Aikuismainen tapa kohdata itseä loukannut henkilö esim. työpaikalla?
Niin, miten kohdata työpaikalla henkilö joka on levittänyt minusta valheita ja jäänyt asiasta kiinni? Ei ole pahoitellut tms. Päivittäin näen ko. ihmisen vaikka en todellakaan haluaisi. Hänen näkemisensä kuvottaa minua ja se varmasti näkyy minusta jotenki ulospäin. En kuitenkaan halua nolata itseäni muiden edessä alkamalla käyttäytymään valheiden levittäjää kohtaan epäasiallisesti. Onko ok esim. ignorata tyyppi ihan kokonaan? Sinänsä pieni työyhteisö että tuokin varmaan herättää huomiota..
Kommentit (52)
Jos vähänkään lukasee historiaa, nin aikuismaista käytöstä on hirvittävä raakalaismaisuus. Myös ihan lähihistoriassa. Että siitä mallia.
Vierailija kirjoitti:
Tänään taas pakko kohdata heti aamusta. Yök. Tuo valheiden levittäjä muuten vaikuttaa oikein nauttivan olla samassa tilassa kanssani, tykkää kovaan ääneen kailottaa asioitaan, että kaikki varmasti kuulee.. Aivan kuin haluaisi tällä viestiä, "katsokaa kaikki, kuningatar on saapunut".... Ap
Anteeksi kun sanon, mutta sinun viesteistäsi tulee itsestäsikin kuva melkoisesta draamakuningattaresta. Jos et lähde mukaan tuollaiseen tunteiluun, ei kiusaajalla ole voimia. Unohda kaikki tuollaiset roolitukset ja keskity asiaan eli työntekoon.
Päädyin aikoinaan vastaavaan tilanteeseen ja opin, että siitä selviää vain pysyttelemällä henkisesti täysin tällaisen ulkopuolella. En tarkoita, että kiusaaminen olisi hyväksyttävää mutta joku juoruilu nyt ei välttämättä täytä kiusaamisen tunnusmerkkejä. Kuitenkin kun yksi juoruilee ja toinen alkaa ignooraamaan, on työpaikan tulehduksen ainekset kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun sanon, mutta sinun viesteistäsi tulee itsestäsikin kuva melkoisesta draamakuningattaresta. Jos et lähde mukaan tuollaiseen tunteiluun, ei kiusaajalla ole voimia. Unohda kaikki tuollaiset roolitukset ja keskity asiaan eli työntekoon.
Päädyin aikoinaan vastaavaan tilanteeseen ja opin, että siitä selviää vain pysyttelemällä henkisesti täysin tällaisen ulkopuolella. En tarkoita, että kiusaaminen olisi hyväksyttävää mutta joku juoruilu nyt ei välttämättä täytä kiusaamisen tunnusmerkkejä. Kuitenkin kun yksi juoruilee ja toinen alkaa ignooraamaan, on työpaikan tulehduksen ainekset kasassa.
Varmaan kuulostaakin pieneltä draamailulta, nämä on ne rehelliset tunteeni, olen pöyristynyt niistä jutuista mitä levitti. Mielessäni pyörii, että miten kehtaa toisesta ihmisestä edes puhua niin. En itse pystyis tuollaiseen. Työpaikalla olen kuitenkin viilipyttynä, vaikka sisälläni vielä toistaiseksi kiehuu. Teen kyllä kaikkeni jotta saisin tuntemuksia vähän tasaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kuulostaakin pieneltä draamailulta, nämä on ne rehelliset tunteeni, olen pöyristynyt niistä jutuista mitä levitti. Mielessäni pyörii, että miten kehtaa toisesta ihmisestä edes puhua niin. En itse pystyis tuollaiseen. Työpaikalla olen kuitenkin viilipyttynä, vaikka sisälläni vielä toistaiseksi kiehuu. Teen kyllä kaikkeni jotta saisin tuntemuksia vähän tasaantumaan.
Ap
Mulla herää kysymys että miksi pitäisi olla joku aikuismainen hillitty tapa? Minulle käynyt sama työpaikalla ja todellakin olen näyttänyt kyseiselle ihmiselle että en juurikaan pitänyt hänen käytöksestään, en siis tervehdi enää enkä muutenkaan puhu ellei työtehtävien puolesta ole pakko, silloinkin puhun neutraalisti. Olen puhunut tilanteesta kaikille ihan avoimesti ja kertonut että ei olla oikeastaan väleissä enää ainakaan minun puolestani. Muodostakoon jokainen sitten oman mielipiteensä mutta kyllä minä olen mielestäni nyt se "voittaja" kun hän varmaan luuli että minä hiljaisena ja ujona en puhu mitään muille mutta toi kin ilmi kaiken mitä on tapahtunut "kulisseissa".
