Teen väkisin näitä TE-toimiston pakottamia työhakemuksia...............
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin myös hakemuksen juuri menemäään. Haluan kyllä näitä hakemiani töitä oikeasti, mutta ahdistaa työkkärin valvonta, kontrolli ja rangaistuksella uhkailu. Tekisin tämän kaiken ilmankin, tosin jotkut työkkärin minulle osoittamat työpaikat ovat sellaisia, että osaamiseni ei niihin riitä. Valitsisin haettavat paikat mieluiten itse.Perustulo jos tulisi, pääsisi tästäkin turhasta pelosta ja ahdistuksesta eroon.
On erikoista ja eriarvoistavaa, että joillekin osoitetaan paikkoja ja joillekin ei (esim. minulle ei). Olen oikeasti pahoillani, että sinulla on tuollainen tilanne.
Mikä siinä on eriarvoistavaa, että työnantaja haluaa 5-10 hyvän työntekijän tiedot ja valitsee näistä väkeä haastatteluun, se kutsu tulee työtarjouksen nimellä.
Eihän se noin mene? Työtarjous on ihan työkkärin päähänpisto vain. Sitten sinun pitää hakea sitä "tarjottua" työpaikkaa, ja työnantaja vasta siinä vaiheessa päättää, onko kiinnostunut sinusta vai ei.
Yhden työkkärin "työtarjouksen" olen eläissäni saanut. Olisin kyllä mielelläni ottanut tarjotun työn vastaan, mutta työnantaja ei halunnut antaa.
Kyllä se nykyisin aika usein noin menee, työtön vain ei sitä hoksaa. Työnantaja haluaa tietoja potentiaalisista työntekijöistä, hän saa ne ja sitten yhdessä työkkärin kanssa päätetään, kuka saa työtarjouksen. Jos ei yhteydenottoa työnantajaan päin tule, niin tiedetään, että työnhaku ei oikein maita.
Höpöhöpöjuttuja taas sieltä Sekoomuksen vaaliteltalta. Jos olisit viitsinyt lukea alusta asti tätä nimenomaista ketjunpätkää, niin olisit nähnyt kuinka siinä kerrottiin, että työkkäristä on tullut osoituksia paikkoihin, joihin ei osaaminen riitä. Jos työnantaja todellakin olisi sitä mieltä, että Mirkku on meille paras työntekijä, vaikkei osaa asioita X eikä Y, niin silloin ei kyllä ruveta leikkimään hakemuksilla vaan otetaan Mirkkuun yhteys, ja kerrotaan, että hänet halutaan töihin puutteistaan huolimatta.
Kukaan järkevä (huomaa sana 'järkevä', vaikkei se sinun työpaikkaasi kuvastakaan) työnantaja ei lähde pelleilemään ja testailemaan, että kävisikö sittenkin niin, ettei Mirkku haekaan meille, jotta päästään "käräyttämään" hänet.
Jokainen työnantaja tietää, että vaikka Mirkku olisi miten sopiva, niin jos hän ei itse edes ota yhteyttä työnantajaan saatuaan työtarjouksen, niin Mirkkua ei kannata haastatella. Todistukset ja työkokemus kun ei kerro motivaatiosta mitään. Ja jos ei sitä yhteydenottoa työnantajaan tule, niin ihan lainkin pohjalta työkkäri tekee maksatuksen katkaisevan lausunnon siksi ajaksi, kun selvitetään, miksi Mirkku ei vastannut työtarjoukseen.
Tänäänkin kahden työnantajan kanssa etsittiin sopivia työnhakijoita ja tein työtarjoukset. Kohtaan viikossa 1-5 työnantajaa, joilla ei ole järkeä, vaikka heillä on työpaikkoja tarjolla.
Työkkärin työtarjoukset eivät enää ole velvoittavia. Niitä kyllä lähetetään, mutta tarjouksessa on selvä maininta, ettei se ole velvoittava, mutta sitä voi käyttää työnhakuvelvoitteen täyttämiseen. Sitten ilmoitetaan, ottiko yhteyttä työnantajaan vai ei. Jos on jo tehnyt riittävän määrän hakemuksia tai muuta työllistymistä edistävää, työtarjouksen voi jättää huomioimatta, jos se ei vastaa osaamista (sellaisiakin tarjouksia olen saanut, ja aiemmin ei-vastauksesta tehtiin automaattinen päivärahan katkaisu, kunnes oli antanut selvityksen). Minulla velvoitteen täyttämiseksi kelpasi avoimen paikan haku, sijaisrekisterin ja Linkedin -profiilin tietojen päivitys ja keskustelu mahdollisen työnantajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos oman alan työpaikkailmoituksia ei ole? Pitääkö tehdä ns avoimia hakemuksia ympäriinsä?
