työhakemuksia pitää tehdä ja/tai, että en kelpaa mihinkään. Ehkä minulla kävi tuuri, mutta kyllä sieltä työkkäristä hyviäkin hakupyyntöjä tulee.

Vierailija
53/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa miten käytännössä tää menee, tulee työkkäriltä joku ilmoitus että sinun täytyy hakea paikkaa x? Miten ne tsekkaa oletko hakenut, soittaa sille työnantajalle vai mitä?

Pääsääntöisesti raportoit siitä itse, että olet hakenut paikkaa. Voi olla, että pitää laittaa myös haun tulos: sait paikan, et saanut, pääsit haastatteluun, tai työnantaja ei koskaan vastannut mitään. Tuskin kovin usein tarkistavat työnantajalta, mutta sen varaan ei kannata laskea.

Vierailija
54/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto tekee juuri sen, mitä eduskunta vaatii. Onneksi työkkärit lakkautetaan 2024 lopussa, jonka jälkeen ei ole enää lainkaan varmaa, että työttömälle maksetaan euroakaan tukia. Kunnissa kun ei ole maksavia lausuntoja pakko antaa, itsemääräämisoikeus ulottuu myös tähän..

Ministeriöstä ne ohjeet tulevat, ei eduskunnasta.

Eduskunta säätää lait, tuliko tämä yllätyksenä?

Vierailija
55/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsot tietenkin muiden alojen paikkoja, uudelleenkouluttaudut tarvittaessa. Ei kai tämä nyt korkeampaa matematiikkaa ole?Maailma on muuttunut, ei eletä enää agraariyhteiskunnassa tai teollisuuden alkuajoilla jolloin työpaikan sai kysymällä ja sai tehdä samoja töitä eläkeikään tai hautaan asti. Nyt on pakko olla muuntautumiskykyinen tai -haluinen.

Kerro millä elää uudelleenkouluttautumisen ajan, jos on opintotukikuukaudet jo käytetty.

Työttömyyspäivärahalla ei saa opiskella ilman työkkärin lupaa, ja sitä lupaa ei mitenkään automaattisesti heru.

Näitä on niin kummallista lukea: samaan aikaan tuhannet työssäkäyvät kouluttautuvat työn ohessa, hankkivat pätevyyksiä ja elävät täyttä elämää, mutta työttömälle on ihan mahdoton ajatus, että teen osa-aikatöitä ja kouluttaudun, ei käy, on liian raskasta jne.

Ehkä se perustulo olisi ratkaisu eli jokaiselle 300 e/kk rahaa eikä euroakaan enempää minkäänlaisina tukina asumiseen tai toimeentuloon. SPR tarjoaisi työttömille maksutta vaatteita tietyn määrän kuukaudessa ja hyvinvointikuntayhtymä 2 ateriaa päivässä, asunnoksi saisi luvan riittää kimppakämppä entisessä vanhainkodissa.

Meillä ei ole varaa siihen, että väki saa valita, haluaako tehdä töitä vai ei.

Mistä luulet, että työtön saa sen osa-aikatyön, jonka palkalla elää niin että voi opiskellakin? 

Niin jos on saanut noin hyvin palkatun osa-aikatyön, niin sillähän sitä jo pärjää, eikä enää ole mikään työtön. Eli tuo tyyppi ehdottaa, että miksi työttömät ei vain rupea tekemään esimerkiksi osa-aikatyötä.

No siksi kun se ei ole oma päätös. Myös työnantajalla on asiassa sanansa sanottavana.

Vierailija
56/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäköö ne haettavat paikat muuten olla julkisesti auki olevia työpaikkoja, vai kelpuutetaanko myös avoimet hakemukset firmoihin? Ei minua ainakaan kiinnostaisi hakea välttämättä montaakaan julkisesti auki olevaa paikkaa, vaan ennemmin kirjoittelisin noita avoimia hakemuksia.

Vain avoimet siivous -ja puhelinmyyntihommat lasketaan mukaan.

Onko tää oikeesti totta? Oisko jotain lähdettä tälle?

Vierailija
57/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli työkkäristä reilu 3 vuotta sitten puhelu ja tiedot työpaikasta jota piti hakea. Olin 47 vuotias ja takana työelämää 30 vuotta. Olin ollut työttömänä reilun kuukauden. Tein elämäni ensimmäisen kirjallisen työhakemuksen ja cv:n. Yllätyksekseni minut pyydettiin työhaastatteluun ja valittiin töihin. Kyseessä hyvä työpaikka, täydet toimistotyötunnit, vakituinen paikka ja palkka nousi 500 euroa. Aikoinaan menin suoraan peruskoulusta töihin, ei siis koulutusta, ei kielitaitoa eikä esim. ajokorttia. Työnantaja arvosti työkokemusta, edellisessä työpaikassa olin 23 vuotta. Kuvittelin tätäkin palstaa lukeneeni, että satoja työhakemuksia pitää tehdä ja/tai, että en kelpaa mihinkään. Ehkä minulla kävi tuuri, mutta kyllä sieltä työkkäristä hyviäkin hakupyyntöjä tulee.

Eli olet nyt viisikymppinen ja mennyt töihin joskus 80-luvun lopulla ihan?

Se olikin Suomen työllisyyden kulta-aikaa. Silloin töihin oikeasti pääsi jokainen joka vain halusi. Oli oikeasti työvoimapula. Oi niitä aikoja! 

Nytkin työllistyminen on sitä helpompaa, mitä vähemmän aikaa on ollut työttömänä. Sinua on onnistanut.

Vierailija
58/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan uudelleenkouluttautua kun täytän kohta 59, ja hyökkään heti varhennetulle eläkkeelle kun vaan ikä sallii.

Vierailija
59/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäköö ne haettavat paikat muuten olla julkisesti auki olevia työpaikkoja, vai kelpuutetaanko myös avoimet hakemukset firmoihin? Ei minua ainakaan kiinnostaisi hakea välttämättä montaakaan julkisesti auki olevaa paikkaa, vaan ennemmin kirjoittelisin noita avoimia hakemuksia.

Vain avoimet siivous -ja puhelinmyyntihommat lasketaan mukaan.

No höpöhöpö.

Kaikki avoimet hakemukset lasketaan.

Vierailija
60/128 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutama vuosi itse työtön. Tein itselleni selväksi, että käytän työn hakemiseen ja itseni kehittämiseen työviikon verran aikaa joka viikko.

En jäänyt odottamaan työkkärin yhteydenottoja, vaan toimin ihan itse.

Sain työpaikan muutaman viikon sisällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä