Aikuisopiskelija mitä tukia saa?
Olen tutkinut uuden ammatin opiskelun aloittamista nyt 30+ mutta kaikki netistä löytyvä tieto on TOSI ristiriitaista.
"Jos työskentelet niin et saa tätä ja sitä " ja "jos olet ollut työelämässä vähintään 8 vuotta , ym..." Tosi sekavaa.
Olen ollut työelämässä yli 8 vuotta ja työskentelen kokopäiväisesti tällähetkellä. Tosin nykyisessä työpaikassa olen ollut alle vuoden.
Mitä tukia saan jos aloitan tutkinto-opinnot? Kannattaako minun työskennellä opintojen ohessa? Entäs jos "vain" opiskelen?
Asiasta tietävät hoi, kiitos jos osaatte neuvoa! 😊
Kommentit (56)
Kyllä on opiskelu tehty vaikeaksi!! Mutta joo, selvää pässinlihaa 😉
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta huomaa, kuinka SELVIÄ nämä asiat on. 😀 Suurimmalla osalla vastaukset on aivan puuta heinää.
Voitko olla kommentoimatta, jos tietosi ei ole 100% fakta.
Tämän takia ne asiat selvitetään itse asiaankuuluvilta nettisivuilta joilta saa 100% faktatiedon eikä kysellä jostain vauvapalstalta.
Ihanan kannustava ilmapiiri. Kyllä ihmiset voi huonosti tällä palstalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta huomaa, kuinka SELVIÄ nämä asiat on. 😀 Suurimmalla osalla vastaukset on aivan puuta heinää.
Voitko olla kommentoimatta, jos tietosi ei ole 100% fakta.
Tämän takia ne asiat selvitetään itse asiaankuuluvilta nettisivuilta joilta saa 100% faktatiedon eikä kysellä jostain vauvapalstalta.
Hirveästi täällä kyllä neuvojia tuntuu riittävän! Kunnes sitten palkastuu että tiedot on pelkkää arvailua ja mutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä paras tosiaan että soitan sinne työkkäriin! 😀
-ap
Soita vain, mutta ennakkoon he eivät voi antaa päätöstä, että kriteerit omaehtoiseen opiskeluun täyttyvät.
Jos pystyy kokoaikatyön ohessa opiskelemaan vähintään puoli vuotta niin opinnot katsotaan sivutoimisiksi, jolloin olet oikeutettu työttömyystukeen. Sivutoimisten opintojen etenemistä ei myöskään arvioida omaehtoisten opintojen tapaan, joten voit rauhassa suorittaa opintoja omaan tahtiisi pidempään kuin sen kaksi vuotta.
Kokoaikatyöstä ei makseta työttömyystukea? Mitä nyt tarkoitit tällä..
Ei tietenkään makseta. Tarkoitin sitä, että jos ap pystyy nykyisen työn ohella opiskelemaan puoli vuotta ennen irtisanoutumistaan niin työkkärissä opinnot arvioidaan sivutoimisiksi, vaikka ne ovat tutkintoon johtavia. Itselleni kävi näin, kun määräaikainen työni päättyi - hain omaehtoista opiskelua työttömyystuella, mikä evättiin, mutta opinnot tulkittiin sivutoimisiksi, koska olin niitä suorittanut kokoaikatyön ohessa.
https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/738c4099-8bd9-4b0b-aff3-deb7290e0bc…
Tuolta lainattua: Myös päätoimiset opinnot voidaan katsoa sivutoimiseksi, jos olet opintojesi aikana vähintään kuuden kuukauden ajan käynyt työssä vakiintuneesti tai työllistynyt yrittäjänä. Näin olet voinut osoittaa opintojen sivutoimisuuden omalla työlläsi.
Päätoimiset opinnot voidaan katsoa sivutoimiseksi myös, jos olet aloittanut opinnot työsuhteen aikana ja tulet työstä lomautetuksi tai irtisanotuksi taloudellisella tai tuotannollisella perusteella. Tällaisessa tilanteessa ei edellytetä, että työn olisi pitänyt kestää opintojen aikana vähintään kuusi kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Kokopäivätyö ja opiskelu kuulostaa melkoiselta yhdistelmältä, se vuoksi lähinnä mietin että mitkä ne täydet tuet on jos jäisin kokonaan opiskelemaan. Koska perhettäkin on.
Myös osa-aikatyö voisi olla vaihtoehto, mutta palkka tietenkin otetaan aina huomioon tuissa.
Että mikä olisi rahallisesti ja tietenkin myös voimavarojen kannalta kannattavinta?
Onko ketään aikuisopiskelijaa joka opiskelee eikä käy töissä? Kiinnostaisi että mikä on tuen määrä?