Katsot tietenkin muiden alojen paikkoja, uudelleenkouluttaudut tarvittaessa. Ei kai tämä nyt korkeampaa matematiikkaa ole?Maailma on muuttunut, ei eletä enää agraariyhteiskunnassa tai teollisuuden alkuajoilla jolloin työpaikan sai kysymällä ja sai tehdä samoja töitä eläkeikään tai hautaan asti. Nyt on pakko olla muuntautumiskykyinen tai -haluinen.
Kerro millä elää uudelleenkouluttautumisen ajan, jos on opintotukikuukaudet jo käytetty.
Työttömyyspäivärahalla ei saa opiskella ilman työkkärin lupaa, ja sitä lupaa ei mitenkään automaattisesti heru.
Näitä on niin kummallista lukea: samaan aikaan tuhannet työssäkäyvät kouluttautuvat työn ohessa, hankkivat pätevyyksiä ja elävät täyttä elämää, mutta työttömälle on ihan mahdoton ajatus, että teen osa-aikatöitä ja kouluttaudun, ei käy, on liian raskasta jne.
Ehkä se perustulo olisi ratkaisu eli jokaiselle 300 e/kk rahaa eikä euroakaan enempää minkäänlaisina tukina asumiseen tai toimeentuloon. SPR tarjoaisi työttömille maksutta vaatteita tietyn määrän kuukaudessa ja hyvinvointikuntayhtymä 2 ateriaa päivässä, asunnoksi saisi luvan riittää kimppakämppä entisessä vanhainkodissa.
Meillä ei ole varaa siihen, että väki saa valita, haluaako tehdä töitä vai ei.
Sinulla on kyllä erittäin suppea käsitys työttömistä ja työttömyydestä. Kuule suurimmalle osalle työttömyys ei ole mikään valinta.
Kyllä se on liian monelle oma valinta. Töitä halutaan, mutta vain hyvin suppeasti eli omasta korttelista, tietty työ, iso palkka jne. Tämän voin sanoa 12 vuoden kokemuksella työttömien kanssa (en työkkärissä).
Sama kokemus ajalta, jolloin olin vielä yrittäjä. Palkkaakin maksoin yli alan keskipalkan (30 €/h), mutta kyllä oli vaikea saada työttömiä töihin. Alaa en sen tarkemmin erittele tässä. Kaikki palkkaamani henkilöt tulivat työelämästä, ja joitain palkkasin suoraan koulun penkiltä. Yksikään työtön työnhakija ei kelpuuttanut tarjottuja paikkoja yrittäjävuosieni aikana. Käsitykseni työttömistä muuttui kyllä noiden kokemusten myötä erittäin negatiiviseksi.
Sinulla ei ole mitään hajuakaan, miksi nämä kamalat työttömät eivät halunneet tulla töihin sinulle, vaikka hyvää hyvyyttäsi tarjosit työpaikkaa heille! Voi olla, että he saivat omasta mielestään paremman tarjouksen jostain muualta. Jokainen saa itse päättää, mitä työtä tekee. Se kuuluu ihmisoikeuksiin.
Luusereitten maa kirjoitti:
Sukulaiseni on työnantaja. Häntä todella nyppii nämä haastatteluun tulevat, jotka sanovat lähes heti oven avattuaan, etteivät panisi pahakseen, vaikka eivät tulisi valituksi. Kyseessä ns. ihan hyvä työ. Siisti toimistotyö, jossa olisi myös kehittyisen mahdollisuus.
Eli hänestä olisi mukavaa, kun töihin tulisi joku työhaluton sluibailija? Saikuttamista, hidasta työtehoa ja kaiken vastustamista. Minusta on hyvä, että ihmiset sanovat rehellisesti jollei työ kiinnosta.
Ihan turhaa touhua. Pitäisi vaan tuet lopettaa, niin alkaa lähteä kunnon hakemuksia.
Tytöt kiinnostavat mutta työt eivät. Niinpä haen vain ensinmainittuja. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa touhua. Pitäisi vaan tuet lopettaa, niin alkaa lähteä kunnon hakemuksia.
Miten se tukien poisto auttaa kun työnantajat ei palkkaa?
Käyttäkää ChatGTP tekoälyä hakemusten tekoon. Tunnissa saa tehtyä vaikkapa 60 hakemusta.
Meidän lähi-Lidlissä on vähintään puolet porukasta 40+. Hesestä en tiedä kun en siellä asioi.
Itse olen työpaikassa, jossa kaikki ovat minua reilusti nuorempia, ja viihdyn erinomaisesti. Ei minua näin viisikymppisenä haittaa yhtään, että pomoni ovat kolmekymppisiä. Olen sopeutunut porukkaan hyvin ja olen vähän niin kuin äitihahmo kaikille, jopa firman nuorelle toimitusjohtajalle.