Vierailija kirjoitti:
Ko. henkilö levitti valheita ja yritti saada työkaverit ujutettua minua vastaan. Työpaikkaa en ala vaihtamaan yhden juonittelijan vuoksi... Nyt hän on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ja käyttäytyy näin myös niille joille puhui minusta p:tä... Ottaa jonkun aina keskustelemaan kanssaan kahden kesken ja puhuu kuulemma ummet ja lammet ja selittelee "eenhän minä sitä NIIN tarkoittanut..." Ja on kuulemma "niin" huolissaan että olenko nyt loukkaantunut tms. Tosiasiassa kerää vain informaatiota, luulen.
kysy kaikkien kuulleen miksi valhetelit asioistani
Vierailija kirjoitti:
Kaada salaa suolaa kahvikuppiin. Kosta salakavalasti ja ilkeästi. Koskaan ei saa jäädä velkaa
Laksatiivi on suolaa parempi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla herää kysymys että miksi pitäisi olla joku aikuismainen hillitty tapa? Minulle käynyt sama työpaikalla ja todellakin olen näyttänyt kyseiselle ihmiselle että en juurikaan pitänyt hänen käytöksestään, en siis tervehdi enää enkä muutenkaan puhu ellei työtehtävien puolesta ole pakko, silloinkin puhun neutraalisti. Olen puhunut tilanteesta kaikille ihan avoimesti ja kertonut että ei olla oikeastaan väleissä enää ainakaan minun puolestani. Muodostakoon jokainen sitten oman mielipiteensä mutta kyllä minä olen mielestäni nyt se "voittaja" kun hän varmaan luuli että minä hiljaisena ja ujona en puhu mitään muille mutta toi kin ilmi kaiken mitä on tapahtunut "kulisseissa".
No tiedän, että työpaikalla vallitsee sellanen mentaliteetti että "ei nyt tehdä turhia ongelmia", eli kun kertoisin nämä asiat, niin tod. näk. MINUT pinnan alla leimattaisiin hankalaksi. Tuo valehtelijahan ottaa ihan rennosti tällä hetkellä ja on "niin hyvää pataa" kaikkien kanssa, vaikka tiedän et tosiasiassa hänestä harva tykkää, koska on niin noh, äänekäs ja ottaa aina "paljon tilaa", jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Puhuu päälle, ei hyväksy muiden ideoita,jne... . Ap
Vierailija kirjoitti:
No tiedän, että työpaikalla vallitsee sellanen mentaliteetti että "ei nyt tehdä turhia ongelmia", eli kun kertoisin nämä asiat, niin tod. näk. MINUT pinnan alla leimattaisiin hankalaksi. Tuo valehtelijahan ottaa ihan rennosti tällä hetkellä ja on "niin hyvää pataa" kaikkien kanssa, vaikka tiedän et tosiasiassa hänestä harva tykkää, koska on niin noh, äänekäs ja ottaa aina "paljon tilaa", jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Puhuu päälle, ei hyväksy muiden ideoita,jne... . Ap
On sellanen sanonta kuin "virtahepo olohuoneessa" ja tämä on vähän kuin virtahepo työpaikalla. Leikitään ettei sitä ole olemassa vaan että kaikki työpaikalla ovat huipputyyppejä. Ap
Luultavasti joutuu itse myllistelemään.
Hän on kuin ilmaa ja teen sen tiettäväksi. Törmään oven pielessä ja ihmettelen muille että mitä haamuja täällä liikkuu. Sitten vedän turpaan. Suoraan turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo ymmärrän. Mutta itse sain todella tarpeekseni tämän tyypin toiminnasta että olen valmis mielummin ottamaan sen hankalan tyypin leiman. Toisaalta kun kerroin näistä tapahtumista niin sain myötätuntoa ja ymmärrystä, tai ainakin sitten esittivät ymmärtävänsä. Toki kannattaa vähän valikoida että kenelle kertoo ja missä yhteydessä, pikkuhiljaa. Eli kuulostelet jos joku muu sanoo yhtään mitään pikkaisenkaan negatiivista kys. henkilöstä niin heität ne omat tarinat sekaan. On tällä minunkin kiusaajalla oma pieni piirinsä, johon en sekaannu enkä heille kerro näitä mitä tämä tyyppi teki. Riittää oikeastaan jos saan edes osan työpaikan porukan ns puolelleni.
Vierailija kirjoitti:
Narsistilta kuulostaa. Siispä hänelle pitää niin sanotusti näyttää kaapin paikka. Vähintäänkin kahden kesken, mutta mielellään koko porukan nähden. Vain sillä tavalla saa hiljennettyä tuollaisen ihmisen. Älä näytä heikkoutta, vaan käyttäydy kylmänviileästi ja asiallisesti, puhuen kuitenkin suoraan.
Äläkä tee ainakaan mitään, mitä joutuisit tuolta niljakkeelta pyytämään anteeksi. Käyttäydy paremmin kuin hän, mutta selkä suorana.