Aikuiskoulutustuen määrä on sama kuin olisi ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen määrä. Mutta siihen pitää olla ensin se vuosi samalla työnantajalla. Osa-aikaisia jaksoja ei huomioida kun lasketaan keskimääräistä kuukausipalkkaa. Opiskelun takia otetut poissaolojaksot pidentävät tarkastelujaksoa.
Aloittaisin opinnot työn ohessa ja jos tuntuisi liian rankalta, pyytäisin töistä tarpeen mukaan palkatonta vapaata ja hakisin Kelalta opintotukea ja valtiontakauksen opintolainaan. Hakisin aikuiskoulutustukea sitten kun tulee vuosi kokoaikaista työtä täyteen nykyisessä työssä. Jos on ammattikoulu kyseessä, niin kannattaa ehdottomasti kysyä, onko tutkinto mahdollista tehdä oppisopimuksella nykyiseen työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi saada työttömyysrahaa jos olet nyt töissä. Kaikki opiskelijat eivät myös ole oikeutettuja työttömyysrahalla opiskeluun, se sovitaan työkkärin henkilön kanssa etukäteen ja hän päättää, parantaako koulutus mahdollisuuksiasi työllistymiseen. Et voi vain ilmoittaa että moro lopetan työt ja otan työttömyysrahat kun opiskelen.
Jep. Täytyy soittaa työkkäriin ja jutella vielä tarkkaan läpi. Mulla on yöperäinen fyysinen vaiva tullut nykyisestä työstäni, joka estää sen tekemisen joten uusi ammatti on perusteltu.
-ap
Jos uusi ammatti on perusteltu terveyssyistä, kannattaa kysyä, voitko opiskella kuntoutustuella. Siihen pitää olla lääkärin lausunto, että et voi tehdä nykyistä työtäsi.
Omaehtoisen opiskelun ohella voi käydä myös töissä. Se palkka vähentää ansiosidonnaista samalla tavalla kuin työttömänä ollessa. Eli 300 saa tienata ilman että lähtee mitään, sen jälkeen alkaa vähenemään. Katso oman liiton laskurista minkä verran vaikuttaa. Itse kun katsoin, niin tein havainnon, että yli 500 ei oikein kannata tienata, saa suht saman vaikka kävisi vähemmän töissä.
Itse siis sain omaehtoisen opiskelun sovittua työkkärin kanssa, koska olen ollut töissä lähinnä lyhyitä pätkiä vuosien aikana. Ammattikoulussa opiskelen nyt uutta alaa ja nimenomaan hyvin työllistävää sellaista. Ei hoitoala, vaan erään alan asentaja. Saan ansiosidonnaista, muita tukia ei itselle tule, lapsista toki lapsilisät ja elatustuet, kun yksin ollaan. Omistusasunto, joten ei asumistukea. Hyvin pärjätään näillä, kun koulussa saa syödäkin ilmaiseksi. Bussilippuun saisin tukea, mutta toistaiseksi kuljen omalla autolla, kun se lyhentää toista tuntia matkoja.
Ei aikuiskoulutustuessa ole ehtona että olet ollut nykyisessä työssä yli vuoden?
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuiskoulutustuessa ole ehtona että olet ollut nykyisessä työssä yli vuoden?
Ei ehkä tuessa, mutta opintovapaassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi roikkua siinä työssä se vuosi sitten ja aloittaa vasta opiskelun sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin löytyisi sieltä aikuiskoulutustuen nettisivuilta jos viitsisi edes katsoa. Kyllä on, opintovapaa on myös akt:n ehto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin löytyisi sieltä aikuiskoulutustuen nettisivuilta jos viitsisi edes katsoa. Kyllä on, opintovapaa on myös akt:n ehto
Niin? Opintovapaa on. Siitä ei puhuttu. Lue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Opintovapaa on. Siitä ei puhuttu. Lue.
Lue itse, ehdot löytyy sieltä sivuilta ja mainitaan myös vuoden yhtäjaksoinen työ nykyisellä työnantajalla
Aikuiskoulutustuen osalta kannattaa ottaa huomioon, että sitä voi saada korkeintaan 15 kuukaudeksi. Lisäksi sitä ei voi saada kesän aikana, jos ei ole kesällä suoritettavia opintoja.
Mutta kannattaa tosiaan miettiä mahdollisuutta aloittaa opinnot töiden ohessa ja jatkaa töissä niin pitkään, että vuosi nykyisellä työnantajalla tulee täyteen.
Toimeentulotukea et sitten saa jos on yhtään mitään säästöjä tai mahdollinen puolisosi tienaa edes keskinkertaisen summan. Töissäollessa oletettavasti jotain jää ylikin.