Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käytä älypuhelinta.

Vierailija
06.03.2023 |

Enkä tule ikinä käyttämään. Muita?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen oletus täällä monilla, että jos omistaa älypuhelimen on sitä tuijotettava niska kenossa 24/7 ja kävellä autojen alle. Vinkki: Ei ole. Minulla on älypuhelin, mutta en aina edes kanna sitä mukanani.

Olet sitten fiksu älylaitteiden käyttäjä. Pelottavaa kun vaan on niin paljon sellasia jotka ei ole. Sen näkee kun tuolla ihmisten ilmoilla kävelee. 80 prosentilla känny kädessä. Kato mihin kuljet äläkä stana niiden lasten rattaiden kanssa autojen alle.

Vierailija
82/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä, jos haluaa tehdä elämästään hankalampaa. Itse tykkään hoitaa asiat nopeasti ja näppärästi. Ei tarvitse esimerkiksi kirjautua läppärillä pankkiin ja muistella tunnuksia, kun voi vain klikata sovelluksen auki ja skannata laskun. Muutkin asiat hoituvat huomattavasti nopeammin kuin tietokoneella ja ovat turvallisempia, kun käyttää äppejä eikä nettisivuja.

Miten puhelimella voi skannata?

Mobiilipankissa voi skannata laskun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen oletus täällä monilla, että jos omistaa älypuhelimen on sitä tuijotettava niska kenossa 24/7 ja kävellä autojen alle.

Sinulla ei liene silmiä päässä. Kyllähän sen tuolla kadulla näkee, kun muiden joukossa kulkee. Totta kai siellä aina on muutama (ehkä juuri sinä), joka ei puhelintaan tuijota, mutta yleisesti ottaen vähemmistöön jää. 

Lähijunalla kun kuljen, niin voin sanoa varmuudella, että 99 % tuijottaa kännyänsä koko matkan. 

Vierailija
84/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäänpä vielä, että olen nähnyt useamman vaaratilanteen, kun kännyköiden uhrit kompastelevat portaissa ja törmäilevät muihin, joilla sitten on myös vaarana suistua pää edella alas. 

Nr. 83

Vierailija
85/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä aloituksen änkyrä halusi kertoa? Ei palaa kertomaan mitään omituisista periaatteeistaan, kunhan teki aloituksen ja katosi kuin tuhnu Saharaan. Eipä ole muiden ongelma, mitä käytät tai olet käyttämättä.

Täällä minä olen, en kadonnut mihinkään. Periaatteeni ei ole omituisia, en hyväksy sitä että kaikki pitää siirtää älypuhelimeen, kuten matkahuollon liput, ja sitä miten paljon se älyluuri kerää tietoa. Ap.

Vierailija
86/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tietsikka. Ei tosiaankaan jaksa kaivaa sitä älykännykkää eikä varsinkaan tuijottaa sitä koko ajan. Ihan  tarpeeksi tietokoneella. Kotona. Ulkona liikun ja nautin luonnosta ja huomion ympäristöni. En kävele autojen alle. Kukaan ei tule ryöstämään. Kun ei tuijota vaan sitä pirun puhelinta eikä huomioi ympäristöä. Järkyttävää kun ihmiset menee ihan sokeina siitä älypuhelimesta ja jotku vielä ajaa autollakin silmät tuijottaen aina risteyksissä sitä pirun älykännykkää. tai nuoret äidit lastenrattaineen kuulokkeet korvissa ja silmät kiinni kännyssä. Päin punasia.

Onko sinulla siis taipumusta riippuvuuksiin? Jos hankit älykännyn, et pysty rajoittamaan sen käyttöä vaan roikut siellä koko ajan? Koeta ymmärtää, että meillä muilla sellaista riippuvuutta ei ole. Käytämme älykännyä asioiden hoitamiseen mutta emme tuijota sitä muulloin.

No on mulla pari riippuvuutta. Luonto ja real life. No alkoo joskus. Asun melko isossa kaupungissa ja kun tuolla kuljen älykännyihmisä on paljon ja siinä huonossa mielessä. Hyvä jos kuulut niihin harvoihin fiksuihin älykännykäyttäjiin. Itse en kulje nenä kiinni kännyssä niin huomioin että niitä on todella paljon. En siis puhunut juuri sinusta vaan niistä älykännytsombeista.