Itse ignooraisin hänet täysin. Kaikki työhön liittyvät asiat voi hoitaa sähköpostitse, jolloin jää todiste, että kuka on sanonut ja mitä. Kontaktissa oleminen häiriintyneen ihmisen kanssa voi kääntyä itseä vastaan, koska vastapuoli saa materiaalia, jota voi mahdollisesti käyttää sinua vastaan. Sanoja ei voi oikein voi väännellä haluamakseen, jos ei ole mitään yhteydenpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö ylipäätään jatkamaan siellä?
Häh?
Oletko joku kiusaaja itse?Tietenkin aapee on työpaikallaan. Aapee ottaa oman tilassa. Aapeelle on siellä
Oma paikka. Sanoisin neuvoksi, että
pidä se oma tilasi. Älä ala pienenemään jonkun typeryksen takia. Ota lisä tilaa. Sinä olet hyvä.
Ja pois ei kannata tommosen takia lähteä. Sitten joutuu aina. Vaan pakenemaan.
Etsit oman paikkasi. Sinulle on siellä sopiva paikka.Minua ärsyttää tuollaiset säälijät. Se on vähän samaa kuin kiusaaminen. Aapee kyllä pärjää ja aapee voi saada apua. Ei tarvitse jäädä yksin.
Ihan hyvä pointti. Mä olen kävellyt näistä tilanteista ulos ja se on totta, että tietyllä tavalla on pakenemista. En kuitenkaan pysty ainakaan tällä hetkellä olemaan ympäristössä, jossa on tavallaan jatkuva sota päällä, se vaan on liian raskasta ja oma hyvinvointi liian tärkeä.
Kumpikin on oikeassa. Tiettyyn rajaan asti on hyvä pitää puoliaan, totaalisesta hullujenhuoneesta on parempi lähteä pois.
Vierailija kirjoitti:
Ko. henkilö levitti valheita ja yritti saada työkaverit ujutettua minua vastaan. Työpaikkaa en ala vaihtamaan yhden juonittelijan vuoksi... Nyt hän on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ja käyttäytyy näin myös niille joille puhui minusta p:tä... Ottaa jonkun aina keskustelemaan kanssaan kahden kesken ja puhuu kuulemma ummet ja lammet ja selittelee "eenhän minä sitä NIIN tarkoittanut..." Ja on kuulemma "niin" huolissaan että olenko nyt loukkaantunut tms. Tosiasiassa kerää vain informaatiota, luulen.
No jos kerran arvaat, että toinen kerää informaatiota sinusta, niin älä anna sitä. Toisin sanoen, älä reagoi mihinkään, toimi vain ja ainoastaan täysin neutraalisti. Älä osoita loukkaantumistasi, älä selitä, älä syyttele. Älä yhtään mitään. Puhut hänelle ja hänestä vain sen absoluuttisen minimin, jonka työn tekeminen vaatii. Ole kuitenkin muita kohtaan ja kaikissa muissa suhteissa mahdollisimman normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran arvaat, että toinen kerää informaatiota sinusta, niin älä anna sitä. Toisin sanoen, älä reagoi mihinkään, toimi vain ja ainoastaan täysin neutraalisti. Älä osoita loukkaantumistasi, älä selitä, älä syyttele. Älä yhtään mitään. Puhut hänelle ja hänestä vain sen absoluuttisen minimin, jonka työn tekeminen vaatii. Ole kuitenkin muita kohtaan ja kaikissa muissa suhteissa mahdollisimman normaali.
Joo, ajattelen että jos puhuisin hänestä työpaikalla muille, on se hänen mielessään valtaa ja hän on tyytyväinen. Eli kun käytän omaa energiaani häneen = valtaa. Siksi täys ignoraus on mielessäni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ajattelen että jos puhuisin hänestä työpaikalla muille, on se hänen mielessään valtaa ja hän on tyytyväinen. Eli kun käytän omaa energiaani häneen = valtaa. Siksi täys ignoraus on mielessäni. Ap
Narsistille huomiotta jääminen on ainakin kova isku. Hyvällä tuurilla hän jättää sinut rauhaan jos ignooraat hänet, huonolla tuurilla ryhtyy kostotoimiin, onhan hän kuvitelmissaan etuoikeutettu ja erityinen ja ansaitsee huomiosi, oli se sitten hyvällä tai pahalla.
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös, että miksi nyt ylipäätään pitäisi olla erityisen aikuismainen, jos toinen on jo käyttäytynyt huonosti. En nyt lähtisi mihinkään vastaiskuihin, mutta mitä sitten, jos jonkun mielestä esim ignooraus ei olisi aikuismaista? Se on loputon suo, jos kaikessa miettii, että mitä joku toinen miettii.
Aikuinen pystyy nousemaan tuollaisten yläpuolelle, eikä anna asian vaikuttaa itseensä. Kyllä tervehtiä vain reippaasti ja olla niin kuin ei välittäisi koko asiasta. Se on aikuisten käytöstä ei se että jättää ihmisen täysin ulkopuolelle.
Mä kysyisin asiallisesti, miksi on puhunut moisia.