Vierailija
87/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustan vaikka junalla Hki-Tre, niin ei tule edes sellaista tunnetta että pitäisi plärätä puhelinta. Kaikki muut ovat nokka kiinni luurissa.

Vierailija
88/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin käyn täällä läppärillä. Kännykkäni on 90-luvulta ja toimii edelleen hyvin. Viestittelen tekstiviestein. Jossain nettipankissa käyn ehkä pari kertaa kuukaudessa, joten ei nyt ole yletön vaiva kirjautua tunnuslukutaulukolla. Joskus älypuhelin olisi varmaan käteväkin, mutta käytännössä se tuntuu monella olevan vain aikarosvo.

Miten ostat (ja esität) bussiliput ja junaliput? Kirjaudutko aina koneelle, kun haluat lukea sähköpostit tai OmaPostin? Etkö käytä MobilePayta tai lähimaksua? Sinulla ei ole mitään elektronisia etukortteja?

Täytyy todeta, että meitä on täällä paljon, jotka elävät ihan eri todellisuuksissa. Että pitää ihan ihmetellä sellaista asiaa, että joku kirjautuu läppärille lukeakseen sähköpostit?

Jos minulla olisi älykännykkä, niin silloinkin kirjautuisin joka kerran erikseen sähköpostiin, koska en haluaisi pitää kaikkia sivustoja auki koko ajan. Jos taas haluaisin pitää niitä auki, voisin toimia niin myös läppärin kanssa. 

- eri

Tuo lainaamasi viesti on hyvä osoitus siitä, miten ihmisen ajattelu ja ongelmanratkaisukyky laiskistuu, kun asioista tehdään liian helppoja.

Vierailija
89/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No millä sitten kirjoitit tämän aloituksen? Yritä edes.. 0/5

Varmaankin tietokoeella.

T.eri

Vierailija
90/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan ole älypuhelinta eikä miehellänikään. En sellaista haluakaan.

Vierailija
91/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap tuolla kuvittelet voittavasi? Putoat ainakin kehityksen kelkasta pikkuhiljaa pahemmin pois. Vähän kuin aikoinaan joku olisi päättänyt, että ei ikinä aja autoa, kulkisi vain hevoskärryillä. Maailma muuttuu eikä siinä hölmöt periaatteet auta.

Tuota minä ihmettelen, miksi joistain asioista pitää tehdä epämiellyttävämpiä ja hankalampia. Puhelin on näppärän kokoinen, myönnettäköön, mutta muuten käyttäjäystävällinen se ei ole. Pieni tihrustettava ruutu, yök ja mikä niskojen polte, kun pää roikkuu alvariinsa alaspäin.

Mä en kyllä ulkona näe puhelimesta mitään. En kyllä muutenkaan käytä puhelinta muuhun kuin soittaiseen ja satunaiseen viestittelyyn.

Vierailija
92/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 63- vuotias. Älykänny korvaa läppärin, kameran,videokameran, laskimen. Käytän Google Mapsia, hoidan pankkiasiat,varaan lääkäriajan, kuuntelen musiikkia, mulla on aikataulut aina mukana ja Koko Maailman kartat. Miksi pitäisi mennä Kehityksestä taaksepäin eli taantua?

Tuota musiikin kuuntelua puheliela en ymmärrä yhtään.

Mulle musa on niin tärkeää, että kuuntelen vain laadukkailla steroilla vinyylejä tai hyviä cd-levyjä.

Ikinä en kuulokkeet päässä kuntele mitään.

Vierailija
93/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä, jos haluaa tehdä elämästään hankalampaa. Itse tykkään hoitaa asiat nopeasti ja näppärästi. Ei tarvitse esimerkiksi kirjautua läppärillä pankkiin ja muistella tunnuksia, kun voi vain klikata sovelluksen auki ja skannata laskun. Muutkin asiat hoituvat huomattavasti nopeammin kuin tietokoneella ja ovat turvallisempia, kun käyttää äppejä eikä nettisivuja.

Miten puhelimella voi skannata?

Menet sinne oman pankin sovellukseen ja valitset laskun maksamisen ja sen vaihtoehdon, että känny skannaa sen laskun viivakoodin. Helppoa ja nopeaa.

Vierailija
94/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelin on turhake

Vierailija
95/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et käytä vai et omista ? Minulla ei ole älypuhelinta.

Ei minullakaan, Nykyään kuitenkin törmää usein siihen että sitä pidetään itsestään selvyytenä, näin viimeksi lääkärissä, joka sitten oikein kunnolla ihmetteli asiaa.

Olin hiljakkoin jossain missä taas tarpeellista asiaa kehotettiin hoitamaan älypuhelimen avulla kätevästi. Muita vaihtoehtoja ei edes mainittu. Kaikki olivat hiljaa, mutta kun kysyin mitäs jos ei ole älypuhelinta, useampikin ilmoitti ettei heilläkään ollut. Ilmeisesti ihmiset eivät jostain syystä kehtaa kertoa. Ja kyllä, sen homman saattoi hoitaa muullakin tavalla hyvin kätevästi.

Vierailija
96/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno päätös! Tuleeko sinulle älypuhelittomuudesta joitakin ongelmia? Tuli mieleen nyt, kun uutisoidaan, ettei kohta saa bussilippujakaan ilman, että pitää ladata appia ja pappia sinne kännykkään. 

Vierailija
97/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tietsikka. Ei tosiaankaan jaksa kaivaa sitä älykännykkää eikä varsinkaan tuijottaa sitä koko ajan. Ihan  tarpeeksi tietokoneella. Kotona. Ulkona liikun ja nautin luonnosta ja huomion ympäristöni. En kävele autojen alle. Kukaan ei tule ryöstämään. Kun ei tuijota vaan sitä pirun puhelinta eikä huomioi ympäristöä. Järkyttävää kun ihmiset menee ihan sokeina siitä älypuhelimesta ja jotku vielä ajaa autollakin silmät tuijottaen aina risteyksissä sitä pirun älykännykkää. tai nuoret äidit lastenrattaineen kuulokkeet korvissa ja silmät kiinni kännyssä. Päin punasia.

Onko sinulla siis taipumusta riippuvuuksiin? Jos hankit älykännyn, et pysty rajoittamaan sen käyttöä vaan roikut siellä koko ajan? Koeta ymmärtää, että meillä muilla sellaista riippuvuutta ei ole. Käytämme älykännyä asioiden hoitamiseen mutta emme tuijota sitä muulloin.

En ole tuo, jota kommentoit, mutta vaikka on tietysti paljon ihmisiä, jotka hallitsevat älypuhelimen käytön ihan hyvin, paljon on myös heitä, jotka eivät tosiaan hallitse. Tämä on jotenkin tabu. Lasten puhelimen käytöstä ollaan aiheesta huolissaan, mutta lähipiirissäni voin sanoa, että vähemmän lapset ovat noihin laitteisiin koukuttuneet kuin aikuiset. Lapset pelaavat ja katsovat jotain youtube-videoita tms., mutta kun eivät noita tee, ei ole puhelinkaan kädessä. Aikuisten on vähän väliä katsottava joku juttu, vaikka olisivat toistenkin seurassa, kaikki tärkeä tuntuu aina olevan siellä puhelimessa. Valitettavasti nämä ihmiset eivät ole mikään pieni poikkeus vaan heitä on paljon. Tämä on yksi syy siihen, miksen älypuhelinta halua. Itse ainakin huomaan helposti viettäväni liikaa aikaa välillä täällä av:llakin, vaikkei se nyt mikään riippuvuus varmaan ole, mutta mitään uusia aikavarkaita en halua.

Vierailija
98/112 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko mitalin?

Vierailija
99/112 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en käytä enkä tule enää ikinä käyttämään. Jos gsm-verkko joskus tulevaisuudessa ajetaan alas, sitten lopetan mieluummin puhelimen käytön kokonaan kuin siirryn takaisin älypuhelimeen, inhoan sitä laitetta niin tajuttoman paljon. Vuosien 2016-2020 välillä oli itselläni älypuhelin käytössä ja luojan kiitos pääsin siitä eroon! Elämä on parempaa ilman älylaitteita.

Vierailija
100/112 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas toistaitoiset teknoluddiitit hehkuttavat miten takapajuisia he ovat. Antakaa voimaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä